Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suhtaudut eritavalla cis- ja transnaisten kauneusoperaatioihin?

Vierailija
14.09.2016 |

Ihan uteliaisuudesta kysyn, koska olen törmännyt tähän ilmioon esimerkiksi täällä ja ihan siviilielämässä. Yleisesti tunnutaan paheksuvan sitä, jos cisnaisella on hirveästi kaikkea epäluonnollista. Esimerkiksi tekotukkaa, tekoripset, rakennekynnet ja/tai vaikkapa tekorinnat. Sitten kun transnaisella on nämä samat asiat, häntä pidetään upeana ilmestyksenä ja usein korostetaan samalla kuinka mitättömiltä luonnollisella ulkonäöllä varustetut cisnaiset näyttävät. Ymmärrän, että näiden tekokrääsien avulla transnaisten on helpompi tuntea itsensä naiseksi, koska kaikkia ominaisuuksia ei ole tai on hankala saada luonnostaan. Silti kaikilla cisnaisillakaan ei ole mahdollisuutta kasvattaa pitkiä hiuksia, ole luonnostaan upeita silmäripsiä tai edes rintoja nimeksikään. Miksi suhtaudut eri tavalla cisnaisten ja transnaisten laittautumiseen, kun molemmat voivat kokea järkyttäviä ulkonäköpaineita ja ahdistusta samasta asiasta? Varsinkin kun saavat koko ikänsä kokea halveksuntaa piirteistään, mitkä eivät sovi yleisenä pidettyyn "naistenmuottiin".

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän myös, että transnaisilla operaatio tuntea itsensä naiseksi on laajempi ja pidempi prosessi, mutta ihmettelen silti miksi kenenkään laittautumiseen suhtaudutaan halveksuttavaksi. Varsinkaan, kun halveksuja ei yleensä itse käsitä minkälaista ahdinkoa toinen voi sisällään tuntea. Minkä takia kaikki eivät saisi tuntea olevansa viehättäviä sellaisena kuin itse haluaa?

Vierailija
2/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä edes on cis-nainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä edes on cis-nainen?

Siis nainen joka kokee sukupuoli-identiteettinsä perustuvan sen sukupuolen edustajaksi, mikä on syntyessä määritelty.

Vierailija
4/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. :/ Olen kohta parikymppinen nainen ja haluaisin ottaa silikonit. Olen oikeasti todella onneton näiden "rintojen" kanssa. Niitä siis ei ole. Tahtoisin käyttää tiettyjä vaatteita, mennä uimaan, saunaan ja hankkia poikaystävän jne. mutta niin typerää kuin se onkin en pysty koska inhoan rintoja niin paljon. Ei mene päivääkään ettei miettisi asiaa. Tiedän että pienet silikonit parantaisivat paljon tilannetta mutta sitten saa ihmisten paheksunnat niskaansa.

Nyt haukutaan laudaksi, pulkannaruksi, pikku pojaksi yms. ja jos ottaisin silikonit niin olisin varmaan pinnallinen silaribimbo. Että juu.

Vierailija
5/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. :/ Olen kohta parikymppinen nainen ja haluaisin ottaa silikonit. Olen oikeasti todella onneton näiden "rintojen" kanssa. Niitä siis ei ole. Tahtoisin käyttää tiettyjä vaatteita, mennä uimaan, saunaan ja hankkia poikaystävän jne. mutta niin typerää kuin se onkin en pysty koska inhoan rintoja niin paljon. Ei mene päivääkään ettei miettisi asiaa. Tiedän että pienet silikonit parantaisivat paljon tilannetta mutta sitten saa ihmisten paheksunnat niskaansa.

Nyt haukutaan laudaksi, pulkannaruksi, pikku pojaksi yms. ja jos ottaisin silikonit niin olisin varmaan pinnallinen silaribimbo. Että juu.

Sama ongelma täällä, vaikka ikää onkin vähän enemmän. Olen viimeisen 15 vuoden ajan saanut kuulla ties minkälaista nimitystä ja naureskelua olemattomista rinnoistani. Niin miehiltä kuin naisilta. Mies minulla on ja rintojen koko ei häntä kuulemma haittaa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska asia häiritsee minua. Odotan aikaa jolloin minulla olisi edes pienet rinnat, uskaltaisin saunoa parhaimpien ystävieni kanssa ja kulkea bikineissä ilman toppauksia. Olen säästämässä tälläkin hetkellä leikkaukseen ja aion mennä sinne muiden mielipiteistä huolimatta. Ja kuka edes asiasta tulee tietämäänkään, kun en siitä puhu kenellekään.

