Lapsemme opettajan wilmaviestit vilisevät kirjoitusvirheitä!
Kommentit (32)
Minun lapseni opettaja kielsi kielioppivirheensä luokan edessä, kun poika kysyi, eikö tuossa pitäisi lukea: kuulostaa, eikä kuullostaa. Opettaja selitti pojalle, kuinka kuulla-sanassakin on 2 ällää.
Olipahan hyvä että tuli kotona puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Typot yms ei minua häiritse, mutta jos kirjoittaa enään, tiedoittaa, kehoittaa, alkaa tekemään tai koulu päivä, olen huolissanni.
Huolissanni? Niin se kalikka kalahtaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni opettaja kielsi kielioppivirheensä luokan edessä, kun poika kysyi, eikö tuossa pitäisi lukea: kuulostaa, eikä kuullostaa. Opettaja selitti pojalle, kuinka kuulla-sanassakin on 2 ällää.
Olipahan hyvä että tuli kotona puheeksi.
JESTAS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typot yms ei minua häiritse, mutta jos kirjoittaa enään, tiedoittaa, kehoittaa, alkaa tekemään tai koulu päivä, olen huolissanni.
Kuten sanottu, typot eivät häiritse. Tietämättömyys kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tärkeintä ole se, että asia tulee ymmärretyksi. Meilläpäin puhemurteessa sanotaan kuullostaa ja kehoittaa niin sitä tulee jotenkin automaattisesti niin myös kirjoitettua.
Vierailija kirjoitti:
Valeopettaja?
Valepostinjakaja
Valestrippari
Valepuhelijmyyjä
Valetarjoilija
Valehieroja
Valetimpuri
Valeasiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tärkeintä ole se, että asia tulee ymmärretyksi. Meilläpäin puhemurteessa sanotaan kuullostaa ja kehoittaa niin sitä tulee jotenkin automaattisesti niin myös kirjoitettua.
Ei ole. Koulussa nimenomaan opetetaan se oikea muoto. Pitää opettaa oikea muoto. Missä sanotaan kuullostaa ja kehoittaa?
Itse kyllä tarkistan jokaisen wilmaviestinkin kirjoitusasun huolella. Mielestäni perusopetuksen opettajan on aina pyrittävä virheettömään kieleen, se nyt vaan on koulun tehtävä. Tietysti opettajallakin voi olla lukihäiriö, jolloin siitä kannattaa mainita oppilaille ja vanhemmille -ja tarkistaa niitä viestejä vielä huolellisemmin.
T. Yläkoulun aineenope, ei kuitenkaan äikänope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Koulussa nimenomaan opetetaan se oikea muoto. Pitää opettaa oikea muoto. Missä sanotaan kuullostaa ja kehoittaa?
Hevonkuusessa. Aikoinaan vänkäsin äidinkielen opettajaa vastaan väittäen, että voi sanoa asemesta sanan sijaan asemasta. Hänelle ja hänen sanakirjalleen se ei sopinut. Nykyisin käytetään yleisesti. Kieli elää ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonkuusessa. Aikoinaan vänkäsin äidinkielen opettajaa vastaan väittäen, että voi sanoa asemesta sanan sijaan asemasta. Hänelle ja hänen sanakirjalleen se ei sopinut. Nykyisin käytetään yleisesti. Kieli elää ja hyvä niin.
Kuullostaa on aina ollut ja on väärin. Samaten kehoittaa. Sivistymättämön juntin leiman saa niillä. Koko Suomessa. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa on aina ollut ja on väärin. Samaten kehoittaa. Sivistymättämön juntin leiman saa niillä. Koko Suomessa. Ei voi mitään.
Hevonpaskat saa mitään leimaa. 99 prossaa kansasta ei vois vähempää välittää, miten tuo kirjoitetaan. Kielinatsit ovat pahimpia ja luulevat muka olevansa älykkämpiä kuin muut. Ärsyttäviä vahempia, joita en haluaisi nähdä livenä koskaan. t.ÄIKÄN OPE
Ja tuota samaa tyyliä opetat lapsillekin? Toivottavasti et todellakaan ole mun lapsien maikka. Selitäpä mulle, että jos kerran tiedät miten yhdyssanat kirjoitetaan, miten sä kykenet kirjoittamaan ne väärin? Vaikka mulla olisi kuinka kiire, en kirjoita koulu päivä, se ei vain onnistu. Kiireessä voi vahingossa tipahtaa joku kirjain pois tai pilkku unohtua, mutta kukaan ei kiireen takia kirjoita säännönmukaisesti yhdyssanoja väärin. Ja eihän se silmä ja kielikorva koskaan opikaan erottamaan automaattisesti virheitä, jos antaa itselleen luvan käyttää niitä vääriä muotoja jatkuvasti! Ja sillä on turha perustella, että ne yhdyssanavirheet olisivat jotain puhekieltä; puhekielellä tarkoitetaan esim. muotoja sä ja mä, tai me tullaan, tai viittiks tuoda maitoo, mutta yhdyssanojen erilleen kirjoittaminen ei ole puhekieltä.