Äidin rahaongelma
Tilanne on se että äitini on kotiäiti ja isäni pyöritti menestyvää yritystä, jonka hän myi ennen kuolemaansa hyvään hintaan. No mikä tässä nyt sitten mättää? Äiti jäi kotiäidiksi pikkusiskoni synnyttyä, mutta siskoni on jo 19v ja äiti ei vieläkään ole töissä, eikä kuulemma aio enää mennä. Isäni kuolemasta on jo yli 5 vuotta ja äitini asuu edelleen suuressa omakotitalossa siskoni kanssa, eikä halua myydä taloa. Talossa piti tehdä yllättäen remonttia Vesivahingon takia ja ei tämä yli 5 vuoden eläminen omakotitalossa halpaa ole ollut, joten äidin perintö rahat alkaa loppua. Olen huolissani äidistä, kun ikääkin on vasta vähän päälle 50v, eli ei se eläkeikäkään ihan heti ole tulossa. Me lapset kyllä pärjätään, kun töissä käydään, mutta mitä ihmettä tuon äidin kanssa teksi? Isä teki suuren työn taatakseen meille hyvän elämän, ja turvatun vanhuuden vanhemmilleni. Tuntuu pahalta, kun äiti on heittänyt kaiken hukkaan näin lyhyessä ajassa. Tässä alkaa tuntua, että me lapset joudutaan lopulta elättämään äitiä, kun ei hänellä ole kohta enää varaa elämiseen ja töihinhän ketään ei voi pakottaa. Äiti omistaa talosta oman osansa ja me lapset omamme, joten myymällä äitikin saisi lisää rahaa, mutta kun ei. Mitä tässä nyt voi oikein tehdä? Äitiä ei voi pakottaa myymäänkään taloa asumisoikeuden takia, niin mitä käy kun hänellä ei riitä rahat asumisen kuluihin? Meidän lastenhan on siinä vaiheessa pakko maksaa laskuja hänen puolestaan ellei haluta että talo rapistuu. Mitä jos tulee uusi vesivahinko tai muu yllättävä rahanmeno? Kellään kolemusta vastaavasta? Ja jos sillä on jotain merkitystä, niin äidillä on ollut jo muutaman vuoden uusi mies, mutta eivät asu yhdessä.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
No niin... Ongelmahan tässä on se talo. Ei kukaan Suomessa nälkään kuole vaikka ei olisi rahaa, kyllä sossu yms. pitää siitä huolen.
Mutta talo. Leskellä lienee asumisoikeus, mutta missään ei määrätä kenen pitäisi maksaa talon ylläpito. Teillä lapsilla on siis vaihtoehtoina antaa talon rapistua asumiskelvottomaksi, tai sitten kustantaa talon korjaukset ja ylläpitäminen. Äitinne asuu talossa maailman tappiin ,jos niin haluaa ja kukaan ei voi pakottaa häntä maksamaan mitään. Suomen perintösysteemit...
Kun lapset ottivat perinnön vastaan, ottivat he samalla vastaan myös velvollisuudet. Talo täytyy pitää kunnossa, sen ei voi antaa rapistua, vaikka miten asia harmittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mieheni on yrittäjä ja päädyimme myös tuohon että minä jään kotiin. Yrittäjä kun ei juuri ehdi kotiasioihin paneutua.
Mutta minä todellakin maksan esim laskut ja olen kirjoilla yrityksessä ja teen sinne oman alani töitä.
Eli tajuan sen että miksi ratkaisuun on aikoinaan päädytty mutta tuota pään työntämistä pensaaseen en hyväksy. Ei leski voi leikkiä lasta.
Harmi kun ei enää isältä voi kysyä miksi aikoinaan ovat jättäneet äidin yrityksen ulkopuolelle. Voiko tuossa olla syynä joku konkurssiin liittyvä juttu? Tai oikeastaan tuleeko teillä moehenne kanssa mitään syytä mieleen miksi näin on voitu toimia? Meillä ei juurikaan isästä olla kuoleman jälkeen puhuttu niin en viitsi äidiltä kysyä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mieheni on yrittäjä ja päädyimme myös tuohon että minä jään kotiin. Yrittäjä kun ei juuri ehdi kotiasioihin paneutua.
Mutta minä todellakin maksan esim laskut ja olen kirjoilla yrityksessä ja teen sinne oman alani töitä.
Eli tajuan sen että miksi ratkaisuun on aikoinaan päädytty mutta tuota pään työntämistä pensaaseen en hyväksy. Ei leski voi leikkiä lasta.
Harmi kun ei enää isältä voi kysyä miksi aikoinaan ovat jättäneet äidin yrityksen ulkopuolelle. Voiko tuossa olla syynä joku konkurssiin liittyvä juttu? Tai oikeastaan tuleeko teillä moehenne kanssa mitään syytä mieleen miksi näin on voitu toimia? Meillä ei juurikaan isästä olla kuoleman jälkeen puhuttu niin en viitsi äidiltä kysyä..
Ap
Siis että jos tulee konkurssi, kaikki omaisuus ei mene, jos äiti ei ole palkkalistoilla? Kyllä menee.
Luultavasti ei vain ole tultu ajatelleeksi ja äitisi on työntänyt pään pensaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä talossa maksaa niin paljon? mitkä on tulot ja menot?
Nyt täytyy kyllä myöntää että ikinä en ole omakoti talon menoista vastannut niin en tiedä. En tiedä tarkkoja summia tuistakaan koska äitini on aikuinen ihminen eikä minulla ole oikeutta mennä hänen paperitaan penkomaan. Pikkusiskoanikaan en halua asettaa vaikeaan tilanteeseen tässä vaiheessa kun kotona vielä asuu.
Ap
Minusta kyllä ap on oikeassa miettiessään asiaa etukäteen eikä vasta sitten, kun on tuhansien maksamattomat laskut kädessä ja mietinnässä, miten maksetaan ja miten maksetaan seuraavat! Ei välttämättä lastenkaan taloudet kestä alkaa laittamaan rahaa suuria summia oman talouden ulkopuolisen talouden ylläpitoon, eikä sen niin kuulu mennäkään!
Minusta ap:n motiivi ei ensisijaisesti näytä olevan talon myyminen, vaan mietintä, että mistä varat ylläpitoon! Äidin lienee pakko jollakin tavalla ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa tienaamaan tai karsimaan kuluja! Todennäköisesti rempan tarvetta tulee olemaan jatkossakin, eikä se halpaa ole! Äiti elämässä eteenpäin pakosta, ellei itseltä halua löydy!
Teidän kannattaa pitää se neuvonpito ehdottomasti. Mutta niin, että yhdessä äidin kanssa käytte läpi tulot ja menot ja talon kustannukset. Teette sitten yksinkertaisen excelin vaikka, mihin laitatte summat ja millä euromäärällä pitäisi tulla toimeen.
Jos talon huolto on kuulunut isäsi vastuulle, niin nyt pitäisi äitisi joko ryhdistäytyä tai muuttaa kerrostaloon.
Meillä kävi niin, että äitini kuoleman jälkeen isäpuoleni jäi asumaan yksin 70-luvulla rakennettua omakotitaloa. Hänellä oli oikeus puoleen omakotitalosta ja hän halusi jäädä taloon asumaan. Veljeni kanssa omistetiin talo puoliksi. Sanoimme, että saat jäädä ilmaiseksi asumaan, mutta emme voi osallistua talon kuluihin, koska meillä omat perheet ja isot velat, eikä mitään mahdollisuutta osallistua. Suosittelimme, että myytäis ja muuttaisi pienempään. Isäpuoli ei halunnut. Muutaman vuoden ehti asua, ennen kuin kuoli ja velkaantui sinä aikana joka puolelle. Oli maksanut velkaa velalla. Hän oli kuitekin iäkäs ja teidän äiti nuori, joten hän ehtii mämmätä elämänsä todella huonoon kuosiin, ellette saa puhuttua järkeä.