Vierailija
6/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No?

Vierailija
7/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta parikymppinen on määritelty naiseksi, mutta tyttöhän sinä vielä olet. Siinä iässä, jossa ollaan todella onnettomia ulkonäön takia joka tapauksessa, paitsi ne, jotka kulkevat pilvissä ulkonäön perusteella, ja molemmat ihan yhtä väärässä. Tai no ehkä ette, jos ajatellaan niin, että ainoa järkevä tehtävänne on puskea pariutumismarkkinoilla mahdollisimman korkealle oksalle. Mutta loppuelämän kannalta voisi olla järkevää jo tuossa iässä alkaa löytää sitä muutakin sisältöä elämään, jotta löytyy suhteellisuudentajua siihen, mikä nyt oikeasti niin onnetonta on.

Olisiko sitten todella  suurin onni löytää silikonejasi palvova mies, joka oikeasti ei ole kummoistakaan puolisomateriaalia, koska hän on ihan yhtä ulkonäkökeskeinen kuin sinäkin? Silloin saat itseäsi typerämmän miehen, koska hän luultavasti on sinua vanhempi ja päässä pitäisi jo liikkua edes vähän enemmän.  Ja itse saattaisit halveksia häntä kaikessa hiljaisuudessa, koska hän ei oikeaa sinua osaisi arvostaa. Sellaiselle halveksunnalle perustuva suhde saattaa aikansa tyydyttää nuoren ihmisen vihaa siitä, ettei kelpaa itsenään, mutta luottamuksen se tuhoaa väliltänne ennen kuin se on ehtinyt syntyäkään.

Tosi asiassa jokainen epävarma nuori, jonka sallitaan syyllistyä vaaralliseen dopingiin tarpeettomien leikkausten muodossa, tekee kymmenestä itseään muutaman vuoden nuoremmasta naisesta vielä tuplasti epävarmemman. Sitäkö todella haluat?

Vierailija
8/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta parikymppinen on määritelty naiseksi, mutta tyttöhän sinä vielä olet. Siinä iässä, jossa ollaan todella onnettomia ulkonäön takia joka tapauksessa, paitsi ne, jotka kulkevat pilvissä ulkonäön perusteella, ja molemmat ihan yhtä väärässä. Tai no ehkä ette, jos ajatellaan niin, että ainoa järkevä tehtävänne on puskea pariutumismarkkinoilla mahdollisimman korkealle oksalle. Mutta loppuelämän kannalta voisi olla järkevää jo tuossa iässä alkaa löytää sitä muutakin sisältöä elämään, jotta löytyy suhteellisuudentajua siihen, mikä nyt oikeasti niin onnetonta on.

Olisiko sitten todella  suurin onni löytää silikonejasi palvova mies, joka oikeasti ei ole kummoistakaan puolisomateriaalia, koska hän on ihan yhtä ulkonäkökeskeinen kuin sinäkin? Silloin saat itseäsi typerämmän miehen, koska hän luultavasti on sinua vanhempi ja päässä pitäisi jo liikkua edes vähän enemmän.  Ja itse saattaisit halveksia häntä kaikessa hiljaisuudessa, koska hän ei oikeaa sinua osaisi arvostaa. Sellaiselle halveksunnalle perustuva suhde saattaa aikansa tyydyttää nuoren ihmisen vihaa siitä, ettei kelpaa itsenään, mutta luottamuksen se tuhoaa väliltänne ennen kuin se on ehtinyt syntyäkään.

Tosi asiassa jokainen epävarma nuori, jonka sallitaan syyllistyä vaaralliseen dopingiin tarpeettomien leikkausten muodossa, tekee kymmenestä itseään muutaman vuoden nuoremmasta naisesta vielä tuplasti epävarmemman. Sitäkö todella haluat?

Huomaa, että et itse tiedä minkälaista tuskaa tämä kyseinen tyttö tuntee sisällään, vaan vähättelet hänen ongelmaansa hänen etenkin ikänsä takia. Onhan tuo totta, että varmaan jokainen nuori kokee ulkonäköpaineita, mutta kyllä minusta jokaisella olisi silti oikeus uskaltaa käydä uimassa tai saunassa tuntematta itseään vähemmän sukupuolensa edustajaksi kuin muut. Lisäksi kuulostaa todella surulliselta, jos muut vielä lietsovat tätä mielikuvaa hänelle haukkumalla häntä "pikkupojaksi" yms.

