Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita pyöreiden lapsien vanhempia?

Vierailija
19.09.2016 |

Googlettelemalla löytyy vaikka mitä keskusteluja, mutta kun ne saattavat olla vuodelta 2009 niin kommentoiminen tuntuu turhalta. Eli mulla on kolme lasta ja esikoiseni, 7-vuotias tyttö, on pullukka, kaksi nuorinta ovat todella hoikkia, esikoinen ollut aina pullukka. Tämä esikoistyttöni on jo vauvasta pitäen rakastanut syömistä ja liikunta on hänen inhokkinsa. Ei yhdessä silti käydään uimassa, kävelyillä ja polkemassa, ja koulumatkat (1,5km/suunta) kävelee ja hänellä on myös yksi liikunnallinen harrastus viikossa, mutta ei vaan hoikistu. Jatkuvasti lisään kasviksia hänen annoksiinsa ja yritän saada hänet ajattelemaan muutakuin ruokaa ja ihastumaan liikuntaan, mutta vielä en ole onnistunut. Hän on rauhallinen tapaus, ennemmin lukee ja katsoo tv:tä (ja kyllä, telkkarin katsomista meillä rajoitetaan) tai leikkii rauhallisesti istuen barbeilla yms kuin juoksentelee edestakaisin tai leikkisi nk.toiminnallisia leikkejä.

Kaipaisin vertaistukea. Minkälaisia teidän lapset ovat? Huomaan että olen alkanut seurailemaan muita pyöreitä lapsia ja kaikilla on samanlaisia ominaisuuksia kuin tytölläni, ovat rauhallisia ja herkkiä. Nämä villit ja äänekkäimmät lapset ovat yleensä laihoja, niinkuin nuorimmaiseni.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi niin pyöreä, että siihen pitää puuttua? Mitat?

Vierailija
2/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus on melko pyöreä, kaksi muuta lasta hyvin hoikkia.

Lääkäri ei vielä luokitellut ylipainoiseksi (vankka ja vahva, ei mitenkään taikinamainen), mutta on minun mielestäni, koska pituutta 140 cm ja painoa 40 kg. On hyvin vahva, harrastaa liikuntaa seurassa neljä kertaa viikossa, sen lisäksi tietysti pihapelit ym. Liikkuu paljon, on sosiaalinen, on paljon kavereita. 

Syö tavallista kotiruokaa ja koulussakin normaalisti. Mutta pöllii herkkuja salaa, siis kotona. En ole aiemmin tajunnut että sitä tekee, koska toiset lapset eivät koskaan moista ole harrastaneet. Ottavat muutaman karkin / donitsin ja siinä se, ei enempää. Siksi niitä ei ole laitettu lukkojen taakse.

Tämä yksi siis saattaa vetäistä litran sokeroitua mehua, syödä paketin keksejä jos saa käsiinsä. Nyt olen joutunut poistamaan kaiken sokeripitoisen talosta, vierasvarat on viety piiloon lukkojen taakse.

Toisinaan saattaa syödä välipalaksi yhden kokonaisen kauraleivän, viimeksi olin itse ulkona pihatöissä ja kun tulin sisälle poika oli vetäissyt koko kiekon. 

On surullista katsoa kun on noin pyöreä, ei pysty tekemään kärrynpyöriä, kun kädet ei jaksa kannattaa kroppaa. 

Mutta olemme nyt asian kanssa vakavissamme ja ruokailua valvotaan enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kuopus on melko pyöreä, kaksi muuta lasta hyvin hoikkia.

Lääkäri ei vielä luokitellut ylipainoiseksi (vankka ja vahva, ei mitenkään taikinamainen), mutta on minun mielestäni, koska pituutta 140 cm ja painoa 40 kg. On hyvin vahva, harrastaa liikuntaa seurassa neljä kertaa viikossa, sen lisäksi tietysti pihapelit ym. Liikkuu paljon, on sosiaalinen, on paljon kavereita. 

Syö tavallista kotiruokaa ja koulussakin normaalisti. Mutta pöllii herkkuja salaa, siis kotona. En ole aiemmin tajunnut että sitä tekee, koska toiset lapset eivät koskaan moista ole harrastaneet. Ottavat muutaman karkin / donitsin ja siinä se, ei enempää. Siksi niitä ei ole laitettu lukkojen taakse.

Tämä yksi siis saattaa vetäistä litran sokeroitua mehua, syödä paketin keksejä jos saa käsiinsä. Nyt olen joutunut poistamaan kaiken sokeripitoisen talosta, vierasvarat on viety piiloon lukkojen taakse.

