Lapsuutesi mieleen jäänyt hajumuisto?
60-luvulla isä käynnisteli pakkasella Triumphia, seisoin aina siinä pakoputken edessä ja vedin keuhkoihini sitä ihanaa tuoksua.
Kommentit (670)
Vaariin nuuskan ja jalkarättien sekä öljylampun haju.
Kaikki ihanat tuoksumuistot liittyy jostain syystä mummolaan jossa olin paljon.
Muistoja laukaisee aina mm: syreeni (savossa sireeni), juhannusruusu, mäntysuopa (liittyi joenrannassa aurinkoisena kesäpäivänä mattopyykillä mummon kanssa oloon), hiillostettu kala, terva - eteenkin tervattu vene.
Ollessani noin nelivuotias, asuimme omakotitalon naapurissa, jonne johti pitkä hiekkakäytävä. Käytävän molemmilla puolilla kasvoi tiheästi korkeita ihanasti tuoksuvia punaisia syysleimuja. Se teki lähtemättömän vaikutuksen. Olen sittemmin ostanut taimia pihaani, tuoksu on kyllä edelleen ihana, mutta yhtä korkeaksi en ole saanut niitä kasvamaan.
Sahrami! Äiti leipoi joskus pullaa, mutta minulle ei koskaan maistunut. Kuivia olivat. Vasta noin 30-vuotiaana hoksasin, mikä se tuoksu on.
Pohjoissavolaisen savusaunan tuoksu ja tervashampoo :). Mikään muu ei rauhoita yhtä hyvin.
Isäni oli kauppias ja laski iltaisin sängynlaidalla istuen päivän kassan...seteleiden tuoksu ja koulupäivän jälkeen linja-auton bensiinin tuoksu, kun jäin pois pysäkillä.
Lintsin vuoristoradan kreosootti !
Alakoulun kaurapuuro. <3 Ja suksivoide REX, ai että minä sitä vihasin !
Lapsuuteni läheisen (nyt jo edesmenneen vaneritehtaan) hajut !
Gärdetin tunnelbana-aseman haju . Keväiset mädäntyneet perunat tuvan lattianaluskellarissa, mahorkkatupakan katku Leningradin lentokentän odotustiloissa, mäntysaippua mattopyykillä, vastakaadettu heinä. Isovaarin "maalausrytkyt".
Vanhan riihen tervan tuoksu ja heinäpellot
Vanhempien varaston tuoksu. Sekoitus kaikkea erikoista mistä muodostui uniikki, miellyttävä tuoksu.
Kaveritkin tykkäsi hengailla meidän varastossa pelaamassa korttia.
Ainakin bensaa, maaleja ja kanankakkaa/lannoitetta tuo ominaishaju sisälsi :D
Mummun kylmäkomeron tuoksu, alakerran naapurin kämpän tunkkainen tuoksu parvekkeella kun avasivat oman parvekkeen ovensa. tosi outo tuoksu!
Äitini on nyt 86-vuotias ja hauras jo. Pitkästä aikaa vaihdettiin yhdessä äidin sisäkasveihin multa. Oli outoa olla se "toimeliaampi", kun mieli palasi mullan ja saviruukun tuoksun myötä kauas lapsuuteen, jolloin olin vaan katsellut. Rakas äiti!
My little ponyt kun ne avasi paketistaan(ne ihan alkuperäiset 80-90 lukujen ponit) <3. Sain yleensä jouluisin kaksi ponia ja synttäriksi yhden niiden tuoksu oli aivan ihana.
Muori vainaan löysät kananmunapierut eli kanikset.
Vinhan hajusia olivat, ihan niitä on jäänyt kaipaamaan.
T.Peronpuo
Nahkavaljaat joita pureskelin. Olen etsinyt pureskeltaaksi, mutta ei fetismiksi. Lämmin muisto kun vedin mummoa perassä ympäri alppilaa. Lämpimät muistot 2-3v.
> Minkä takia teidän mummolan huussissa oli erikokoisia reikiä?
Niin oli meidänkin mummolan huussissa! Erikokoisille pyllyille omansa.
Ensimmäinen hajumuisto on parivuotiaana kun olimme muuttamassa uuteen asuntoon ja siellä oli juuri maalattu seinät. Toinen vahva hajumuisto on eräässä kesäpaikassa oli kuistilla aina kanisteri valopetroolia lyhtyihin, se haju on myös jäänyt päähän. Ja myös vastaleikattu nurmikko kesäisin.