Käytätkö rypsiöljyä, jos käytät, niin miksi?
Kommentit (55)
Käytän paistamiseen, koska maku on neutraali ja kestää erinomaisesti kuumennusta.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku vääntää rautalangasta ja kertoa, että mitä pahaa siinä on?
Minulla on luomu kylmäpuristettua plus oliiviöljyä, mutta välillä ihan normaaliakin. Voitako pitäis alkaa ostaa?
Jollain on nyt ilmeisesti tekeillä joku ristiretki rypsiöljyä vastaan.
Itse en käytä voita muuten, mutta kalan tai pihvin paistamiseen ostan pienen paketin. Ei vaan tule hyvää muilla rasvoilla. Oliiviöljy kylmiin annoksiin, samoin kuin pähkinäöljyt. Rypsi- tai auringonkukkaöljyt muihin paistamisiin. Munkkien paistamiseen kookosrasvaa.
Käytän koska haluan tukea sitä viljeleviä kollegoja.
Kuolen nopeasti jos en syö ruokaa. Ja hirvä olo tulee jo päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on luomu kylmäpuristettua plus oliiviöljyä, mutta välillä ihan normaaliakin. Voitako pitäis alkaa ostaa?
Siinä on huonot kolmosen ja kutosen suhteet, vaikka päällepäin näyttäis toisin. Ihmisen elimistö ei osaa hyödyntää sitä.
Voita tosiaan kannattaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on huonot kolmosen ja kutosen suhteet, vaikka päällepäin näyttäis toisin. Ihmisen elimistö ei osaa hyödyntää sitä.
Älä viitsi. Karppaus meni jo muodista ja ihmiset heräsivät.
Käytän rypsiöljyä kanan paistamiseen sekä lettu- ja pitsataikinaan.
Pitäisikö rypsiöljyn käyttöä siis välttää? Mitä suosittelette korvaavaksi tuotteeksi minulle yllämainittuihin tarkoituksiin? Toisaalta käyttö on niin vähäistä (menee ehkä 2-3dl vuodessa), joten lieneekö tuolla niin väliä?
Rypsäri on pahaa, ei maistu miltään. Pannulla paistaessa se myös tirisee ja poksahtelee ympäriinsä. Vaarallista!
Käytän aina VOITA. Ei mitään margariineja, vaan kunnon voita. Ruokakerman tilallakin käytän aina kermaa, kuohukermaa. Ei mitään säilöntäaineilla ja muilla turhilla aineilla kyllästettyä ruokakerma litkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Karppaus meni jo muodista ja ihmiset heräsivät.
Älä itse viitsi sekoittaa karppausta tähän ketjuun, ei kuulu asiaan lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voita, älä ainakaan margariinia osta. Minä käytän voita ja oliiviöljyä. Rypsiöljy maistuu pahalle.
Kyllä käytän. Ruohonleikkurissa. Sisääni en sitä pistä.
Jos oliiviöljy maistuu härskiltä ja eltaantuneelta, se on vanhaa, pilaantunutta tai sekoitettu huonoista oliivijäteöljyistä ja jatkettu siemenöljyillä. Etiketin teksteistä huolimatta.
Kunnollista oliiviöljyä en ole suomen marketeista löytänyt edes maksamalla kympin pullo. Jotain kalliimpia varmaan on, mutta öljy on tuoretavaraa ja varmasti seissyt hyllyllä.
Oikea neitsytöljy maistuu hedelmäiseltä, raikkaalta, tuoreelta ruoholta ja mitä enemmän pippurisuus yskittää, sitä enemmän on antioksidantteja.
Vierailija kirjoitti:
En. Siitä tulee niin paljon kaikkia oireita, että käytän vain voita ja oliivi-ja kookosöljyä
Lol. Rypsi ja rapsi on parasta mitään muuta rasvaa eitarvitse syödä, poislukien eläinrasvat lihoista.
Vierailija kirjoitti:
Rypsäri on pahaa, ei maistu miltään. Pannulla paistaessa se myös tirisee ja poksahtelee ympäriinsä. Vaarallista!
Käytän aina VOITA. Ei mitään margariineja, vaan kunnon voita. Ruokakerman tilallakin käytän aina kermaa, kuohukermaa. Ei mitään säilöntäaineilla ja muilla turhilla aineilla kyllästettyä ruokakerma litkua.
Hyvää syöpää ja valtimontukosta vaan.
En ole koskaan käyttänyt. Sehän on kuumennettua ja käsitellään monenlaisilla kemikaaleilla, ei minusta syötäväksi sopivaa. En koskaan käyttänyt myöskään margariineja ja muita keinorasvoja. Ruuanlaitossa käytän lähes aina voita, joskus kylmäpuristettua oliiviöljyä ja olen sen makuun niin tottunut, että se on mun mielestä herkullista. Tosin onhan niissäkin eroja, luomu on yleensä parasta. Intialaisiin ruokiin käytän joskus kookosöljyä, kylmäpuristettua.
Ikävä kyllä en, vaikka tiedän sen laatutuotteeksi ja suomalaiseksi super foodiksi. Mutta se maku! Olen todella yrittänyt, olen käyttänyt tavisöljyä paistamiseen ja kylmäpuristettua neitsytöljyä salaatteihin. Rypsin maku ja tuoksu on mun mielestäni todella läpitunkeva ja tympeä.
Käytän erilaisia oliiviöljyjä ja jos haluan neutraalin makuista öljyä (esim. aasialaiset ruuat), käytän maapähkinä- tai auringonkukkaöljyä.
Moni käyttää tietämättään näitä liuottimien avulla uutettuja siemenöljyjä. Edes extra virgin -oliiviöljyt eivät välttämättä ole puhtaita, eivät aina läpäise laatutestejä, vaan ovat huonompaa oliiviöljyä, jos ei jopa väärennettyä. Väärennetyin elintarvike Euroopassa laista ja säädöksistä huolimatta.
Jos öljy ei maistu juuri miltään, siinä ei ole enää mitään oliiviöljyn terveysvaikutteita.
Kunnollinen extra virgin ei ole halpaa, esim. Usassa tuotettu aito tavara on jotain 30$ pullo, eurooppalainen halvempaa tukien vuoksi. 5€ oliivipullossa voit syödä lähes mitä vaan epämääräistä rasvaa, paras pitää peukut pystyyn että on vaan huonompilaatuista oliiviöljyä.
Käytän sekä rypsiöljyä että oliiviöljyä. Riippuen ruokalajista haluanko siihen makua vai en öljystä. Miksi käytän? Koska se on terveellistä.