Aspatyö ja kamalat/ihanat asiakkaat!
Oon tehny myyjän hommia jo vuosia ja matkan varrella on tullut nähtyä jos jonkinlaista. Ihania asiakkaita on ollut enemmistö, mutta väkisin ne huonoimmat on jääneet mieleen.
Ekana kesänäni sain asiakkaalta melkein nyrkistä naamaan. Tilannehan meni niin, että juopunut/aineissa oleva mies tuli kassalleni ja hänen ostamat lihapullat olivat väärän hintaisia. Noh sanoin, että ihan oikea hinta niissä on(kävin tarkastamassa hyllystä). Onneksi ehdin väistämään, mutta kamala tunne oli kun jouduin kuitenkin ottaa jonon loppuun. Ja kyseinen sankari löi myös takanaan ollutta nuorta miestä (????????).
Noh, eipä siinä vielä kaikki. Eräs fiinimpi rouva tuli kassalleni iloisesti hymyillen ja toki hymyilin takaisin, ei mitään ongelmaa, mukava asiakas ajattelin. Kuittia antaessa katsoin häneen ja hän otti kuitin vastaan. Noh sitten rouvan suusta kuului "mitä sinun kuuluu nyt sanoa". Sanoin, että en tiedä. Noh sinunhan kuuluu sanoa ole hyvä, en ole saanut ikinä näin huonoa palvelua, olet huono asiakaspalvelija. Siinä sitten yritin selitellä ja pyysin anteeksi, vaikka mitä ihmettä. Mielestäni kiitos ja moikkaaminen riittää. Tai siis aikaisemmin kukaan ei ole naputtanut minulle tuosta "ole hyvä"-ilmaisun käyttämisestä.
Ja tarina jatkuu. Viime talvena asiakas oli jättänyt vahingossa rukkasensa kassalle. Hän kuvaili ne tarkasti yksityiskohtia myöten ja koska kassalle oli jäänyt kaksi paria hanskoja, tsekkasin että kumpaan tuntomerkit täsmäävät paremmin ja että asiakas saa varmasti oikeat hanskat. No sittenpä alkoi kauhea saarna siitä, kuinka minä epäilen. Minä epäilen häntä, mitä ihmettä???????????? Noh, taas pyytelin anteeksi parhaani mukaan, vaikka kyseinen naikkoinen on tunnettu vaikeudestaan. Esimerkiksi kerran hän ei halunnut kuittia, vaan kas, hän halusikin koska summa ei ollut oikea ja kaivoin sen kuitin roskiksesta todetakseni vain, että summa oli täysin se mikä sen pitääkin olla.
Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä vanhempi mies ja veikkaus. Hän halusi pelata lottoa, mutta lotto oli kuitenkin liian kallis. Kaksi euroa liikaa. Sanoin että ei ongelmaa, tilanne on korjattavissa. Voimme tehdä uuden kupongin ja mitätöidä vanhan. Mutta hei, EI SUN TARVII TÄSSÄ ON MENNYT JO LIIKAA AIKAA SIINÄ ON KUITENKIN KAKSI EUROA LIIKAA JA MITÄS NE NYT TEKEE YHTEENSÄ, JOO SIINÄ ON KAKS EUROA LIIKAA. Ja oikeastihan kaksi euroa tuli siitä, kun herra osti suklaapatukoita ja ei tajunnut että suklaapatukat eivät ole ilmaisia.
Mites teillä muilla asiakaspalvelijoilla?
Kommentit (12)
Olen hyvin oppinut miten en ainakaan ikinä käyttäydy itse asiakkaana :D
Vittuakos käyt töissä. Mikään pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vittuakos käyt töissä. Mikään pakko ei ole.
No vittuakos tässä, rahaahan siitä saa? :)
Ekana kauhuasiakkaana tulee mieleen mulle eräs rouva, joka tuli huutamaan mulle pää punaisena, miten hävytöntä on ettei meillä ole ollenkaan niitä tarjousaprikooseja, joita oli oikein televisiossa mainostettu ja mainoksessa, joka tuli kotiin. Yritin huudon väliin päästä sanomaan, että odotas hetki, käyn katsomassa meidän mainosta, mutta huuto ei keskeytynyt kuin vasta piiitkän ajan kuluttua.