Paljonko äitisi eläke on? Moni yrittäjä maksaa minimieläkemaksuja ja jos näin on, niin äitisi eläke voi olla vain muutaman satasen.
En olisi huolissani lainkaan äitinne pärjäämisestä vaan siitä miten sinun ja siskosi rahat riittävät korjauksiin yms kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette tietenkään ala aikuista naista elättää. Jos ei maksa laskujaan niin kärsii sitten velkaantumisen seuraukset. Ehkä se työ alkaa sitten taas maistua.
Mitä talolle käy jos ei ole varaa maksaa lämmitystä pakkasilla? Takka löytyy niin äiti saa pidettyä osan kodista lämpimänä mutta ei se koko taloa lämmitä.
Ap
Viestit 9 ja 12 myös ApVoi tulla vesivahinko, jos vesiputki jäätyy jossain kohdassa asuntoa. Täytyy ainakin niiden suhteen olla tarkka ja lämmittää vaikka irtopatterilla vesiputkia jos muuten lämmittää takkaa. Mutta kuulostaa kyllä todella ankealta. Ei kai äitisi noin halua elää?
Ymmärrän huolesi hyvin. Minusta teidän kannattaa kyllä koittaa tehdä sisarusten kanssa joukkokokoontuminen ja puhua äidille järkeä. Miettikää miten olisi talon suhteen paras toimia. Kyllähän te jokainen joudutte maksumiehiksi, kun äidiltänne loppuu rahat. Sehän on myös teidän omaisuutta ja samalla teidän vastuulla. Kiinteistövero, sähkömaksut, vesimaksut, mitä muuta? Ehkä jotain remontteja vuosien varrella tulee. Jos äidillänne ei ole enää varaa, niin teillehän ne kustannukset tulee.
Paras ratkaisu olisi myydä asunto ja äidin ostaa vaikka pieni kaksio tms.
En usko että hän noin haluaa elää mutta sehän tässä on edessä ellemme me ala maksamaan tai äiti tule järkiinsä :/ ärsyttää kun ratkaisu olisi noin helppo mutta kun ei niin ei. Ymmärrän kyllä ettei halua kodistaan luopua mutta hakisi sitten edes töitä.
Ap
Voisitteko ostaa äidiltänne sen osuuden talosta, jonka hän omistaa, mutta antaa hänen silti asua siellä? Tällä tavoin hän saisi vähän rahaa lisaa ja tarvittaessa voitte hänet potkia sieltä pihalle, koska talo on nyt teidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette tietenkään ala aikuista naista elättää. Jos ei maksa laskujaan niin kärsii sitten velkaantumisen seuraukset. Ehkä se työ alkaa sitten taas maistua.
Mitä talolle käy jos ei ole varaa maksaa lämmitystä pakkasilla? Takka löytyy niin äiti saa pidettyä osan kodista lämpimänä mutta ei se koko taloa lämmitä.
Ap
Viestit 9 ja 12 myös ApVoi tulla vesivahinko, jos vesiputki jäätyy jossain kohdassa asuntoa. Täytyy ainakin niiden suhteen olla tarkka ja lämmittää vaikka irtopatterilla vesiputkia jos muuten lämmittää takkaa. Mutta kuulostaa kyllä todella ankealta. Ei kai äitisi noin halua elää?
Ymmärrän huolesi hyvin. Minusta teidän kannattaa kyllä koittaa tehdä sisarusten kanssa joukkokokoontuminen ja puhua äidille järkeä. Miettikää miten olisi talon suhteen paras toimia. Kyllähän te jokainen joudutte maksumiehiksi, kun äidiltänne loppuu rahat. Sehän on myös teidän omaisuutta ja samalla teidän vastuulla. Kiinteistövero, sähkömaksut, vesimaksut, mitä muuta? Ehkä jotain remontteja vuosien varrella tulee. Jos äidillänne ei ole enää varaa, niin teillehän ne kustannukset tulee.
