Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Triptyl kipulääkkeenä ?

kokemuksia kelläännn
20.09.2016 |

Onko kellään kokemuksia triptylistä kipulääkkeenä koviin kipuihin? Sehän on kipukynnystä nostava lääke. Mulle sitä on määrätty 10mg annostuksella, mut hieman epäilyttää... Se määrättiin jo keväällä mut sit siinä oli kaikkee ni en sit ruvennutkaan syömään sitä sillon. Joskus about 2,5vuotta sitten sitä söin n.1-2viikon ajan ja se aiheutti itsetuhoisia ajatuksia sivuvaikutuksena, masennuslääke tmv ku on... Tosin se myös auttoi kipuihin. Mä mietin että mitä jos se lisäis niitä itsetuhoisia ajatuksia taas tälläkin kertaa??

Ja voiko sen sit lopettaa sillei tosta vaan jos vaikka syö sitä sen 10mg? Vai tuleeko niin pienestä annostuksesta vieroitusoireita? Aiemmin söin panacodia viikon ja siitä, vain viikon käytöstä, tuli päänsärkyä kun sen lopetin, ni mietin että tulisko triptylistäkin. Toki triptyl ja panacod on muutenkii erilaisia lääkkeitä joten ei varmaan triptyliin yhtä helpolla jää riippuvaiseks?? Panacodia en voi kipuun syyä koska yliherkkyys ks.napeille...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut minulla migreenin estolääkkeenä, mieliala oli kyllä maassa kun jälkeenpäin ajattelee :/ Panacodin kodeiini on opioidi, jota käytetään niin kipulääkkeenä kuin huumausaineena, joten kuurin jälkeen saattaa tulla vieroitusoireita herkimmille. 

Vierailija
2/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triptyl on vanha trisyklinen masennuslääke. Haitat ovat usein suuremmat kuin apu. Kokeile pois, mutta älä tapa itseäsi kuten monet muut tekevät masennuslääkkeen aloitettuaan.

Juurikin se itsetuhoisten ajatusten mahdollinen lisääntyminen tässä eniten mietityttääkin, niitä kun on muutenkii ni sit jos ne triptylin takia lisääntyiskii entisestään. Se oli tänään sairaanhoitajan ehdotus/painostus aloittaa se lääke, kukaan lääkäri ei oo viime kevään jälkeen sen alotuksesta puhunut... Se sh luki mun tiedoista jotain "lääkelistaa" tmv jossa oli kaikki lääkkeet, joita oon kipuun kokeillut ja sit se oli sillee, että entäs toi triptyl, entäs panacod, entäs tämä, tuo, se. Ehkä mä en sen neuvojen mukaan sitä alota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalla ei pidä olla mitään roolia lääkityksen määrittämisessä, se kuuluu vain ja ainoastaan lääkärille.

Vierailija
4/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajalla ei pidä olla mitään roolia lääkityksen määrittämisessä, se kuuluu vain ja ainoastaan lääkärille.

Niinhän sitä ei pitäs olla, mutta tää eräs on ennenkii leikkiny puhelimessa jotain lääkäriä. Kattonu jostain jotain lääkkeiden nimiä ja kysellyt että ootkos tätä tai tätä kokeillut kipuun ja lopulta todennut, että no enhän minä lääkäri olekaan. Ja se puhuu triptylistä kipukynnystä ALENTAVANA lääkkeenä, vaikka eikös se oo sitä nostava? Ja se sh sanoi sitä että voithan sä kokeilla triptyliä vaikka viikon ja kattoo auttaako. Jostain luin että sitä pitäs käyttää kokoajan eikä lopettaa samantien...

Vierailija
5/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teho tulee vasta useiden viikkojen käytön jälkeen. Alussa tulee haittavaikutukset mutta lievenevät käytön jatkuessa. Mutta älä edes kokeile jos epäilyttää. Kärsi vain kivuista. Mua suuresti ihmetyttää, miksi ihmiset ns hakevat apua vaivoihinsa, kun eivät lääkärin määräämää ja suosittelemaa hoitoa aloita tai edes kokeile. Käynnistä toiseen silkkaa terveydenhuollon resurssien tuhlausta. Senkin ajan voisi käyttää sellaisten potilaiden tutkimiseen ja hoitoon, jotka ovat hoitomyöntyväisiä.

