Olen aivan sekaisin!! Onko veroprosenttini aivan järjetön vai normaali?
2200e kuussa bruttopalkkaa, siihen ravintoetu 130€ eli palkka periaatteessa 2330. Veroprosenttini on 28%.
En tajua ollenkaan mitä tuo veron perusprosentti ja lisäprosentti meinaa, pää räjähtää kohta! Nyt yritin muokata verokortin veroprosenttia netissä ja tää ehdottaa että PERUSPROSENTTI ON 0!!!! Ja lisäprosentti 28. mitä helvettiä???
Kommentit (42)
Itselläni peruspalkka myös 2300 €/kk ja maksan 25% veroa aina, vuodesta toiseen. Asun pk-seudulla.
Nyt tänävuonna palautuksia tulee vain hiluja, alle 200€.
Mulla bruttotulo n. 2300 ja verprosentti 17. Syötä laskuriin oikeat luvut nii saat oikean prosentin.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot alkuvuodesta maksanut veroja jo niin, että laskelman mukaan sun ei enää loppuvuodesta tarvii veroja maksaa. 28% veroa noin pienestä palkasta tuntuu melko kovalle eikä tässä ole enää montaa kuukautta jäljellä.
Yep. Siinä valossa että omani on 3500€ brutolla 22, jotain on vialla tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroprosenttisi on aivan liian korkea, jos sinulla ei ole muita tuloja eivätkä tulosi ole olleet alkuvuonna nykyistä suuremmat. Minulla on 4800 euron kuukausituloilla veroprosentti 29,5. Sinun tulosi ovat alle puolet minun tuloistani, joten veroprosenttisi pitäisi olla selvästi pienempi.
vaihtelee näköjään hurjasti, tienaan 4700 e/kk ja vero% on 34.
Sinulla on ilmeisesti työsuhdeauto tai -asunto, jonka arvoa et ole laskenut bruttopalkkaan mukaan. Tai sitten asut kunnassa, jossa on tosi korkea kunnallisvero.
Se, jonka prosentti on 29,5
Mulla myös vero% 34 ja ansiot 5250 e/kk
Vierailija kirjoitti:
Mulla bruttotulo n. 2300 ja verprosentti 17. Syötä laskuriin oikeat luvut nii saat oikean prosentin.
Niin syötinkin! En tajua. Kun lasken ennakonpidätystä niin pitääkö siihen laskea mukaan kaikki
Ennakonpidätys
Vähennykset
Työeläkemaksut
työttömyysvakuutusmaksut
Noi kaikki 4 osa-aluetta??
verotettu kirjoitti:
Itselläni peruspalkka myös 2300 €/kk ja maksan 25% veroa aina, vuodesta toiseen. Asun pk-seudulla.
Jotain on sullakin pielessä. Mun prossa on 22/3500e brutosta ja oma veroprossani on taatusti oikein sillä soitin verotoimistoon ja virkailija laski sen lounareineen ja puhelinetuineen. Verotus Espoon mukaisesti.
Mä en oo ikinä tajunnu näistä vero% yhtään mitään (Tän ketjun ansiosta VIELÄ vähemmän) ja aina pitäny prosentit jossai n25% - luokassa ja sitten saanut palautuksia. Hireintä maailmassa ois joutuu maksaa mätkyi :O
Tärkeimmät tiedot ovat:
Paljonko olet tähän mennessä tienannut bruttona.
Paljonko olet tähän mennessä maksanut ennakonpidätystä.
Paljonko tulet loppuvuotena tienaamaan.
Niitä vähennyksiä jos et laita, saat jotain palautusta. 4 kk vuotta jäljellä niin et ehdi maksaa hurjasti liikaakaan.
Vierailija kirjoitti:
verotettu kirjoitti:
Jotain on sullakin pielessä. Mun prossa on 22/3500e brutosta ja oma veroprossani on taatusti oikein sillä soitin verotoimistoon ja virkailija laski sen lounareineen ja puhelinetuineen. Verotus Espoon mukaisesti.
Siihen voi vaikuttaa: lapsivöhennykset, asuntolainan korkovähennys, työpaikka eri kunnan alueella ->matkavähennys, kirkkoon kuuluminen =1%, kunnalisveron ero.
Ennakonpidätykseen lasketaan vain ennakonpidätys, ei eläke- ym. maksuja eikä vähennyksiä. Ne kirjataan niille varattuihin omiin ruutuihin. Tosin eläkemaksut tuo verottajan laskuri taitaa laskea automaattisesti.
Vain ennakonpidätys! Huom! Saitko osa-aikatyössä sovitettua päivärahaa? Jos sait, niin syötät ne etuustuloihin.
Tarkista myös vähennykset.
Työnantajalle voi aina ilmoittaa isomman veroprosentin kuin verokortissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
verotettu kirjoitti:
Siihen voi vaikuttaa: lapsivöhennykset, asuntolainan korkovähennys, työpaikka eri kunnan alueella ->matkavähennys, kirkkoon kuuluminen =1%, kunnalisveron ero.
Minulla ei ole mitään vähennyksiä (paitsi ihan pieni ammattiyhdistyksen jäsenmaksu). Kuulun kirkkoon. Veroprosenttini 4900 euron kuukausituloista Espoossa on 29,5. Tuolla 25 % maksavalla on ilmeisesti jotain lisiä peruspalkan lisäksi. Tai vaihtoehtoisesti autoetu.
Tuossa tilanteessa menisin vaan suoraan verotoimistoon tarkistamaan prosentin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä tajunnu näistä vero% yhtään mitään (Tän ketjun ansiosta VIELÄ vähemmän) ja aina pitäny prosentit jossai n25% - luokassa ja sitten saanut palautuksia. Hireintä maailmassa ois joutuu maksaa mätkyi :O
Halua siis lainata valtiolle rahaasi korotta aina vuodeksi? No, voihan sen niinkin tehdä.
Mutta jos osaa katsoa palkkakuitista:
a) alkuvuoden bruttotulot (=palkkatulosi euroina ennen kuin siitä on vähennetty verot)
b) elkuvuodesta maksamasi ennakonpidätys (=se määrä euroja, jotka on verona vähennetty tuosta bruttopalkastasi)
ja
c) tiedät suurinpiirtein mitä tulet loppuvuoden aikana tienaamaan
Niin saat verottajalta yhdellä puhelinsoitolla (=helpompaa, jos ei tajua asiasta yhtään mitään) uuden verokortin loppuvuotta varten, jonka mukaan verosi pidätetään jäljellä olevien kuukausien aikana. Tällöin ei ole pelkoa mätkyistä, eikä tarvitse odotella palautuksia.
Lasket arvion vuosipalkastasi mukaanlukien luontaisedun ja ylityöt ja kaikki myös lomarahat
Vierailija kirjoitti:
Veroprosenttisi on aivan liian korkea, jos sinulla ei ole muita tuloja eivätkä tulosi ole olleet alkuvuonna nykyistä suuremmat. Minulla on 4800 euron kuukausituloilla veroprosentti 29,5. Sinun tulosi ovat alle puolet minun tuloistani, joten veroprosenttisi pitäisi olla selvästi pienempi.
Sulla on liian pieni % Enkä nyt puhu kateuttani vaan omaani vertaamalla. Tarkastin juuri omani, ja piti korottaa vaikka kuinka, eikä tulot ole edes noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halua siis lainata valtiolle rahaasi korotta aina vuodeksi? No, voihan sen niinkin tehdä.
Mutta jos osaa katsoa palkkakuitista:
a) alkuvuoden bruttotulot (=palkkatulosi euroina ennen kuin siitä on vähennetty verot)
b) elkuvuodesta maksamasi ennakonpidätys (=se määrä euroja, jotka on verona vähennetty tuosta bruttopalkastasi)
ja
c) tiedät suurinpiirtein mitä tulet loppuvuoden aikana tienaamaan
Niin saat verottajalta yhdellä puhelinsoitolla (=helpompaa, jos ei tajua asiasta yhtään mitään) uuden verokortin loppuvuotta varten, jonka mukaan verosi pidätetään jäljellä olevien kuukausien aikana. Tällöin ei ole pelkoa mätkyistä, eikä tarvitse odotella palautuksia.
Palautus on korollista, tuotto on parempi kuin peruspankkitilillä. Minun epäsäännöllisillä tuloilla pidän aina sen varan etten vain maksa liian vähän, tietää palautuksia joka vuosi, tänä vuonna 1200e. Sopii minulle mutta toki ei kaikille.
Musta tuntuu, et noi prosentit muutenkin on aina tuulesta temmattuja. Nostan aina prosentilla tai parilla heti alkuvuonna. Silti loppuvuodesta meinaa mennä rajan yli ja soitan uuden kortin. Siihen aina tulee kuiten suurempi, mitä mulla on ollu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian pieni % Enkä nyt puhu kateuttani vaan omaani vertaamalla. Tarkastin juuri omani, ja piti korottaa vaikka kuinka, eikä tulot ole edes noin paljon.
Veroprosenttini on täysin oikea. Viime vuonna kuukausituloni olivat muutamaa kymppiä pienemmät ja veroprosenttini vähän pienempi. Saan veronpalautuksia pari sataa euroa.
33
Sinulla on ilmeisesti työsuhdeauto tai -asunto, jonka arvoa et ole laskenut bruttopalkkaan mukaan. Tai sitten asut kunnassa, jossa on tosi korkea kunnallisvero.
Se, jonka prosentti on 29,5