Naiseni "sivisti" minua spaghetin syönnissä väärin!
Hän sai minut pyörittämään spaghetin lusikassa, koska se on hänen mukaan sivistynyt tapa syödä spaghettia, mutta se onkin väärä tapa syödä spaghettia! http://www.iltalehti.fi/pippuri/2016091322305519_ah.shtml taas näitä naisten hömpötyksiä joilla ei ole kuitenkaan todellisuuspohjaa! kaikki nämä vuodet olemme syöneet todellisuudessa spaghettia väärin!
tuskastunut mies
Kommentit (35)
Mut on lapsena opetettu koulussa syömään spagettia pyörittämällä se lusikassa. Aikuisella iällä olen sitten oppinut, että kuuluu syödä vain haarukalla ja varmaan liki 30 vuotta olen syönyt vain haarukalla.
T. Miltei 5-kymppinen
En ole koskaan ikinä elämäni aikana nähnyt tai kuullut, että joku söisi spagettia lusikalla. :D haarukalla kaikki tuttavani ja perheeni ovat aina syöneet.
Mä arvasin! Ite oon aina syöny spagetin ja nuudelin pelkällä haarukalla (tai puikoilla), vaikka kaikki aina vouhkaakin siitä lusikasta! Hölmöjen hommaa toi lusikka. Sitäpaitsi ei tarvi mitään kikkailuja, jos vaan pilkkoo pieneksi sen spagetin veitsellä. Lapsetkin osaa syödä silleen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa kyllä minun italialainen mieheni pyörittää lusikan kanssa.. Mutta mitäpä italialainen spaghetin syömisestä tietää toisin kuin av-mammat :D
Viestin 7 linkin takaa löydät italialaisia, jotka kommentoivat asiaan ja eivät käytä lusikkaa, tai tunne italialaisia jotka käyttäisivät.
Italialaisena rekisteröityineistä kommentoijista 100% ei käytä lusikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä aina leikkaan spagehtin ennen syömistä. Onko väärin?
Ilmeisesti on väärin, kun tuli alapeukkuja. Mutta helppoa ja siistiä se ainakin on. Haarukalla vain lukitsee sapghetin paikoilleen ja sitten veitsellä pari kertaa läpi ja sitten toisinpäin (eli ristikkäisesti) sama juttu. Sen jälkeen voi syödä pätkät ihan helposti haarukalla ja veitsellä. Ei mitään vaikeutta tai nolostelua, vaikka olisi ravintolassa ja ekoilla treffeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä arvasin! Ite oon aina syöny spagetin ja nuudelin pelkällä haarukalla (tai puikoilla), vaikka kaikki aina vouhkaakin siitä lusikasta! Hölmöjen hommaa toi lusikka. Sitäpaitsi ei tarvi mitään kikkailuja, jos vaan pilkkoo pieneksi sen spagetin veitsellä. Lapsetkin osaa syödä silleen.
Spagetin kanssa ei käytetä lusikkaa, mutta ei myöskään veistä. Siis todellakaan...
Älkää välittäkö. Suurta spagettihirviötä ei kiinnosta miten sitä pastaa syödään, kunhan sitä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spagetin kanssa ei käytetä lusikkaa, mutta ei myöskään veistä. Siis todellakaan...
No kuka kieltää? Sinäkö? Minäkin pilkon ja sillä hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on väärin, kun tuli alapeukkuja. Mutta helppoa ja siistiä se ainakin on. Haarukalla vain lukitsee sapghetin paikoilleen ja sitten veitsellä pari kertaa läpi ja sitten toisinpäin (eli ristikkäisesti) sama juttu. Sen jälkeen voi syödä pätkät ihan helposti haarukalla ja veitsellä. Ei mitään vaikeutta tai nolostelua, vaikka olisi ravintolassa ja ekoilla treffeillä.
Kiinassa spagetin eikun nuudelien katkominen veitsellä on oikeasti äärimmäisen loukkaava kuoleman synti, edes Japanissa syömäpuikkojen tökkääminen riisiin pystyyn ei ole niin paha juttu, tai voi ollakin,mutta japanilaiset ovat hieman hillitympiä ja henkilökunta ravintolassa ohjaa sinut suht kohteliaasti ulos yleensä, mutta Kiinassa ei voi tietää kuinka rajusti ihmiset reagoi. Tosin sinulle veistä ei nuudeliannoksen kanssa kyllä katettakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa spagetin eikun nuudelien katkominen veitsellä on oikeasti äärimmäisen loukkaava kuoleman synti, edes Japanissa syömäpuikkojen tökkääminen riisiin pystyyn ei ole niin paha juttu, tai voi ollakin,mutta japanilaiset ovat hieman hillitympiä ja henkilökunta ravintolassa ohjaa sinut suht kohteliaasti ulos yleensä, mutta Kiinassa ei voi tietää kuinka rajusti ihmiset reagoi. Tosin sinulle veistä ei nuudeliannoksen kanssa kyllä katettakkaan.
