Työnantaja irtisanoi minut omituisella päivämäärällä ja syyllä
Työnantajani irtisanoi minut sairaslomatodistusten ja ilmoittamatta jättämisten vuoksi. Ongelma on siinä, että irtisanominen oli kirjattu alkaneeksi 15.8, vaikka sairaslomani alkoi 20.8. Voiko työnantaja antaa vielä korjatun irtisanomisilmoituksen vai onko tuo ihan lainvoimainen ilmoitus?
Kommentit (68)
Mitä minä ymmärsin:
Pomo kertoo 15.8. että ap saa potkut/potkut ovat tulossa jos ap ei petraa.
Ap on tämän jälkeen viikon sairaslomalla.
Nyt pomo on ottanut potkut uudestaan puheeksi joko muistuttaa irtisanomisajan päättymisestä tai ap mokasi nyt niin pahasti, että potkut tulivat.
.
Sairasloma ei liity tapaukseen muuten kuin ap:n omassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jonkun ulosanti voi olla tuota luokkaa.. Ja vielä saanut työpaikankin😱
Lukihäiriö, en osaa jäsentää lauseita kunnolla, mutta enpä ole kirjoitustaitoja töissä tarvinnut. ap
Mulla on lukihäriö, mutta yritän nyt kertoa juurta jaksain koko homman tai kaiken oleellisen ainakin. Eli pomo pyysi minut puheilleen 15.8, syynä oli työnteko kuinka, missä ja miten. Pomo alkoikin uhkailemaan potkuilla ja väitti minun toimineen väärin töissä. Jäin saikulle 20.8 josta ilmoitin pomolle.Pomo pyysi uudelleen puheilleen n.viikon päästä syyllä "palaveri" , ei siis muuta maininnut. Tällä kertaa sain varoituksen aivan perättömästä jutusta ja pomo oli ilmeisesti ojentamassa irtisanomista tuolloin mutta tuohtuneena lähdin pois. Nyt sain irtisanomisilmoituksen joka oli kirjattu alkaneeksi 15.8 ja syynä sairaslomat. Vaikka olin siis töissä tuolloin. Kysyin ihan yksinkertaisen kysymyksen, että voiko pomo jälkikäteen muuttaa tuota päivämäärää sanoen, että kävi kirjoitusvirhe? Tähän haluan vastauksen, en muuhun. ap
Ööh, no ei kai irtisanomisessa voi olla päivänä 15.8. ja syynä sairaslomat, jos et silloin vielä ollut niillä sairaslomilla. Päiväys pitäisi olla ensimmäinen päivä kun olet ollut ilmoittamatta poissa - se saattaa olla laillista. Muusta en tiedä. Kannattaa tosiaan setviä tämä jonkun liiton ihmisen kanssa - eihän tuosta ota erkkikään selvää!
Eihän sairauslomat voi olla syynä irtisanomiseen, virallisesti. Joten sitä ei varmastikaan voi lukea missään.
Vierailija kirjoitti:
Miten et tiennyt mikä on sairaslomasta ilmoittamiskäytäntö työpaikalla? Miksi olit viikon ILMOITTAMATTA poissa töistä? Olisit olluyt varmaan vahvoilla laittoman irtisanomis kanssa jos et olisi itse mokannut koko hommaa olemalla poissa
Minäkin olin kerran työpaikassa, jossa ei vaivauduttu kertomaan sairaslomakäytännöistä yhtään mitään. En koko aikana tiennyt kelle olisi pitänyt ilmoittaa ja miten. Joten ehkä ap:n työpaikka on tuollainen samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lukihäriö, mutta yritän nyt kertoa juurta jaksain koko homman tai kaiken oleellisen ainakin. Eli pomo pyysi minut puheilleen 15.8, syynä oli työnteko kuinka, missä ja miten. Pomo alkoikin uhkailemaan potkuilla ja väitti minun toimineen väärin töissä. Jäin saikulle 20.8 josta ilmoitin pomolle.Pomo pyysi uudelleen puheilleen n.viikon päästä syyllä "palaveri" , ei siis muuta maininnut. Tällä kertaa sain varoituksen aivan perättömästä jutusta ja pomo oli ilmeisesti ojentamassa irtisanomista tuolloin mutta tuohtuneena lähdin pois. Nyt sain irtisanomisilmoituksen joka oli kirjattu alkaneeksi 15.8 ja syynä sairaslomat. Vaikka olin siis töissä tuolloin. Kysyin ihan yksinkertaisen kysymyksen, että voiko pomo jälkikäteen muuttaa tuota päivämäärää sanoen, että kävi kirjoitusvirhe? Tähän haluan vastauksen, en muuhun. ap
Jos keskustelu käytiin 15.8., ilmoituksessa pitää olla sama päivämäärä eli päivämäärä on täysin oikein. Onko ilmoitus laillinen, on sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, no ei kai irtisanomisessa voi olla päivänä 15.8. ja syynä sairaslomat, jos et silloin vielä ollut niillä sairaslomilla. Päiväys pitäisi olla ensimmäinen päivä kun olet ollut ilmoittamatta poissa - se saattaa olla laillista. Muusta en tiedä. Kannattaa tosiaan setviä tämä jonkun liiton ihmisen kanssa - eihän tuosta ota erkkikään selvää!
Setvin kyllä. Toivon myös etten saa karenssia, koska minulla on näyttää sairaslomatodistukset jotka alkavat vasta 5 päivää irtisanomisen jälkeen. Kaikki muu tässä on epäoleellista, mutta niinkuin aaveella tapana on, niin näiden tarttee saada tietää ihan kaikki, muuten ei osata vastata. ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän sairauslomat voi olla syynä irtisanomiseen, virallisesti. Joten sitä ei varmastikaan voi lukea missään.
No kun lukee, ja se on ongelma. Ei minulle, mutta työnantajalle. ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti syyksi oli laitettu että ei ole ilmoitettu poissaolosta. Vai kuinka ap? Ja silloin työsuhde voidaan katsoa purkautuneeksi, jos 7 päivään ei ole ilmoittanut. Mutta siinäkään tapauksessa ei voi olla oikein tuo päivämäärä 15.8., koska ap ei tuolloin ollut sairaslomalla vaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sairaslomat voivat olla syy irtisanomiselle etenkin, jos toistuvasti olet jättänyt niistä ilmoittamatta. Missä vaiheessa siitä muuten tuli normaalikäytäntö, että jäädään sairaslomalle jollain verukkeella (flunssa), kun työssä asiat eivät suju toivotulla tavalla? Ei siinä mitään kyllähän sitä harrastetaan ihan poliitikkoja myöden, mutta toivoisi, että ihmisillä olisi hieman enemmän selkärankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti syyksi oli laitettu että ei ole ilmoitettu poissaolosta. Vai kuinka ap? Ja silloin työsuhde voidaan katsoa purkautuneeksi, jos 7 päivään ei ole ilmoittanut. Mutta siinäkään tapauksessa ei voi olla oikein tuo päivämäärä 15.8., koska ap ei tuolloin ollut sairaslomalla vaan töissä.
Juuri näin! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sairaslomat voivat olla syy irtisanomiselle etenkin, jos toistuvasti olet jättänyt niistä ilmoittamatta. Missä vaiheessa siitä muuten tuli normaalikäytäntö, että jäädään sairaslomalle jollain verukkeella (flunssa), kun työssä asiat eivät suju toivotulla tavalla? Ei siinä mitään kyllähän sitä harrastetaan ihan poliitikkoja myöden, mutta toivoisi, että ihmisillä olisi hieman enemmän selkärankaa.
En saa olla flunssassa töissä, etten tartuta ketään. Sinänsä voisin puolikuntoisena lääkkeiden vaikutuksessa ollakin töissä, mutta en oikeasti saisi. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et tiennyt mikä on sairaslomasta ilmoittamiskäytäntö työpaikalla? Miksi olit viikon ILMOITTAMATTA poissa töistä? Olisit olluyt varmaan vahvoilla laittoman irtisanomis kanssa jos et olisi itse mokannut koko hommaa olemalla poissa
Minäkin olin kerran työpaikassa, jossa ei vaivauduttu kertomaan sairaslomakäytännöistä yhtään mitään. En koko aikana tiennyt kelle olisi pitänyt ilmoittaa ja miten. Joten ehkä ap:n työpaikka on tuollainen samanlainen.
Ei sitten tullut mieleen KYSYÄ asiaa työsuhteen aikana missään vaiheessa? Kai sulla joku yhteys esimieheen oli?
Mihin liittoon kuulut? Oletko lähäri kenties?
Vierailija kirjoitti:
En ole lähäri, eikä se liity tähän ongelmaan mitenkään. ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä, jos viesteistä on jotain järjenjuoksun tasosta pääteltävistä, niin todennäköisesti ydinfyysikko tai professorismies kyseessä.
Miksi et voi olla flunssaisena duunissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä, jos viesteistä on jotain järjenjuoksun tasosta pääteltävistä, niin todennäköisesti ydinfyysikko tai professorismies kyseessä.
Toivottavasti sun lapset ei koskaan kärsi lukihäiriöstä. Voi olla huono itsetunto aikuisena, kun lapsena on jo lytätty. ap
En ihan tajua kyllä vieläkään, mutta yritänpä vielä kerran:
- sait varoituksen 15.8 syystä a, jonka olet kiistänyt
- sait työsuhteen iritsanomisilmoituksen suullisena kurinpidollisestä syystä b samana päivänä, 15.8
- kirjallisena sait nämä laput käteesi 20.8 (lauantaina), kun olit jäänyt saikulle 19.8.,josta olit toimittanut todistuksen
- nyt menit töihin 20.9 ilman että olit ilmoittanut jatkosairauslomistasi ja sait 15.8. päivätyn työsuhteen irtisanomislapun käteen.
menikö oikein tähän saakka? Eli:
- jos tuon 15.8. suullisesti läpikäydyn irtisanomisen perusteet ovat lailliset, kaikki on täysin oikein jalapussa on oikea pvm
- ja kun et ilmoittanut niistä poissaoloistasi, sun palkanmaksu päättyy siihen päivään, kun sen ekan saikun pvm on, ei yhtään sen pitemmälle.
ja sama kommentti kuin tuossa yllä, kuinka helkkarissa kukaan, jolla on noi huono ulosanti, on saanut yhtään työpaikkaa alunperinkään....