Työmatkan pituus
Mikä on mielestäsi ajallisesti liian pitkä työmatka?
Mietimme kaupungin vaihtoa täältä Helsingistä pois, töihin olisi kotiovelta 1h 10min suuntaan mutta tuleva talo ja seutu lapsiperheelle idyllinen.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Onko molemmilla vanhemmilla tuo työmatka vai vain toisella? Joustava työaika vai onko pakko olla tasan määrättyyn aikaan töissä eli matkaan pitää Entä lasten koulu-/tarhamatka? Entä lasten harrastukset, kuinka paljon pitää kuskata ja minkä ikäiseksi?
Kokemuksesta voin sanoa, ettei se yhden ihmisen työmatka ole vielä kriittinen vaan kokonaisuuden toimiminen. Jos kaikki muut asiat sujuvat helposti, yksi perheestä voi tehdä helposti pitkääkin työmatkaa, mutta jos kaikki on kaukana ja kaikkialle pitää kulkea ja kuskata lapset, sitten voi alkaa käymään yllättävän äkkiä raskaaksi.
Toisella vain. Miehen työmatka olisi n. 15 -20 minuuttia. Koulu olisi 500 metrin päässä ja päiväkoteja useampi lähellä. Työaika on joustava joten voisin hakea tai viedä lapsia päiväkotiin. Olen nyt matkustanut Helsingin sisällä n. 45 minuutin työmatkaa bussilla. Uusi 1h 10 min matka menisi osa pyörällä ja loput junalla + kävelyt. Junassa olisi ehkä mukavampi matkustaa kuin istua bussissa ruuhkissa vaikka aika on pidempi.
Mulla noin max 15metriä,matka-aikaa en ole ottanut. Tosin työpäivä 24/7. Kotona siis olen, 5 lasta, nuorin 10kk.
No kyllä vituttaa lähtee bussilla 20 kilsaa kaupunkiin neljän tunnin takia. Enemmän sais kun ois kotona:/
Mä kävin puoli vuotta töissä paikassa, jonne autolla kesti semmoset 40-45 minuuttia. Kesällä se meni ihan mukavasti ja tykkäsin, kun ehti hyvin kuunnella radiota.
Nyt oon sitten siirtynyt paikkaan, jonne matka kestää vain 20 minuuttia. Tuntuu tosi lyhyeltä! Toki on mukava iltaisin olla paljon nopeammin kotona, mutta voisin edelleen ajaa sen 45 minuuttia.
Noin 170 km yhteen suuntaan. Aikaa menee vähintään 1h 30min per suunta. Talvirajoituksin sitten noin 2h. Nautin ajamisesta ja saan tehdä osan työstä etänä.
Ihan max 30 min. 1 h per suunta matka on jo 10 h vkossa ja 40h kk pelkkiin matkoihin.
Ei ikinä.
Mulla työmatka 13 min.
Tunti suuntaansa menee nyt julkisilla, autolla 20-40min, Vantaalta Helsinkiin. Kun ei ole kyse muutenkaan unelmatyöstä, niin etsin parhaillaan uutta paikkaa lähempää. Mieluisassa työssä sama matka oli vain pienehkö haitta.
3 km matka ja se ihan sopiva.15 min pyöräily.En millään jaksaisi yli 30 min työmatkoja on niitä kokeiltu joskus.Päivästä tulee liian pitkiä eikä iltaisin ehdi harrastuksiin.Varsinkin talvisin kun valoisaa aikaa niin vähän.Elämänlaatu kärsii jos työmatkoihin menee liikaa aikaa.
Hyvällä ja mukavalla autolla tunnin työmatka ei ole paha. Saa nollattua ajatukset töistä ja toisinpäin ajateltuna tunnissa ehtii hyvin asennoitumaan työpäivään. Minä muuttaisin hyvän kodin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan max 30 min. 1 h per suunta matka on jo 10 h vkossa ja 40h kk pelkkiin matkoihin.
Ei ikinä.
Mulla työmatka 13 min.
Voi kun olisikin varaa valita missä käy töissä. Veikkaisin, että suurin osa ihmisistä jäis omille kotikulmilleen töihin jos se olis mahdollista. Jäisitkö sinä mielummin työttömäksi jos työpaikkasi muuttaisi 45min työmatkan päähän?
Miesystävän luota on matkaa 1,5 t/suuntaansa ja matkakustannuksia tulee 24 e/pv. Silti kuljen hänen luotaan töissä keskimäärin 2-3 pv/vko.
Kolmen vuoden ajan matkustin muutenkin ajallisesti saman matkan lähes päivittäin, tosin ammatti salli satunnaiset etäpäivät. Merkittävä kysymys mielestäni onkin työn mielekkyys ja palkkaus eli kannattaako sen takia matkustaa.
Kymmenen vuotta työmatka ollut 40 - 50 min suuntaansa, omalla autolla, joten talvella menee kauemmin. Nyt työpaikka muutti ja matkaan tuli lisää 15 min suuntaansa. Alkaa olla vähän liian pitkä, vaikka on kuinka pirteä töistä lähtiessä, niin kotona on väsynyt. Onneksi edes joskus voi tehdä etätöitä. Mutta kivasta, aika varmasta ja hyvin palkatusta työstäni en haluaisi luopua.
Muutettiin 11 vuotta sitten miehen työn perässä, itse olin työtön silloin. Miehen työmatka 15 min.
Olen aikoinani saanut nauttia 5 min kävelen matkasta, sitä aina välillä kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Puoli tuntia *kävellen*, koska en tykkää käyttää julkisia enkä halua ostaa autoa. Nyt työmatkani on 23 minuuttia kävellen ja 8 minuuttia fillarilla. :p
Tää on ihan minä!
Itselläni työmatkaan menee aika tarkkaan tunti. Pk-seudulla seutulipulla kuljen junalla ja metrolla. Vähän turhan pitkä matka, mutta toisaalta työ on kiinnostava, joten kestän matkan. Omalla autolla ei matka ruuhkissa juurikaan lyhenisi. Autolla on kiva mennä, jos saa oikeasti ajaa, mut ruuhkassa nököttäminen söisi hermoja.
Minulla on ollut tunnin työmatkoja, enkä enää sellaista jaksaisi. 45 min vielä menettelee, vaikka helsposti siitä tulee talvella se tunti, jos sää on huono.
Julkisia käyttävänä minulle merkitsee sekin, kuinka usein bussi/juna kulkee. Mieluummin 40 min työmatka, jos bussivuoroja kulkee esim. 10 min välein, kuin 20 min matka, joka onnistuu vain kerran pari tunnissa.