Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCOS/HIRSUTISMI KOKEMUKSIA??

PCOS:n riivaama
13.09.2016 |

Olen 26-vuotias nainen ja minulla todettiin suunnilleen 15-vuotiaana PCOS eli munasarjojen monirakkulaisuutta. Olen kärsinyt tuosta lähtien hirsutismista, eli liiallisesti karvankasvusta. Liiallisella karvankasvulla en suinkaan tarkoita viiksikarvoja, runsaita jalkakarvoja tai räjähtänyttä bikinirajaa, vaan karvoja vatsassa (koko vatsan seutu), naamassa (koko naaman alue otsasta leukaan, poskia myöten), karvoja ylä- ja alaselässä, rinnoissa, kämmenissä ja oikeastaan joka puolella kroppaa. Kyse ei myöskään ole vaaleasta nukkakarvasta, vaan tummasta ja pitkästä karvasta. Karvoja on runsaasti reisissä, säärissä, alapäässä (leviten pitkälle peppuvakoon asti), käsissä.. AIVAN JOKA PAIKASSA.
Olen tästä syystä ollut masentunut jo vuosikausia. Tuntuu äärettömän turhauttavalta ja toivottomalta painia nuorena naisena tämmösten ongelmien kanssa, ilman vertaistukea, ilman tukea lääkäreiltä tai ilman hoitokeinoa. 9 vuotta kävin laser-hoidoissa poistattamassa karvaa. Laser-hoidoista ei ollut hyötyä, sillä karvani eivät nyt kuitenkaan ole miesten partakarvoihin verrattavissa, kyseessä ei siis ole mustaa paksua karvaa, vaan tummaa, pitkää karvaa, muttei kuitenkaan tarpeeksi tummaa laser-hoitoja varten. Ihotautien erikoislääkäri antoi kaikki nuo 9 vuotta minun tuhlata rahoja laseriin, vaikka hän varsin hyvin tiesi, ettei hoidosta ole minkäänlaista apua. Jos joku laser-hoidoissa käyvä lukee tämän, suosittelen lopettamaan turhat hoidot välittömästi.
On varmaan sanomattakin selvää, että tämä vaiva on tuhonnut itsetuntoni totaalisesti. Olen äärimmäisen pettynyt lääkäreihin, jotka eivät ota minua tosissaan. Kukaan ei tunnu ymmärtävän kuinka raskasta tämmöinen vaiva voi olla. Ei kenenkään naisen pitäisi joutua kokemaan tätä. Itsetuntoni on nollassa, apua ei löydy ja olen usean vuoden ajan jo harkinnut itsemurhaa. Ihan vaan siitä syystä, että apua ei ole tarjolla, enkä kykene lopun elämääni elämään tälläisenä. Työssä kykenen juuri ja juuri käymään (sillä ongelmistani puuttuu enää se, että olisin työtön ja rahaton), mutta kaikki sosiaalinen elämä on loppu. Nainen, joka joskus oli itsevarma, kaunis, hyväntuulinen, huumorintajuinen ja sosiaalinen, on nyt sisältä täysin kuollut tämän ongelman vuoksi.
Tiedän mistä ongelmani johtuu; munasarjojen monirakkulaisuudesta, mutta en kestä ajatusta, ettei tälle voi tehdä mitään. Haaveissa olisi joskus tavata unelmien mies ja perustaa perhe, mutta se ei kovinkaan lupaavalta näytä. Enhän tahdo poistua koskaan (töitä lukuunottamatta) kodin ulkopuolelle, eikä kukaan täältä kotootakaan taida minua hakea. PCOS:ään liittyy myös vahvasti lapsettomuutta, ylipainoa, aknea, suurempi diabetes-riski ja lukeamattomia muita ongelmia. Miksei tästä sairaudesta puhuta enemmän?? Miksei kukaan löydä ratkaisua tähän hyvinkin yleiseen naisten vaivaan? Olen niin äärimmäisen väsynyt tähän.. En halua kuolla, mutten todellakaan kykene enää elämään näin.
Onko jollain kokemuksia hyvästä PCOS-tautiin erikoistuneesta gynekologista/endokrinologista pääkaupunkiseudulla? En halua haaskata rahojani vähätteleviin, ammattitaidottomiin lääkäreihin, jotka eivät viitsi vaivautua tutkimaan asiaa kunnolla.
Viimeisimpiä oireitani ovat hiustenlähtö ja hyvinkin hidastunut aineenvaihdunta. Pelkään kuollakseni, että tukkani todella lähtee kokonaan päästä ja että saan kaupan päälle vielä liikakiloja. Olen aina ollut hoikka, mutta PCOS-potilaiden on tunnetusti haastavaa pitää itsensä normaalipainoisina ja liikakiloja on äärimmäisen hankala saada pois.
Toivon todella, että saisin edes jotain vertaistukea asiassa.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän joku on viitsinyt alapeukuttaa sitä kommenttia, että PCOS ei ole sairaus ja tsempannut muita vaivojen kanssa ja vinkannut mm. Korento ry:n? Sain itse PCOS-diagnoosin oireyhtymää tutkineelta lääkäriltä (gyne) ja hän itse sanoi, että tämä ei ole sairaus, vaan OIREYHTYMÄ. Lääkäri sanoi suoraan, että PCOS voi olla hyvinkin kenkku kaveri, mutta eri OIREISIIN on saatavilla apua. Esim. itse sain häneltä reseptin Sprinolactone-lääkkeeseen, jolla hillitä aknea ja hiusten ohenemista, kun e-pillereitä en voi käyttää. Onneksi hirsutismi on minulla niin maltillista, että siihen en apua tarvitse. Vertaistukea ja kokemuksia löytyy ja valitkaa lääkäriksi sellainen, jolla on oikeasti PCOS-tietoa.

Vierailija
62/62 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän joku on viitsinyt alapeukuttaa sitä kommenttia, että PCOS ei ole sairaus ja tsempannut muita vaivojen kanssa ja vinkannut mm. Korento ry:n? Sain itse PCOS-diagnoosin oireyhtymää tutkineelta lääkäriltä (gyne) ja hän itse sanoi, että tämä ei ole sairaus, vaan OIREYHTYMÄ. Lääkäri sanoi suoraan, että PCOS voi olla hyvinkin kenkku kaveri, mutta eri OIREISIIN on saatavilla apua. Esim. itse sain häneltä reseptin Sprinolactone-lääkkeeseen, jolla hillitä aknea ja hiusten ohenemista, kun e-pillereitä en voi käyttää. Onneksi hirsutismi on minulla niin maltillista, että siihen en apua tarvitse. Vertaistukea ja kokemuksia löytyy ja valitkaa lääkäriksi sellainen, jolla on oikeasti PCOS-tietoa.

Sinua dissataan, koska alat viisastelemaan. Vaikka olisit oikeassa, niin tuollainen tapa on ärsyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä