En halua mieheni sukunimeä enkä halua hänen ottavan minun sukunimeäni, kuinka ratkaista asiasta syntynyt riitatilanne?
Olen menossa tammikuussa naimisiin, ja nyt meille on tullut mieheni kanssa riita sukunimiasiasta. Minä en tahdo missään tapauksessa vaihtaa omaa nimeåni miksikään muuksi, joten mieheni on nyt ottamassa minun sukunimeäni. Se ei kuitenkaan käy minulle päinsä, sillä en halua että hän ottaa minun nimeni. Ensinnäkään ei ole mielestäni yhtään normaalia, että mies vaihtaisi sukunimeään naimisiin mennessä, toiseksi voisimme olla ihan hyvin täysin yhtenäinen perhe vaikka meillä olisi eri sukunimet. Ja kolmanneksi, mies ei ole juuri tekemisissä sukuni kanssa joten olisi täysin absurdia jos hän kantaisi sukunimeäni, jota koko sukumme vaalii todella huolella. Miehen mielestä naimisiinmennessä pitää ehdottomasti olla yksi ja sama nimi sekä meillä että tulevilla lapsillamme, eikä hän voisi kuvitella olevansa naimisissa mikäli meillä olisi eri nimet.
Miten saisin mieheni suostuteltua edes vaikka siihen, että mennään naimisiin mutta minä pitäisin oman nimeni? Olisin valmis vaikka siihen, että lapset saavat miehen nimen, mutta mies vaatimalla vaatii yhtä ja samaa nimeä koko perheelle. On jopa ajatellut eroa asian takia. En halua menettää miestä, mutten tahdo missään nimessä luopua omasta nimestäni. Tämä tilanne rassaa minua todella, autakaa.
Kommentit (39)
Sinulle virallisiin papereihin kaksoisnimi? Jos se lepyttäisi miestä tarpeeksi.
Voi herranjumala, te sukunimien vaalijat todella ansaitsisitte jonkun avokadopasta-artistin sukuunne, se on vaan NIMI! Jos mies on tarpeeksi hyvä avioitumaan kanssasi, niin on tasan tarkkaan tarpeeksi hyvä kantamaan nimeäsi.
Kompromissi: pidät oman nimen ja annat miehen ottaa nimesi.
Mies ei voi päättä sitä minkä nimen sinä otat etkä sinä sitä minkä nimen hän ottaa, pakkokeinoja siis asian ratkaisemiseksi ei ole. Suostuttelu on ehkä ainut vaihtoehto, mutta siinäkin tapauksessa mies voi vaikka jälkeenpäin vaihtaa nimensä ilman sinun suostumustasi.
Elämässä laitetaan asiat tärkeysjärjestykseen.
Miehellesi on tärkeää se, että koko perheellä on sama sukunimi.
Sinulle on tärkeää se, että mies ei saa sinun sukusi nimeä ( huomaa sanamuodon merkitys).
Näillä korteilla sitten pelataan. On siis tehtävä sellainen valinta joka ei ole kummallekaan ehdoton ei.
Kumpi on tärkeämpää sinulle: se, että mies ei saa sukusi nimeä vaiko se, että sinä saat pitää sen edelleen? Ja kumpi on tärkeämpää miehelle: perheen yhteinen nimi vai yleensä perhe? Miehellähän ei tässä muita vaihtoehtoja olekaan, jos sinä olet ehdoton siitä, että vain sinä käytät nykyistä sukunimeäsi.
Keksitte yhteisen uuden nimen. Jos sinä olet vaikka Löppönen ja miehesi vaikka Mynttinen, voisitte olla yhdessä Löppösmynttisiä.
Onpas ehdotonta touhua.
Jos kumpikaan ei jousta tai ette keksi jotain kompromissia niin ette mene naimisiin...tämä on testi!
Voitte muodostaa synteettisen sukunimen molempien sukunimistä:
Laakso ja Virta: Virtalaakso
Mäkelä - Lahti: Mäkelänlahti
Taatusti harvalla on sama sukunimi, joten töppailytkin kaikki sitten muistavat....
Vierailija kirjoitti:
Keksitte yhteisen uuden nimen. Jos sinä olet vaikka Löppönen ja miehesi vaikka Mynttinen, voisitte olla yhdessä Löppösmynttisiä.
Tämä on rakentava ehdotus. mites olis herra ja rouva Jaskantärkeinen?
Mä pidin oman nimen ja mies omansa. Mentiin naimisiin. Mikä tässä on vaikeaa?
Jos tuo on kynnyskysymys on parempi erota. Kumpikin pitää päänsä ja perseet vastakkain ja eri suuntiin. Yksinkertaista eikö totta.
Avioliitto on turha juttu muutenkin, problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidin oman nimen ja mies omansa. Mentiin naimisiin. Mikä tässä on vaikeaa?
Se että se sopi teille ei tarkoita että se sopii kaikille. Luultavasti tässä ap:n tapauksessa kyse on jostain pask... Tärkeästä julkisuudessakin pyörivästä sukunimestä ja morsian ja hänen sukunsa pelkää että sulhanen haluaa tulevaisuudessa ratsastaa kuuluisalla nimellä. Olisiko esim erän "Amanta" mitään jos jos sukunime ei olisi "halkimo" vaan Makkonen?
Sukunimen vaaliminen meni liian pitkälle. Muuten ihan hauska.
100% ero tiedossa, jos edes sukunimestä ei päästä sopuu,
Niin. Parisuhde on kahden ihmisen näkemysten yhteen sovittamista. Tuliko yllätyksenä.
Miksi haluat määrätä miehesi nimestä? Pidä omasi ja anna hänen tehdä omallaan mitä haluaa. Jos hänelle on tärkeää että perheellä on yhteinen sukunimi niin miksi et voisi antaa hänelle sitä iloa että voitte kaikki käyttää sinun nimeäsi.
Mikä tässä siis on se ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Sinulle virallisiin papereihin kaksoisnimi? Jos se lepyttäisi miestä tarpeeksi.
En halua kaksoisnimeä, koska siitä tulisi niin pitkä ja kömpelö muutenkin. En halua muuttaa omaa nimeäni miksikään. AP.
Miten koko suku voi vaalia nimeä? Kerrotko esimerkin?