Käytätkö rypsiöljyä, jos käytät, niin miksi?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku vääntää rautalangasta ja kertoa, että mitä pahaa siinä on?
Minulla on luomu kylmäpuristettua plus oliiviöljyä, mutta välillä ihan normaaliakin. Voitako pitäis alkaa ostaa?
Siinä on huonot kolmosen ja kutosen suhteet, vaikka päällepäin näyttäis toisin. Ihmisen elimistö ei osaa hyödyntää sitä.
Voita tosiaan kannattaa ostaa.
Älä viitsi. Karppaus meni jo muodista ja ihmiset heräsivät.
Älä itse viitsi sekoittaa karppausta tähän ketjuun, ei kuulu asiaan lainkaan.
Haha! Kyllä kuule se on juuri karppaajien vouhotusta tuo "syökää voita, syökää voita, rypsiöljy on saatanasta" -huutelu. Kuultu jo moneen kertaan ja epäterveelliseksi todistettu, joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku vääntää rautalangasta ja kertoa, että mitä pahaa siinä on?
Minulla on luomu kylmäpuristettua plus oliiviöljyä, mutta välillä ihan normaaliakin. Voitako pitäis alkaa ostaa?
Siinä on huonot kolmosen ja kutosen suhteet, vaikka päällepäin näyttäis toisin. Ihmisen elimistö ei osaa hyödyntää sitä.
Voita tosiaan kannattaa ostaa.
Älä viitsi. Karppaus meni jo muodista ja ihmiset heräsivät.
Älä itse viitsi sekoittaa karppausta tähän ketjuun, ei kuulu asiaan lainkaan.
Haha! Kyllä kuule se on juuri karppaajien vouhotusta tuo "syökää voita, syökää voita, rypsiöljy on saatanasta" -huutelu. Kuultu jo moneen kertaan ja epäterveelliseksi todistettu, joten se siitä.
Tässä ketjussa ei kuitenkaan aiheena ole karppaus.
Vierailija kirjoitti:
Käytän rypsiöljyä kanan paistamiseen sekä lettu- ja pitsataikinaan.
Pitäisikö rypsiöljyn käyttöä siis välttää? Mitä suosittelette korvaavaksi tuotteeksi minulle yllämainittuihin tarkoituksiin? Toisaalta käyttö on niin vähäistä (menee ehkä 2-3dl vuodessa), joten lieneekö tuolla niin väliä?
En pidä välttää. On terveellistä. Älä usko palstan huuhaajuttuja, kun oikeaakin tietoa on saatavilla
Sitäpä juuri. Kotimaista kasviöljyä + tottumuskysymys. Luomuversiota tietenkin suosien, silloin kun on varaa sen verran hifistellä. En usko hetkeäkään, että oliiviöljy olisi jotenkin puhdas pulmunen näissä asioissa, kyllä se tuholaistorjunta on ihan tunnettu kikka siellä Italian oliivitarhoillakin.
Kumpaa tahansa nyt käyttääkään, uskon, että on paljon pahempiakin asioita, joita voi suuhunsa laittaa. Kuten roskaruoka.
Rypsiöljy on terveellisempää kuin oliiviöljy, mutta paistamiseen ei kannata käyttää, silloin mieluimmin oliiviöljyä. Rypsiöljyä kannattaa käyttää sellaisenaan, salaatteihin ym.. Itse laitan puuron joukkoon ennen syömistä, niin puuro käy ilman suolaa ja sokeria. Terveellistä on.
Kotimaista kylmäpuristettua käytän salaattikastikkeena. Rasvahapot kohdallaan. THL suosittelee raskaana olevillr.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä en, vaikka tiedän sen laatutuotteeksi ja suomalaiseksi super foodiksi. Mutta se maku! Olen todella yrittänyt, olen käyttänyt tavisöljyä paistamiseen ja kylmäpuristettua neitsytöljyä salaatteihin. Rypsin maku ja tuoksu on mun mielestäni todella läpitunkeva ja tympeä.
Käytän erilaisia oliiviöljyjä ja jos haluan neutraalin makuista öljyä (esim. aasialaiset ruuat), käytän maapähkinä- tai auringonkukkaöljyä.
