Kamala unettomuusongelma!
Nukun 4-5 tuntia yössä. Olen ihan uupunut. Lääkäri määräsi pariksi viikoksi unilääkkeitä ja sanoi, että pitää tehdä jotain rentoutusharjoituksia.
Syy unettomuuteen on äärimmäisen stressaava työ.
Onko joku teistä saanut apua unettomuuteen ja jos niin mistä?
Kommentit (9)
Unettomuus loppuu kun ei ota stressiä nukkumisesta, nimimerkillä kokemusta on. Nukkuu sen aikaa kun nukuttaa ja tarvittaessa päikkäreillä lisää. Päikkäreillä uni tai ainakin lepo onnistuu jokaiselta, jos ei onnistu niin sitten ei ole levon tarvetta.
Asiaa auttaa myös kun käy ajoissa nukkumaan, eikä vasta aamuyöllä. Jos aamulla pitää herätä kuudelta, niin kymmeneltä nukkumaan.
Mulla sama ollut jo vuosia. Työvuorojen välissä kun voi nukkua huimat 4-5 tuntia. Se jää sitten päälle vapaapäivinäkin. Juon itseni sammuksiin niin silloin tulee nukuttua 7-8 tuntia + päivällä. Lääkäreistä ei ole ollut apua. Jotain lenkkeilyvinkkejä ennen nukkumaanmenoa??!! Paitsi että kuljen kesät talvet työmatkat fillarilla ja olen vasta puoleyön maissa kotona. Että sen jälkeen sit lenkille?
Itse oli joku aika sitten ylikunnon rajoilla. Yöunet oli katkonaiset, tuli hikoilupuuskia jne. Mietin jo vaihdevuosia. Sitten pidin liikunnasta 2 vkon himmailun ja tajuain tilani. Nyt nukun taas.
Onko sinulla elämässä muuta kuin työ? Miten purat stressiä?
Jos liikut, niin ota tässä tilanteessa hikiliikunnan sijaan kevyet kävelylenkit raikkaassa, kauniissa syyssäässä ohjelmistoosi. Vältä kaikkea kofeiinipitoista klo 18 jälkeen. Lue kirjaa somen ja tv:n sijaan. Vaihda petivaatteet riittävän usein. Jos uni ei tule, lue kirjaa, ajatukset eivät pyöri unettomuudessa.
Ongelmani ei ole nukahtaminen, vaan liian aikainen herääminen. Nukahdan ihan helposti kirjaa lukiessa. Herään vain jo 4 tai 5 tunnin päästä ihan pirteänä, tai siis liian pirteänä nukahtaakseni uudelleen.
Kylläpä ottaa päähän lukea taas että ainakin päikkärit onnistuu jokaiselta. Eikä unettomuuskaan ole mielestäni kovin paha jos nukkuu kuitenkin 4-5 tuntia yössä. Itse olen kärsinyt ihan totaalisesta unettomuudesta. En siis nukkunut yöllä enkä päivällä, ollenkaan. Sain lääkkeitä, osa auttoi osa ei. Vahvoillakin lääkkeilä sain nukuttua ehkä 2-3 tuntia ja yöllä piti ottaa lisää. Itse jouduin 4kk sairaslomalle. Mutta mulla unettomuuden aiheutti masennus ja ahdistus, unettomuus ei itsessään ole sairaus vaikka kaikkein kamalin "oire" olikin kun siihen ei voinut vaikuttaa.
Ne mitkä minulle auttoi: sairasloma, sai siis huokaista stressaavasta työstä. Tosin töihin palasin liian aikaisin. Olen nyt ollut 4v töissä tuon jälkeen ja nyt vasta ongelma alkaa parantua. Lisäksi terapia itse sairauden hoitoon ja lääkkeet nukkumiseen. Nykyään voin jo ihan hyvin ja tiedostan tuon, että täytyy olla rento ja hyvä mieli nukkuakseen. Sänkyyn pitää mennä väsyneenä ja unta yrittää vasta kun nukuttaa. Mua rentouttaa Netflixin katsominen, vaikka kuinka sinivaloa siitä saisikin. Jokaisella saa olla ne omat keinot. Lisäksi kelloa ei pidä koskaan katsoa yöllä, eikä stressata nukuttavien tuntien määrästä. Ei myöskään kannata ajatella seuraavaa työpäivää, jos on aikainen herätys. Itse huijaan itseäni ajattelemalla että minun ei tarvitse mennä töihin vaikka pitäisikin.