Paras ratkaisu olisi myydä asunto ja äidin ostaa vaikka pieni kaksio tms.
En usko että hän noin haluaa elää mutta sehän tässä on edessä ellemme me ala maksamaan tai äiti tule järkiinsä :/ ärsyttää kun ratkaisu olisi noin helppo mutta kun ei niin ei. Ymmärrän kyllä ettei halua kodistaan luopua mutta hakisi sitten edes töitä.
Ap
Viisikymppinen 20 vuotta kotona notkunut nainen joka ei osaa käyttää tietokonetta ei oikeasti näinä aikoina työllisty. Eli on ihan sama hakeeko vai ei. Työpaikka on pienoinen ihme.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko ostaa äidiltänne sen osuuden talosta, jonka hän omistaa, mutta antaa hänen silti asua siellä? Tällä tavoin hän saisi vähän rahaa lisaa ja tarvittaessa voitte hänet potkia sieltä pihalle, koska talo on nyt teidän.
Millä asuntovelkaisella nuorella perheellä on varaa ostaa ylimääräinen talo ja aikaa huolehtia siitä ja varaa maksaa kaikki sen ylläpito? Kuluja ei saa edes kotitalousvähennyksiin.
Ja äidin ei ole pakko myydä.
Myykää omat osuutenne pankille, pääsette ongelmasta eroon, äiti setviköön itsensä sieltä sitten minne haluaa (ostaa talon kokonaan, myy sen tms).
Hmm... itse pysähdyin tuohon, että "äiti on vasta vähän päälle 50-vuotias" ja hänestä puhutaan kuin seniilistä mummosta, joka ei osaa hoitaa raha-asioitaan tai talouttaan...
Unpikujassa olevalle ihmiselle on hyvin tyypillistä se että kieltää todellisuuden. Kun minun anoppini ns bisnes alkoi mennä kuralle, hän jankkasi että pitää luopua yrityksestä, mutta että siitä muka saa miljoonan ja että hän ei voi asua muuta kuin kartanossa järven rannalla.
Oikeasti velka juoksi koko ajan ja kaikki oli sekaisin.
En osaa neuvoa miten sellaisen ihmisen pysäyttää. Me ei ainakaan onnistuttu.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... itse pysähdyin tuohon, että "äiti on vasta vähän päälle 50-vuotias" ja hänestä puhutaan kuin seniilistä mummosta, joka ei osaa hoitaa raha-asioitaan tai talouttaan...
Lukiolainen maksaa puolesta laskut eikä ihminen ole ollut työelämässä 20 vuoteen eikä edes hae töitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä talossa maksaa niin paljon? mitkä on tulot ja menot?
Nyt täytyy kyllä myöntää että ikinä en ole omakoti talon menoista vastannut niin en tiedä. En tiedä tarkkoja summia tuistakaan koska äitini on aikuinen ihminen eikä minulla ole oikeutta mennä hänen paperitaan penkomaan. Pikkusiskoanikaan en halua asettaa vaikeaan tilanteeseen tässä vaiheessa kun kotona vielä asuu.
Ap
Sä et edes tiedä äitisi tuloja ja menoja ja silti kerrot, ettei äidilläsi ole varaa asua talossa.
Miksi ihmeessä laskujen maksamisesta ja muista tehdään jokin ongelma. Laskut voi käydä maksamassa pankissa tai pyytää luottoystävää maksamaan ne. Peruslaskuja on todella vähän. Eikä nykyään tarvitse ilmoitella sähkö- tai vesimittaria, kun ne luotetaan etänä. Eikä ole edes veroilmoituksen tekoa.
Anna äitisi elää omaa elämää, kun hän ei vielä ole holhouksen alla ja elä sinä omaasi, vaikka se voi olla toisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Myykää omat osuutenne pankille, pääsette ongelmasta eroon, äiti setviköön itsensä sieltä sitten minne haluaa (ostaa talon kokonaan, myy sen tms).
Tää kuulostaa mun mielestä todella hyvältä neuvolta! Tapelkoon pankin kanssa sitten. Nythän tilanne on se, että hän varmaankin laskee sen varaan, että te sitten "autatte" kun remonttia pitäisi tehdä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hankala tilanne. Mielestäni teidän lasten tulisi yhdessä kokoontua äitinne kanssa ja keskustella asia avoimesti, kaikella rakkaudella, auki.
Jäi kyllä mietityttämään äitisi tulot, saako hän leskeneläkettä ja sen lisäksi työttömyyskorvausta?
Työttömyyskorvausta ei saa mutta leskeneläkettä saa. Tuo kokoontuminen olisi muuten hyvä idea mutta ollaan sisarusten kanssa aika hyvin levittäydytty ympäri suomea :/
Suomessa pääsee mistä tahansa minne tahansa puolessa päivässä. Ei liene kovin tärkeä asia, jos ei omaa äitiään viitsi lähteä katsomaan.
Meillä valitettavasti on työt, lapset yms jotka täytyy hoitaa. Ja ei se äiti siellä kuitenkaan mitään nälkäkuolemaa vielä tee joten miksi en kysyisi täältä ensin vinkkejä? Ei kai se mitään hyödytä että mennään sinne sanomaan samat asiat jotka on jo sanottu ja ei tehoa? Nuoria kun kumminkin tässä ollaan ja ekaa kertaa tilanteessa niin en näe mitään pahaa pyytää kokeneemmilta apua :)
ApHarvempi meistä joutuu omaa äitiään huoltamaan hänen jäätyään leskeksi, useampaan kertaan... Joten ensikertalainen sitä itse kukin on.
Eikö äitisi ole itse tottunut huolehtimaan raha-asioistaan? Tähän saakka on kaikki mennyt hyvin, kun rahaa on riittänyt. Tietääkö äiti edes tarkkaan kuukausittaiset tulot ja menot? Laskekaa siskonne kanssa yhdessä, paljonko äitinne tulot menevät jo nykyisellään miinukselle, tai minkä verran hänellä jää elämiseen? Minkä verran äitinne voi käyttää ruokaan ym. ja miten tilanne muuttuu sitten, kun isältä jäänyt tili on tyhjä?
Ensikertalaisia kyllä mutta jos joku on ollut samassa tilanteessa osaa varmasti antaa vinkkejä :) äidin tuloja ja menoja on vaikea laskea kun emme niitä tiedä. Muistan äidin maksaneen viimeksi laskuja kun ne pystyi maksamaan kaupassa ja tämän jälkeen varmaan isä on ne kuolemaansa asti hoitanut. Äiti kyllä säästää kaikki laskut ja kerran vuodessa käy ne läpi mutta silti tähän on päädytty.
Ap
Äidin tilanteeseen olisi pitänyt tarttua jo viisi vuotta sitten kovalla kädellä. Kun haluaa jatkaa kotirouvana, niin se vaatii muutoksia. Silloin myymällä talon ja muuttamalla pienempään, olisi saanut vuosia lisää... Eikö isänne äidille ole eläkettä säästetty/sijoitettu?
Meillä myös mä olen kotirouvana (nuorin 13v), kun mies on yrittäjä. Mä teen lähes kaikki miehen paperityöt tässä sivussa, olen hänen sihteerinsä. Eli päivä kaksi viikossa on hommia muutama tunti. En virallisesti kuitenkaan, siihen on syynsä. Uskon kuitenkin työllistyväni suht nopeeta, jos tarvis.
Mulle on koko ajan säästetty/sijoitettu. Plus omistan kaksion, jossa tällä hetkellä asuu esikoinen. Tällä ollaan turvattu osittain tulevaisuuttani, jos jään yksin.
Juuri näin. Siksi se pikkusisko pitää saada kunnialla pois sieltä!
T. Saman kokenut