Vierailija
9/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transhenkilön plastiikkakirurgisissa operaatioissa on kyse vähän muusta, kuin pelkästä itsetunnosta, joka on usein tavallisten kauneusleikkausten syiden taustalla, ei sillä etteikö itsetunnon kohotuskin olisi pätevä syy käydä leikkauksessa.

Noista tilapäisistä tekohärpäkkeistä en osaa sanoa kummankaan tapauksen kohdalla mitään, mutta tätä päiväähän ne ovat. Transhenkilö harvoin kuitenkaan pyrkii olemaan normaalihenkilö enempää "upea ja näyttävä", se taitaa olla enemmän drag queenien hommaa. Kuvittelisin että transhenkilö yrittää näyttää tavalliselta omaksi kokemansa sukupuolen edustajalta, eikä niin liioitellulta, että ulkonäkö on lähempänä dragia.

Kaikkihan me täällä kuitenkin vedetään parhaamme mukaan roolia henkilöstä jota haluamme olla. Jos rooli vaatii sukupuolen korjauksen, erikokoiset rinnat, peruukin, uuden nahkatakin tai tekorusketuksen, niin jokainen kynnelle kykenevä ne myös hankkii.

Vierailija
10/10 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että et itse tiedä minkälaista tuskaa tämä kyseinen tyttö tuntee sisällään, vaan vähättelet hänen ongelmaansa hänen etenkin ikänsä takia. Onhan tuo totta, että varmaan jokainen nuori kokee ulkonäköpaineita, mutta kyllä minusta jokaisella olisi silti oikeus uskaltaa käydä uimassa tai saunassa tuntematta itseään vähemmän sukupuolensa edustajaksi kuin muut. Lisäksi kuulostaa todella surulliselta, jos muut vielä lietsovat tätä mielikuvaa hänelle haukkumalla häntä "pikkupojaksi" yms.

Ei minun tarvitse tietää mitään tuon tytön tuskasta voidakseni keskustella asiasta, enkä tytöttele tai vähättele häntä loukatakseni vaan yritän etäännyttää tahallani, jotta joku tulisi ajatelleeksi asiaa laajemminkin, jos vain kykenee. Jos ja kun naiset ottavat asiakseen rakentaa itsetuntonsa sen varaan, ettei kenenkään tarvitse tyytyä perittyyn muotoiluun, se johtaa myös siihen, ettei siihen pidäkään tyytyä. Eli et ole kohta enää nainen kenenkään silmissä, jos olet originaalipaketissa. Sen verran kova on naisten keskinäinen kisa, että jos sitä käydään kirurginveitsellä, niin tuloksena on kuolleita ja kärsimystä. Sekä naisten köyhtyminen, koska kauneuteen pitää sijoittaa aina vain enemmän rahaa ja aikaa.

Jos tämä oli liian vaikeasti ajateltu, niin miettikää sitten asiaa vaikka sen kannalta, miten surullista se on, jos nuoret naiset ovat systemaattisesti sitä mieltä, että rinnoissa on vikaa. Isot leikataan sitten keskikokoisiksi, pienet isoiksi, ja keskikokoiset  ovat sitten muuten vaan vääränmuotoiset. Missä vaiheessa alatte miettiä asian kokonaisjärjettömyyttä? Sittenkö, kun 80 prosenttia on leikattu? Miltä siinä vaiheessa tuntuu lopuista 20 prosentista?

Ja sitten vielä yksi asia. Naisilla on tapana sortua harhaan, että toisen tuskan ymmärtämiseksi vaaditaan myötätuntoista mukautumista tämän mielipiteeseen. Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin, lässyttävä mukautuja tosiasiassa ei ymmärrä, että lässytettävän itseinho on liiallista suhteessa realiteetteihin. Minä suorasukainen vanhempi nainen näen asiat kauempaa, ja suosittelen koko sukupuolelleni lässyttelemisen radikaalia vähentämistä. Aito empatia ei lässyttämistä kaipaa kuin pikkulapselle, jos se ei siis ole teeskenneltyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi