Lapsuutesi mieleen jäänyt hajumuisto?
60-luvulla isä käynnisteli pakkasella Triumphia, seisoin aina siinä pakoputken edessä ja vedin keuhkoihini sitä ihanaa tuoksua.
Kommentit (670)
Kirpeä, kuiva pakkasilma ja vitalis!
Vintillä koipallojen tuoksu, muutenkin jännittävä paikka.
En oikein tiedä miten sitä kuvailisi, mutta sellaisen kylmävaraston tuoksu. Muiden mielestä haisee varmaan aika pahalta, mutta se on yksi mun lempituoksuista.
Kukkiva tuomi, partavaahto, vastaleikattu ruoho.
Miehelläni on samanhajuinen hengitys aamuisin, kuin oli isälläni ja sekin tuo tietenkin lapsuuden mieleen.. :D
Päiväkodin ruoka, tiedättehän semmonen laitosruoka :) Läheiseltä päiväkodilta leijailee edelleen päivittäin samanlainen tuoksu. Se ei oo muuttunut vuosikymmenien saatossa mihinkään.
Uuden barbin muovinen tuoksu. Alppihotellin alakerran suksihuoneen haju joka oli sekoitus kärähtänyttä lämmityslaitetta ja sulavaa lunta. Äidin Rive Gauche-hajuvesi.
Ilma ennen sadetta, juuri kun tunnet lämpötilan hieman laskeneen ja tuuli tuo raikkaan tuulahduksen. Tai kostea maa sateen jälkeen..
Muistan kun olin kerran kiroillut kotona ja isä suuttui minulle. Hän väänsi kakat kattilaan ja työnsi naamani sinne rangaistukseksi. Sitä hajua en unohda ikinä.
Kyläkaupasamme oli tietty tuoksu ja nykyään kun käy jossain pikkukaupassa, niin jonkin tietyn hyllyn ääressä voi tuntea saman nostalgisen tuoksun :)
Muita nostalgisia tuoksuja lapsuudesta on rypsipellon tuoksu, isän lumikelkan bensan tuoksu, naapurin pannuhuoneen tuoksu, mäntysuopa, naapurin hevosten tuoksu, kokolattiamatosta aiheutunut pinttynyt "vanhan" tuoksu asuntovaunussa ja tietysti oman lapsuudenkodin tuoksu.
mä kirjoitti:
Kyläkaupasamme oli tietty tuoksu ja nykyään kun käy jossain pikkukaupassa, niin jonkin tietyn hyllyn ääressä voi tuntea saman nostalgisen tuoksun :)
Muita nostalgisia tuoksuja lapsuudesta on rypsipellon tuoksu, isän lumikelkan bensan tuoksu, naapurin pannuhuoneen tuoksu, mäntysuopa, naapurin hevosten tuoksu, kokolattiamatosta aiheutunut pinttynyt "vanhan" tuoksu asuntovaunussa ja tietysti oman lapsuudenkodin tuoksu.
Ja aivan unohdin lisätä tähän My little ponyn tuoksun!! :)
Vaarin nortti, iskän öljyiset haalarit, kuivuva vilja, äidin keittämä mehu.
Merivedellä heitetyn löylyn haju ja meren tuoksu. Mummun ja Papan tuoksuista pidin myös ja muistan yhä. Omat vanhemmat haisi tupakalle :/
Kaste loppukesän heinäpellolla, rehu, sianpaska, pentulabbisten tuoksu, nakkikeitto.
Pienessä ojassa leikkiessä sateisella kelillä sadevaatteissa tuo sadevaatteiden ja mudan haju.
Kuplavolkkarin haju.
Kaverini kotona oleva haju.
Mummon pönttöuunissa tekemä karjalanpaisti. En ole koskaan pitänyt itse paistista mutta se tuoksu oli hyvä.
Joskus joululahjaksi saatu lelu, siinä oli niin jännä tuoksu, suorastaan herkullinen.
Eräänä aamuna heräsin kamalaan palaneen hajuun, mutta ei sellainen normaali vaan joku tosi pistävä ja inhottava. Isä oli juopotellut ja tieten jotakin koittanut kokata, se koko aamu ja edellinen yö oli ollut kauhea sen kännäämisen takia ja se tuoksu oli jotenkin niin ahdistava kun kulkeutui niin pistävästi vanhempien makkariin jossa olin nukkunut.
Minäkin muistan sen uuden barbien tuoksun lapsuudesta. Ah se oli ihana! Muistan myös papan vaatteisiin, käsiin ja luultavasti koko ukkoon pinttyneen tupakan hajun. Isän moottorikelkan bensiinin hajun ja äidin huulipunan tuoksun. Ostin tässä taannoin uuden huulipunan joka tuoksui samalle!
Vaarin vihreä Pepsodent-hammastahna lehmäntuoksuisessa navettavessassa <3
Meillä kotona ei Pepsodentia käytetty ja nyttemmin kun olen ostanut sitä, ei tuo enää samaa "vaarintuoksua" ehkä koska siitä puuttuu tuo navettavaatteiden tuoksu...
Joskus 80-90 - luvulla myytiin jotain puikkoliimaa, olikohan se sininen, joka tuoksui tosi hyvälle. Sitähän sitten piti kakarana nuuskia.
Sitten jokin pieni parfyymipullo jossa oli kyljessä orvokin kuva. Se tuoksui aivan mielettömän hyvälle! Sitä piti laittaa kirjepapereihinkin kun kavereille kirjeitä kirjoitteli. Ja tuosta kirjeestä tulikin mieleen, että ne tuoksukirjepaperit on jäänyt kans mieleen. Oi niitä hajumuistoja! :)