Kiillevaurio/karies ja hampaiden poisto lapselta
Tähän ketjuun en sitten kaipaa mitään päänaukomisia, sillä ahdistaa jo muutenkin ihan tarpeeksi ja on yritetty hoitaa parhaamme mukaan hampaita... :'-(
Onko kellään kokemusta, kun lapselta on jouduttu poistamaan useampia hampaita?
Meidän 1v 7kk tytöllä puhkesi ekat hampaat jo alle puolen vuoden iässä ja nyt on jo melkein kaikki tulleet. Yläetuhampaat oli jo viime syksynä puhjettuaan omituisen näköiset. Hammashoitaja sanoi eka kerralla, että on kiillevaurio, joka on tullut jo sikiöaikana. Se on siis joku vika hampaiden kehityksessä joka jo kohdussa tullut. Myös ennenaikaisuus kai lisää sitä riskiä? Meillä tyttö syntyi viisi viikkoa etuajassa ja mulla oli raskauskomplikaatioita lopussa, johon oli tosi kova lääkitys. En tiedä, onko se vaikuttanut jotain myös?
Hoitaja oli ihana ja koitti tsempata, että ei ole mitään miten olisi voitu tuo estää. Hampaita on harjattu alkuun 2krt/pv, nykyään jo kauan 3-4 kertaakin päivässä. Sokeria ei syödä. vesi on ainoa juoma äidinmaidon lisäksi. Nyt kesään mennessä on kuitenkin tullut jo tosi paha (omaan silmään ainakin) karies, nuo yläetuhampaat on ihan kuluneet! Hammaslääkäri laittoi lähetteen sairaalaan, jonne tulee kutsu jossain vaiheessa hampaidenpoistoon nukutuksessa.
Mua ahdistaa silti ajoittain ihan älyttömästi. Miten voi olla näin? Miten toiset voi antaa kaikkia herkkuja lapselle ja meillä on näin, vaikka aina pidetty huoli hampaista? Miten puhuminen lähtee sujumaan? Entä syöminen, kun se on tähänkin asti takunnut jonkin verran? Tai lapsi syö kyllä, mutta eläisi varmaan pyhälle hengellä, jos saisi itse päättää... Nyt huomasin, että ainakin yksi poskihammas on myös pahan näköinen. Mitä jos siltä joudutaan repiin viisikin hammasta pois?
Miten pysyvien hampaiden käy?
Kommentit (34)
Ei ole vielä mitään hätää, ne maitohampaat on kuitenkin vain ne väliaikaiset hampaat. Vasta kun pysyvät hampaat tulee, näette onko enää mitään huolehdittavaa. Oma äitini tuhosi pikkusiskoni hampaat mehulla, olivat enää pienet mustat nysät edessä, mutta pysyvät hampaat olivat täysin normaalit, eikä mitään ongelmia ole ollut (pikkusisko täyttää kohta 30 v.)
Omalla lapsella (15 v.) todettiin kesällä yksityisellä hammaslääkärillä synnynnäinen kiillevaurio kahdessa takahampaassa kummallakin puolella, toinen viimeinen ylhäällä ja toinen viimeinen alhaalla. 4 vuotta ravattiin oikomishoidossa kunnallisella puolella, muutaman kuukauden välein oli aina tsekkaus, eikä siellä sanottu asiasta yhtään mitään! Nyt on se tilanne sitten, että alhaalla oleva takahammaas on kokonaan paikattu, joka pinnalla kariesta ja ihan pehmeä hammas. Joudutaan todennäköisesti poistamaan ennenkuin poika täyttää 20 v. sama juttu hiemän lievempänä toisella puolella ylätakahampaassa. Samalla huomattiin että toinen ylhäällä kulmahammas on edelleen maitohammas ja röntgenissä selvisi että pysyvä hammas on poikittain siellä leukaluussa, eli vaikka maitohammas revittäisiin pois, pysyvä hammas ei ikinä enää tule sieltä ulos kuin leikkaamalla.
Kunnallinen hammashoito on täysi vitsi. Meillä on nyt edessä isot hoidot (vähintään kolme implanttia muutaman vuoden päästä) ja kukaan ei osaa vielä sanoa, miten paljon leukaluun sisällä oleva poikittainen hammas on tuhonnut/kautta tulee tuhoamaan viereisten hampaiden juuria.
