Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla tiskikone, oletteko opettaneet teininne tiskaamaan perinteisesti??

Vierailija
19.09.2016 |

Vai opettaako ne koulussa

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetetaan myös. Meillä mökillä on opetettu.

Vierailija
2/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän eskarilainen osaa tiskata, vaikka tiskari löytyykin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska kattiloita ja paistinpannuja ei pestä koneessa. 

Vierailija
4/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"annetaan lapset koulun kasvatettaviksi"

Jep jep, niin tähän päivään sopiva lainaus.

Vierailija
5/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vasta teini-iässä aletaan opetella niinkin yksinkertaisia perustaitoja kuin tiskaaminen, on lastenkasvatus tainnut mennä vähän väärille raiteille... Lapset kannattaa ottaa mukaan hommiin ihan pienestä pitäen (vaikka se lopputulos ei aina niin laadukas olisikaan), siten he kasvavat pikku hiljaa sisään normaaleihin kotitöihin. Hankalampaa alkaa patistelemaan jotain yrmeää teiniä, että nyt aletaankiin opettelemaan jotain tiskausta, jos nuori on siihen mennessä saanut elää kuin pellossa osallistumatta mihinkään yhteisen kodin töihin.

Vierailija
6/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut, jo ennen teini-ikää. Kaikkia astioita ei voi pestä koneessa ja opiskelija-asunnossa ei välttämättä tiskikonetta ole. Kuuluu mielestäni kodin perustaitoihin.

Vierailija
7/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koska jotain astioita ei pestä koneessa (mm. kattilat, pannut, puiset haarukat jne.). Mökilläkin tiskataan käsin. Bonuksena siellä kannetaan vesi kaivosta ja lämmitetään puuhellalla.

Vierailija
8/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys. Kyllä aika paljon on sellaisia astioita mitä pitää käsin tiskata. Eivät joko mahdu tiskikoneeseen tai ei kestä konepesua.Kyllähän siinä oppii vaikkei opettaisikaan.

Vierailija
9/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaaminen käsin on kyllä sellainen askare, että sitä ei kauheasti olla opetettu. Astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö ovat tietenkin kuuluneet hommiin jo ihan taaperosta.

Käsin tiskattavaa on aika vähän, meillä käsin tiskataan teflonpintaiset pannut ja kattilat ja tietty valurautapannu ja pata silloin kun niitä käytetään. En oikein tiedä oppivatko teinit tämän homman vasta koulussa vai miten, noita on kuitenkin tiskattavana tyyliin yksi per päivä, niin en rehellisesti sanottuna muista opetettiinko homma jossain välissä vai oppivatko köksän tunneilla.

Myös mökillä on astianpesukone, joten sielläkään ei ole joutunut tiskaamaan suuresti. Osaavat nyt kuitenkin sen tehdä ja se on pääasia.

Vierailija
10/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kattiloita ei pestä mielestänne astianpesukoneessa?

Vierailija
11/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pesukone täyttyisi niistä alta aikayksikön ja sitten niitä ei riittäisi käyttöön, kun olisivat aina koneessa. Tietty toisilla on sitten niin mittavat kattilavalikoimat ettei haittaa, mutta meillä ei ole loputtomasti tilaa kattiloiden säilömiseen. Aamiaisella menee kahdesta kolmeen kattilaa (normi ja gluteeniton puuro ja välillä kananmunat), päivällisellä nollasta kolmeen (normi ja gluteeniton lisäke ja joku keitettävä kasvislisäke). 

Vierailija
12/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on teflon-kattiloita, niitä ei pestä koneessa, teräksiset kyllä.

Vierailija
13/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiaineen emäksisyys saattaisi helposti kuluttaa pintaa ja tämä saattaa aiheuttaa  pinnotteen  liukenemisen pesuveteen ja tarttumisen muihin astioihin.

Vierailija
14/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pesukone täyttyisi niistä alta aikayksikön ja sitten niitä ei riittäisi käyttöön, kun olisivat aina koneessa. Tietty toisilla on sitten niin mittavat kattilavalikoimat ettei haittaa, mutta meillä ei ole loputtomasti tilaa kattiloiden säilömiseen. Aamiaisella menee kahdesta kolmeen kattilaa (normi ja gluteeniton puuro ja välillä kananmunat), päivällisellä nollasta kolmeen (normi ja gluteeniton lisäke ja joku keitettävä kasvislisäke). 

Ok. Luulin tässä olevan jonkun pesuteknisen syyn.

