Mikä on riittävä aamiainen?
Olettaen että ihminen syö aamupalan, kaksi pääateriaa ja iltapalan, niin mikä on sopiva ja riittävä muttei liian iso aamiainen? Tästä on nyt ollut niin paljon puhetta että olen jäänyt miettimään asiaa. Mielipiteitä, esimerkkejä? Onko aamiainen mielestänne edes tarpeellinen?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pieni aamupala on tarpeellinen, että aineenvaihdunta käynnistyy. Itse syön useimmiten pienen kulhollisen itsetehtyä mysliä, jugurttia ja marjoja tai hedelmää, ja juon kupillisen kahvia.
Kiitos vastauksesta! Miten nopeasti tuon aamupalan jälkeen sinulle tulee nälkä uudestaan?
-Ap
Mulle riittää yleensä marja-smoothie ( jossa esim avokadoa, mustikoita, mansikoita ja mantelimaitoa) ja sit jotain proteiinia sen lisäksi, kuten vaikka keitetty kananmuna. Pitää nälkää lounaaseen saakka oikein hyvin.
Mulle tärkeintä on että aamiainen sisältää proteiinia ja rasvaa, muuten on nälkä jo tunnin päästä.
Itse syön nyt siis aamulla desin mysliä + desin luonnonjugurttia, ja sen lisäksi siivun kauraleipää juustolla, kinkulla ja kasviksilla, sekä teetä. Se pitää nälän vaihtelevasti sinne klo 11-13 saakka klo 7-9 syötynä.
-Ap
Se on sellainen aamiainen, jolla jaksaa lounaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pieni aamupala on tarpeellinen, että aineenvaihdunta käynnistyy. Itse syön useimmiten pienen kulhollisen itsetehtyä mysliä, jugurttia ja marjoja tai hedelmää, ja juon kupillisen kahvia.
Kiitos vastauksesta! Miten nopeasti tuon aamupalan jälkeen sinulle tulee nälkä uudestaan?
-Ap
Joskus aikaisemmin, joskus myöhemmin. En välitä nälän tunteesta, syön seuraavan kerran lounaalla. Minulle ei sovi sellainen ruokarytmi, että yritän pitää nälän koko ajan pois, silloin tulee vaan syötyä ihan turhia välipaloja. Nälkä saa olla, ei siihen kuole.
Jos juon vain kahvia aamulla, niin nälkä tulee vasta monen tunnin päästä ja loppuilta menee jääkaapilla ravatessa.
Nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja syönyt aamupalaksi Elovena kaura-kuitu pikapuuron, johon yleensä laitan hampunsiemeniä ja vähän raejuustoa. Joskus kuumetta tai marjoja. Pitää nälän 2-3 tunniksi, mutta musta se on hyvä merkki kun ruuansulatus on herännyt aamupalalla. Kun syö aamupalan, niin loppupäivä on helpompi syödä kunnolla.
Kuumetta = mehukeittoa
Wtf auto correct.
8
Kiitos kaikille mielipiteistä ja esimerkeistä. :) Kiva kuulla eri näkökantoja. Lisääkin mielellään luen.
-Ap
Kaurapuuroa 2-3 dl, mehua. kahvia, hedelmä, ehkä voileipä ja kananmuna. Nälkä vasta 4-5 tunnin päästä.
Riippuu kuinka raskasta työtä teet. Itselläni työ on melko kuormittavaa, olen koko ajan jaloillani ja liikkeessä, paljon ulkoilmassa säässä kuin säässä ja myös taakkojen nostelua ja siirtelyä tulee jonkin verran. Tarvitsen useita kevyitä aterioita että jaksan ja pysyn virkeänä. Syön aamulla vähän seitsemän jälkeen puuroa marjoilla ja leipää, tai jugurttia myslillä ja leipää, ja kupin kahvia. Töissä on nälkä jo kymmeneltä, jolloin tauolla syön hedelmän ja leipäpalan tai tuorepuuroa marjoilla. Lounas on 3h myöhemmin, eväänä mulla on yleensä monipuolinen salaatti kananmunalla ja pavuilla tai kevyellä lihalla (kala, broileri). Liian raskas lounas väsyttää ja vie vireystason. Iltapäiväkahvi noin kolmelta, jolloin syön taas esim. hedelmän. Illalla kotona vähän tukevampi illallinen ja vielä iltapala yleensä kuppi teetä ja leipää.