Aina on hampaat harjattu fluorihammastahnalla 2/krt päivässä siitä asti kun ensimmäinen hammas puhkesi, mutta mitään hyötyä siitä ei ole näiden hampaiden kannalta ollut. Näitä ei kunnallisella hoideta (hoidetaanko siellä yleensä enää mitään?) Lasku tulee olemaan tuhansia euroja, pahimmillaan 10 000 euroa -> Näin yksinhuoltajana alkaa olemaan kovin epätoivoinen tilanne, kun tuollaisia rahoja ei ole ja periaatteessa omilla hampailla tulisi pärjätä sinne kuolemaan asti. Näin ei oman pojan kohdalla tule olemaan. Onneksi edes tytöllä on hyvät hampaat, ei reiän reikää.
Olen viettänyt ja tulen viettämään vielä vuosia unettomia öitä miettien miten ton raukan käy =(
Kiittäkää onneanne kenellä ei ole mitään hammasongelmia, koska kun tällaista tulee, voit heittää hyvästit säästämiselle, auton vaihtamiselle, matkusteluille jne. Koko elämä tulee pyörimään tästä lähtien hampaiden ympärillä ja kaikki vähätkin rahat pitää laittaa suuhun.
Harjatkaa hampaat aamuisin ENNEN aamupalaa. Sylkekää pois tahna, ei vedellä huuhtelua sen jälkeen. Eli jättäkää se hammastahnan ripe sinne vaikuttamaan ja vahvistamaan.
Ja illalla, pidä huoli, että mehun yms. hedelmän jälkeen ei saa harjata hampaita puoleen tuntiin, muuten harjaa sitä kiillettä pois.
Kaiken mahdollisesti kiillettä syövän ruokalajin perään juustonpala tai maitoa suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, varmasti toimenpide menee hyvin. Kehityshäiriölle et voi nyt mitään ja kuulostaa siltä että omahoidossa ei ole vikaa. Juttele hoitavan hammaslääkärin kanssa jatkosta että saatte varmasti jatkohoitoaikoja terveyskeskukseen(missä kaupungissa asutte?). Lapsi tulee todennäköisesti tarvitsemaan isompana oikomishoitoa kun menettää maitohampaita ennenaikaisesti, mutta oikomishoito on ihan tavallista, ei hätää.
Nuo kehityshäiriöt on ongelmallisia, reikiintymistä ei oikein voi estää ja maitohampaat reikiintyvät muutenkin nopeammin. Ei ole teidän vanhempien vika! Mieti niitä lapsia joiden hampaat on infektioita täynnä vanhempien laiminlyönnin vuoksi, aivan eri tilanne.
T. Kandi
Noin olen yrittänyt ajatella, mutta silti se on vaikeaa... Sitten on se imetys ja yöimetys, josta syytän itseäni. Toisaalta meillä on ollut lievää refluksia ja se on ollut ainoa tapa, jolla tyttö on pystynyt nukkumaan. :-( Muuten olisi ollut pelkkää huutoa ja valvomista. Sekin on kakspiippuista, kun joidenkin mukaan imetys taas suojaa (?) ja joillain on imetys loppunut esim. 1,5 v iässä ja vasta sen jälkeen paljon myöhemmin on hampaat alkaneet huonontua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä tenava pureskelemaan Streptococcus salivarius -bakteereja, jotka kilpailevat suusta pois kariesta aiheuttavat Streptococcus mutans -kannat.
Tuosta pöpöjä: http://eu.iherb.com/Now-Foods-OralBiotic-60-Lozenges/23650
Elimistö tarvitsee K2-vitamiinia kalsiumin käsittelyyn (jotta menisi luihin eikä suoniston seinämiin). Lisäksi kyseinen vitamiini ilmeisesti nirhaa suussa eläviä bakteereja tehokkaasti erittyessään sylkeen (joskin tästä on vain vanhempaa tutkimusta olemassa). Toki kannattaa huolehtia samalla myös D-vitamiinin ja muidenkin ravinteiden saannista.
Tuosta K2: http://eu.iherb.com/Now-Foods-Vitamin-D-3-K-2-1-000-IU-45-mcg-120-Veggi…
En hankaisi liian ahkeraan hampaita, ettei siitä tule vaurioita, normaalipesu pitäisi riittää.
Kiitos vinkeistä. :-)
K2-vitamiini minulla itse asiassa olikin raskausaikana (ja jo ennen sitä) käytössä ja nyt ihan viime aikoina olen uskaltautunut antamaan sitä lapsellekin. Merkki tosin on Thorne (iherbistä myös) ja sitä yhdessä fb-ryhmässä sanoivat huonoksi, vaikka olen ollut käsityksessä, että se olisi laadukkaimpia, mitä on? D-vitamiini mitattiin hiljattain verikokeella ja se oli aika korkea, joten nyt saa vain kolme tippaa enää (neuvolasta suositeltiin aiemmin antaan 5 tippaa päivässä).
K-vitamiinia saa myös juustosta ja maidosta. Missään nimessä älä harjaa hampaita enempää kuin kaksi kertaa päivässä, pehmeä hammasharja ja hankaamaton fluoripitoinen hammastahna (RDA eli hankausarvo alle 100) , jossa maximi kaupan fluorimäärä (1450ppm) hammaslääkäri pystyy reseptillä kirjoittamaan isompiakin yli 16 -vuotiaalle (MIKSI NÄITÄ EI SAA KAUPASTA/APTEEKISTA ILMAN RESEPTIÄ?)
Ei mehuja (edes sokerittomia), ei limuja eikä mitään happamia hedelmiä.
Olen joutunut viimeiset kaksi vuotta tutkimaan kaiken tämän itse, näistä ei puhu sen enempää hammaslääkärit kuin kukaan muukaan. On ihmisiä, jotka voivat olla vaikka 10 vuotta pesemättä hampaita ja vetää kaikkea mahdollista ja hampaat on kunnossa, mutta jos on vähänkin taipumusta reikiintymiseen tai eroosioon, se pitää pysäyttää heti. Lopputulos on nimittäin joko n. 20 000 euron hammasremontti joka hampaaseen, tai tekohampaat.
Vierailija kirjoitti:
Harjatkaa hampaat aamuisin ENNEN aamupalaa. Sylkekää pois tahna, ei vedellä huuhtelua sen jälkeen. Eli jättäkää se hammastahnan ripe sinne vaikuttamaan ja vahvistamaan.
Ja illalla, pidä huoli, että mehun yms. hedelmän jälkeen ei saa harjata hampaita puoleen tuntiin, muuten harjaa sitä kiillettä pois.
Kaiken mahdollisesti kiillettä syövän ruokalajin perään juustonpala tai maitoa suuhun.
Näin just on tehty, että harjaus ekana aamulla, tosin on kyllä saattanut juoda tilkan vettä päälle. Illalla on vahdattu kellosta aina, että 30 min on mennyt. Juustoakin koitan pääsääntöisesti antaa aterialla viipaleen aina vikaksi, sit vettä perään ja xylitol.
Vierailija kirjoitti:
Pidentäisin tuon vähintään tuntiin ettei harjaa hampaita syömisen jälkeen. Ja kaikki happamat tuotteet yksinkertaisesti pois kokonaan. Sekä juomat että syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Noin olen yrittänyt ajatella, mutta silti se on vaikeaa... Sitten on se imetys ja yöimetys, josta syytän itseäni. Toisaalta meillä on ollut lievää refluksia ja se on ollut ainoa tapa, jolla tyttö on pystynyt nukkumaan. :-( Muuten olisi ollut pelkkää huutoa ja valvomista. Sekin on kakspiippuista, kun joidenkin mukaan imetys taas suojaa (?) ja joillain on imetys loppunut esim. 1,5 v iässä ja vasta sen jälkeen paljon myöhemmin on hampaat alkaneet huonontua?
Meidän lapsilla on refluksia ja ovat sen vuoksi tavallista tarkemmassa hammaslääkärin seurannassa. Refluksi voi aiheuttaa kiilteen heikentymistä ja hampaiden eroosiota. Meillä sitä on näkynyt lähinnä takahampaissa. Omat lapset ovat jo kouluikäisiä ja hammaslääkärin mielestä oli erityisen tärkeää, että pysyvät hampaat pinnoitettiin heti, kun puhkesivat. Näin kiille ehti pysyä ehjänä. Muista ottaa tuo refluksi esille hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutukset on nykyään todella turvallisia. Lapset saavat hyvät esilääkkeet ja Emlaa käsiin tipanlaittoa varten. Nukutusta ei kannata kyllä jännittää.
Meillä lapsi huusi aivan hysteerisenä, kun hoitajat veivät hänet leikkaussaliin. Olin todella kauhuissani koko hommasta. Jälkikäteen lapsi ei muistanut koko asiasta kuitenkaan mitään. Estolääkitys oli vienyt muistin jo tuntia ennen saliin vientiä. Ei siis kannata säikähtää lapsen kauhua, vaan pysyt itse rauhallisena lapsesi nähden.
Varaa kotiin jäätelöä, mehujäitä, jogurttia, velliä yms. leikkauksen jälkeisten päivien ruoaksi. Pureskelu ei heti onnistu. Muista antaa ne kipulääkkeet lapselle joita lääkäri suosittelee.
Tsemppiä!
Te ootte ihania kaikki, kun tsemppaatte, kiitos! <3
Eikö vanhemman pitäisi saada olla lapsen vierellä kunnes hän nukahtaa ja sitten myös kun heräilee? Näin käsitin meidän saamista ohjeista? Toivottavasti myös on niin... Meillä on muutenkin tosi herkkä tapaus tuo lapsi (taitaa olla äitiinsä tullut...). Voiko olla, että alitajuntaan jää kuitenkin joku turvattomuuden tunne/paniikki, vaikkei muistaisi mitään?
Täytyykin itse tehdä sokerittomia mehujäitä hedelmäsoseesta vaikka, kun juuri näiden hampaiden takia ei ole tavallista jäätelöäkään vielä koskaan saanut. Huvitti vähän muuten sitä ohjetta lukiessa, kun siinäkin oli, että toimenpiteen jälkeen saa jäätelöä! Kylmää toki tarvii, mutta... Tuosta kun juuri syyllistetään vanhempia, että on herkkuja muka syötetty, niin sitten antavat sielläkin!
Minulla kokemusta vain oysista ja siellä ainakaan vanhemmat eivät ole saaneet mennä leikkaussaliin ollenkaan. Heräämöönkään ei ole päästetty. Lapsi on haettu osastolta ja häntä on saanut saattaa leikkausosaston ovelle. Leikkauksen jälkeen lapsi on heräillyt heräämössä ja heti, kun on herännyt on tuotu luokseni osastolle.
Mä oon 28-vuotias ja mulla sama 'ongelma' kun tyttärelläsi! Kiillevaurio periytynyt synnynnäisenä äidiltäni, eli ollut mulla aina. Käytännössä hampaat on puoliksi täysin kiilteettömät, sitä ei ole vaan ikinä ollut. Hankala selittää miltä se mulla näyttää, mutta no - ei nyt oikeasti erityisen pahalta. Kukaan ei ainakaan koskaan ole haukkunut tai kommentoinut ikävästi, ei sitä varsinaisesti edes näe normietäisyydeltä ja itse olen tottunut elään asian kanssa :) Mulle tulee reikiä helpommin kuin normaalisti ja hammaskiveä, mutta hammaslääkäri on ollut sitä mieltä, että ei mun hampaat mitenkään erityisen paljon paikattuja ole kun niistä on aina välillä otettu se röntgen.
Mulla nyt oli muutenkin ongelmalliset hampaat, iso rako etuhampaiden edessä ja hampaat lähti tosi myöhään ja kaikki sit samalla kertaa ja sen takia oli vähän hankala yhdessä vaiheessa puhua (S vaan "unohtui") mutta sekin palautui sitten. Etuhampaisiin sain muovikuoret jossain vaiheessa ihan julkisella hammashoidossa kun rako häiritsi (oli kylläkin vaan ihan kosmeettinen ongelma) ja nuo muovikuoret kun ei ikuisuuksia kestä on toinen irronnut pari kertaa ja korjattu (maksanut n 100e yksityisellä eli ei nyt mikään kallis kun tapahtunut 15 vuodessa 2 kertaa). Hammaslääkäri kyllä mulle sanonut että mitään posliinikuoria ei kannata edes harkita kuin joskus eläkeiässä jos sitäkään kun hammasrivistö muuttuu läpi elämän ja posliinikuoret ei oikeasti yhtään kestävämmät, mutta sit 10x kalliimmat :)
Äiti on jo yli 50 ja kuten sanoin, hänellä sama vaiva. Äidiltä tutkittu keliakiaa kiillevaurion takia, mutta multa ei ole ikinä aiheesta kysytty. Tosin en uskoisi mulla edes sellaista olevan, ei mitään siihen viittaavia oireita ainakaan. Äidillä muuten tosi kauniit hampaat, mutta sellaisia värjäytymiä, tummia pisteitä näkyy hampaiden pinnoilla, mutta ne eivät ole mitään reikiä.
