Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää. Unen puute pilaa elämäni. Muita, jotka elävät yökukkujan kanssa?

Vierailija
14.09.2016 |

Miehellä säännöllisesti 3-5 h yöunet, koska tekee kaikkia tekemättömiä hommia yms. öiseen aikaa. Herään jatkuvasti (nuorempana nukuin paremmin, vaikka hän valvoikin). Ennen saattoi yöllä kolmen aikaan tulla makuuhuoneeseen ja laittaa valot päälle. Sellaista ei enää uskaltaisi tehdä mutta ei myöskään ota huomioon muita vaan kolistelee keittiössä (on mielestään ihan hiljaa) ym. Lapset nukkuvat yleensä, joskus ovat kylläkin heränneet ääniin. Itse herään aina välillä ja viimeistään siinä vaiheessa kun tulee nukkumaan, klo 2-4. Minä en vain jaksa. Yöuneni jäävät 4-5 tuntisiksi, tarvitsisin itseasiassa varmaan 9. Työpäiväni ovat melko lyhyitä, tulen kotiin klo 13 tai 14 jälkeen. Ja nukun. Perun tapaamiset yms. En vain jaksa. Mies itse tekee pitkää päivää enkä ymmärrä, miten se jaksaa. Ideoita, keinoja asian parantamiseksi? Puhuttu on, on..

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Nyt alkoi itsettää sillä tämä asia on ollut vuosien taakka. Miehellä on n. 25 km työmatka. Aion ehdottaa, että jos ei muuta vierashuoneeseen, ottaa sieltä työpaikkakunnalta arkipäiviksi kämpän. Tai eroamme. Mitä vaan, pakko saada nukkua. Voimia kaikille samanlaisessa tilanteessa oleville! ap

Vierailija
22/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut myös tätä ongelmaa, tosin vähän lievempänä. Nykyään ongelma on, että mies epäsuorasti syyllistää mua siitä että menen aikaisemmin nukkumaan. Olisi niiiiiiiiiiiiiiiin mukavaa katsoa yhdessä jotain telkkarista, viettää laatuaikaa, jne... Usein en välitä, ei pysty, on pakko nukkua. Sekä mies että lapsi herättelevät (mies levoton nukkuja, lapsi pieni), joten tarvitsen 9-10h sängyssäoloaikaa että saan sen 6-7 pakollista nukkumistuntia täyteen. Eivätkä nämäkään ole ikinä samassa putkessa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Nyt alkoi itsettää sillä tämä asia on ollut vuosien taakka. Miehellä on n. 25 km työmatka. Aion ehdottaa, että jos ei muuta vierashuoneeseen, ottaa sieltä työpaikkakunnalta arkipäiviksi kämpän. Tai eroamme. Mitä vaan, pakko saada nukkua. Voimia kaikille samanlaisessa tilanteessa oleville! ap

Ap, se joka nukkuu öisin tarvitsee sen hyvän patjan.Ei se joka valvoo ja terrorisoi muita.Siirrä oma patjasi vierashuoneeseen ja hanki hyvät korvatulpat.

Exäni kuorsasi niin että lopuksi  karkoitin hänen olkkarin sohvalle nukkumaan. Muistona siitä  kuorsauksesta minulla  on pysyvästi alentunut kuulo toisessa korvassa.

Vierailija
24/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 jatkaa: Mua ärsyttää suunnattomasti, että itse kyllä ymmärrän ettei mies nuku yhtä paljon tai samalla tavalla kuin minä ja olen ihan ok sen suhteen että hän valvoo kauemmin ja rytmimme ovat erilaiset, mutta mies ei millään tunnu tajuavan minun unentarvettani. Mielestäni sen, joka tarvitsee unta, pitäisi aina tarvittaessa saada nukkua häiriöttä ja hyvällä omallatunnolla, lepo on niin tärkeä asia! Tämä pätee siis kaikkiin. Jos mies tarvitsee vaikka viikonloppuisin aamu-unet levottoman yön jälkeen, hoidan mielelläni koiran aamulenkin ja lapsen aamutoimet itsekseni, mahdollisimman vähällä metelillä.

25/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Oletkin jo saanut monta kommenttia.

Ensinnä tuli mieleen, että parisuhteessa kukaan ei saa viedä toiselta oikeutta hänen perustarpeisiinsa. Ravinto, uni, lämpö yms ovat perustarpeita, eivät mielipideasioita. Monessa perheessä pikkulapset tai sairaat valvottavat, mutta puoliso ei saa valvottaa toista tieten tahtoen. 

Miehesi ei kuitenkaan tee sitä tahallaan. Hän ei pyri riistämään untasi mutta toimii niin, ettet voi nukkua. Tästä voi helposti kehkeytyä valtataistelu: kumman on vika? Senkö, joka on herkkäuninen vai senkö, joka metelöi? Kenen mittarilla äänet mitataan? Herääjän vai puuhaajan?

Tärkeämpää on kuitenkin irrottautua valtataistelusta ja tehdä muutos. Noin ei voi jatkua. Teidän on luotava ratkaisu. Mitä tulee muuttaa? Onko se muuttaminen kaksikerroksiseen asuntoon, muuttaminen erilleen vai ihan vaan kommunikaation muuttaminen? Mikä elementti oikeasti tarvitsisi muutosta. Jos raktaisu on käytännöllinen, toteuta se. Hankkikaa äänieristetympi asunto tai ostakaa äänieristysseinät. Jos ratkaisu onkin parisuhteen viestinnässä ja kommunikaatiossa välillänne, tehkää kaikkenne sen korjaamiseksi esim. terapiassa. Muutos on välttämätön.  Miten panet sen alkuun?

Vierailija
26/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai muutat itse sinne vierashuoneeseen, ostat itsellesi hyvän sängyn ja nukut kuin tukki!

Vierailija
27/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on sellainen, että ei vaan saa unta iltaisin. Saattaa valvoa myöhäänkin eikä uni tule. Eikä tietty usko kun sanon, että kännykkä kannattaisi laittaa pois että se uni tulis edes joskus. Itse taas nukahda illalla tosi helposti ja saatan nukahtaa kesken elokuvankin. Mutta herään sitten ihan pienimpäänkin ääneen. Ja jos mies ei saa unta, ei saa kukaan muukaan. Kun yritän nukkua, hän puhaltaa mun naamaan, kieriskelee ja pyöriskelee sängyssä, puristelee mun tissejä tai mahaa, höpöttelee koko ajan jotain ja tekee kaikkea etten varmasti saa nukuttua. Ihan sairaan ärsyttävää! Olen sanonutkin tosta mutta jatkaa vaan. Tosi raivostuttavaa. Sitten en saa nukuttua minäkään

Ihan kuin minä, nainen tosin. Teen yötyötä ja välillä arkivapaita. Silloin yörytmi on vielä päällä ja haahoilen ympäri kämppää järjestelemässä. Välillä nuhjaan mieheni selässä ja puristelen sitä kikkelistä(!) Kun ärsyttää sen unenlahjat. Se vain sanoo öhhöh ja nukahtaa 5 sekunnin päästä, kuorsaamaan.

Vierailija
28/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai muutat itse sinne vierashuoneeseen, ostat itsellesi hyvän sängyn ja nukut kuin tukki!

Vierashuone on valitettavasti ihan miehen työhuoneen vieressä (jossa viettää suurimman osan ajasta yöaikaan, jos ei katso telkkaria, syö tms.) ja siksi tässä tilanteessa se minulle huonompi vaihtoehto. Muuten olisin kyllä muuttanut sinne jo aikoja sitten. Eli talo on iso mutta tällaisessa avonaisessa konseptissa (olohuone ylös auki) äänet kyllä kuuluvat. Mutta ostan miehelle sinne sen patjan. ap

Vierailija
29/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap. Oletkin jo saanut monta kommenttia.

Ensinnä tuli mieleen, että parisuhteessa kukaan ei saa viedä toiselta oikeutta hänen perustarpeisiinsa. Ravinto, uni, lämpö yms ovat perustarpeita, eivät mielipideasioita. Monessa perheessä pikkulapset tai sairaat valvottavat, mutta puoliso ei saa valvottaa toista tieten tahtoen. 

Miehesi ei kuitenkaan tee sitä tahallaan. Hän ei pyri riistämään untasi mutta toimii niin, ettet voi nukkua. Tästä voi helposti kehkeytyä valtataistelu: kumman on vika? Senkö, joka on herkkäuninen vai senkö, joka metelöi? Kenen mittarilla äänet mitataan? Herääjän vai puuhaajan?

Tärkeämpää on kuitenkin irrottautua valtataistelusta ja tehdä muutos. Noin ei voi jatkua. Teidän on luotava ratkaisu. Mitä tulee muuttaa? Onko se muuttaminen kaksikerroksiseen asuntoon, muuttaminen erilleen vai ihan vaan kommunikaation muuttaminen? Mikä elementti oikeasti tarvitsisi muutosta. Jos raktaisu on käytännöllinen, toteuta se. Hankkikaa äänieristetympi asunto tai ostakaa äänieristysseinät. Jos ratkaisu onkin parisuhteen viestinnässä ja kommunikaatiossa välillänne, tehkää kaikkenne sen korjaamiseksi esim. terapiassa. Muutos on välttämätön.  Miten panet sen alkuun?

Kiitos tästä. Kopioin vastauksesi paperille. ap

Vierailija
30/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies nukkuu suurimman osan öistä olkkarin vuodesohvalla, koska muuten kumpikaan ei saa kunnon yöunia. Hän menee yleensä myöhempään nukkumaan, ja vaikka menisikin samaan aikaan, hänellä on nukahtamisvaikeuksia ja se jatkuva liikahtelu pitää minut hereillä. Jonkin aikaa yhteenmuuton jälkeen yritettiin samassa sängyssä nukkua, mutta ei siitä tullut mitään. Unet jäi katkonaisiksi ja heräsin joka aamu lihakset jumissa, kun koko yön alitajuisesti jännitti, että milloin taas tulee herätetyksi tai herättää toisen. Mieskään ei pystynyt nukkumaan, kun koko ajan pelkäsi herättävänsä minut. Vierekkäin nukkuminen ei ole sen arvoista. Minun on saatava vähintään 7.5 tuntia unta yössä tai muuten olen ihan kuitti viimeistään parin yön jälkeen. Teidän on pakko keksiä joku ratkaisu tuohon tai tulet hulluksi.

Vierailija
31/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mies muillakin elämänalueilla sietämättömän itsekäs kuin tässä? Jos, niin itse en tuota kauaa katselisi...

Vierailija
33/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mies muillakin elämänalueilla sietämättömän itsekäs kuin tässä? Jos, niin itse en tuota kauaa katselisi...

On se. Tosin ei esim. raha-asioissa (tienaa paljon enemmän, kaikki silti yhteistä, mun käytössä parempi auto jne). Mutta toisaalta ei anna kenenkään sanoa itselleen yhtään mitään toimii usein juuri itsestään hyvältä tuntumalla tavalla. Toisia huomioimatta.

Vierailija
34/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva univaje aiheuttaa väistämättä terveysongelmia. Joskus voi johtaa jopa vakavampaan sairauteen tai krooniseen oireiluun. Eli kannattaa korjata asia asap. On tavallista että uni/valvomisrytmit ovat ihmisillä erilaiset, mutta minusta ainakin on kohtuutonta että toinen valvottaa toista puolitahallaan.

Vierailija
35/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se. Tosin ei esim. raha-asioissa (tienaa paljon enemmän, kaikki silti yhteistä, mun käytössä parempi auto jne). Mutta toisaalta ei anna kenenkään sanoa itselleen yhtään mitään toimii usein juuri itsestään hyvältä tuntumalla tavalla. Toisia huomioimatta.

Eli mies kokee ostaneensa sinut hiljaiseksi? Pitäisikö teidän ostaa asunto, jossa on ihan reilusti erillään omat osiot, mies voi sitten touhuta toisessa siivessä ja te lasten kanssa nukkua toisessa siivessä?

Vierailija
36/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimivana ratkaisuna voisi olla miehelle rakastajatar lähialueelta. Kävisi ensin siellä 22-03 ja tulisi sitten nukkumaan kotiin. Ei kolistelisi montaa tuntia viereisessä huoneessa  ja tulisi raukeana ja väsyneenä kotiin ja saisi heti unen päästä kiinni. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
37/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-nukkukaa eri huoneissa. Tämän voi tehdä ihan sopuisasti. Omassa sopessa on sitten hyvä nukkua. Moni varsinkin vanhempi pari nukkuu eri huoneissa jos siihen on varaa. Usein kuorsauksen takia. 

-korvatulpat. Hanki laadukkaat, ääntä eristävät korvatulpat. Laadukkaat ja sinulle sopivat eivät hierrä, paina tai putoa pois kesken unien. Itse käytän custom made -tulppia mieheni kovan kuorsauksen takia. 

-erotkaa, jos yllä mainittujen toteuttaminen on liian hankalaa. Pysykää samalla kumpikin sinkkuina. 

Vierailija
38/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vierashuone toisessa päässä taloa. Olen useaan otteeseen ehdottanut, että mies nukkuisi siellä. Ja että keittiö jätetään öiseen aikaan vähemmälle käytölle. Mutta ei käy tuo toisessa huoneessa nukkuminen. Ja ei mielestään liiku talossa kovin paljoa, vaikka usein kulkee autotalliin, puutarhaan ym. ja ovi käy. Eli ratkaisu voisi löytyä mutta mies ei suostu. ap

Miehesi kuullosta yksinkertaiselta ja itsekeskeiseltä ääliöltä.

Jatkuva unenpuute sairastuttaa ihmisen.

Käyttääkö miehesi jotain lääkkeitä/aineita tehdessään pitkään päivää ja sekoittaa niillä yöunensa?

Vierailija
39/39 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mies kokee ostaneensa sinut hiljaiseksi? Pitäisikö teidän ostaa asunto, jossa on ihan reilusti erillään omat osiot, mies voi sitten touhuta toisessa siivessä ja te lasten kanssa nukkua toisessa siivessä?

Mies muuttakoon autotallinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan