Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko saada sairaslomaa uupumuksen takia?

Vierailija
17.09.2016 |

Olen opiskelija, joka tekee keikkatyötä. Kesä meni pitkälti töiden parissa, ja koulun alettua kuvittelin arjen rauhoittavan. Viimeisen kuukauden aikana mulla on ollut 2 vapaapäivää. Muuten olen ollut koulussa tai töissä, ja siihen lisäksi vielä opiskelu omalla ajalla. Olen aika väsynyt, koti on kauheassa kunnossa ja alan jäädä jälkeen koulutöiden kanssa. En jaksa harrastaa liikuntaa tai laittaa kunnon ruokaa.

Varmaan normaalia elämää monelle opiskelijalle, mutta itse olen väsynyt ja stressaantunut, vaikka koulu itsessään ei ole raskas eikä työnikään. Tämä ei ole edes uutta. Jo viime vuonna olo oli tällainen, vaikka olin koulussa vähemmän ja töissä harvoin.

Olen sopinut muutaman vuoron ensi viikolle, yksi niistä on jopa tuplavuoro. Jos menen pyytämään yhdeksi päiväksi sairaslomaa, niin mitenköhän lääkärissä suhtaudutaan? Lisäksi työssäni on ohjeena ensin ilmoittaa työnantajalle ja sitten vasta mennä hakemaan saikkua lääkäristä. Mitä sanon työnantajalle sairasloman syyksi tässä vaiheessa? Pelkään, että en saakaan sairaslomaa, ja työnantaja pitää mua lusmuna, joka yrittää ilman syytä olla pois.
Sairasloma pitäisi saada myös mahdollisimman ajoissa, että mun tilalle saadaan joku tuuraamaan. Otin vuorot vastaan vasta tällä viikolla, niin tuntuu nololta alkaa perumaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän sun pidä lakata työt jos ne haittaa opiskelua? Se on kuitenkin sun päähommaasi. Tai ainakin vaihtaa helpompaan.

Vierailija
2/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loinen ei jaksa töitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän sun pidä lakata työt jos ne haittaa opiskelua? Se on kuitenkin sun päähommaasi. Tai ainakin vaihtaa helpompaan.

Ei opintotuella elä ja opintolainaa on nostettu jo niin monta vuotta, etten haluaisi sitä velkaa enää kasvattaa. Ap

Vierailija
4/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Työ)uupumus ei ole sairasloman peruste, mutta masennus on.

Vierailija
5/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän on kirjoitettu, että monella opiskelijalla työnteko hidastaa opiskelua.

Saat ehkä uupumuksen vuoksi saikkua, mutta (tarkista tämä vielä) sellainen on palkatonta ja masennus/uupumussaikku kirjoitetaan pitemmäksi aikaa, ei jonkun yhden vuoron takia. Myös jos keikkatyöläisenä alas venkoilemaan töiden kanssa, se voi johtaa siiihen, että sulle ei kohta tarjota töitä.

Mutta sinuna tekisin niin, että hölläisin lukujärjestystä ja huolehtisin siitä, että vapaata on enemmän. Ja tiedän, mistä puhun. Mulla oli yli 20 tuntia töitä viikossa, kun aloitin yo-opiskelun ja silloin oli vielä pakollisia kursseja, joilla piti olla paikalla (kielet). Olin ihan poikki. Sen jälkeen tein opintoja paljon keveämmällä lukujärjestyksellä. Se tietysti hidasti tahtia, mutta eipä tullut mitään burn outia.

Vierailija
6/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun työnantajalle tarvitse sanoa mitään sairasloman syytä.

Mutta tosin uupumus ei ole syy vaan se laitetaan aina masennukseksi

Vierailija
7/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu että nämä masennukset ja uupumukset levisivät Suomeen sen jälkeen kun oli som-panssit tulleet tänne loisimaan ja opettaneet että ei ihmisen tarvitse osata tai tehdä mitään, sossu elättää.

Samalla alkoi talouden taantuma ja maan alasajo.

Vitsi sä olet kyllä pihalla.

Vierailija
8/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tarvii sanoa, ainakin näyttää paperilla mistä syystä saikku myönnettiin. Esimies voi sen jopa evätä.

Vierailija
9/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tarvii sanoa, ainakin näyttää paperilla mistä syystä saikku myönnettiin. Esimies voi sen jopa evätä.

Riippuu varmaan ihan työpaikasta. Joissain työpaikoissa voi saikkutodistuksen lähettää vaikka suoraaan palkkikseen ilman, että esimies näkee.

Jos esimies alkaa leikkiä jumalaa ja evätä saikkuja niin kyllä sit pitää jo liittoon olla yhteyksissä. Suurin osa kun nyt ei saikkua huvikseen hae, ammattisaikuttajat erikseen.

Vierailija
10/10 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Voiko siitä olla myöhemmin haittaa, että merkintä masennuksesta terveystiedoissa?

Mulla on tulossa viikon sisään 56 tuntia töitä. Yksi vapaapäivä töistä, silloin olen koulussa. Normaalisti jaksaisin, ja siksi otinkin vuorot. Aikaisemmin vaan on ollutkin useampi vapaapäivä työrupeama jälkeen, mutta nyt ei ehdi levätä opiskelun takia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi