Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

napatyrästä?

05.03.2006 |

Vauvallani on ollut syntymästä lähtien pieni napatyrä n.0.5cm halkaisija. Eli vajaa 2 kk on ikää. kuinka nopeastin sen pitäisi laskea ja milloin leikataan jos tarve vaati, millaisissa tilanteissa tarve leikata?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä napatyrä huomattiin 6vk lääkärintarkastuksessa, joskaan siihen ei lääkäri pahemmin huomiota silloin kiinnittänyt, kunhan totesi. Tuosta tyrästä on aavistus navan pohjalla edelleenkin jäljellä (tyttö 5kk1vko), joten luultavasti teilläkin tuo tyrä ajan kanssa häviää, mutta tosiaan huoletta voi odotella aikaa se kyllä vie..Kysäse seuraavalla neuvolakäynnillä, tuosta leikkauksesta, mutta ymmärtääkseni tyrän leikkaaminen (siis sen tarve) vauvoilta on äärimmäisen harvinaista.

Vierailija
2/4 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toisella kaksostytöllä oli napatyrä alusta asti, hävisi itsekseen pikkuhiljaa, oli kokonaan pois vajaa 6 kk ikäisenä. Meillä lääkäri sanoi ettei napatyrää oikeastaan koskaan tarvitse leikata, se painuu itsekseen pois n puolivuotiaana viimeistään, kun vatsalihakset ovat vahvistuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksen tarve on yleensä vauvoilla tosi harvinaista. Olen jostain kuullut että siinä tapauksessa jos napatyrä on yli 2cm (meillä oli juuri tasan 2cm), niin tarkkaillaan tarkemmin ja jos napatyrä on puolikkaan mandariinin kokoinen (eli tosi iso!) niin silloin vauva joutuu leikkaukseen. Napatyrä painuu yleensä siinä vaiheessa pois , kun vauvalla vatsalihakset vahvistuu. Meillä poika on nyt vajaa 5kk ja tyrä alkaa olemaan poissa.Eli luulen että teilläkin muutamaman kuukauden päästä napatyrä on poissa , varsinkin kun on niin pieni. Tosi harvoissa tapauksissa napatyrästä on jotain haittaa. Vaarana on vaan että tyrä kuroutuu eli suoli menee tukkoon siitä navan kohdalta, mutta silloin vauva on kuulemma tosi kipeä, kuumeinen ym. eli sen kyllä huomaa.

Vierailija
4/4 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksen tarve on yleensä vauvoilla tosi harvinaista. Olen jostain kuullut että siinä tapauksessa jos napatyrä on yli 2cm (meillä oli juuri tasan 2cm), niin tarkkaillaan tarkemmin ja jos napatyrä on puolikkaan mandariinin kokoinen (eli tosi iso!) niin silloin vauva joutuu leikkaukseen. Napatyrä painuu yleensä siinä vaiheessa pois , kun vauvalla vatsalihakset vahvistuu. Meillä poika on nyt vajaa 5kk ja tyrä alkaa olemaan poissa.Eli luulen että teilläkin muutamaman kuukauden päästä napatyrä on poissa , varsinkin kun on niin pieni. Tosi harvoissa tapauksissa napatyrästä on jotain haittaa. Vaarana on vaan että tyrä kuroutuu eli suoli menee tukkoon siitä navan kohdalta, mutta silloin vauva on kuulemma tosi kipeä, kuumeinen ym. eli sen kyllä huomaa.