Kilppari
Aloitin thyroksiinin ja väsyttää ihan sikana. Millaisia kokemuksia kilpparisairailla ja kuinka nopeasti jotain vaikutusta tuli?
Kommentit (3)
Kauan siinä menee, jotkut tarvitsee t3 -lisän siihen että kaikki oireet poistuu. Tärkeintä hoidossa se, että nostetaan se lääkityksen taso siihen, että t4v selvästi nousee ja OIREET POISTUVAT. EIKÄ tuijoteta sitä tsh-arvoa orjallisesti, ja yritetä saada sitä välille 1-2!
hoidossa tärkeintä on : 1. oireet poistuu
2. T4v saadaan ylöspäin viiteasteikolla
3. T3v arvo on viitteessä, eikä mielellään siellä alarajalla viiteasteikkoakaan
Tsh voi painua vaikka mittaamattomiin, jos vajaaoireet poistuvat, eikä se tarkoita liikatoimintaa lääkityksellä.
Tärkeintä ovat olo ,t4v ja t3 v pysyminen viitteessä (ei alarajalla tosin) .
Ja rytmihäiriöt ovat myös vajaatoimintaoire.
Liikatoiminnan kyllä huomaa olossa, se on todella epämukava olo.Lääkitysnostot kannattaa tehdä hitaasti, esim. Jopa puolikkaalla lastentabletilla (25) kuuden viikoin välein, oloa seuraten.
Rautavarastot (ferritiini) kannattaa ottaa verikokeella jos lääkitys ei toimi, VAIKKA hemoglobiini olisi normaali. Se ei kerro rautavarastoista mitään ja laskee viimeisenä, kun raudat ovat jo huonot.
Minä olisin loppuelämäni vaajatoimintainen zombi jos olisin tyytynyt arvauskeskuksen "hoitoon" kilpirauhaslääkitysasioissa.
Tsh oli minulla lääkityksellä 0,06 , lääkäri soittaessa sanoi, että "olet liikatoiminnalla, vähennä annosta", ai, kumma juttu, kun palelee, maha ei toimi, turvottaa, hiukset lähtee ja hirveä väsymys. Nostin lääkitystä, t4v noustessa yli 17, olo vihdoin alkaa kohentua.
Rytmihäiriöt loppui.
Arvauslääkärit eivät tiedä MITÄÄN tämän sairauden hoidosta., hoida oloa , älä tsh-arvoa!
joskus t3 lisä tarpeen.
Joskus nostoannos liian suuri yhdellä kertaa, jolloin liikatoimintaoireet siitä, vaikka ei liikatoiminnalla olekaan. Sitten vaan pienempi nostoannos.
Tai alhaiset raudat, jolloin rautakuurin kanssa /jälkeen nosto jos olo vielä vajaa
No välttämättä et ikinä pääse uupumuksesta eroon. Itse lisäsin omin nokkineni päiväannokseen yhden pienen tabletin lisää ja jaksan vähän paremmin.