Toisinaan saattaa syödä välipalaksi yhden kokonaisen kauraleivän, viimeksi olin itse ulkona pihatöissä ja kun tulin sisälle poika oli vetäissyt koko kiekon. 

On surullista katsoa kun on noin pyöreä, ei pysty tekemään kärrynpyöriä, kun kädet ei jaksa kannattaa kroppaa. 

Mutta olemme nyt asian kanssa vakavissamme ja ruokailua valvotaan enemmän.

Ei se varastelu lopu piilottamalla herkut vaan opettamalla että varastaminen, kotonakin, on väärin. Kai saa edes rangaistuksen?

Vierailija
4/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanotaan "pyöreä" eikä "lihava"? Lihavuudestahan kuitenkin on kyse.

Vierailija
5/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kyse on omasta lapsesta itsellään on niin surkea fiilis, koska tuntee olevansa epäonnistunut lapsensa suhteen, siksi en halua sanoa tai edes kirjoittaa, että lapseni on lihava. Tuntuu vaan niin pahalta. Itse olen lihava ja ajattelin, etten halua lapselleni koskaan samaa kohtaloa, mutta tässä sitä vaan ollaan.

Tyttäreni on 130cm ja 36kg.

Ap

Vierailija
6/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä esim esikoiseni syö sisarustensa jälkkärit jos nämä eivät jaksa, esim lähden pesemään pikkusiskon käsiä jälkiruuan jälkeen (viikonloppuna ruuan jälkeen on jälkkäriä) ja kun tulen takaisin, lautanen onkin tyhjä ja esikoinen esittää kun ei mitään asiasta tietäisi. On alkanut myös salaamaan multa syömisiään, jos on ollut esim mummolassa niin sanoo, ettei ole syönyt kuin yhden leivän monta tuntia sitten ja nyt on nälkä, ja myöhemmin selviää että just oli syönyt siellä ison annoksen ruokaa, tuli kotiin ja taas söi ruokaa. Isovanhempien mielestä tietysti on upeaa kun ruoka maittaa ja tytöllähän vaan on lapsenpyöreyttä.

Ap

Vierailija
7/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kyse on omasta lapsesta itsellään on niin surkea fiilis, koska tuntee olevansa epäonnistunut lapsensa suhteen, siksi en halua sanoa tai edes kirjoittaa, että lapseni on lihava. Tuntuu vaan niin pahalta. Itse olen lihava ja ajattelin, etten halua lapselleni koskaan samaa kohtaloa, mutta tässä sitä vaan ollaan.

Ap

36 kg? 😂😂 ei oo kyllä lihava noilla mitoilla. Ite olin tossa iässä 125 cm ja 58 kg ja mun pikkusisko 130 cm ja 63 kg

Vierailija
8/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen olla, älä nyt ainakaan ala paasaamaan sille mitä se ei saa syödä ja mitä saa.

Vierailija
9/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että mitähän kaikkea lapsi syö sinulta salaa isovanhempien ja kavereidensa luona?

Vierailija
10/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jokin asia on kiellettyä, niin sitä haluaa enemmän. Älä siis ainakaan kiellä kaikkia herkkuja! Olen usein lukenut, että ihmisillä, joilla lapsena oli ruokanatsi äiti, on myöhemmin paljon ahmimista ym. syömishäiriötä.

Vierailija
11/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoissa fiiliksissä mennään. Poika 127cm ja 30kg ja käyrien mukaan siis siellä yläpäässä. Pienenä oli hoikka ja pieni ja yhtäkkiä täyttäessä 5v alkoi pyöristyä. Nyt ekalla ja pelkään että kiusataan koulussa koska on alkanut puhumaan että tässä ja tässä ruuassa on sokeria, en voi syödä tai ottaa tosi vähän ja sanoo ettei syö enempää ettei liho. Kotona tälläistä emme puhu. Ei syö paljon herkkuja mutta tykkää ruuasta. harrastaa liikunnallista harrastusta nyt kaksi kertaa viikossa ja tykkää niistä tosi paljon. Painotarkkailuun joutui nyt ekaluokan lääkärintarkastuksessa. Isällä suvussa tosi isojakin ihmisiä, joten selkeesti tulee sieltä. Meillä myös tyttö, joka on oikeen laiheliini ja samaa ruokaa syövät. Harmittaa lapsen puolesta mutten tiedä mitä tekisin.

Vierailija
12/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

gainergirl98 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

36 kg? 😂😂 ei oo kyllä lihava noilla mitoilla. Ite olin tossa iässä 125 cm ja 58 kg ja mun pikkusisko 130 cm ja 63 kg

Tää on varmaan vitsi? Vai että 125cm ja 58kg. Joopajoo. Minun tyttäreni, joka on normaalipainoinen, on 122cm ja 21kg. Kyllä tuo 36kg on ihan hemmetin paljon.

Vierailija
13/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli oli lapsena lihavahko ja ruoka maittoi (samanlailla kun meillä muillakin sisaruksilla, me muut ollaan hoikkia), mutta ala- ja yläasteen välissä kasvupyrähdys tasoitti painon ja sen jälkeen on ollut normaalipainoinen.

Vierailija
14/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sen olla, älä nyt ainakaan ala paasaamaan sille mitä se ei saa syödä ja mitä saa.

Siis MITÄ?! Ei saisi puuttua läskin lapsen syömisiin? Siinä taas meillä vuoden vanhempi. Voi jeesus. Tietysti pitää puuttua ja vaikka sitten paasata. Lapsuusiän lihavuus johtaa valitettavan usein aikuisiän lihavuuteen ja siitä on tosi vaikea päästä eroon. Lisäksi kaikki terveysongelmat, kiusaaminen ym. probleemat. Lapsen ylipainoon saa ja PITÄÄ puuttua eikä todellakaan "antaa olla". Ote pitää tietysti olla ei-syyllistävä, kannustava ja rakastava, mutta ei voi vaan antaa lihota rauhassa lisää.

Vierailija
15/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

gainergirl98 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tää on varmaan vitsi? Vai että 125cm ja 58kg. Joopajoo. Minun tyttäreni, joka on normaalipainoinen, on 122cm ja 21kg. Kyllä tuo 36kg on ihan hemmetin paljon.

Ei ole vitsi. Kyllä hän hyvin saattoi olla tuon kokoinen. Ukrainassa oli 4-vuotias tyttö 84 kg, voin linkata videon tubesta. Gainergirl98 on sama henkilö kuin N17 135 kg, vaihtoi nimimerkkiä täytettyään 18. Hän jos kuka tietää lihavuudesta ja että 36 kg on naurettavan vähän.

Vierailija
16/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas mä arvaan: sä olet itsekin hirveä läski. Liikkukaa enemmän ja syökää vähemmän. Inhottaa kaikki läskit. - Hoikka äiti & hoikka 17 teini

Vierailija
17/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis MITÄ?! Ei saisi puuttua läskin lapsen syömisiin? Siinä taas meillä vuoden vanhempi. Voi jeesus. Tietysti pitää puuttua ja vaikka sitten paasata. Lapsuusiän lihavuus johtaa valitettavan usein aikuisiän lihavuuteen ja siitä on tosi vaikea päästä eroon. Lisäksi kaikki terveysongelmat, kiusaaminen ym. probleemat. Lapsen ylipainoon saa ja PITÄÄ puuttua eikä todellakaan "antaa olla". Ote pitää tietysti olla ei-syyllistävä, kannustava ja rakastava, mutta ei voi vaan antaa lihota rauhassa lisää.

Siinä vuoden vanhempi....

Vierailija
18/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttö 130 ja 32. Onko ajan täytyy katsoa vähän perään syömisen kanssa. Herkkuja syödään, mutta enimmäkseen syö vain liikaa ruokaa. Toki lääkityksellä on osuutta asiaan, mutta kasviksia tuputtamalla (porkkanaa esim ennen ruokaa) saa tuon painon edes jotenkuten pysymään aisoissa.

Lapsella on perussairaus jota helposti tulee käytettyä tekosyynä laiskuudellekin. Kävelee koulumatkat, mutta aika rauhallinen on liikkumisessa muuten.

Vierailija
19/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin tyttö on kolmannella luokalla. Pituutta on nyt 145cm ja painoa 45kg. Tyttö kulkee koulumatkat pyörällä ja ratsastaa pari kertaa viikossa. Syntyessään oli keskonen, 2,5kg ja sai osansa raskausmyrkytyksestä. Kouluterkka ei ole moittinut, tytöllä on aina ollut oma käyrät. Suvussa on isoja ihmisiä, miehet 190-200cm ja naiset 175-185cm..

Vierailija
20/76 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli, puoli lautasellista kasviksia. Säännölliset ruokailuajat ja sipsit ja limut minimiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi