Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen opiskelija ja asun omassa kaksiossa paremmalla alueella Helsingissä

Vierailija
15.09.2016 |

En kehuskele asialla tai mitään, mutta asumisjärjestelyt nyt luonnollisesti tulevat esille opiskelijoiden keskusteluissa. Minusta tuntuu, että muut katsovat minua vähän "nenänvartta pitkin", ajattelevat että olen isin rahoilla opiskeleva ja etuoikeutettu. Olen tehnyt paljon töitä opiskelupaikkani eteen sekä teen parhaani minkä voin vuokran maksussa vanhemmilleni, mielestäni olen ihan samalla viivalla muiden opiskelijoiden kanssa. Se on surullista, että älykkäät ja mukamas suvaitsevaiset yliopisto-opiskelijat tuomitsevat minut sen perusteella millaiseen perheeseen synnyin.

N20

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole oma, jos vanhempasi omistavat sen. t. parikymppinen opiskelija, joka asuu OMASSA kaksiossa paremmalla alueella Helsingissä.

Kerrotko vielä uteliaalle, miten sinulla on ollut varaa hankkia oma kaksio paremmalta alueelta Helsingistä, jos olet tosiaan vasta parikymppinen ja vielä opiskelijakin?

Minulle on lapsena perustettu sijoitussalkku, josta realisoin osan ja osan jätin asuntolainan vakuudeksi. Minulla on siis asuntolaina, joskin kuukausierä on maltillinen, eikä minun tarvitse käydä lukuvuoden aikana töissä (käyn kesäisin työkokemuksen takia!). Kiitollinen olen vanhemmilleni. Omistusasuminen on yllättävän yleistä nykyopiskelijoiden keskuudessa, mutta harva siitä huutelee.

Okei. Miksi sinulle on niin olennainen asia se, kenen nimissä asunto on? Vanhempiesi (tai kuka salkkusi perustikaan) varallisuuden turvin sinäkin asut.

Olet oikeassa, että vanhempani ovat mahdollistaneet tämän. Minä kuitenkin vastaan kaikista riskeistä, kuten asunnon arvon alenemisesta ja  mahdollisista korjauksista. Oletan, että ap elää tältä osin riskitöntä elämää, sillä hän on vuokralainen.

No juu, mutta aika mitätön eroavaisuus minusta. Ei käytännössä minkäänlainen, jos vertaa keskiverto-opiskelijan tilanteeseen sekä sinua että ap:tä.

Vierailija
42/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole oma, jos vanhempasi omistavat sen. t. parikymppinen opiskelija, joka asuu OMASSA kaksiossa paremmalla alueella Helsingissä.

Kerrotko vielä uteliaalle, miten sinulla on ollut varaa hankkia oma kaksio paremmalta alueelta Helsingistä, jos olet tosiaan vasta parikymppinen ja vielä opiskelijakin?

Minulle on lapsena perustettu sijoitussalkku, josta realisoin osan ja osan jätin asuntolainan vakuudeksi. Minulla on siis asuntolaina, joskin kuukausierä on maltillinen, eikä minun tarvitse käydä lukuvuoden aikana töissä (käyn kesäisin työkokemuksen takia!). Kiitollinen olen vanhemmilleni. Omistusasuminen on yllättävän yleistä nykyopiskelijoiden keskuudessa, mutta harva siitä huutelee.

Ei tämä nyt ihan hirveästi eroa siitä tilanteesta, että asuu vanhempien omistamassa asunnossa - sinunkin opiskelija-asumisesi mahdollistavat vanhempiesi rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija, asun omassa täysin remontoidussa ok-talossa ja ajan muutaman kuukauden vanhalla Audilla, velkaa ei senttiäkään. Pidän hyvin visusti suuni kiinni asiasta, pääsee paljon helpommalla. Ja jos joku kysyy, niin hukun velkataakan alle. Ihmiset ovat kateellisia.

On varmasti kateellisiakin ihmisiä, mutta isompi tekijä on se, että etuoikeutetut eivät ymmärrä olevansa etuoikeutettuja, vaan pitävät omaa tilannettaan normina ja itse ansaittuna sekä niitä, joilla menee heikommin, jotenkin tilanteensa itse aiheuttaneina tai ansainneina. Se aiheuttaa ymmärrettävästi närää.

Onhan näitä ollut. Syökööt kakkuja.

Vierailija
44/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen kieliä Helsingissä. Vuosikurssiltani ehkä 15-20% omistaa asunnon joko yksin tai puolison kanssa, ja lopuista moni asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Ihan kaikkien asumismuotoa en tietenkään tiedä, mutta keskimääräisesti näin. Joko opiskelijat eivät ole enää köyhiä tai sitten Helsinkiin hakeutuu eliitti...

Vierailija
45/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija, asun omassa täysin remontoidussa ok-talossa ja ajan muutaman kuukauden vanhalla Audilla, velkaa ei senttiäkään. Pidän hyvin visusti suuni kiinni asiasta, pääsee paljon helpommalla. Ja jos joku kysyy, niin hukun velkataakan alle. Ihmiset ovat kateellisia.

On varmasti kateellisiakin ihmisiä, mutta isompi tekijä on se, että etuoikeutetut eivät ymmärrä olevansa etuoikeutettuja, vaan pitävät omaa tilannettaan normina ja itse ansaittuna sekä niitä, joilla menee heikommin, jotenkin tilanteensa itse aiheuttaneina tai ansainneina. Se aiheuttaa ymmärrettävästi närää.

Onhan näitä ollut. Syökööt kakkuja.

Niin. Kuka muka tienaa alle 2600 e/kk? Kyllähän meillä kaikilla on varaa sijoittaa 15 euroa kuussa! (Itse tienaan reippaasti yli tuon ja olisi helposti varaa sijoittaa, aionkin heti kun jaksan perehtyä asiaan siinä määrin että osaan itse varmistua ettei niillä sijoituksilla rahoiteta mitään aseteollisuutta tai muuta vastaavaa moraalitonta touhua. Ihan siltä varalta että joku ajattelee taas äänessä olevan jonkun katkeran köyhän.)

Vierailija
46/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen kieliä Helsingissä. Vuosikurssiltani ehkä 15-20% omistaa asunnon joko yksin tai puolison kanssa, ja lopuista moni asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Ihan kaikkien asumismuotoa en tietenkään tiedä, mutta keskimääräisesti näin. Joko opiskelijat eivät ole enää köyhiä tai sitten Helsinkiin hakeutuu eliitti...

Eliitti ja rikkaat ei ole yksi yhteen sama asia.

Vierailija
47/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos on rikas pitää olla luonteeltaan täydellinen? Muuten köyhiksillä on oikeus kadehtia, eli näyttää luonteensa vittumainen puoli?

Vierailija
48/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa opiskelijoista ostaa nykyisin oman asunnon. Se on kannattavampaa kuin vuokralla asuminen.

Vierailija
49/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jos on rikas pitää olla luonteeltaan täydellinen? Muuten köyhiksillä on oikeus kadehtia, eli näyttää luonteensa vittumainen puoli?

Missä niin on sanottu? Minusta tässä on puhuttu enemmän sellaisesta rakenteellisesta attribuutioharhasta kuin kenenkään henk.koht. luonteesta.

Vierailija
50/50 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa opiskelijoista ostaa nykyisin oman asunnon. Se on kannattavampaa kuin vuokralla asuminen.

Totta kai on. Se asunnon ostaminen ei vaan ole kaikille mahdollista. Mikään pankki ei taida antaa opintotuella (+ ehkä jollain osa-aika hanttihommalla) elävälle 100% asunnon arvosta lainaa.