Juutalaiseksi kääntyminen
Olen opiskellut itsenäisesti juutalaista uskoa ja kulttuuria jo kaksi vuotta. Tunnen että on aika opiskella rabbin opissa. Kuinka juutalaiseksi käännytään? Olen peloissani sillä on vaikea tulla hyväksytyksi syntyperäisiltä juutalaisilta, ja kulttuuria on vaikeaa omaksua Kun kotona mieheni ei tue minua.
Kommentit (14)
Miksi haluat kääntyä juutalaiseksi?
Eikö sinulle riitä usko sydämessäsi, miksi pitää kuulua johonkin uskontoon?
Koska haluan elää niin kuin uskon että jumala on tarkoittanut.
Vinski ei vastannut mitään. Hän vain polkaisi muina miehinä oikealla jalalla vasemman isoavarvasta ja ajatteli ajatuksissaan voimakkaasti: "Päin seiniä."
Kokeile ainakin.
Asutko Helsingissä?
Ota yhteyttä seurakunnan kansliaan. He lähettävät sinulle lyhyen kyselylomakkeen, johon sinun tulee vastata. He välittävät sen rabbille. Hän ei välttämättä vastaa sinulle heti, vaan saatat joutua kyselemään sen perään. Ainakin minulle kävi näin ja oletin sen kuuluvan prosessiin.
Seurakunnalla on gijur-kurssi, jolle halukkaat käännynnäiset osallistuvat. Se jatkuu ikuisesti ja sinun on itse tiedettävä milloin olet valmis kääntymään. Todennäköisesti joudut käymään siellä ainakin vuoden ja opiskelemaan itse samalla ahkerasti. Joudut myös seuraamaan juutalaisia juhlapyhiä ja osallistumaan seurakuntaelämään.
Minunkaan mieheni ei ole kääntymässä juutalaiseksi ja se periaatteessa estää omankin kääntymiseni. Sain kuitenkin osallistua kurssille, joten sinulla on aikaa järjestellä asioita. Minä en loppuen lopuksi kuitenkaan kääntynyt, joten en osaa sanoa mitä sinun tulee tehdä.
Jos et asu synagogan lähellä, joudut muuttamaan sinne. Ainakin se on sääntö. Oikeiden juutalaisten kohdallahan säännöt ovat "löysemmät". Oikeasti säännöt eivät ole löysemmät, mutta koska he ovat jo juutalaisia, he ovat usein rennompia. Käännynnäisten odotetaan seuraavan lakeja paljon tiukemmin.
Israelista saapuu ehkä kerran vuodessa rabbi, jonka kanssa käydään keskustelemassa kääntymisestä. Mutta ei kannata rynnätä sinne ihan heti kun kurssi on alkanut. Kääntyminen on aika pitkä prosessi.
Asun Helsingissä, niin neljä km synagogasta. Edellytetäänkö että mieheni kääntyy myös? Miksi sinä et kääntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä, niin neljä km synagogasta. Edellytetäänkö että mieheni kääntyy myös? Miksi sinä et kääntynyt?
Minulle ainakin sanottiin, että miehenikin pitäisi kääntyä. Sain silti osallistua kurssille eli en sitten tiedä miten se olisi lopulta mennyt.
En kääntynyt, koska en koskaan saanut noudatettuja niitä sääntöjä. Niissä on niin paljon opeteltavaa ja säädettävää, jonka lisäksi käyn töissä ja opiskelen, ettei minulla ollut aikaa. Sen lisäksi mieheni palasi uskoonsa ja se sai minut miettimään samaan uskoon kääntymistä. Meillä ei ole vielä lapsia, mutta minulle olisi tärkeää, että minulla ja miehelläni olisi samat uskomukset, jotka voisimme opettaa lapsillemme.
Euroopassa ei välttämättä tule olemaan mukavaa elää juutalaisena. Tämä ählyinvaasio nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan lapsia olemme me kaikki. Sanoohan hän "tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni". Vanha testamentti on ajan kuva, ihminen oli erilainen, uusi testamentti on se minkä mukaan elämme. Kohta tulee seuraava vaihe. Uskon, että Jeesuslapsi on jo uudelleen syntynyt (lihaksi).
Et voi tosissasi olla, koska täällä kyselet noin olennaisia asioita. Ne olisit jo itseopiskelulla ja googlaamalla selvittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Uskoa kait saa jokainen, kuten haluaa. Raamatussa ilmoitettu totuus on silti hyvä muistaa:
Lain välitti Mooses,
armon ja totuuden toi Jeesus Kristus. Joh 1:17
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin sanottiin, että miehenikin pitäisi kääntyä. Sain silti osallistua kurssille eli en sitten tiedä miten se olisi lopulta mennyt.
En kääntynyt, koska en koskaan saanut noudatettuja niitä sääntöjä. Niissä on niin paljon opeteltavaa ja säädettävää, jonka lisäksi käyn töissä ja opiskelen, ettei minulla ollut aikaa. Sen lisäksi mieheni palasi uskoonsa ja se sai minut miettimään samaan uskoon kääntymistä. Meillä ei ole vielä lapsia, mutta minulle olisi tärkeää, että minulla ja miehelläni olisi samat uskomukset, jotka voisimme opettaa lapsillemme.
Mun kaveri kääntyi juutalaiseksi ihan onnistuneesti vaikkei miehensä kääntynyt. Eihän tuolla perusteella voi estää ketään kääntymästä, ei tuo ole mikään juutalaisuuden sääntö vaan ihan jonkun satunnaisen ihmisen keksimä oma sääntö. Olisit vaatinut perusteita tuolle kohdalle.
Miten valvotaan kääntymisen jälkeen (tai kääntymisprosessissa olevien) käännynnäisten sääntöjen noudattamista? Kääntymistähän ei voi koskaan mitätöidä, eikös se ole että kerran juutalainen, aina juutalainen.
Ei onnistu ellei koko perhe ole mukana. Kuinka muuten pitäisi kodin kosherina ja vastaisit lasten opetuksesta?