Mulla on tosi outo ongelma johon tarvisin apua! Jos meinaat tulla haukkumaan provoksi niin älä vaivaudu. En oikeesti tiedä mitä teen.
Taloyhtiöllämme on yhteinen kuntosali jota kaikki asukkaat saavat käyttää. Idea oli kokonaan yhteinen ja monet toivat jonkin laitteen kaikkien käytettäväksi ja loput ostettiin yhteisillä taloyhtiön rahoilla.
No kaikki on mennyt ihan ok. Lukuun ottamatta, että pieni porukka kyttää muita salilla ja ovat aivan, kuin heillä olisi jokin muita ylempi arvo sielä.
Kyseessä on yksi mies ja 2 vanhempaa naista.
Aluksi ihmettelin, kun aina salille mennessä joku heistä pian tuloni jälkeen ilmaantui paikalle. Satun tietämään, että heidän kaikkien ikkunat ovat niin, ettei kulkuani salille voi mitenkään nähdä heiltä. No sitte ajattelin, että kai he ovat vain kovia kyyttääjiä.
No usein tulivat kyselemään, että olenko käyttänyt soutulaitetta, että tätä ei saa jättää näin ja niin sillä se saattaa rikkoa sen. Ja syyttävää sävyyn puhuivat, vaikka en ollut edes käyttänyt sitä.
Valittivat ja syyttelivät kaikenlaisesta.
Nyt kuitenkin asiaan.
Olin tänää kuntosalilla kunnes huomasin, että hei tuolla hylyllähän on kaksi jumppa alustaa. Otin toisen ja huomasin, että seinässä oli jotain outoa. Ehkä joku parin herneen kokonen laite jossa oli ihan pieni linssi. Sielä tosiaan oli kamera.
Joka oli pistetty kuvaamaan hyllylle kahden rullatun jumppa alustan taakse.
Kyseessä oli niin pieni kamera, että oli siinä ja siinä, että huomasin sen vaikka siirsin alustoja.
No lähdin kotiin selvittämään netissä asiaa mikä tuo voi olla , että onko noin pieniä kameroita ja selvisi, että on nykyään ihan tavallista, että valvonta kamera voi olla nuppineulan pään kokoinen ja vielepä erittäin tarkka.
Kotona tajusin, että nehän ovat tietysti nähneet, että olen huomannut sen ja, kun menin takaisin se oli otettu pois!!!
Mitä ihmettä teen?
Minulla ei ole mitään todisteita, mutta minua on kuvattu salaa ties miten pitkään ja olen saattunut tehdä jotain tosi tyhmää, kun olen luullut olevani yksin!!
Mitä tässä oikein pitäisi tehdä????
Kommentit (18)
Eipä tossa varmaan mitään voi tehdä, kun ei ole mitään todisteita että jotain ois tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöllämme on yhteinen kuntosali jota kaikki asukkaat saavat käyttää. Idea oli kokonaan yhteinen ja monet toivat jonkin laitteen kaikkien käytettäväksi ja loput ostettiin yhteisillä taloyhtiön rahoilla.
No kaikki on mennyt ihan ok. Lukuun ottamatta, että pieni porukka kyttää muita salilla ja ovat aivan, kuin heillä olisi jokin muita ylempi arvo sielä.
Kyseessä on yksi mies ja 2 vanhempaa naista.Aluksi ihmettelin, kun aina salille mennessä joku heistä pian tuloni jälkeen ilmaantui paikalle. Satun tietämään, että heidän kaikkien ikkunat ovat niin, ettei kulkuani salille voi mitenkään nähdä heiltä. No sitte ajattelin, että kai he ovat vain kovia kyyttääjiä.
No usein tulivat kyselemään, että olenko käyttänyt soutulaitetta, että tätä ei saa jättää näin ja niin sillä se saattaa rikkoa sen. Ja syyttävää sävyyn puhuivat, vaikka en ollut edes käyttänyt sitä.
Valittivat ja syyttelivät kaikenlaisesta.
PROVO!
Nyt kuitenkin asiaan.
Olin tänää kuntosalilla kunnes huomasin, että hei tuolla hylyllähän on kaksi jumppa alustaa. Otin toisen ja huomasin, että seinässä oli jotain outoa. Ehkä joku parin herneen kokonen laite jossa oli ihan pieni linssi. Sielä tosiaan oli kamera.Joka oli pistetty kuvaamaan hyllylle kahden rullatun jumppa alustan taakse.
Kyseessä oli niin pieni kamera, että oli siinä ja siinä, että huomasin sen vaikka siirsin alustoja.
No lähdin kotiin selvittämään netissä asiaa mikä tuo voi olla , että onko noin pieniä kameroita ja selvisi, että on nykyään ihan tavallista, että valvonta kamera voi olla nuppineulan pään kokoinen ja vielepä erittäin tarkka.