Vierailija
6/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 mg voi lopettaa kerrasta.

Vierailija
7/21 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teho tulee vasta useiden viikkojen käytön jälkeen. Alussa tulee haittavaikutukset mutta lievenevät käytön jatkuessa. Mutta älä edes kokeile jos epäilyttää. Kärsi vain kivuista. Mua suuresti ihmetyttää, miksi ihmiset ns hakevat apua vaivoihinsa, kun eivät lääkärin määräämää ja suosittelemaa hoitoa aloita tai edes kokeile. Käynnistä toiseen silkkaa terveydenhuollon resurssien tuhlausta. Senkin ajan voisi käyttää sellaisten potilaiden tutkimiseen ja hoitoon, jotka ovat hoitomyöntyväisiä.

Joo, jos on kokeiltu kipuihin 10 eri lääkettä ja aiemmin lääkärin käskystä lopetin triptylin käytön, ni nytkö on hoitokielteistä kun en välttämättä aloita sitä uudestaan?

Hohhoi taas!

Vierailija
8/21 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä lääkekeskusteluissa olisi hyvä kertoa, onko vai eikö ole lääkäri.

Vierailija
9/21 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on määrätty Triptyliä 50 mg unettomuuteen. Auttaa kyllä siihen jonkin verran mutta kuivaa suuta niin paljon että en enää halua sitä käyttää. Mitään vieroitusoireita en lopettaessani huomannut, en myöskään itsetuhoisia ajatuksia.

Jos sinulla on kroonisia kipuja, pyydä Norspan-kipulaastareita. Niiden vaikutus on tasainen eikä tule vatsavaivoja niin kuin monelle suun kautta otettavista kipulääkkeistä. Toivottavasti saat apua kipuihisi!

Vierailija
10/21 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kroonisten selkäkipujen takia käyttänyt Triptyl 25mg tbl iltaisin klo 20 jo yli 20 vuotta unen saannin helpottamiseksi. Lääke on ollut todella tarpeellinen jotta jaksan päivällä sietää jatkuvia kipuja eikä minulle ole aiheuttanut mitään outoja oireita.

Lyhyt kokemus on Panacodista ja se ei vaikuta minuun mitenkään: Ei auta koviin kipuihin eikä tule mitään mielihyvää.

En ole riippuvuuksiin taipuvainen. Pahinta elämässäni ovat kovat kivut joihin ei saa apua. Tilanteeni on pahentunut lähi aikoina. Lisää kipuja,en pärjää enää. Ja en saa apua terv keskuksesta.

Vierailija
11/21 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus kovissa kivuissa kirjoitti:

Olen kroonisten selkäkipujen takia käyttänyt Triptyl 25mg tbl iltaisin klo 20 jo yli 20 vuotta unen saannin helpottamiseksi. Lääke on ollut todella tarpeellinen jotta jaksan päivällä sietää jatkuvia kipuja eikä minulle ole aiheuttanut mitään outoja oireita.

.

Minä oon käyttänyt Triptyliä 25 mg fibrokipuihin ja siitä johtuvaan unettomuuteen ( 10 v) . Auttaa, eikä ole aiheuttanut muita oireita kuin suun kuivumista. Oon jättänyt sen aina silloin pois, kun tilanne on ollut parempi, eikä siitäkään ole tullut mitään vieroitusoireita. 

Oon myös kokeillut monia eri kipulääkkeitä ja niistä on vatsa tykännyt tosi huonoa. Triptylia käyttäessäni en ole tarvinnut muita kipulääkkeitä.

Lääkkeiden vaikutuksethan on hyvinkin yksilöllisiä, joten mikä sopii mulle ei välttämättä sovi sulle. Minullekin eräs lääkäri ehdotti Triptylin tilalle toista lääkettä (en muista nimeä). Siitä tuli aivan älyttömät sivuvaikutukset, joten palasin Triptyliin.

Vierailija
12/21 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Triptyl 40mg illalla ja 15mg aamulla alaleuan hermokipuun. Auttoi. Kaksi-kolme viikkoa alussa olin niin väsynyt, etten noussut sängystä kuin syömään ja vessaan, mutta pikkuhiljaa elimistö tottui.

Muutaman vuoden jälkeen voin jättää lääkkeen pois.

Kovaan päänsärkyyn eivät tehonneet Panacodit eivätkä muut, tuli vain huimausta ja kuvotusta, mutta kipu jäi. Sain Triptyl 10mg *2 illalla, ajan kuluessa päänsärky alkoi helpottamaan. Toki oli ensin tutkittu ja kuvattu. Nyt minulla on todettu fibromyalgia, joka puolestaan selittää sen, etteivät särky- ja kipulääkkeet tunnu auttavan. Syön 20mg Triptyliä iltaisin, kuuria takana vasta kolmatta viikkoa. Temppuilen vähän suun kuivumisen ja ummetuksen kanssa, mutta en ole vielä heittänyt pyyhettä kehään. Näyttäisi olevan niin, että Triptyl sopii minulle.

Vierailija
13/21 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl 10 mg auttoi minulla heti selän kipuun, eikä mitään sivuvaikutuksia. Väsyttää, mutta ei haittaan kun otan iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Duloksetiinista ja gabapentiinista ei mitään hyötyä. Venlafaksiini auttoi kipuun, mutta sivuvaikutuksena paha unettomuus.

Kannattaa olla sinnikäs ja kokeilla.

Vierailija
14/21 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 10mg triptyl auttoi kipuihin kun mikään muu ei enää tehonnut. Ei tullut masennusta eikä itsetuhoisuutta....päinvastoin, kun kivut alkoivat hellittämään niin olin huomattavasti iloisempi ja paremmalla tuulella. Muutaman päivän aloituksesta väsytti, mutta sekin meni sitten ohi.

Vierailija
15/21 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triptyl 10 mg auttoi minulla heti selän kipuun, eikä mitään sivuvaikutuksia. Väsyttää, mutta ei haittaan kun otan iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Duloksetiinista ja gabapentiinista ei mitään hyötyä. Venlafaksiini auttoi kipuun, mutta sivuvaikutuksena paha unettomuus.

Kannattaa olla sinnikäs ja kokeilla.

Mä teen samaa, selkäkipuihin, otan yöksi muutaman illan 4-5 iltaa, siinä vaiheessa kipu hellittää.

Nyt hommasin juoksumaton, tosin kävelen siinä, 5min joka päivä ja koetan lisätä minuutteja. Nyt on jo 2vko mennyt enkä ole tarvinnut triptyliä!

Eli kuntoutus auttaa myös. Pikkuhiljaa!

Ainiin,triptyliä jo liki 15v mutta ei joka päivä eikä edes joka viikko, ei ole tullut mitään oireita.

Vierailija
16/21 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut eikä ihme. Ei ole kipulääke.

Vierailija
17/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa masennuksesta johtuvaan kipuun?

Vierailija
18/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia kelläännn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos on kokeiltu kipuihin 10 eri lääkettä ja aiemmin lääkärin käskystä lopetin triptylin käytön, ni nytkö on hoitokielteistä kun en välttämättä aloita sitä uudestaan?

Hohhoi taas!

Ne eivät ole lääkärin käskyjä vaan yleensä suosituksia. Lääkäri suosittelee lääkitystä joka on lääketieteellisesti tilanteeseen sopivaa. Potilas itse päättää mitä käyttää. Pakkoa ei ole.

Vierailija
19/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä konsepti tämä, nostetaan kipukynnystä sen sijaan että hoidettais sitä kipua, selvitettäis sen syy. Aivan turhia nappeja, mulle yritti tuota kirjoittaa huonounisuuteen myös. Eihän se siinäkään toimi, väsyttää vaan entistä enemmän mutta ei sen paremmin nukahda. 

Vierailija
20/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä konsepti tämä, nostetaan kipukynnystä sen sijaan että hoidettais sitä kipua, selvitettäis sen syy. Aivan turhia nappeja, mulle yritti tuota kirjoittaa huonounisuuteen myös. Eihän se siinäkään toimi, väsyttää vaan entistä enemmän mutta ei sen paremmin nukahda. 

Niinpä. Mulle sanottiin ettei kuulosta siltä että kuvaamisesta olisi hyötyä, ja koska burana ei tehoa niin pitää syödä tätä. Muuta apua tai hoitoa en kipuuni saa.