Jos siis on oikea, vakava unettomuus, on se pahin mahdollinen tila mitä olla ja voi. Mutta siitä voi toipua. En tiedä voiko koskaan täysin parantua, koska unettomuuden pelko jää iäksi taustalle. En minä ennen unettomuutta osannut edes pelätä että osaisin valvoa koko yön. Nyt kun tiedän että se on mahdollista, se myös pelottaa. Enkä edelleenkään nuku päiväunia, mutta sen kanssa on elettävä. Pääasia että edes yöllä.
Uniongelmiin saa vain väliaikaista apua. Pillerit on ainoa toimiva keino mutta niitä ei saa jatkuvasti. Todella nerokasta antaa vuosia riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä ja sitten lopettaa se. Keväällä heitin mömmön pois kun meni hermot lääkärien kanssa.
Ei jaksa sitä rumbaa kun samasta asiasta saa selittää loputtomiin. Yllättävän pienet viekkarit noin 8 vuotta kestäneestä unilääkkeen käytöstä. Jotain viikon oli vähän vaikeaa. Ongelma ei tietenkään poistunut mutta nyt ei tarvi ruinata pillereitä. Valvon aika usein mutta tavallaan olen tottunut siihen.
Huvitti katsoa ohjelma jossa tyyppi yritti valvoa 72 tuntia. Oma ennätys on vähän enemmän eikä siihen liittynyt yritystä eikä piristeitä. Kun ei vain nukahda niin saatanan väsyneenä pitää olla. Eikä se väsymys ole pahinta. Unen puute vetää hermot niin huonoksi että se rassaa.
Moi halusin kirjoittaa tänne, että kyllä on mahdollista parantua! Itse sairastin 3 vuotta pahaa unettomuutta mutta sitten luin erään naisen kirjan unettomuudesta ja se muutti mun elämän!En oo syöny lääkkeitä yli kolmeen vuoteen! Pillereit ei kannata syödä! Ne auttaa pahimman yli mutta niihin voi jäädä sillai spyykkisesti koukkuun! (En saa unta ilman pillereitä!) Jos ei saa unta yöllä niin ei kannata ruveta stressaamaan! Sua väsyttää seuraavana aamuna paljon enemmän jos stressaat siitä että saat unta! Nukkumista ei voi pakottaa vaan se tapahtuu itsestää. Pilleritkään ei saa sua nukkumaan vaan ne lyö sulta tajun kankaalle. Tää ei ole sellaista oikeaa unta vaan lääke unta! Säännölliset nukkumaan meno ajat(Jopa viikonloppuna)! Kannattaa olla sängyssä vaan 7,5 tuntia! Kahvin juonti seiskan jälkeen illalla enen nukkumana menoo on sama asia kuin haulikolla ittees jalkaan ampuminen! Ja ei piä ruveta kattomaan kelloa ja miettimään paljon oot saanu unta! Jos sull on hyvä olo aamulla niin oot saanu tarpeeks unta! Kello pois! Sit pitää uskoo siihen että on hyvä nukkuja! Monet unettomat ajattelee että niissä on jotain vikaa mutta tää ei oo totta! Sä oot ihminen monien evoluutioiden jälkeen jäänös! Rikkinäistä unimekanismia ei ole olemassa ja kukaan ei ole koskaan kuollu unettomuuten!
Mä sain äidin kuoleman jälkeen unettomuuden loppumaan ihan niillä mitä saa ruokakaupoista. Siis melatoniini.