Kotona tajusin, että nehän ovat tietysti nähneet, että olen huomannut sen ja, kun menin takaisin se oli otettu pois!!!
Mitä ihmettä teen?Minulla ei ole mitään todisteita, mutta minua on kuvattu salaa ties miten pitkään ja olen saattunut tehdä jotain tosi tyhmää, kun olen luullut olevani yksin!!
Mitä tässä oikein pitäisi tehdä????
Ilmoitus isännöitsijälle olisi aiheellinen, mutta voi käydä niin, että sinua pidetään höpsönä, kun todisteita ei ole.
Jos häiriköinti jatkuu, kerää todisteita ja ota sitten yhteys isännöisijään.
Provohan tämä mutta, asenna sinne oma kamera ja ryhdy kyttäämään kyttääjiä.
Tee jotain jäynää nyt kun siellä ei ole kameroita, sitten hankit itsellesi alibin ettet todellakaan ollut siellä.
No mitäpä tuolle nyt enää voi tehdä. Seuraavilla kerroilla tutkit salin aina käydessäsi, otat mahdolliset kamerat mukaan ja vedät ne vessanpöntöstä alas. Jokaikisen. Ota kustakin silti kuva kännykällä siltä varalta, että joudut joskus naapureille todistamaan, mitä olit kuntosalilta löytänyt.
Koska salakuvaaminen on laitonta, nuo tyypit eivät ole niin tyhmiä, että nostaisivat asiasta älämölöä. Jossain vaiheessa kyllästyvät kyllä ostelemaan uusia valvontakameroita. Ei ne niin halpoja ole...
Veisin sen paikan oveen kyltin jossa lukee "täällä on tallentava kameravalvonta"
Kuutonen, ap itse hyötyy siitä salista. Mitä jäynää ajattelit hänen tekevän?
Jos sinulla on pokkaa, niin kysy seuraavassa taloyhtiön kokouksessa neutraaliin sävyyn oliko kukaan huomannut, että salille oli laitettu piilotettu valvontakamera. Voit todeta perään, että se oli laiton, jos missään ei ollut näkyvillä ilmoitusta, että tilassa on valvontakamera.
Itse kameran laiton motiiviin en osaa todeta muuta kuin, että huhhuh...
Liian polveleiva tarina. Ei jatkoon.
Kyllä toi on syytä tuoda taloyhtiön tietoon. Minä myös kannatan seuraavassa kokouksessa asian ilmituontia. Sinuna myös tarkistaisin salin jatkossa. Niin kauan kun asia on vain sinun tiedossa, he voivat piilottaa kameran uuteen paikkaan. Mutta kun taloyhtiötä on tiedotettu asiasta, tulee kamera lähtemään hyvin äkkiä. Parempi olisi jos saisit jotain todisteita kamerasta. Jos vielä löydät moisen, kuvaa sitä ja revi se irti.
Jos nyt leikitään että tämä on totta, niin mikä on se ongelma? Anna kuvata ja tee vaikka kaikkea tyhmää, mutta ei-rikollista, kuten kaivat erinäisiä osiasi, piereskelet tms. Riittäähän tyypeillä ihmettelemistä. Ongelma ainakin itselleni olisi ne nillittäjät ja heille sanoisin ihan suoraan että turpa kiinni, minä jumppaan nyt.
Jos olisi ollut totta, sinä olisit ihan siinä saman tien ottanut yhteyttä johonkin luotettavaan todistajaan, ehkä isännöitsijään tai vaikka poliisiin. Tämä olisi edellyttänyt, että sinulla olisi ollut lähimmän poliisilaitoksen suora numero, kun häke ei varmaan olisi partiota lähettänyt.
Sinä olisit ehkä ottanut sen kameran talteen ja selvittänyt sitä kautta sen alkuperää ja käyttäjää. Ja mikä tärkeintä, sinulla olisi ollut käsissäsi todiste salakuvauksesta!
Nyt sinulla tai kenelläkään muulla ei olisi mitään todistetta, jos olisit ollut niin tyhmä, että olisit jättänyt asian sikseen etkä toiminut heti.
Eikö siellä kuntosalilla käy muita? Kysele salin muilta käyttäjiltä.
Ilmoitat, mahdollisimman julkisesti, että seuraava löytynyt kamera menee suoraan poliisiasiaksi. Ota myös kamerakännykkä mukaan salille ja ota kuva noista jos ne satut löytämään.
Ei sitä kukaan tunnusta omistavansa, joten voit rikkoa sen. Kannattaa muistaa, että hullut aina epäilevät salakuvausta. Siis oli siellä kamera tai ei.
Salakuvaustahan tuo oli. Otat kameran irti ja laitat heippalapun, että saa noutaa henkilöllisyystodistusta ja ostokuittia vastaan sinulta.
No huh huh! Mikä syy niillä olisi kuvata sua?!