Vieläkö on ihmisiä, jotka tosissaan pätee yliopistotutkinnoillaan?
Tuli vaan mieleen tuosta amk-ketjusta. Luuleeko jotkut tosissaan, että he ovat jotenkin parempia ihmisiä, kun on ihan yliopiston käyneet? Itselläni siis on maisteritutkinto, mutta kun työssä on tekemissä kaikenlaisten koulutaustojen omaavien kanssa ammattikoulututkinnosta tohtoriin saakka, niin kyllä sitä ihan arvostaa jokaisen työtä ihan yhtä lailla, eikä ole väliä, mikä kenenkin tutkinto, enkä koe olevani ihmisenä jotenkin esim. amk-tutkinnon suorittanutta ylempi tai tohtoria alempi.
Kommentit (42)
"Minulla on kuva, että amk tutkinnolla brassaillaan paljon enemmän." - itselläni on vähän samanlainen kutina. - Ensin koulutustasot -jotka eivät tietenkään ole sama kuin ihmisten väliset tasot oli jotenkin helpommin ymmärrettävissä kun ne oli (ammatti)koulu(/ oppilaitos)-opisto-yliopisto(/tiede korkeakoulu). - Nyt tuo entinen opisto e. ammattikorkeakoulu parkuu ja haluaa kovin alleviivata ja korostaa kuinka se on ni-in yliopistoa ei enää mikään polysteekki tai college vaan oikeasti soveltavien tieteiden yliopisto e. siis niinku university of applied sciences..
Eihän tässä sinänsä kai muu harmita kuin on, että kuka oikeasti uskoo saavansa "paremmin koulutettuna" hieman parempaa liksaa kuin kaveri, joka keksi muuta tekemistä sen sijaan, että olsi panostanut siihen, että olisi hankkinut koulutusta. Tai sitten ne jäi muuten käymättä, kun mitä sen väljä kun kaikki ollaan niinn samanarvosia ja kaiken voi kattoo kato googlesta ja jos haluaa asiasta saada kiistattoman ja itselleen sopivimman totuuden ja oikean vastauksen, niin mahtaako olla AV- palstaa parempaa paikkaa, mistä sen voisi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Kai ihminen saa olla ylpeä saavutuksistaan?
.
Ei oikeastaan, miksi saisi? Mitä hyötyä siitä on, että ylpeydessä elää?
Jos ylpeys sallitaan, niin varmaan sitten myös ahneus, kateus ja pari muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle insinöörin ja diplomisellaisen paperit ovat olleet vain välttämätön paha jotta on kehdannut hakea hommia. Oikea osaaminen on hankittu lapsuudessa/teinivuosina kokeilemalla & rakentamalla kaikkea pellepeloton-asenteella. Ja toki duuneissa oppinut lisää päälle.
Voisin siis sanoa olevani (diplomi)insinööri vasten tahtoani.
Tutkintoaan häpeävät ovat ihan oma lukunsa, jota en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo lähinnä ahkeruudesta, ja onhan se hienoa jos on ahkera. Aika monta yliopiston käynyttä palikkaa tunnen joten ei säväytä.
Kertooko todella? Yliopistosta saa paperit ulos aika pienellä vaivannäöllä. Itse valitsen opiskelun työnteon ohi, koska opiskelu on todella rentoa. Tavallaan kuin olisi lomalla ympäri vuoden.
Yliopistossa on monta eri tiedekuntaa, kaikissa ei lomailla.
Surkimukset, joista ei ole ollut opintielle, kadehtivat ja nillittävät.Yliopistoihin otetaan vain parhaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo lähinnä ahkeruudesta, ja onhan se hienoa jos on ahkera. Aika monta yliopiston käynyttä palikkaa tunnen joten ei säväytä.
Kertooko todella? Yliopistosta saa paperit ulos aika pienellä vaivannäöllä. Itse valitsen opiskelun työnteon ohi, koska opiskelu on todella rentoa. Tavallaan kuin olisi lomalla ympäri vuoden.
Varmaan riippuu myös siitä, mitä opiskelee. Voin kyllä sanoa, että matematiikkaa pääaineena lukeneena ei saanut maisterin papereita ihan pienellä vaivannäöllä. Pitkää iltaa sai vähän väliä istua laskuja pyöritellen, jotta sai kurssit kasaan. Välillä kävin varastotöissä rentoutumassa ja nollaamassa päätä ja tietysti myös hankkimassa vähän extra rahaa elämiseen.
Onneksi on sekä AMK, YAMK ja LuK tutkinnot sekä joskus vielä FM:n tutkinto (gradua vaille). Ja pohjalla vielä opistotutkinto.
Voi valita vapaasti millä päte vai päteekö kaikilla. :)
Tämä koko AMK-laitos on häpeällinen ja pitäisi lakkauttaa. Sinnehän opettajiksi menevät kaikenlaiset puolivillaiset yliopistoihmiset jotka eivät ole pärjänneet akateemisessa maailmassa. AMK:ssa kaikki jää puolitiehen, ei osata teoriaa samalla tasolla kuin yliopistossa, eikä käytäntöä kuten ammattikoulussa. En tiedä miksi tällaista laitosta pitäisi ylläpitää, kun muutenkin kaikessa täytyy säästää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko AMK-laitos on häpeällinen ja pitäisi lakkauttaa. Sinnehän opettajiksi menevät kaikenlaiset puolivillaiset yliopistoihmiset jotka eivät ole pärjänneet akateemisessa maailmassa. AMK:ssa kaikki jää puolitiehen, ei osata teoriaa samalla tasolla kuin yliopistossa, eikä käytäntöä kuten ammattikoulussa. En tiedä miksi tällaista laitosta pitäisi ylläpitää, kun muutenkin kaikessa täytyy säästää.
Sanopas nyt ihan käytännön esimerkki jostain tällaisesta amk -tutkinnosta, joka jää puolitiehen.
Minulla ja siskoillani on kaikilla akateeminen koulutus. Siskoni ovat maistereita. Itse olen "vain" kasvatustieteiden kandi eli LTO. Silti minä olen sukulaisten mielestä saavuttanut eniten, koska olen päässyt naimisiin ja saanut lapsen. Ei meistä kukaan kuvittele olevansa mitenkään parempi ihminen koulutuksen takia, mutta kyllä silti itse ajattelen sen yliopistokoulutuksen olevan suurempi saavutus kuin aviomies ja lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheessäni on kaksi Ivy Leaguen käynyttä, ja kyllä sillä hienosti päteä voi. Hyvä nasauttaa pöytään, kun joku Kuopion lääkiksen käynyt pässi tulee pätemään (miksi pätijät melkein aina on lääkisporukkaa?).
Niin, Kuopion lääkikseen on kova pääsykoe. Niihin IVY-paikkoihin pääsee maksamalla hirmuiset lukukausimaksut, kun opiskelupaikat jaetaan eniten tarjoaville.
Heh, tämäkö on mammojen käsitys? Puhutaan maailman parhaista ja halutuimmista yliopistoista vs. surkea maakuntapulju Suomen perukoilla. Toisista puskee nobelistia, zuckerbergiä, gatesia ja obamaa ulos, jälkimmäisestä väsyneitä terveyskeskuslääkäreitä. Lääkäreiden itseriittoisuutta ei voita sitten mikään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Kai jokainen on oikeutettu tunteisiinsa. Eri asia sitten on, miten toimii ja käyttäytyy muita kohtaan. Se toiminta ei aina ole sallittua tai hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ylpeys on positiivinen tunne. Se antaa voimaa ponnistella elämässä jatkossakin. Ylpeys ja tyytyväisyys itseensä säteilee myös ympäristöön hyvää. Kun ihminen on tyytyväinen itseensä, niin hän jaksaa kohdella myös muita hyvin ja kannustaa.
yksi kaveri on tosi ylpeä että on yliopistossa, ei muusta puhukaan. on ensimmäinen lähisuvustaan niin on noussut liikaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
yksi kaveri on tosi ylpeä että on yliopistossa, ei muusta puhukaan. on ensimmäinen lähisuvustaan niin on noussut liikaa päähän.
Tai sitten sinulla on alemmuuskompleksi ja tulkitset omasta elämästä kertomisen lesoiluna.
Näitähän löytyy, sukulainen/kaveri ei saisi sanallakaan puhua elämästään, opinnoistaan ja arjen kuvioista joihin suurena osana kuuluvat opinnot. Jos puhuu, on menestys noussut päähän. Sama juttu jos on matkustellut, ei saa puhua kokemuksistaan.
Ainoat sallitut puheenaiheet on ihmissuhdejuoruilut ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuva, että amk tutkinnolla brassaillaan paljon enemmän.
Mä en ole oikeasti _koskaan_ törmännyt tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa on monta eri tiedekuntaa, kaikissa ei lomailla.
Niin no tuo riippuu aika paljon opiskelijan henkisestä kapasiteetista, että lomaillaanko vai ei. Kyllähän ala-asteellakin joku jää laskemaan laiskanläksyjä koulun jälkeen, kun toinen tekee jo kotiläksytkin tunnilla ja lähtee potkimaan palloa pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-palstahan on täynnä pätijöitä ja "akateemikkoja".
En usko, että täällä on yhtään akateemikkoa. Niitä ei kovin montaa Suomessa ole.
Kirjoittajan vitsi meni ohi huolestuttavan monelta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle insinöörin ja diplomisellaisen paperit ovat olleet vain välttämätön paha jotta on kehdannut hakea hommia. Oikea osaaminen on hankittu lapsuudessa/teinivuosina kokeilemalla & rakentamalla kaikkea pellepeloton-asenteella. Ja toki duuneissa oppinut lisää päälle.
Voisin siis sanoa olevani (diplomi)insinööri vasten tahtoani.
Tutkintoaan häpeävät ovat ihan oma lukunsa, jota en ymmärrä.
Ei tässä mitään hävetä, vaan paremminkin turhautunut siitä että pitää käydä kaksi insinöörikoulua läpi huomatakseen että on osannut melkein kaiken työelämässä tarvittavan jo harrastuspohjalta. 4+5 vuotta tittelien vuoksi...