Laihtuminen raskausaikana?
Onko vaarallista, jos ylipainoinen alkaa raskausaikana laihtumaan elämäntapojen parantumisen myötä? Minulla on 10 kiloa ylipainoa, ja olen raskaaksi tultuani alkanut syömään huomattavasti terveellisemmin ja käymään pienellä lenkillä päivittäin. Raskaus on sujunut hyvin ja lapsi on kasvanut normaaliin tahtiin, mutta neuvolassa sanotaan, että painon pitäisi pikku hiljaa alkaa nousemaan. Syön kyllä aivan tarpeeksi, pieniä annoksia pitkin päivää, mutta niin paljon terveellisemmin. Painon lasku tässä tilanteessa on siis ihan odotettavaakin.
Mutta onko se vaarallista? Joku mainitsi joskus, että laihtuessa elimistö vapauttaa jonkinnäköisiä myrkkyjä. Pitääkö paikkansa, pitäisikö alkaa mättämään ruokaa naamaan enemmän ettei paino putoaisi?
Kommentit (4)
Hyvä! Erittäin terveellistä teidän molempien kannalta! Suosittelisin sinua kuitenkin laskemaan kalorit parilta päivältä, että lapsi ja sinä saatte tarvittavan energian. Kalorit saisi olla n.2000 jopa vähän yli. Eli ei suoranaisesti laihdutusta vaan normaalit terveelliset elintavat. Tuo lenkkeily on myös erittäin hyvä juttu ihan synnytystäkin ajatellen. Jatka samaan malliin. Onnellista odotusta!:)
Ei ole vaarallista vaa jopa suotavaa, kun on ylipainoa. Jatkat terveellistä syömistä, niin viimeistään viimeisellä kolmanneksella se paino todennäköisesti lähtee nousuun kun vauva kasvaa.
Ihana kuulla! Juu neuvolassa olen sanonut, että elämäntavat on parantuneet huomattavasti, mikä on tädinkin mielestä hyvä asia, mutta silti kuulemma paino saisi hiukan kuitenkin nousta... Itse lähinnä myös ajattelin, että kiloja ei tarvitsis niin kamalasti tulla, kun vararavintoa on jo. :P
Kalorit voisin kokeilla laskea joku päivä :) Uskon kyllä että niitä ihan tarpeeksi tulee, olen joskus aikaisemmassa elämässä harrastanut tota laskeskelua enemmänkin ja osaan sen takia hiukan jo arvioida määriä. Varmasti 1800-2000 paikkeilla ainakin.
Kiitos ystävällisistä vastauksista!
/aloittaja
Ootko kertonut, että syöt nykyään terveellisesti ja liikut?
Joo, kinkkinen juttu kyllä. Mulla painoa tuli vain 7kg koko raskaudessa ja lähtöpaino oli hoikan puolella. Kyllähän siitä joskus kysyttiin, mutta kysyttiin myös edellisen raskauden aikana tulleita kiloja ja vauvan syntymäpainoa. Ekassa raskaudessa 8kg ja vauva 4kg, tokassa raskaudessa 7kg ja vauva 4kg. Mitään suuria muutoksia en ruokailuissa raskaana ja ei raskaana ollessa tehnyt, ne perus alkoholit yms tietenkin. Ei vaan tullut kiloja.
Tuskin sulla nyt huolta kuitenkaan on jos vauva kasvaa normaalisti masussa :)