Budjetoitko menojasi?
Onko sinulla tapana budjetoida menojasi ja sitten tarkkailla, että suunnitelmat pitävät? Esimerkiksi siis varaat 500 euroa ruokaostoksiin tälle kuulle, kirjaat ylös kauppalaskut ja seuraat ettet käytä liikaa rahaa?
Kommentit (3)
Kyllä vaan. Budjetoin heti alkukuusta paljonko voin käyttää mihinkin. Netto 1900, asuminen 350, päivähoitoon 290, lasten säästötilille 40, sanomalehti 30, puhelinlaskut 30, vakuutus 5, ruokaan 300. Loput saa tuhlata mihin haluaa tai laittaa säästöön. Mies maksaa sähkön, veden ja isomman lyhennyksen asuntolainasta sekä osan ruuista.
Kyllä. Minulla on excel-taulukko, jossa kuukausitasolla noin vuodeksi eteenpäin tulot, myös veronpalautukset, lomarahat ym. Sitten joka kuukaudelta menot: ruoat + muut päivittäistavarat, bensat, eläkemaksut, sähkö, netti+puhelinkulut, vastike, ym. Myös säästöön siirrettävä summa. Lisäksi taulukossa on vakuutusmaksut, auton huollot, joulu, ym. satunnaisesti menevat maksut kyseisen kuukauden kohdalla. Loppusarakkeessa on kohta kuukauden tulot - kuukauden menot, ja jäljelle jäävä summa, oli se sitten plussaa tai miinusta, siirtyy aina seuraavalle kuukaudelle.
Tämän täydentää kuluvan kuukauden seuranta: pankkitilillä oleva summa +ko. kuukautena tulossa olevat (esim. palkat, matkalaskut ym). Ja tästä vähennetään ko. kuukaudessa vielä tulevat menot. Ja tästä jäljellejäänyt summa siirtyy tuonne isompaan, vuositason exceliin.
Kuulostaa ehkä monimutkaiselta näin kirjoitettuna, mutta ei sitä ole. Minun ei tarvitse säästää kuitteja ja sitten kirjata niitä, kun pankkitilin saldon taulukkoon lisättyäni näen tasan tarkkaan kuukauden tilanteen, lisäksi tilanteen vuodeksi eteenpäin. Jos tulee yllättävä meno tai esim. haluan matkalle tai ostaa jotain kalliimpaa, näen heti sen vaikutuksen tulevaisuuteen ja mikä kuukausi tulee olemaan tiukka.
En enää noin tarkasti, koska ei ole tarvetta, mutta minulla on käsitys siitä, mitä normaali elämiseni vuosi/ kuukausitasolla maksaa ja seuraan kuukausittain rahan riittävyyttä ja panen merkille, jos rahaa menee epänormaalisti (mihin se menee ja miksi).