Poikaystävää kiusataan työpaikalla - miten voin auttaa?
Asia on monimutkainen, mutta koitan tiivistää.
Poikaystäväni käy töissä, itse olen ammattikorkeassa. Olemme molemmat alle 30v. Seurustelua takana pari vuotta. Jokin aika sitten huomasin että poikaystävä vaikutti jatkuvasti ahdistuneelta, hän ei ensin halunnut puhua asiasta mutta lopulta kävi ilmi että häntä kiusataan töissä. Olen ymmärtänyt että työpaikalla on kaikenikäisiä.
Lienee aiheellista kertoa tässä kohtaa että poikaystäväni on transmies. Korjausjakso aloitettu yli 10v sitten ja on jo monta vuotta elänyt ihan tavallista miehen elämää, ilman "transleimaa" eikä parisuhteemme poikkea tavallisesta heterosuhteesta millään tapaa. En tiedä miten asia on tullut julki työpaikalla, koska poikaystävä ei kerro transtaustastaan muuta kuin esim. lääkärissä jos on pakko.
Kiusaaminen on sosiaalisissa tilanteissa halventamista, solvaamista, jotain heittoja "en usko että oot mies jos et näytä sun penistä" yms "fiksua" käytöstä. Olen aika ihmeissäni että aikuiset ihmiset sillä tavoin käyttäytyy. Poikaystävä ei haluaisi sanoa esimiehelle koska kokee häpeää.
Tiedän että en ole hänen äitinsä eli ei ole minun tehtäväni ratkaista asiaa. Haluan silti auttaa koska kyllä tämä minuunkin vaikuttaa! Olisiko kellään neuvoa tilanteeseen? Help.
Kommentit (49)
Pysy erossa. Tuet poikaystävääsi, mutta puuttumalla pahennat vain asioita.
Poikaystävälläsi ei ole mitään hävettävää, mutta esimiehelle kantelu tuskin tuottaa tulosta vaikka esimies asiaan puuttuisikin. Kiusaaminen olisi vain entistä piilotellumpaa. Kusipäät ovat kusipäitä.
Etsikää toista työpaikkaa. Ikävää että uhri joutuu väistämään mutta pitemmän päälle se on vähiten huono vaihtoehto.
Minusta esimiehelle kertominen olisi hyvä ratkaisu. Ellei kyseessä ole joku maailman ahdasmielisin esimies joka vain pahentaa asiaa...
Vaikea tilanne :(
Eiköhän se asia kuulu hoitaa työnantajan ja työkavereiden kesken. Ette ole kuiten enään päiväkodissa, äitiä ei voi pyytää apuun. Voi myös haastaa oikeuteen kunnianloukkauksesta.
Ihmisen seksuaalinen suuntautuminen, ulkonäkö, uskonto ei vaikuta työn tekemiseen. Haaste käteen.
Meilläkään ei haukuta kenellä on minkäkin kokoset tissit, jos jättää työt tekemättä ja nukkuu, saa esimies viestiä.
Täällä yks joka on vaihtanut työpaikkaa 2 kertaa kiusaamisen takia. Eri syystä kylläkin kiusattiin koska olen nainen. Paskin puoli on se että kiusaaja ei koskaan joudu vastuuseen, kun kiusattu on se joka joutuu lähtemään. Sama se on koulukiusaamisessakin. Kiusattu on se joka koulua vaihtaa. Jotain on pielessä.
Sairasta ja pervoa. No onko sillä muna ja väitätkö ett'ä setoimii. LOL
No ihan oikein, että kiusataan tollasia friikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks joka on vaihtanut työpaikkaa 2 kertaa kiusaamisen takia. Eri syystä kylläkin kiusattiin koska olen nainen. Paskin puoli on se että kiusaaja ei koskaan joudu vastuuseen, kun kiusattu on se joka joutuu lähtemään. Sama se on koulukiusaamisessakin. Kiusattu on se joka koulua vaihtaa. Jotain on pielessä.
Kiusaajat ovat narsisteja.
Manipuloivat toisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole töissä mitään merkitystä.
No et oo iha terve itekkään. Etkö saa oikeaa miestä?=
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla se kiusaaja peniksestä utelija josta ap avauksessaan puhui :D pidä huoli omista asioistasi
En osaa auttaa mutta kommentteja lukiessa en yhtään ihmettele että transnuorilla tai transtaustaisilla ylipäätään on niin korkeat itsemurhaprosentit ('yleisen' populaation keskuudessa 4,6% ja transtaustaisilla 41%)
Vierailija kirjoitti:
Biisi on hyvä mutta miten liittyy mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se asia kuulu hoitaa työnantajan ja työkavereiden kesken. Ette ole kuiten enään päiväkodissa, äitiä ei voi pyytää apuun. Voi myös haastaa oikeuteen kunnianloukkauksesta.
Ihmisen seksuaalinen suuntautuminen, ulkonäkö, uskonto ei vaikuta työn tekemiseen. Haaste käteen.
Meilläkään ei haukuta kenellä on minkäkin kokoset tissit, jos jättää työt tekemättä ja nukkuu, saa esimies viestiä.
Joo sen kyllä ymmärrän etten konkreettisesti voi puuttua asiaan, siis työpaikalla. Eikä poikaystäväkään sitä haluaisi koska olemme kuitenkin aikuisia. Neuvolla tarkoitin enemmän siihen suuntaan että miten voisin poikaystävää neuvoa tekemään. Että jos joku on lähemmin tutustunut tai on omaa kokemusta siitä, miten työpaikkakiusatun kannattaa toimia. Mihin kannattaa ottaa yhteyttä mahdollisesti jne? Kiusattu kun varmasti tuntee häpeää oli se kiusaamisen syy mikä tahansa ja haluaisi pitää matalaa profiilia.
Friikkikommentoijat, lienee parasta etten edes ota kantaa juttuihinne. Teillä on näkemyksenne ja minulla omani. T: ap
Ottakaa yhteyttä työsuojeluun, jos miehestä tuntuu ettei työpaikalla voida asiaa suoraan hoitaa.
Jaaha olin juuri sanomassa saman kuin nro 18. Kyllä kiusaajat pitää saada kitkettyä työelämästä!
Esimieheen yhteys.
Voi kertoa kiusaamisesta kertomatta aihetta. Koska nimittely työpaikoilla yleensäkin on kiellettyä.
Provo. Mutta yleisenä ohjeena voi pitää sitä, että viisas ihminen lähtee pois sairaasta tilanteesta. Omaa mielenterveyttään ei kannata uhrata.