Mitä työ haastattelussa voi kertoa huonoiksi puolikseen?
Vihaan tätä kysymystä. Ja melkein aina se kysytään. Enkä osaa vastata :( Toki minussakin on huonoja puolia, mutta kannattaako siinä todeta totuuden mukaisesti esim. että mulla on paha tapa jättää asioita viimetinkaan, mikä aiheuttaa turhaa stressiä ja kiirettä. Mikä ei mun mielestä työnantajan näkökulmasta kuulosta hyvältä :D Vaikka perään selittelis, että ikinä en kuitenkaan myöhässä ole. Laatuunhan se voi hieman vaikuttaa... heh.
Mitkä on neutraaleja huonoja puolia, mitkä ei estä työpaikan saantia? Jotain kun on pakko kertoa. Itseään täydellisenä pitäväkään tuskin kelpaa.
T: väsynyt olemaan työtön. Haastatteluihin asti olen päässyt, mutta koskaan mua ei valita eli jokin siellä mättää.
Kommentit (34)
"Huono puoleni ja heikkouteni on ehkä se, että saatan joskus aamulla nukkua 2h pommiin ja tulla vähän myöhässä. Joskus myös 10min kahvitauot saattavat venyä puolituntisiksi."
Sanot että olet huono sietämään epäasiallista kohtelua, ja sinulla on nollatoleranssi kaikkea kiusaamista ja syrjimistä kohtaan. Kerrot että olet valmis olemaan ikävä kurppa, jos huomaan epäasiallisuuksia. Et jätä puuttumatta ja tyydy katsomaan sivusta.
Vastaa jotain mikä ei ole huonoa ko työssä. Jos haet jotain suurien linjojen määrittelypaikkaa, sano ettet jaksa pikkutarkkaa työskentelyä. Jos taas pikkutarkkuudesta on hyötyä, kerrot että et oikein osaa hahmottaa isoja kokonaisuuksia, vaan tykkäät tehdä asioita tarkasti pala kerrallaan. Luovassa työssä voit sanoa, ettet pidä tiukoista rajoista, itsenäisessä työssä ettei sinua saa liikaa kontrolloida ja luonnollisesti päinvastoin, jos työ on tiukasti valvottua, epäitsenäistä ja rutiineja.
Olen kertonut, että mulla on heikko stressinsietokyky. Joten pyrin tekemään työni sillä tavalla, että stressiä ei synny. En myös ole parhaimmillani muuttuvissa tilanteissa, mutta olen paljon kehittynyt työkokemuksen myötä ja haluan kehittyä edelleen.
Saatan myös jäädä murehtimaan pitkäksi aikaa jotain työssäni tekemää pientäkin virhettä, mutta näistä asioista on hyvä jutella työyhteisössä ja saada vertaistukea.
-- Aikamoisia heikkouksia, MUTTA aina on työpaikka tullut! Ja nämä ovat vielä täyttä totta joka sana, muuten olenkin työssäni törkeän hyvä! :)
Musta työhaastattelussa on ehdottoman olennaista olla oma aito itsensä, joten jos sulla on tapana jättää hommat viime tippaan niin kerro se, mutta korostaen sitä että tiedostat asian ja pyrit koko ajan kehittymään. Että et jätä asioita enää ihan niiiiin viime tippaan kuin joskus aiemmin.
Mä sanoin, että otan joskus asiat liiankin henkilökohtaisesti ja jään miettimään niitä vielä kotonakin. Hain sossuun. Sain paikan.
Kannattaa rehellisesti kertoa kuivasta emättimestä. Ei tuhlaa aikaa päiväsuojien vaihtamiseen, vaan antaa tuotannolle säästyneen ajan.
No, nama "olen perfektionisti" ja "olen pikkutarkka" jutut on niin vanhoja jo, etta ei niita valttamatta kannata tuoda esille. Itseasiassa pikkutarkka tai perfektionisti tyontekija voi olla todella vaikea...
En myoskaan sanoisi mitaan kokonaan tyohon liittymatonta ("En osaa piirtaa."), koska minulla ainakin haastattelijana tulee aika tympaantynyt olo, kun joku haluaa vaan heittaa tuollaisen humoristisen jutun tyohaastatteluun ja tuoda esille epaolennaisuuksia...
Itse suosittelisin katsomaan sita tyonkuvaa kriittisesti ja kysymaan, missa minulla on parantamisen varaa. Ja miettia, mita asialle on jo tekemassa/pitaisi tehda. Esimerkkina: hain tyopaikkaa, johon kuului paikallisten organisaatioiden kanssa kommunikointi ja eraanlainen kartoitus alueen palveluista (liittyen siis tyohoni). Koska tama oli vain pieni osa tyonkuvaani, hain toita silti. Olin juuri muuttanut kyseiselle alueelle ja en siis tiennyt paljon sen alueen palveluista, joten sanoin taman heikkoutenani. Mutta sanoin myos, etta olen ollut samanlaisessa tilanteessa aiemmin ja tein X, Y ja Z taman asian hoitamiseksi ja annoin esimerkkeja, miten loin hyvia suhteita muihin organisaatioihin.
Oikeasti huonoja ominaisuuksia ei ole edes tarkoitus kertoa, vaan kysymys pitää kääntää vähän niin kuin päälaelleen tyyliin: "Haluan tuloksia joskus liian nopeasti ja kaikki eivät välttämättä pysy mukana tahdissani" tai jotain sellaista eli kertookin itse asiassa jonkin positiivisen ominaisuuden muka huonona ominaisuutena..... Hyvin harva henkilö kertoo haastatteluissa ikinä mitään oikeasti negatiivista itsestään.
Liika vastuunotto ja se että vie töitä kotiin.
:)
hahhhhhaa hhhiiiiii hiiii hiiiii
Onko nämä jotain mikkihiiri toimistohommia, joissa kysellään noita konsulttifirmojen pilipalikysymyksiä? Ei minulta ole työhaastatteluissa koskaan kyselty mitään huonoja puolia, tai tulevaisuudensuunnitelmia.
M26
Haluat palkkaa etkä suostu nollatuntisopimukseen.
Jossain vinkattiin, että esiintymistaidot ja esiintymisen jännittäminen olisi sellainen huono puoli, johon moni osaa samastua. Siis paikoissa, joissa työtehtäviin ei kuulu esiintymistä pääsääntöisesti. Tai sitten jos alallasi tarvitaan tiettyjä it-taitoja, niin voisi mainita sieltä jonkin sellaisen, jota siinä haetussa paikassa ei tarvita. Myös kärsivällisyyden puutetta usein ehdotetaan.
Itsellä ainakin on ongelmana se, että ne omat huonot puolet ovat niin isoja persoonallisuusvikoja, että jos olisin rehellinen, niin ei minua kukaan palkkaisi. Teen töissä hirveästi töitä, etteivät ne huonot puoleni vaikuta työsuoritukseen, mutta olen koko ajan tietoinen, että voisin olla paljon parempikin, jos näitä vikoja minussa ei olisi. Ei tuota voi missään haastattelussa ääneen sanoa!
Vastaan yleensä, etten osaa ollenkaan piirtää. Ei yleensä liity haettavana olevaan työhön mitenkään.