Kolussa 460 oppilasta ja koulun vanhempainyhdistyksen vuosikokouksessa 6 vanhempaa
Ei kiinnosta ei oman lapsen ja nuorten asiat vanhempia.
Kommentit (84)
Ei ole aikaa eikä lapsenvahtia. Jos olisi aikaa ja jos olisi puoliso, joka hoitaisi lasta, voisin mennä vanhempainyhdistykseen mukaan. Puhun siis päiväkodin vanhempainyhdistyksestä kun oma ei vielä ole koululainen.
Ainakin meillä vanhempainyhdistys järjestää erilaisia rahankeruujuttuja, joilla sitten järjestetään lapsille jotain kivaa ekstraa. En oikein näe miten tämä liittyy siihen ettei kiinnosta lasten asiat.
Olin tänään vanhempainillassa (yleensä olen kyllä skipannut ne koska mitään uutta tietoa ei tule mutta tänä vuonna tein poikkeuksen koska halusin kuulla uudesta ops:sista). Paikalla oli myös vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja ja viime lukuvuonna he kuulemma kustansivat jokaiselle luokalle 50e luokkaretkeä varten sekä ostivat välineitä välitunneille. Siinä kaikki.
Ei sen puoleen, vaikka en ole osallistunut millään tavoin vanhempainyhdistyksen toimintaan (enkä tule osallistumaan), olen joka vuosi antanut antanut 20e lahjoituksena sekä tietysti rahaa lapselle kaikkia myyjäisiä varten. Minusta tämä on täysin riittävä pannos. Puuhatkoon ne, joita asia kiinnostaa, minä tuen mieluummin vain rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko teissä tai tavassanne toimia jotain vikaa kun vanhemmat ei halua osallistua ?
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa yhdistyksissä yleensä yhtään miehiä?
Aika poikkeava tai sitten tietämätön pitäisi miehen olla jos mukaan änkeäisi.
Naiset ei halua näihin tämmöisiin juttuihin miehiä ja savustavat miehen ulos tavalla tai toisella.
Tietysti on mahdollista jos olisi useampi mies että saisivat raivattua jonkinlaisen elintilan.
LuigiVinetto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teissä tai tavassanne toimia jotain vikaa kun vanhemmat ei halua osallistua ?
Minä veikkaan että kyseessä on ihan se, ettei uskalleta sitoutua mihinkään puuhaan. On omat työt ja harrastukset, lasten harrastukset (joissa monessa vaaditaan talkoohenkeä) ja sitten pitäisi kuitenkin löytyä vielä aikaa omaan perheen kanssa. Puhumattakaan omista kaveri/ystävyyssuhteista, lasten kavereista ja synttäreistä jne. Elämä vain on kovin hektistä ja varsinkin jos lapsia on useampia.
Tokikaan vanhempainyhdistyksen toiminta ei ole mitenkään sitovaa mutta voisin kuvitella ettei sitä kovin hyvällä katsota jos jostakin syystä siitä vähäisestäkin porukasta yhtäkkiä jäädään syystä x pois juuri kun kaikkia tarvittaisiin eniten.
Oman lapseni koululla vanhempainyhdistys kokoontuu kerran kuukaudessa. Sinällään se ei ole paljoa mutta ainakin viime vuonna niitä myyjäisiä oli aika monet eli kyllä siihenkin jonkun verran pitää ilmeisesti panostaa. Puhumattakaan sitten muusta toiminnasta.
Itse olen halunnut edes jollakin tapaa auttaa toiminnassa joten annoin sitten rahaa (kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin).
Käytiin tänään toisen asteen vanhempainillassa. Ammattikoulussa, jossa on yli 600 oppilasta. Laskin, että paikalla oli yhteensä 48 ihmistä ja osa heistä oli opettajia, kuraattori, terveydenhoitaja ja se "rehtori" (sillä oli joku muu nimi, joku ammatillinen hallitsija ;))
Lapsen luokalla 17 oppilasta paikalla oli, me ja yhden toisen vanhemmat.
Oikeesti hetken vitutti. Eihän sitä tarvii yhdistyksiin ja luokkatoimikuntiin osallistua, mutta kyse oli uudesta koulusta ja luokasta.
Mä olen vanhempainyhdistysaktiivi. En siten, että lähden kasaamaan joukkoja, mutta olen soturina mukana.
Olen/olin ala-ja yläasteen vanhempainyhdistyksissä ja myös luokkatoimikunnissa jne.
Eikä meillä ole ollut mitään pakkoa koskaan. Se on sellaista vilpitöntä välittämistä ollut ja tutustumista lapsen päivittäiseen ympäristöön.
Olen mä myös aktiivisesti mukana kilpaurheilevan mukulan joukkueen kanssa ja seurassa. Joukkueen kohdalla on vastassa neljän äidin tiukka tiimi. Siellä on hankala saada ääntään esille, osa ei uskalla/viitti. He ovat tehneet asiat aina näin, niin se on nyt sitten näin. Mokomat.
Olen laskenut, niin kaikkeen touhuun menee yhteensä 20 tuntia per syksy-kevät.
mussukka_ kirjoitti:
Käytiin tänään toisen asteen vanhempainillassa. Ammattikoulussa, jossa on yli 600 oppilasta. Laskin, että paikalla oli yhteensä 48 ihmistä ja osa heistä oli opettajia, kuraattori, terveydenhoitaja ja se "rehtori" (sillä oli joku muu nimi, joku ammatillinen hallitsija ;))
Lapsen luokalla 17 oppilasta paikalla oli, me ja yhden toisen vanhemmat.
Oikeesti hetken vitutti. Eihän sitä tarvii yhdistyksiin ja luokkatoimikuntiin osallistua, mutta kyse oli uudesta koulusta ja luokasta.
Mä olen vanhempainyhdistysaktiivi. En siten, että lähden kasaamaan joukkoja, mutta olen soturina mukana.
Olen/olin ala-ja yläasteen vanhempainyhdistyksissä ja myös luokkatoimikunnissa jne.
Eikä meillä ole ollut mitään pakkoa koskaan. Se on sellaista vilpitöntä välittämistä ollut ja tutustumista lapsen päivittäiseen ympäristöön.
Olen mä myös aktiivisesti mukana kilpaurheilevan mukulan joukkueen kanssa ja seurassa. Joukkueen kohdalla on vastassa neljän äidin tiukka tiimi. Siellä on hankala saada ääntään esille, osa ei uskalla/viitti. He ovat tehneet asiat aina näin, niin se on nyt sitten näin. Mokomat.
Olen laskenut, niin kaikkeen touhuun menee yhteensä 20 tuntia per syksy-kevät.
Oho, eipä ollut montaa.
Tosiaan, itse olen viimeksi vanhempaillassa käynyt kun lapsi oli ekalla (nyt aloitti neljännen). Ainoastaan ops oli sellainen asia, joka oli eri verrattuna ekaluokkaan.
Lapsi on erityiskoulussa jossa luokalla on yhdeksän oppilasta. Joka vuosi oppilaat ovat vaihtuneet jossain määrin ja tänä vuonna luokalla on oman lapseni lisäksi kaksi muuta, jotka ovat ekasta luokasta lähtien olleet samalla luokalla. Vanhemmista näillä oli paikalla minä sekä yksi toinen äiti. Muista oppilaista oli kolme.
Tajusin oikeasti vastaan kotiin tullessani että ehkä hekin (uusien oppilaiden vanhemmat) olisivat halunneet nähdä meidät muut. Voi olla, että sen uuden oppilaan (yleensä ns. normaalista koulusta siirretyt) vanhemmilla saattaa olla pelkoja, ennakkoluuloja tms. erityiskoulun suhteen. Ainakin itseäni silloin aikoinaan helpotti kummasti se havainto että ihan normaaleilta nuo muidenkin vanhemmatkin vaikuttavat. Eli ehkä noitakin "uusia" vanhempia helpotti havainto siitä, että ihan taviksia suurin osa on. Tai ainakin me jotka olimme paikalla (ei sen puoleen, että minä olisin normaali :D ).
Kaverisuhteiden osalta tämä ovat aika turhia koska lapset ovat eri puolilta kaupunkia (pisimmillään asuvat melkein 30 kilsan päässä meistä) ja yleensä siellä kotipiirissä on jo ne omat kaverit.
Mutta ajattelin, että kaikesta tylsyydestä huolimatta voisin jatkossakin käydä vanhempainilloissa jos tulee uusia oppilaita luokalle (ja ihan varmasti tuleekin).
Nojoo, meni vähän ohi aiheen (jossa siis nimenomaan oli aiheena vanhempainyhdistys, ei vanhempainillat).
Ei kiinnosta. En ylipäätään jaksa myöskään mitään vapaaehtoista puuhastelua työpäivien jälkeen
Vanhempainyhdistyksen pj oli ärsyttävä päällepäsmäri, joka jostain syystä varsinkin minua katsoin pitkin nokan varttaan. Siksi ei kiinnostanut enää sen jälkeen kun hallitus vaihtui. Eikä siellä mitään lasten asioita niin kamalasti edes jauhettu, vaan järjestettiin jotain juttuja, mihin ei yleensä päästy kuitenkaan mukaan, joko lapsesta tai lapsista johtuvista tai aikataulusyistä.
Minä olin aktiivinen vanhempainilloissa kävijä aikoinaan, mutta jossain vaiheessa vaan huomasin, että mitä hittoa täällä teen, nuo samat asiat kerrottiin jo viime vuonna. Varsinkin kun on useampi muksu, niin vanhan toistoahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua. Kaikilla on kiire ja työt ja harrastukset.
Joku kysyi mitä ne yhdistykset tekee: meillä näitä:
- hankki rahaa koko koulun kevätretkeen ja muihin kuljetuksia vaativiin tapahtumiin (kaupungilta tulee näihin vain opettajien työaika ja vakuutukset eli ilman vanhempainyhdistystä kevätretki olisi kävelyreissu lähimetsään)
- hankki koululle 10 iPadia (näihinkään kaupungilta ei ole rahoitusta)
- teki valtuustoaloitetta ja - vastinetta koulun säilyttämiseksi
- järjesti peli-iltoja perheille jotta ihmiset tutuisivat toisiinsa
- järjesti vpk:n kanssa sammutusharjoitukset ja ohjatun fillarinhuollon lapsille
- järjesti koululauantaina koululle kahvitukset vanhemmille ja mehutarjoilun lapsille
- järjesti lapsille diskon/naamiaiset syksyllä ja keväällä; tämä on perinne jota lapset toivovat vuodesta toiseen
- hankkii pihapelivälineitä pari kertaa vuodessa (jalkapalloja, joukkueliivejä yms. kaupungilla ei näihin ole varoja/budjettia)
Se on kiva kuulla että kaikki tämä on turhaa puuhastelua, jota ei tarvittaisi ollenkaan ja jota ilman oltaisiin paljon paremmassa jamassa
Meillä aika lailla sama. Kyllä pistää vihaksi nämä tässäkin ketjussa vinkujat. Huomenna on meillä vuosikokous, kyseessä yli 700 oppilaan koulu ja luulempa että alle 10 henkeä tulee taas kokoukseen. Se on tosi kiva järjestää niin pienellä porukalla niille teidän lapsille tapahtumia, joista lapset tykkäävät ihan tosi paljon, ja kuulla sitten tälläistä paskaa teiltä vanhemmilta. Kiitos vaan.
Juuri tällaisten "pistää vihaksi"-tyyppien ja ketjun loppupuolella oikein asian puolesta soturiksi ryhtyneitten takia järkevät ihmiset eivät mene mukaan sinänsä aivan hyviin juttuihin. Miettikää vähän miten ilmaisette näitä intohimojanne, tai tosiaan saattekin keskenänne siellä kiehua. Tai sitä varmaan haluattekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin aktiivinen vanhempainilloissa kävijä aikoinaan, mutta jossain vaiheessa vaan huomasin, että mitä hittoa täällä teen, nuo samat asiat kerrottiin jo viime vuonna. Varsinkin kun on useampi muksu, niin vanhan toistoahan se on.
Minä en kans tykkää enää käydä kampaajalla, kun vaikka kuinka kävisin, niin hiukset vaan kasvaa. Ai, oliko asian vierestä? Oho.
LuigiVinetto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa yhdistyksissä yleensä yhtään miehiä?
Aika poikkeava tai sitten tietämätön pitäisi miehen olla jos mukaan änkeäisi.
Naiset ei halua näihin tämmöisiin juttuihin miehiä ja savustavat miehen ulos tavalla tai toisella.
Tietysti on mahdollista jos olisi useampi mies että saisivat raivattua jonkinlaisen elintilan.
Meidän vanhempanyhdistyksen hallituksessa on nyt puolet miehiä. Aiemmin jopa enemmistö. Koulun johtokunnassakin taitaa olla enemistö vanhempien edustajista olla miehiä.
Luokkatoimikunnan kokouksissakin on osa isistä mukana.
Itse työskentelen miehisellä alalla eikä mulla ole mitään miehiä vastaan.
t ap
Hetkinen... Halusitteko te oikeasti, että teidän vanhemmat olisivat aktiivisia teidän koulunkäynnistä? Taidamme olla eri puusta veistettyjä, koska omina kouluaikoinani asiat hoidettiin "viidakossa", eikä siihen haluttu vanhempien sekaantuvan. Kouluni oli kumminkin sellainen "ghettokoulu", jossa oli melkein identtinen hierarkia vankilan kanssa.
Mä maksan mielelläni vanhempainyhdistysten jäsenmaksut (kolme yhdistystä: kolme lasta kolmessa eri koulussa), koska niistä kustannetaan stipendejä, avustuksia ulkomaanmatkoihin (omakin lapsi sai), soitinhankintoja jne.
Noin muuten vietän illat mieluummin kotona tai lasten harrastuksissa tai niissä "pakollisissa" vanhempainilloissa kuin kotiäitien kansoittamien vanhempainyhdistysten kokouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan mielelläni vanhempainyhdistysten jäsenmaksut (kolme yhdistystä: kolme lasta kolmessa eri koulussa), koska niistä kustannetaan stipendejä, avustuksia ulkomaanmatkoihin (omakin lapsi sai), soitinhankintoja jne.
Noin muuten vietän illat mieluummin kotona tai lasten harrastuksissa tai niissä "pakollisissa" vanhempainilloissa kuin kotiäitien kansoittamien vanhempainyhdistysten kokouksissa.
Mistä nämä yleistykset tulevat, että vanhempainyhdistyksissä olisi kotiäitejä. Meidän yhdistyksessä kyllä kaikki ovat ihan päivätöissä.
t ap
WraithTodd kirjoitti:
Paikalla oli myös vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja ja viime lukuvuonna he kuulemma kustansivat jokaiselle luokalle 50e luokkaretkeä varten sekä ostivat välineitä välitunneille. Siinä kaikki.
Niin, ei nämä rahat eli 50 euroa per luokka ja x euroa välituntivälineisiin taivaista tipu, ne rahat kerätään kokoon tavalla tai toisella, erilaisia tapahtumia järjestämällä.
Vanhempainilloissa käyn, koska ne liittyvät lapseni kouluun ja koulunkäyntiin. Vaikka rehtori ja opettajat joka vuosi kertovatkin aina samat asiat. Sen sijaan en osallistu vanhempainyhdistyksen vuosikokouksiin. Jos vanhempainyhdistys on päättänyt järjestää jonkin luokkaretken tai leirikoulun, johon kustannus per lapsi on x €, niin mulle riittää maksamista varten ihan vaan tilinumero, tilin omistaja, viitenumero sekä maksettava summa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainilloissa käyn, koska ne liittyvät lapseni kouluun ja koulunkäyntiin. Vaikka rehtori ja opettajat joka vuosi kertovatkin aina samat asiat. Sen sijaan en osallistu vanhempainyhdistyksen vuosikokouksiin. Jos vanhempainyhdistys on päättänyt järjestää jonkin luokkaretken tai leirikoulun, johon kustannus per lapsi on x €, niin mulle riittää maksamista varten ihan vaan tilinumero, tilin omistaja, viitenumero sekä maksettava summa.
Sama täällä. Noilla myyjäis- sun muilla tempauksilla kustannukset tulevat helposti vain suuremmaksi kuin suoraan tilille maksamalla.
Meillä se koko koulu on tosi sisäsiittoinen. Jopa rehtori on koulun entinen oppilas. Kaikki ovat tunteneet toisensa suunnilleen 1950-luvulta kun alue on rakennettu, kaikki tiedotus kulkee puskaradiona.
Tosi vaikea muualta tulleen päästä mukaan yhtään mihinkään, kaikki tehdään kuten aina on tehty.
Enkä tykännyt yhtään siiä että aina kun joku lähti pois huoneesta, häntä haukuttiin. Vuoron perään.