Poikaystävää kiusataan työpaikalla - miten voin auttaa?
Asia on monimutkainen, mutta koitan tiivistää.
Poikaystäväni käy töissä, itse olen ammattikorkeassa. Olemme molemmat alle 30v. Seurustelua takana pari vuotta. Jokin aika sitten huomasin että poikaystävä vaikutti jatkuvasti ahdistuneelta, hän ei ensin halunnut puhua asiasta mutta lopulta kävi ilmi että häntä kiusataan töissä. Olen ymmärtänyt että työpaikalla on kaikenikäisiä.
Lienee aiheellista kertoa tässä kohtaa että poikaystäväni on transmies. Korjausjakso aloitettu yli 10v sitten ja on jo monta vuotta elänyt ihan tavallista miehen elämää, ilman "transleimaa" eikä parisuhteemme poikkea tavallisesta heterosuhteesta millään tapaa. En tiedä miten asia on tullut julki työpaikalla, koska poikaystävä ei kerro transtaustastaan muuta kuin esim. lääkärissä jos on pakko.
Kiusaaminen on sosiaalisissa tilanteissa halventamista, solvaamista, jotain heittoja "en usko että oot mies jos et näytä sun penistä" yms "fiksua" käytöstä. Olen aika ihmeissäni että aikuiset ihmiset sillä tavoin käyttäytyy. Poikaystävä ei haluaisi sanoa esimiehelle koska kokee häpeää.
Tiedän että en ole hänen äitinsä eli ei ole minun tehtäväni ratkaista asiaa. Haluan silti auttaa koska kyllä tämä minuunkin vaikuttaa! Olisiko kellään neuvoa tilanteeseen? Help.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikein, että kiusataan tollasia friikkejä.
Jaa. Minusta taas olisi ihan oikein, että sinun kaltaisesti älykääpiökusipäät vietäisiin saunan taakse lopetettaviksi, niin normaalien ihmisten ei tarvitsisi kuunnella ala-arvoisia aivopierujasi.
Mutta asiaan, eli kiusaaminen on aina väärin. Voisiko AP:n puoliso tosiaan kääntyä esimiehen ja työterveydenhuollon puoleen? Onko hänellä työpaikalla jotain luotettua työkaveria, joka voisi myös osaltaan nousta tuomitsemaan kiusaajien toiminnan? Yleensä kiusaajille nimittäin menee luu kurkkuun, jos joku yhteisön jäsen ilmoittaa julkisesti, että kiusaajien käytös on epätoivottavaa. Kiusaajat ovat pohjimmiltaan aina säälittäviä raukkoja, jotka säikähtävät, jos ns. sivustakatsojat eivät hiljaisesti hyväksykään heidän toimintaansa.
On väärin, että tuollainen tilanne painaa jatkuvasti kiusaamisen uhrin niskaan ja hänen pitäisi se yksinään hiljaisuudessa vain kärsiä.
Millaisella työpaikalla kytätään toisten sukupuolivehkeitä? Lapsellista.
Olisi ehkä väärin kehoittaa miestäsi "kasvattamaan munat" eli siis, olla välittämättä tuollaisesta keskenkasvuisesta kiusanteosta. Kehoittaa toteamaan työkavereille, ettei hänen vehkeet kuulu kenellekään hevonvitun vertaa. Ja että jos työssä on olennaista se mitä jalkojen välistä löytyy, niin rekrytoijat olisivat varmaan pyytäneet housut laskemaan jo työhaastattelussa. Niin että pää kiinni ja keskitytäänpä olennaisiin asioihin.
Kiusaaminen on väärin ja niin ei saa tehdä, mutta valitettavasti se loppuu vasta silloin, kun kiusattu ei anna kiusaajien ottaa itsestään ylivaltaa.
Eli työpaika n vaihto tai sitten jauhot suuhun (tai vaikka sinne sukuelimiin) kiusaajille.
Tosi ikävä tilanne. Varmaan poikaystäväsi pitää miettiä, millainen persoona esimies on. Jos on nykyaikainen ihminen, eikä 50-luvulle nukahtanut (kuten osa täällä kommentoineista), kannattaa asua varmaan ottaa esille esimiehen kanssa. Osaisiko liitto auttaa asiassa, jos muu ei auta?
Kannattaa harkita myös työpaikan vaihtoa. Tsemppiä!
Tollaset pippeli+pimppijutut kuuluu päiväkotiin tai max ala-asteelle.
Hyi vittu. Saatanan degeneraatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta ja pervoa. No onko sillä muna ja väitätkö ett'ä setoimii. LOL
Mikä on sairasta ja pervoa? Se että on mies ilman penistä vai että on penis joka ei toimi? Kukahan sinä olet arvostelemaan toisten sukupuolielimiä? :) Muutenkin väsyttää kun transsukupuolisten kohdalla ensimmäinen huomio on että MITES NE GENITAALIT, MITEN NE HARRASTAA SEKSIÄ, PENIS PENIS PENIS.
