Imetys ja vauvan punaiset posket
Tyhmä kysymys: Syön nyt jotakin, imetän kohta vauvaa ja vauvan posket alkavat punoittaa. Johtuuko punoitus siitä mitä söin juuri äsken vai kenties siitä mitä söin eilen? Eli ovatko ruoka-ainekset heti äidinmaidossa vai joskus myöhemmin.
Toivottavasti tästä nyt joku ottaa jotain tolkkua. Yritän vain selvittää, mikä saa vauvan posket punoittamaan, muita oireita ei oikeastaan ole. Toisaalta punoitus voi tietysti johtua siitäkin mitä vauva itse syö, mutta kun punoitus alkaa useimmiten juuri imetyksen jälkeen, eikä ainakaan muutamaan päivään ole ollut mitään uutta ainetta vauvelin omassa ruokavaliossa.
Kiva jos joku osaisi vastata
T: molli ja poika 6kk
Kommentit (9)
Siis posket punoittaa imetyksen jälkeen ja itse asiassa jo sen aikana. Vauva ei syö vielä mitään kiinteitä. Olen myös pähkäillyt, johtuuko se maitoallergiasta, kun isoveljellä on maitoallergia ollut pienenä. Iho on muuten hyvässä kunnossa eli ei mitään muita oireita. Toisaalta mietin myös, johtuisiko poskien punoitus siitä, että vauva niin kiihkeesti imee rintaa, että siksi posket alkavat helottamaan ja kuumottamaan. Otetaan nyt näistä selvää...?!?!
Siis se, että posket punoittaisivat ahkerasta syömisestä tai ulkoilusta ja niin edelleen. Tosin onhan näitä herkkäihoisia, joilla pientä punoitusta tulee milloin mistäkin, mutta jos säännöllisesti posket lehahtavat imetyksen yhteydessä, se on mielestäni allerginen reaktio.
Meillä viive on ollut noin 5-6 tuntia eli posket punoittaa seuraavalla tai sitä seuraavalla imetyskerralla. Ja punoituksella tarkoitan kirkuvanpunaista hetkessä nousevaa, joka näkyy usein selkeinä läntteinä poskilla ja myös leuassa.
Anteeksi, nyt luin kysymyksen huonosti. Eli vauva syö jo kiinteitäkin. Meillä nimittäin posket punottaa seuraavalla tai sitä seuraavalla imetyskerralla myös silloin, jos vauva on syönyt jotain ' väärää' muutama tunti sitten. Tämän tajuamiseen itselläni kului jonkin aikaa, koska tuntuu hassulta, että imetys laukaisee ko. reaktion, vaikka vauva olisi syönyt ruuan jo vaipanvaihto sitten.
t. epäselvä juppis
tänään ainakin varmistui, että kala aiheuttaa punoitusta, olen sitä jonkun aikaa epäillyt ja nyt olen siitä melko varma. En ole vauvalle uskaltanut kalaa syöttääkään, enkä nyt varmaan enää voi itsekään syödä. Tänään vauva on myös ollut aika itkuinen, aiheuttaakohan se kala nyt muutakin vaivaa esim. masuun.
Joku muukin kuitenkin on punoituksen aiheuttaja, koska eilenkin joku teki saman reaktion, enkä kalaa ollut syönyt. No, salapoliisin hommia.
Ei poskien punoitus ole välttämättä merkki allegiasta (saattaa olla). Jotkut vauvat imevät niin intensiivisesti, että heillä helottavat posket.
...ovat ne, mitä allergialääkärit ensin epäilevät. Mutta otahan maltilla. Voit toki seurailla leipäpäiviä ja jäätelönsyöntiä, mutta en haluaisi kannustaa omiin dieetteihin.
Kai äidin syömä ruoka täytyy ensin imeytyä äidin vereen jotta sitä olisi maidossa. Itse ainakin olen huomannut että syömäni ruoka joka allergisoi maidon kautta vauvaani on nautittu n.6-8 tuntia sitten. Mutta tässä on varmaan paljonkin eroja.
Jos juot esim. maitoa, niin kyllä jo parin tunnin päästä sitä on imeytynyt rintamaitoon. Toisaalta maito saattaa aiheutua oireilua vielä parinkin päivän päästä eli maitoproteiinia saattaa olla rintamaidossa vielä pitkään!