No, ei ollut K-Supermarketissa (jossa siis työskentelin) aprikooseja tarjouksessa, vaan ne olivat K-Citymarketissa. Tätä kun yritin asiakkaalle selittää, niin sain uudet huudot päälle, miten vain yritän kusettaa häntä ja kuinka olen hävytön ja hän varmistaa potkut mulle saman tien.
Onneksi suurin osa asiakkaista on tosi mukavia, eräskin mies ties että henkilökunnalla on ilmaiset kahvit, ja hän toi mulle kupillisen kahvia kahvikoneesta yhtenä lauantaiaamuna. Olin kuulemma sen tarpeessa, oikeassa oli :)
Kaikenlaista porukkaa näkee päivittäin, olen kyllä siitä onnellinen etten jaksa työpäivien jälkeen miettiä millaisia ne asiakkaat ovatkaan olleet.
Olin ensimmäistä viikkoa töissä, opettelin "talon tavoille", jouduin kysymään usein neuvoa työkavereilta. Olin kuitenkin reipas ja kohtelias asiakkaille, pahoittelin ja kerroin vielä opettelevani käytäntöjä. Eräs herra henkilö vetäisi tästä sitten kamalat pultit, huusi naama punaisena, haukku mut pystyyn ja oli ihan vähällä käydä käsiksi. Eikä ollut mikään päihteiden käyttäjä, muuten vain kuspää. Näin 2 viikkoa painajaisia ja olin lopettaa työt. Olin todella ahdistunut. Myöhemmin selvisi että tämä oli ihan ammattivalittaja, kävi säännöllisesti ja ihan etsimällä etsi virheitä, mistä pääsi valittamaan. En palvellut kyseistä tyyppiä enää koskaan.
Eräs rouva tuli myymälään joka perjantai 5 minuuttia vaille sulkemisajan. Ei pitänyt mitään kiirettä, ei välittänyt että meillä menee ylitöille. Mikään ei kelvannut, vatvo ja napisi kaikesta. Kaikki oli huonoa ja mikään ei miellyttänyt ja "voi kun olisin ostanut sieltä, kun olisin tajunnut että täällä on tietenkin näin huonoa". Purki koko viikon paskalastinsa siihen, oli varmaan keventynyt mieli sen jälkeen aloittaa viikonlopunvietto.
Yksi rouva hermostui kun tajusi, että häntä oli veloitettu muovikassista ja ystävätärtä toisella kassalla ei (muovikassi oli maksullinen, mutta toinen kassa oli epähuomiossa unohtanut ottaa maksun). Pahoittelin, mutta en alkanut antamaan rahoja takaisin, koska niiden maksullisuus oli ihan selvästi merkitty. Repi raivolla ostoksensa kassista, paiskasi tyhjän pussin minun päälleni ja huusi kuinka törkeän eriarvoisesti asiakkaita kohdellaan. Oli aika lähellä etten tirpassu kassasta sitä viittätoista senttiä sen rouvan jalkoihin.
Tässä nyt vain nämä muutama esimerkki hyväkäytöksisistä sivistyneistä aikuisista. ;) Nyt 10v myöhemmin olen jo melko karaistunut ja ihan kaiken nähnyt. Mikään ei paljon enää hetkauta. Tuskin silti koskaan lakkaan ihmettelemättä ihmisten käytöstapojen puutetta.
Asiakaspalvelija = voit oksentaa kaiken pahan olosi päälleni
Olin asiakkaana erään tavaratalon naisten työpukeutumisen osastolla etsimässä uusia työvaatteita ja sinne tuli 4-kymppinen nainen etsimään hametta työkäyttöön. Hieman yllätävää oli, että asiakaspalvelijana oli tällä kertaa mies. Tämä nainen otti miehen tarjoaman hameen sovituskoppiin ja tuli ulos sovitushame päällä. Sitten alkoi flirttailurumba ja sellaista pepun keikuttamista kysyen välillä "katso nyt istuuko tämä varmasti hyvin" etc. Mies oli tosi vaivaantuneen näköinen, mutta peitti sen ammattimaisella asiakaspalvelulla. Sääliksi kävi miestä ja harmi, etten muistanut aiemmin laittaa palautetta/kehuja eteenpäin miehestä. Jos olisi toisin päin eli naismyyjä ja miesasiakas, olisi naisen varmasti helpompi sanoa vastaan asiattomalle käytökselle, kun nyt miehen kuului kestää...
t. toinen naisasiakas
Vierailija kirjoitti:
Ekana kauhuasiakkaana tulee mieleen mulle eräs rouva, joka tuli huutamaan mulle pää punaisena, miten hävytöntä on ettei meillä ole ollenkaan niitä tarjousaprikooseja, joita oli oikein televisiossa mainostettu ja mainoksessa, joka tuli kotiin. Yritin huudon väliin päästä sanomaan, että odotas hetki, käyn katsomassa meidän mainosta, mutta huuto ei keskeytynyt kuin vasta piiitkän ajan kuluttua.
No, ei ollut K-Supermarketissa (jossa siis työskentelin) aprikooseja tarjouksessa, vaan ne olivat K-Citymarketissa. Tätä kun yritin asiakkaalle selittää, niin sain uudet huudot päälle, miten vain yritän kusettaa häntä ja kuinka olen hävytön ja hän varmistaa potkut mulle saman tien.
Onneksi suurin osa asiakkaista on tosi mukavia, eräskin mies ties että henkilökunnalla on ilmaiset kahvit, ja hän toi mulle kupillisen kahvia kahvikoneesta yhtenä lauantaiaamuna. Olin kuulemma sen tarpeessa, oikeassa oli :)
Tuo on ihan klassikko, että asiakas lukee väärän kaupan mainosta, tai ei enää voimassa olevaa, ja saa sen väännettyä myyjän syyksi.
Mutta onneksi tosiaan suurin osa asiakkaista on kuitenkin ihania!
Grillillä töissä, ilmesesti ystäväpariskunnat (2 pariskuntaa) oli päättäneet ottaa päiväkännit ja hakea grilliruokaa. Olin yksin töissä, asiakkaita jonossa 4 ja annoksia tulossa 10, joten en ihan ensimmäisenä päässyt kassalle ottamaan uusia tilauksia kun paistoin ja pakkasin edellisiä.
Kun sitten pääsin kassalle, tervehdin ja pahoittelin odottamista noille nyrpeinä istuville akoille ja heidän tossumiehilleen. Sillä hetkellä, kun saavuin ottamaan heidän tilauksiaan, nousivat naiset ylös. Toinen ei ilmeisesti huomannut minua ja totesi kovaan ääneen 'lähdetään muualle, täällä on muutenkin aina ollu ihan huonot ruuat'. Ymmärsi sentään hävetä ja poistua katse lattiassa, kun huomasi minun kuulleen.
Vaan toinen naisista ei älynnyt edes hävetä, vaan alkoi raakkua miehelleen 'NYT LÄHDETÄÄN PENTTI, TÄÄLTÄ EI OSTETA MITÄÄN! Kuulitko, täältä saa paskaa ruokaa muutenkin!' minun edelleen odottaessa kassalla hämmentyneenä. Onneksi tämän toisen mies oli mukava ja tuli tiskille tilaamaan ruokansa käskien eukkonsa painua ulos huutamasta.
Ei mitenkään paras fiilis jäänyt aikuisten naisten kiukuttelusta kun sairastapausten vuoksi olin ollut koko viikon ylitöissä ja tämän johdosta todella väsynyt. Toivottavasti kuitenkin saivat parempaa ruokaa sitten seuraavasta paikasta, kun sen takia vaivautuivat sinne 10kilometriä matkustamaan.
Ja siis tosiaan, toi kiukutteleva n. 50v nainen ramppas siinä ovella ja luukulla jatkuvasti kailottamassa sillä aikaa, kun tein miehelleen ruokia. Meinasi vähän hermo mennä.
t. 10
Joku mummo heitteli herneillä, kun en heti palvellut häntä, vaikka ohittikin ihan koko jonon... O_o
Pari vuotta myyntityössä ja kyllä vaan säästöt näkyy. Näitä avohoitopotilaita on tosi paljon.