Nykyään hammashoitokin on niin hyvää ja kaikkia uusia juttuja kokoajan tulee ja materiaalia paikkoihin, että älä oikeesti ole huolissaan, kaikki menee ihan hyvin :) Mäkin melkein 30 vuotta pärjännyt, viikoittain syön herkkuja (lapsenakin oli lauantainamit) ja hampaita harjannut sen perus 2 kertaa päivässä. Äitikin pärjännyt yli 50 vuotta :) Eikä sua tollasten asioiden takia kukaan vanhempana huonommaks määrittele, ei huolta! :) Tod näk omillekin lapsille periytyy jos sellaisia joskus siunaantuu, mutta en huoli siitä vielä.
No, mun jutussa ei ollut mitään pointtia mut jos tää yhtään rauhotti sun mieltä niin hyvä ja jos jotain kysymyksiä herää niin vastailen mielelläni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, varmasti toimenpide menee hyvin. Kehityshäiriölle et voi nyt mitään ja kuulostaa siltä että omahoidossa ei ole vikaa. Juttele hoitavan hammaslääkärin kanssa jatkosta että saatte varmasti jatkohoitoaikoja terveyskeskukseen(missä kaupungissa asutte?). Lapsi tulee todennäköisesti tarvitsemaan isompana oikomishoitoa kun menettää maitohampaita ennenaikaisesti, mutta oikomishoito on ihan tavallista, ei hätää.
Nuo kehityshäiriöt on ongelmallisia, reikiintymistä ei oikein voi estää ja maitohampaat reikiintyvät muutenkin nopeammin. Ei ole teidän vanhempien vika! Mieti niitä lapsia joiden hampaat on infektioita täynnä vanhempien laiminlyönnin vuoksi, aivan eri tilanne.
T. Kandi
No kyllä se lapsen ravinnonsaanti ja uni on tärkeämpää kuin se että kiillehäiriöiset hampaat reikiintyisivät. Nyt lopetat heti sen murehtimisen! Olet varmasti hyvin huolehtinut hampaat.
T. Kandi
Minkälaisessa nukutuksessa/millä aineilla tällainen operaatio muuten yleensä tehdään?
energia juomat ja limsat vaurioittaa hampaita ,jos on kiilleongelma synnynnäinen ,niin on lapselle selitettävä hampaiden hoito tarkemmin.
jos hoitaa hyvin ja katsoo että kaikki vitamiinit,hivenaineet ja luunrakennusaineet saa ravinnosta, niin voi olla että pysyvät hampaat sitten kasvaa terveenpinä.mun lapsuuden kavereilla oli maitohampaat ihan mustat nysät. joku ongelma ja lisäksi joivat limsaa.
vanhempana heille kasvoi suht normaalit rautahampaat mutta limsanjuonnin lopettivat ym.
Te ootte ihania kaikki, kun tsemppaatte, kiitos!
Eikö vanhemman pitäisi saada olla lapsen vierellä kunnes hän nukahtaa ja sitten myös kun heräilee? Näin käsitin meidän saamista ohjeista? Toivottavasti myös on niin... Meillä on muutenkin tosi herkkä tapaus tuo lapsi (taitaa olla äitiinsä tullut...). Voiko olla, että alitajuntaan jää kuitenkin joku turvattomuuden tunne/paniikki, vaikkei muistaisi mitään?
Täytyykin itse tehdä sokerittomia mehujäitä hedelmäsoseesta vaikka, kun juuri näiden hampaiden takia ei ole tavallista jäätelöäkään vielä koskaan saanut. Huvitti vähän muuten sitä ohjetta lukiessa, kun siinäkin oli, että toimenpiteen jälkeen saa jäätelöä! Kylmää toki tarvii, mutta... Tuosta kun juuri syyllistetään vanhempia, että on herkkuja muka syötetty, niin sitten antavat sielläkin!