Sama juttu homoista puhuttaessa -> eka huomio liittyy peppuseksiin... en jaksa!
Homoilla seksuaalisuus on kiistattomasti tutkitusti paljon suuremmassa roolissa elämässä kuin terveillä. Kuuklaa ite, jos et muka tiiä!
Jännä juttu. Ensin jotkut vauhkoavat että transtaustaiset tuovat itseään esille ja suorastaan tyrkyttävät itseään esille mediassa yms. Että yrittävät tuhota ns. käsityksen kahdesta sukupuolesta.
Sitten kun joku haluaa elää tavallisena ihmisenä tai tässä tapauksessa miehenä niin alkaa kamala ajojahti.
Kaivetaan ihmisen tausta esiin 10 vuoden takaa ja aletaan viljelemään sitä ihmisen naamalla "muistatkos mikä oikeasti olet" -tyyliin.
Ettei vain pääsis elämään normaalia arkea. Työnnetään ihminen ulos siitä mieslokerosta ja jätetään välimaastoon jota trans-etuliitteellä kutsutaan. Mitä tästä pitäisi ajatella? Hävetkää.
Ei toimivaa munaa ole edes mahdollista operoida naispervolle. Pinpin tekeminen miespervolle onnistuu jotenkuten
Samalla linjalla mitä jotkut täällä jo sanoneet. Ei kannata jättää asiaa sikseen. Muuten syntyy mielikuva että tuollainen käytös työssä on ok mitä se ei todellakaan ole ._.
ei kannata seurustella sen kans ku se tappaa ittensä koht joka tapauksessa. noi tekee itsareit about liukuhihnal.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävälläsi ei ole mitään hävettävää, mutta esimiehelle kantelu tuskin tuottaa tulosta vaikka esimies asiaan puuttuisikin. Kiusaaminen olisi vain entistä piilotellumpaa. Kusipäät ovat kusipäitä.
Etsikää toista työpaikkaa. Ikävää että uhri joutuu väistämään mutta pitemmän päälle se on vähiten huono vaihtoehto.
.
Vähemmistövaltuutettua tai tasa-arvoihmisiä taida kiinnostaa mikäli miesystäväsi on ihan vaaleaihoinen suomalainen. Noilla tahoilla kun taitaa olla tärkeämpääkin tehtävää etnisten hyysäyksessä ja heidän etuuksiensa saamisen vahtimisessa.
Työsuojeluihmisten ja tahojen kautta ehkä olisi mahdollisuuksia, mikäli pystyy näyttämään toteen tuollaiset sukupuolielimensä näyttämisvaatimukset uskottavuutensa/ihmisarvonsa säilyttämiseksi.
.
.
Vierailija kirjoitti:
ei kannata seurustella sen kans ku se tappaa ittensä koht joka tapauksessa. noi tekee itsareit about liukuhihnal.
eiköhän se korjausliike pitäs tehdä siellä ahdasmielisten päädyssä, eikä vain "tyytyä" siihen että tehdään kiusaa ihmisille jotka eivät ole kuten he itse.
Työpaikkakiusaaminen on hanurista. Eikä se edes tarvitse mitään erikoista aihettakaan sen kiusatun puolelta, käy vain huono mäihä työpaikan ja sen ilmapiirin suhteen. Liian löysä työtahti ja lepsu johtaminen, niin päästä lahot keksii sijaistoimintaa työpaikalleen. Mun miestä kiusattiin työpaikalla myös. Ja on ihan "normaali" ihminen. Työpaikka sattui olemaan ison sairaalan kiinteistöpuoli. Meno siellä oli ihan sairasta (sillä tavalla kipeetä, mitä ei mikään sairaala paranna). Aikuiset ihmiset liimaili mersutarroja työpöytään ynm. Olivatko sitten kateellisia miehen ikivanhasta autosta, vai mitä? Ei oikein aivoitukset auenneet. Esimies sitten huomautti miehelle ettei ole asiallista liimailla tuollaisia tarroja. Mies katsoi esimiestä silmiin vähän aikaa ja kysy sitten että luuletko tosissasi että minä olen ne liimannut. No, tarrat sitten häipyi mystisesti pöydästä. Tämä oli vain yksi esimerkki tämän työpaikan arjesta. Mies hommasi itsensä asemaan jossa ei tarvinnut välittää kiusaajien tempauksista ja lopulta sitten vaihtoi työpaikkaa. Kiusaaminen oli esimiesten ja luottamusmiesten tiedossa, taisipa paikalla käydä työsuojeluihmisetkin. Ja luottamusmieheltä mies kuuli että ei ole ensimmäinen uhri. Olivat siihen mennessä savustaneet muitakin ulos. Mutta pointtini ap:lle on, että koeta sanoa miehellesi että kiusaaminen ei ole henkilökohtaista sillä tavalla, että miehessäsi olisi jotain vikaa. Huono ja toimimaton työyhteisö etsii sen kiusaamisen kohteen joka tapauksessa. Kannattaa kaikessa hiljaisuudessa etsiä uusi työpaikka ja antaa mennä toisesta korvasta ulos. Kiusaajat ovat usein älyltään heikompia reppanoita. Ihmisiä jotka sisimmässään ovat aika onnettomia. Tarvisivat elämän pituisen terapian, että pystyisivät käyttäytymään normaalisti. Eli kannattaa pyrkiä elämään omaa elämäänsä mahdolisimman kaukana näistä mänteistä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Ensin jotkut vauhkoavat että transtaustaiset tuovat itseään esille ja suorastaan tyrkyttävät itseään esille mediassa yms. Että yrittävät tuhota ns. käsityksen kahdesta sukupuolesta.
Sitten kun joku haluaa elää tavallisena ihmisenä tai tässä tapauksessa miehenä niin alkaa kamala ajojahti.
Kaivetaan ihmisen tausta esiin 10 vuoden takaa ja aletaan viljelemään sitä ihmisen naamalla "muistatkos mikä oikeasti olet" -tyyliin.
Ettei vain pääsis elämään normaalia arkea. Työnnetään ihminen ulos siitä mieslokerosta ja jätetään välimaastoon jota trans-etuliitteellä kutsutaan. Mitä tästä pitäisi ajatella? Hävetkää.
Henk.koht en ole lainkaan yllättynyt että tuollaisten ihmisten argumentit ovat ristiriidassa keskenään. Eiväthän transmiehet-ja naiset edes halua mitään kolmatta sukupuolta. Esimerkiksi kun nainen korjauttaa itsensä mieheksi, niin hän haluaa pudottaa trans-etuliitteen pois niin pian kuin mahdollista ja jatkaa elämäänsä ihan vain miehenä. Mutta sehän ei näille vanhan liiton ihmisille sovi. Ihminen pitäisi saada ikään kuin lukita sinne biologiseen kaappiinsa loppuiäkseen. Jos onnistut sieltä kaapista poistumaan niin sinne et voi enää palata vaan putoat juurikin tuonne mainitsemaasi välitilaan jolloin et ole tervetullut kummankaan sukupuolen edustajaksi.
Meni sekavaksi mutta toivon mukaan joku ymmärsi ajatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaaminen on hanurista. Eikä se edes tarvitse mitään erikoista aihettakaan sen kiusatun puolelta, käy vain huono mäihä työpaikan ja sen ilmapiirin suhteen. Liian löysä työtahti ja lepsu johtaminen, niin päästä lahot keksii sijaistoimintaa työpaikalleen. Mun miestä kiusattiin työpaikalla myös. Ja on ihan "normaali" ihminen. Työpaikka sattui olemaan ison sairaalan kiinteistöpuoli. Meno siellä oli ihan sairasta (sillä tavalla kipeetä, mitä ei mikään sairaala paranna). Aikuiset ihmiset liimaili mersutarroja työpöytään ynm. Olivatko sitten kateellisia miehen ikivanhasta autosta, vai mitä? Ei oikein aivoitukset auenneet. Esimies sitten huomautti miehelle ettei ole asiallista liimailla tuollaisia tarroja. Mies katsoi esimiestä silmiin vähän aikaa ja kysy sitten että luuletko tosissasi että minä olen ne liimannut. No, tarrat sitten häipyi mystisesti pöydästä. Tämä oli vain yksi esimerkki tämän työpaikan arjesta. Mies hommasi itsensä asemaan jossa ei tarvinnut välittää kiusaajien tempauksista ja lopulta sitten vaihtoi työpaikkaa. Kiusaaminen oli esimiesten ja luottamusmiesten tiedossa, taisipa paikalla käydä työsuojeluihmisetkin. Ja luottamusmieheltä mies kuuli että ei ole ensimmäinen uhri. Olivat siihen mennessä savustaneet muitakin ulos. Mutta pointtini ap:lle on, että koeta sanoa miehellesi että kiusaaminen ei ole henkilökohtaista sillä tavalla, että miehessäsi olisi jotain vikaa. Huono ja toimimaton työyhteisö etsii sen kiusaamisen kohteen joka tapauksessa. Kannattaa kaikessa hiljaisuudessa etsiä uusi työpaikka ja antaa mennä toisesta korvasta ulos. Kiusaajat ovat usein älyltään heikompia reppanoita. Ihmisiä jotka sisimmässään ovat aika onnettomia. Tarvisivat elämän pituisen terapian, että pystyisivät käyttäytymään normaalisti. Eli kannattaa pyrkiä elämään omaa elämäänsä mahdolisimman kaukana näistä mänteistä.
Kiitos tästä kertomuksesta. Olet varmaankin oikeassa. Harmittaa vain katsoa kun poikaystävällä huono työilmapiiri ajoittain vaikuttaa mielialaan yksityiselämän puolella, vaikka kiusaajan tässä kuuluu tietysti eniten hävetä. Ei sitä tiedä jos kiusaa jotain muutakin työntekijää siellä.
Joskus tuntuu että kiusaajat suorastaan odottavat että löytävät syyn ahdistella toista ihmistä jostakin asiasta. Jotain sairasta mielihyvää saavat siitä..? T: ap
Mä uskon että transihmisten vieroksunta ja kiusaus loivenee jyrkästi seuraavan 20 vuoden aikana. Plussaa olis jos se tapahtuis jo 5 vuoden sisällä mut näissä asioissa aina kestää.
Transtaustaisten asemaa huonontaa varmaan se että heidän asiat on suurelle yleisölle tuntemattomia. Ja harvassa on ne jotka haluaa julkisuuteen tulla kertomaan asioistaan, koska luonnollisesti haluavat elää rauhassa. Lisäks monet yhdistää transsukupuolisen suoraan transvestiittiin vaikka ne ovat kaukana toisistaan. Eli nopeesti pääteltynä kun tietoisuus kasvaa niin hyväksyntä kasvaa samalla. Mitä tulee kiusaamiseen niin se nyt ei lopu koskaan. Aina on joku daiju joka kiusaa toista... koulussa, työpaikalla, kotona. Kiusaajat on yhteiskunnan syöpäpesäke.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon että transihmisten vieroksunta ja kiusaus loivenee jyrkästi seuraavan 20 vuoden aikana. Plussaa olis jos se tapahtuis jo 5 vuoden sisällä mut näissä asioissa aina kestää.
Jos vertaa siihen kuinka kauan kesti ennen kuin homous edes poistettiin rikoslaista, niin aika kauan täytyy odottaa. Yleensä se muutos tulee seuraavan sukupolven kautta.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni käy töissä, itse olen ammattikorkeassa. Olemme molemmat alle 30v. Seurustelua takana pari vuotta. Jokin aika sitten huomasin että poikaystävä vaikutti jatkuvasti ahdistuneelta, hän ei ensin halunnut puhua asiasta mutta lopulta kävi ilmi että häntä kiusataan töissä. Olen ymmärtänyt että työpaikalla on kaikenikäisiä.
Lienee aiheellista kertoa tässä kohtaa että poikaystäväni on transmies. Korjausjakso aloitettu yli 10v sitten ja on jo monta vuotta elänyt ihan tavallista miehen elämää, ilman "transleimaa" eikä parisuhteemme poikkea tavallisesta heterosuhteesta millään tapaa. En tiedä miten asia on tullut julki työpaikalla, koska poikaystävä ei kerro transtaustastaan muuta kuin esim. lääkärissä jos on pakko.
Kiusaaminen on sosiaalisissa tilanteissa halventamista, solvaamista, jotain heittoja "en usko että oot mies jos et näytä sun penistä" yms "fiksua" käytöstä. Olen aika ihmeissäni että aikuiset ihmiset sillä tavoin käyttäytyy. Poikaystävä ei haluaisi sanoa esimiehelle koska kokee häpeää.
Tiedän että en ole hänen äitinsä eli ei ole minun tehtäväni ratkaista asiaa. Haluan silti auttaa koska kyllä tämä minuunkin vaikuttaa! Olisiko kellään neuvoa tilanteeseen? Help.
Jätä se. Hän on vakavasti mieleltään sairas. On vain 2 sukupuolta. Muu on mielisairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se. Hän on vakavasti mieleltään sairas. On vain 2 sukupuolta. Muu on mielisairautta.
Mitä sä sössötät siellä? Koko jutussahan puhuttiin sukupuolensa korjanneesta ihmisestä eikä mistään kolmannesta sukupuolesta. Ota silmä käteen ja lue uudestaan ennen kuin avaudut.
Mikä on sairasta ja pervoa? Se että on mies ilman penistä vai että on penis joka ei toimi? Kukahan sinä olet arvostelemaan toisten sukupuolielimiä? :) Muutenkin väsyttää kun transsukupuolisten kohdalla ensimmäinen huomio on että MITES NE GENITAALIT, MITEN NE HARRASTAA SEKSIÄ, PENIS PENIS PENIS.
Sama juttu homoista puhuttaessa -> eka huomio liittyy peppuseksiin... en jaksa!