Kannattaako ottaa muuttoon avuksi muuttofirma? Tuntuvat tosi kalliilta... Mikä olisi hyvä?
Muutto lähestyy ja koska muuttopäivän aikataulu on todella tiukka olisi helpointa ottaa muuttofirma avuksi. Olen saanut muutamasta isosta lafkasta tarjoukset, kaikki siinä 500 euron pintaan. Muutto on kaksiosta yksioon. Isoja huonekaluja ei ole paljon mutta koska aikataulu on ihan minuuttipeliä, olisi lisäkädet ja riuskat ammattilaiset tosi hyvä juttu.
Minulla ei ole ketään lähipiirissä joka voisi auttaa tai jolla olisi paku. Jos vuokraisin pakun, maksaisi se noin 200 euroa eli vajaa puolet tuosta muuttofirmasta.
Mielipiteitä? Olen ihan noviisi muuttojutuissa, en oikein hahmota paljonko aikaa pitäisi varata. Mistä firmoista teillä on hyviä kokemuksia Pk-seudulla?
Kommentit (45)
Aloittaja, tämän kuun viimeinen päivä on perjantai, ideaali muuttopäivä todella monelle. Kertomaasi kellonaikaan perjantairuuhkat jne. Varaa nyt ihmeessä se muutto, jos vielä jostain saat. Varautukaa myös pikku yllätyksiin, kertomasi mukaan kohde on uusi, joten pihassa voi pyöriä useampi muuttoauto ja hissi pitkään varattuna.
Isoimmat eli 200 litraiset jätesäkit ovat näppäriä kiireessä siirtäessä vaatekaapin sisältö muuttoautoon. Samoin vuodevaatteiden ja mattojen siirtoon.
Kaksistaan pystyisi helposti muuttamaan tavarat kun on nokkakärry apuna ja etukäteen tavarat pakattuina. Urheilupäivä.
Täällä on pari haukkua ollut Jypistä, nyt on itse pakko kehua sillä meillä on huikean hyvät kokemukset ko.firmasta! Olemme muuttaneet vuosien varrella TODELLA monta kertaa ja viimeisen viiden vuoden aikanakin kolmeen otteeseen. Näistä viimeisimmistä muutoista kaksi on ollut pk-seudun sisällä ja kolmas pk-seudun kehyskuntaan. Kaikissa käytimme Jypiä. Ensimmäisellä kerralla pyysin parista paikasta tarjouksen ja Jypi valittiin. Olin vierestä seurannut aiemmin kaverin tekemää muuttoa, jossa oli Niemi hoitamassa hommaa. En vakuuttunut kun vierestä katselin, käyttivät aikaa koko päivän tavaroiden siirtämiseen pk-seudulla. Kahvitauot ja lounastauot pidettiin kesken muuton. Hintaa taisi tuolloin tulla reilu tuhat euroa.
Meillä sen sijaan ensimmäinen Jypin tekemä muutto pk-seudun sisällä hoitui näin: aamulla klo 8 soi ovikello, miehet tulivat sisään, työnjohtaja/vastaava esittäytyi ja katsottiin tavarat läpi. Kantaminen alkoi samantien. Itse siirryin tässä vaiheessa uudelle kämpälle julkisilla ja kiire tuli: pojat olivat jo matkalla ennen kuin minä pääsin perille! Kohteessa tavarat olivat kannettu sisälle yhdessä hujauksessa ja muuttajat lähtivät kämpästä muistaakseni 10.15. Muutto oli maantasalta hissillisen talon 8. krs:een, asunnoilla välimatkaa max 15 km. Tästä vakuuttuneena tilasimme samasta firmasta seuraavan muuton, hoitui vielä hieman ripeämmin muistaakseni (8.krs asunnosta --> 6.krs asuntoon hissitalossa, välimatkaa asunnoilla noin 5 km). Viimeisin muutto oli 6 krs ---> maantasalle, välimatkaa tulikin jo hieman alle 40 km. Ja taas oli muutto parissa tunnissa hoidettu, olimme todella tyytyväisiä!!! Mitään ei ole hajonnut yhdessäkään Jypin tekemässä muutossa, muuttomiehet olivat todella ystävällisiä ja kohteliaita. Mitään ongelmia ei ollut maksun kanssa, muuttohinta oli tiedossa jo etukäteen kaikissa muutoissa ja piti paikkansa. Maksu hoidettiin muuton tullessa valmiiksi käteissä (ja kuitti tietenkin saatiin kuten kuuluu).
Kuten sanoin, kokemusta on muutoista on todella paljon, aiemmin on tehty itse/kavereiden kanssa. Käytännössä tuollainen kaverimuutto onnistuu opiskelijalta, ei oikein muuten. En itse ainakaan kehtaa enää pyydellä kavereita muuttoavuksi, harvalla on arkipäivisin mahdollisuus olla töistä pois jonkun toisen muuton takia. Myöskään en halua, että kaverit tuhlaavat viikonloppujaan minun tavaroideni kantamiseen, monilla on perheet jne. Kahdestaan miehen kanssa ei oltaisi hommasta selvitty ikinä, tai aikaa olisi pitänyt varata ainakin monta päivää. Pakulla edestakaisin, sänkyjen ja sohvien kantaminen portaikossa...tuskinpa vaan. Kuluja tulee tuostakin pakun vuokran muodossa, aikaa menee tuhottomasti ja parhaassa tapauksessa venäytät oman selkäsi. Muuttaminen on sen verran stressaavaa, että kaikki helpotus on siihen tervetullutta. Meille oli ihan selvää että jatkossa käytämme vain muuttofirmaa kun ensimmäinen muutto firman avustuksella sujui kuin unelma.
Vinkkinä vielä: pakkaa hyvin, käytä kuplamuovia ja kelmua. Kaikki tavarat muuttolaatikkoihin ja jätesäkkeihin. Kuskaa viherkasvit yms hankalat omassa autossa jos mahdollista, jos ei niin sitten vaan muuttolaatikoihin. En tiedä Jypin muuttolaatikoista, me muistaakseni tilasimme ekaan muuttoon laatikot Vuokralaatikosta?
600 euroa kuulostaa isolta hinnalta. Entä jos ottaisitte muuttofirman vain yhtä keikkaa varten, eli tunniksi. Ja vuokraatte itsellenne toisen pakun sekä kippikärryn, jolla roudaatte autollisen tai pari pienempää tavaraa. Hinta voisi puolittua.