Kiinakin on iso maa johon mahtuu enemmän ruokakulttuureita kuin Eurooppaan ja Amerikkaan yhteensä, spagetti tai paremmin nuudeli on siellä elämän symboli ja niiden silppuaminen veitsellä on kai ihan suurimmassa osaa Kiinaa jonkinlaisen joukkomurhan toivotus.
Japanissa nuo syömäpuikot pystyssä riisikupissa liittyy shintolaisiin hautajaisiin, se on ainoa tilanne jossa näin on, vähän kuin heittää lusikan nurkkaan mutta ihan konkreettisesti vainajalle laitetaan riisikuppi ja riisipuikot siihen pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa katetaan se lusikka joka paikassa ..varmaan sieltä tullut tavaksi tänne meidän pikku-usaan
Etelä-Italiassa myös käytetään lusikkaa ...pohjoisessa tätä pidetään ihan yyberjunttina tapana
Gardajärven rannalla 10 vuotiaana v. 1984 ystävällinen perhemajatalon emäntä kävi opettamassa minulle ja sisaruksilleni, kuinka spagetti bolognese syödään pyörittämällä sitä haarukalla lusikassa. Samaa hän neuvoi isälleni, mutta isä söi haarukalla ja veitsellä.
Gardajärvi oli silloin ja vielä 2012 käydessäni pohjois-Italiassa. Milanossakin paria vuotta aikaisemmin söin paikallisessa ravintolassa samalla tavalla, enkä näyttänyt olevan ainoa.
Hain googlehaulla "cucchiaio o no" ja löytyy aika monta italialaista artikkelia amerikkalaisten kiistelystä tuosta aiheesta. Enemmän vaikuttaa, että italialaisia huvittaa amerikkalaisten tarve väitellä niin pienestä asiasta lehtienkin palstoilla ja kysyen itsestäänselvyyksiä huippukokeilta.
Yksi artikkeli toteaa, että spagetin syömiseen riittää haarukka, mutta sivistystä mitataan sillä, osaako olla kiistelemättä toisten tavasta syödä lusikalla ja toisten ilman. Ja artikkelissa sanotaan, että yleensä se voi sujua ilman, mutta on lusikka kiva apuna jos spagetti alkaa roikkumaan ja sotkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa katetaan se lusikka joka paikassa ..varmaan sieltä tullut tavaksi tänne meidän pikku-usaan
Etelä-Italiassa myös käytetään lusikkaa ...pohjoisessa tätä pidetään ihan yyberjunttina tapana
Gardajärven rannalla 10 vuotiaana v. 1984 ystävällinen perhemajatalon emäntä kävi opettamassa minulle ja sisaruksilleni, kuinka spagetti bolognese syödään pyörittämällä sitä haarukalla lusikassa. Samaa hän neuvoi isälleni, mutta isä söi haarukalla ja veitsellä.
Gardajärvi oli silloin ja vielä 2012 käydessäni pohjois-Italiassa. Milanossakin paria vuotta aikaisemmin söin paikallisessa ravintolassa samalla tavalla, enkä näyttänyt olevan ainoa.
Olen kymmenen vuotta vanhempi ja noin on opetettu aina. Jenkkien puheista ei kannata välittää, ne syö kaiken haarukalla, jos eivät osaa käyttää viestä ja haarukkaa, miten ne osaisi käyttää lusikkaa ja haarukkaa.
Alkuperäisin tapa Tämän Marco Polon Kiinasta Italiaan tuoman ruokalajin syömiseen sivistyneesti ovat syömäpuikot ja ehkä se kiinalainen posliinilusikkakin. Nuudelit monessa osassa kiinnaa tararjotaan keitinvedessään, ei siivilällä valutettuna, se on keitto tai alkuruoka.
En oo koskaan kuullutkaan että joku käyttäis lusikkaa
Meil samat, 60 luvulla oli saatavissa iltalialaista spagettia joka oli ihan tajuttoman pitkää, oikeasta vehnästä tehtyä.
Varaan 80 senttisiä ne oli, mutta sitten MTK sai kiellettyä ulkomaisen vehnän tuonnin Suomeen.
Suomalaisesta pullajauhoista ei saanut edes kunnollista makaronia.
Sitten joskus myöhemmin suomalaiset elintarvikefirmat saivat tuoda oikeita vehnäjauhoja, mutta spagetit valmistettiin Suomessa.
Meni EU aikaan asti kunnes sai tuoda vapaasti spagettia, tulivat tuorepastat, mutta noita pitkiä spagetteja en ole nähnyt. Niitä piti tosiaan pyörittää lusikkaa vasten tai silputa pieneksi.