Paljonko maksaisit lapasista?
Kaveri kysyi että kun minulla neulominen sujuu noin vain illalla telkkaria katsoessa että jos tekisin kaksiväriset lapaset hänelle, kertoi mitä värejä hänellä on mielessä. Ostin langat, maksoivat 14e. Neuloin lapaset ja kaveri kysyi että mitä hän on velkaa. sanoin että jos 20e laittaisi, mtuta hän oli sitä mieltä että 10e on jo reilusti maksettu. Ok, jäi noita molempia lankakeriä yli hieman, niin että niistä saa jotain väriä johonkin sukanvarteen tms, mutta lapasia tai sukkia noista ei yksistään saa. Pyysinkö liikaa? PItäisikö myydä kaverin tarjoamaan hintaan?
Kommentit (28)
No, et pyytänyt liikaa. Ihmisillä on hassuja kuvitelmia, että käsityöharrastus on ilmaista, vaikka pelkät materiaalitkin ovat kalliita. 20€ oli ihan ok hinta. En antaisi lapasia kympillä. Hinta olisi pitänyt sopia etukäteen. Pidä lapaset itse.
Antaisin ilmaiseksi muille ennemmin kuin joka sanoo reilusti 10 eurosta, vähintään 10 e kun itte pyysi.
Kaverillasi on siis rahaa paljon käytettävissä. Se, ettei hän haluaisi maksaa sinulle, kertoo siitä, ettei hän osaa arvostaa aikaasi ja taitojasi. Tai sitten hän on röyhkeä hyväksikäyttäjä tilanteessa kuin tilanteessa.
Aivan huikeeta - että sait oikein itse ostamasi jämälangat pitää! 😂 Kyllä nyt on niin antelias kaveri, että huhhuh!
Itse neulon paljon, siististi ja vaikeitakin kuvioita, enkä jätä töihini yhtäkään virhettä. Jos joku alkaa mukista neuleen hinnasta, niin saa jäädä ostamatta... Siihen touhuun menee paljon aikaa ja vaivannäköä. Se, että tykkään neulomisesta, ei tarkoita, että työni ei olisi minkään arvoista.
Minusta 20 euroa ei ollenkaan ole liikaa pyydetty. Tosin itse luultavasti olisin vastannut jo etukäteen tuollaiseen pyyntöön arvion siitä mitä langat todennäköisesti maksaa.
Ens kerralla (jos sellaista tulee) pistät kaverin itse ostamaan lankansa lapasiinsa. Hurjan kalliit langat muutenkin, olis niitä halvempia löytyny?
Itse olen laskenut, että vaikka ostan neulomiini naisten sukkiin 7 Veljestä, jonka hinta vaihtelee 3,5-5 euron välillä, niin ei itse sukkaan lopulta kulu paljoa lankaa. Teen kaksivärisiä sukkia ja olen laskenut, että materiaalikuluihin menee vain 3e naisten sukkaparia kohden, joten tuo edellisen sivun arvio 10e lapasten lankakuluihin kuulostaa isolta. Loput hinnasta menee sitten työhön ja loput langoista menee seuraavien sukkien aineksiksi.
Ei tuo lapaslangan hinta ole mikään hurjan kallis. Ilmeisesti kaksi kerää ostettu ja luultavasti luonnonmateriaalista ja erikoiskaupasta. Niissä hinnat ovat väkisinkin isompia kuin paljon suurempia eriä myyvissä marketeissa, mutta toisaalta saa valita paljon isommasta määrästä värejä, materiaaleja ja käyttötuntumia. Eli lopputuotteesta on helpompi saada täysin mieleinen kun ensin panostaa materiaaliin.
Tässä tapauksessa taisi tapahtua se klassinen tilanne, että lapasia pyytänyt ajatteli, että lankakerä maksaa sen saman euron kuin joskus 80-luvulla ja neulojahan vain ilahtuu kun saa jonkin syyn neuloa... Toisaalta jälkikäteen on ikävä alkaa kinastella hinnasta sen enempää. Varmaan melkein jokaisella käsitöitä tekevällä on vähintään se yksi ihan vastaava kokemus.
Jatkossa ap kerro oma hinta työlle jo ennen kuin neulot silmukkaakaan tai ostat materiaaleja. Pyytäjä voi sitten päättää joko hyväksyä tai hylätä hinnan. Itse olen havainnut kätevämmäksi tehdä vaihtokauppaa, esim. leipomista harrastavan tutun kanssa ollaan vaihdettu leivonnaisia ja käsitöitä tai joku on tuonut marjoja villaisia sukkia vastaan jne. Tietysti tässäkin on etukäteen sovittu, mitä vaihdetaan, ja molemmat sitten pitävät sopimuksesta kiinni.
Harrastan käsitöitä ja tekeleeni ovat huolellisesti ja hyvin tehtyjä. Ärsyttää kun jotkut olettaa, että haluaisin huvikseen ja ilmaiseksi tehdä heille kaikenlaista "pientä" (tarkoittaa kaikkea housun lyhennyksistä talvitakin ompeluun). "Kun sä tykkäät tehdä niitä käsitöitä..." Argh! Housujen lyhennykset ja vetoketjujen vaihdot on tosi tympeetä ja tylsää hommaa (omatkin farkut jää lyhentämättä :D), ja vaatteiden ompelu taas vie paljon aikaa - kyllä sitä jonkinlaisen vaivanpalkan haluaisi tekemästään työstä.
Monilla ihmisillä ei ole oikein käsitystä siitä, miten työlästä esim. vaatteiden ompelu on. Kun jostain H&M:stä saa niitä rytkyjä parilla eurolla...
Nykyään kieltäydyn kohteliaasti kaikista pyynnöistä. Tulee turhaa skismaa ihmissuhteisiin.