Osaatko arvata, miksi juuri Suomessa hehkutetaan rypsiöljyä?
Sehän ei ole mitään laatukamaa eikä supefoodia.
Tämä oli helpottava mielipide, kiitos! Olen saanut pyyhkeitä siitä, että ylenkatson rypsiöljyjä. :)
Noista oliiviöljyistä. (Tästä saattaa tulla haukkuja, mutta) Pirkan kreikkalainen ja italialainen neitsytoliiviöljy ovat mielestäni hyvää. Mulla on vain yksi kriteeri: miltä joku aines maistuu. On tietysti hirveää haaskuuta käyttää neitsytoliiviöljyä paistamiseen, mutta teen sitä silti (usein oivariinin kanssa). Lehmäpohjaisista rasvoista käytän oivariinia, joissakin ruuissa voita.
Sitten on tietty nämä todella, todella hienot ja harvinaiset oliiviöljyt, joilla on viinejä muistuttava laatuluokitus. Ne ovat kuin mausteita, niitä tiputellaan, ei loroteta. Vrt. esim paahdettu (tai paahtamaton) seesamöljy. Ei sekään ole öljy-öljy, vaan mauste, ihanaa esim. raastettujen porkkanoiden, puristetun appelsiinimehun ja mustapippurin kanssa, aasialaisista ruuista puhumattakaan.
En kauheasti välitä suosituksista ja loputtomista terveyssaarnoista. Kunhan syö kohtuudella, monipuolisesti ja säännöllisesti, saa mun mielestä syödä ja käyttää mitä rasvoja haluaa. Maku-aisti määrää.
Mun sitkeä couperosa on alkanut parantua kun jätin rypsiöljyn pois. Joten, en tosiaan koske siihen öljyyn enää!
Oliiviöljyä sellaisenaan salaattiin ja pastaan. Paistamiseen maapähkinäöljyä ja avokadoöljyä, joskus myös rypsiöljyä. Rypsiöljyä käyttää mun mies melkein aina kun tekee ruokaa äitinsä resepteillä (kotoisin aasiasta). Sopii kuulemma parhaiten, koska aasialaista ruokaa paistetaan kuumalla nopeasti ja on neurtaalinmakuista (toisin kuin maapähkinäöljy ja seesamiöljy).
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy on terveellisempää kuin oliiviöljy, mutta paistamiseen ei kannata käyttää, silloin mieluimmin oliiviöljyä. Rypsiöljyä kannattaa käyttää sellaisenaan, salaatteihin ym.. Itse laitan puuron joukkoon ennen syömistä, niin puuro käy ilman suolaa ja sokeria. Terveellistä on.
Nyt sulla meni puurot ja vellit sekaisin. Oliiviöljy nimenomaan menettää makunsa ja palaa herkästi paistamisessa, se ei kestä kuumuutta kuten rypsiöljy. Oliiviöljy siis ruoan viimeistelytn ja rypsiöljy paistamiseen, jos näistä kahdesta pitää valita.
Käytän, koska en ole minkään huru-ukko Heikkilän aivopesun uhri.
En. Ostan harvoin eineksiä, mutta silloin varmistan aina, ettei ne sisällä näitä. Alan voimaan rypsi- ja rapsiöljystä huonosti ja seuraavana päivänä puskee jo aknea. Olen varma, että näillä mömmöillä on iso rooli siinä, miten ylipainoisia suomalaiset on. Mitä enemmän näitä aineita on tungettu ruokiimme, sitä enemmän ihmisten terveys on lähtenyt rapistumaan. Esi-isämme eivät olisi suostuneet tällaista moskaa syömään, olisivat tunnistaneet sen ruoaksi kelpaamattomaksi. Missään muualla tätä ei pidetä minään terveyseliksiirinä, mutta suomalaisiin nämä valheet uppoaa. Halpaa litkua, jota syötetään massoille, että säästyy oikeat ruoat rikkaille ja älykkäille.
Osaatko arvata, miksi juuri Suomessa hehkutetaan rypsiöljyä?
Sehän ei ole mitään laatukamaa eikä supefoodia.