Lapsi 10v kysyy onko joulupukkia olemassa, dilemma
En haluaisi valehdella mutten myöskään pilata joulun taikaa. Miten olette ratkaisseet tilanteen? Olen sanonut, että uskon joulupukin olemassaoloon.
Kommentit (20)
Mä käänsin sen niin päin vastaavassa tilanteessa, että kysyin lapselta, mitä mieltä hän itse on. Hän sai sitten itse miettiä asiaa ja tuli ihan (ikäisekseen) järkevään lopputulokseen. Eli että ei joulupukki oikeasti tuo lahjoja vaan aikuiset ne ostaa ja että joulupukkiin voi uskoa niin halutessaan samalla tavalla kuin satuihin.
Vitsailette vaikka kaikki tietää joulupukin asuvan Korvatunturilla ja olevan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vitsailette vaikka kaikki tietää joulupukin asuvan Korvatunturilla ja olevan totta.
Juurikin näin
Sanoin, että minä uskon, koska joka jouluaatto hän on tullut. Vähän sillä tavalla pilke silmäkulmassa. Lapsi oli tyytyväinen, että hänkin saa uskoa, koska vanhemmatkin uskovat. Kysyi vielä huoneeseen tulleelta teini-isoveljeltä, joka heti tokaisi, että totta kai joulupukki on olemassa. Kyllä se ymmärrys siellä taustalla on, vaikka jouluaaton hetkellä uskookin joulupukkiin Ei sitä tarvitse ehdoin tahdoin romuttaa.. Kyllä minäkin edelleen viisikymppisenä uskon joulupukkiin, kun hän kopistelee keppiään ja tulee käymään. Viime jouluina asialla on ollut juuri tämä samainen kysyjä, eli joulun taika jatkuu
Minä sanoin että on jos uskot siihen. Mieti nyt miten haluaisit sen olevan. Ei kysynyt muuta ja oli tyytyväinen. Koski myös sitä että kuka tuo suklaata sukkaan...
Sanot, että se on kilttien lapsien ongelma, älä sinä sitä murehdi.
Joulupukki on totta kaikille, jotka uskovat siihen.
Joulupukki on jouluun liittyvä lahjojen antamisen henki totesi mun äitini samassa tilanteessa niin minulle kuin mun lapsilleni. Toisaalta, lahjojahan voi antaa koska tahansa - jouluna niin vain tuntuu kuuluvan tehdä - tykkäsi tai ei.
Voit kysyä lapselta, että mitä hän itse asiasta ajattelee.
Meillä on kerrottu alusta asti lapsille, että joulupukki on satua ja satuleikki, jota kaikki aikuisetkin leikkii mukana. Ei ole vienyt yhtään jouluntaikaa pois, vaan silti kirjoitellaan tontulle (ja tonttu vastailee) ja joulupukille jne. Yhtä innoissaan ovat silti. Mutta ei tarvitse valehdella tai peitellä. Tietävät myös, että aikuiset ja kummit yms ostavat lahjoja, vaikka niistä onkin pukille kirjoitettu. Ja ei tarvitse peitellä, että onkin isän veli tai pappa pukkina, kun tietävät sen. Silti odottavat pukkia ja on hauskaa.
10 v? Voi hyvänen aika. Ei taida lukemista paljon harrastaa.
80-luvulla kaikki tiesivät jo ekaluokalla mistä on kyse.
Vieläkö 10 vuotias uskoo joulupukkiin? Meillä ei uskoneet ikinä. Lapsesi taitaa olla aika lapsellinen ikäisekseen.
Ei aikuisen pidä itse kertoa totuutta, antaa valmista vastausta lapselle siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa epäillä pukin olemassaoloa. Niin kuin tuossa yllä joku kertoikin, niin lapsen kannattaa itse pohtia asiaa, onko pukki totta vai ei. Eli "Miltä sinusta tuntuu? Mitä luulet?"...
Joulupukki on niin kuin Jeesus, jumala tai hammaskeiju. Jotkut uskovat ja saavat siitä suurta iloa. Jotkut eivät usko ja elävät elämänsä onnellisina niin. Näin minä lapselle sen aikoinaan selitin.
Muistan kun itse kun olin noin 12v, kerroin 8v siskolleni ettei joulupukkia olekaan. Voi sitä vanhempien raivon määrää, kun "vein pieneltä lapselta joulun taian pois"
Ei kysyisi jos ei epäilisi tai tietäisi että ei ole olemassa, vastaa että ei ole, mutta on tapana puhua lapsille, että pukki tuo lahjat.
Joulupukkina voi esiintyä monikin ihminen, joten pohdimme, että se on ammattikunta kuten vaikka poliisi.
Eli jos jouluna tulee joulupukki, poliisi tai palomies, se on varmasti se titteli, henkilöllisyydestä riippumatta.
Tai voi sanoa että joku näyttelee ja tilanne on symbolinen.