Meillä on varmaan yhteensä n. 15 erikokoista kattilaa, eikä kukaan syö puuroa.

Vierailija
15/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, mutta tärkeimpänä opetuksena pidän kouluttautumisen painottamista. Hän kyllä näkee, että meillä ln hyvä elintaso ja voimme maksaa palveluista, ettei niitä tarvitse tehdä itse. Opetan, että hänen täytyy ahkeroida päästäkseen samaan.

Minua sitten tympii vanhemmat, jotka haukkuvat lapsilleen hyvätuloisia, eivätkä opeta miten lapset saisivat hyvän elintadon, vaan ennemminkin painottavat osaamaan tehdä itse kaikkea puolivillaisesti yhtään ajattelematta lapsen omia taitoja ja kykyjä. Mielestäni on parempi osata vähän kaikkea, mutta kehittää sitä missä on jo erityisen hyvä = jatkaa mahdollisesti siitä ammattiin lääkäri, taiteilija, tuomari mitä vain haluaa. Kuin että opettaa kaikkea puolivillaisesti= osaa juuri ja juuri tehdä villasukat, siivota kodin, tehdä ruokaa ja ommella jonkulaisia ryysyjä, mutta ei osaa mitään niin erityisen hyvin tai taitoja katsoen opetettu, ettei lapsi näe omaa potentiaaliaan ja ryhtyy alalle johon on helppo päästä. "Ei koulu ole niin tärkeää,kuin maalaisjärki" joopajoo sitten sitä lasta harmittaa myöhemmin, kun ei tullut kouluja käytyä, kun kukaan ei koskaan tukenut muuta kuin pienempien sisarusten vahtimista ja tiskaamisen osaamista.

Todella tympeää, että lapselta viedään mahdollisuudet ja opetetaan, ettei koulu ole lainkaan tärkeää.

Vierailija
16/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiaineen emäksisyys saattaisi helposti kuluttaa pintaa ja tämä saattaa aiheuttaa  pinnotteen  liukenemisen pesuveteen ja tarttumisen muihin astioihin.

Teräskattiloissa? No, olen kuullut kaiken. Miten kattiloissa voi laitata ruokaa jos niitä ei uskalla pestä astianpesuaineella?

Vierailija
17/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. En opettanut mitään, koska olin kotiäiti ja minulla oli hyvin aikaa tehdä kaikki, kun muut olivat töissä ja koulussa.

Kun muuttivat pois kotoa opiskelemaan, annoin keittokirjan, käskin katsoa vaatteiden pesulapuista, missä lämpötilassa pestään ja kehotin pesemään vaatteet nurinpäin. Sanoin, että lakanat vaihdetaan parin viikon välein, tyynyliinat ja pyyhkeet kerran viikossa, käsipyyhkeet useammin. Sekä kehoitin googlettamaan tai soittamaan minulle, jos jotain ei osaa. Lisäksi sanoin, että pikavippejä ei oteta, jos tulee ylipääsemätön rahantarve, soitto kotiin riittää. Soittoja ei ole tullut paitsi pari kertaa ovat halunneet lainaa sijoittaakseen osakkeisiin. Lainat on maksettu takaisin.

Liekö minulla sitten poikkeuksellisen fiksuja lapsia, kun hyvin pärjäsivät omissa kodeissaan alusta alkaen ilman erityistä opettamista. Ja vaikka joskus menin yllättäen käymään, en törmännyt mihinkään kaaokseen tai sikolättiin. Kotona ei tarvinnut riidellä, kenen vuoro on tehdä sitä tai tätä, minä tein 😉.

Vierailija
18/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oman huoneen siivouksen lisaksi joutunut lapsuuskodissani tekemaan mitaan kotitoita. Silti lukion jalkeen omille muutettuani osasin tiskata, pyykata ja lukea resepteja. Ei nuo nyt mitaan kovin kummoista harjoittelua vaativia taitoja ole.

Vierailija
19/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi äiti kirjoitti:

Heh. En opettanut mitään, koska olin kotiäiti ja minulla oli hyvin aikaa tehdä kaikki, kun muut olivat töissä ja koulussa...

Kiva. Teit karhunpalveluksen lapsillesi.

Vierailija
20/27 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teräskattiloissa? No, olen kuullut kaiken. Miten kattiloissa voi laitata ruokaa jos niitä ei uskalla pestä astianpesuaineella?

Et taida olla ihan penaalin terävin kynä. Ylempi puhui pinnoitteesta, joten hän tuskin tarkoitti teräskattiloita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän