PCOS/HIRSUTISMI KOKEMUKSIA??
Olen 26-vuotias nainen ja minulla todettiin suunnilleen 15-vuotiaana PCOS eli munasarjojen monirakkulaisuutta. Olen kärsinyt tuosta lähtien hirsutismista, eli liiallisesti karvankasvusta. Liiallisella karvankasvulla en suinkaan tarkoita viiksikarvoja, runsaita jalkakarvoja tai räjähtänyttä bikinirajaa, vaan karvoja vatsassa (koko vatsan seutu), naamassa (koko naaman alue otsasta leukaan, poskia myöten), karvoja ylä- ja alaselässä, rinnoissa, kämmenissä ja oikeastaan joka puolella kroppaa. Kyse ei myöskään ole vaaleasta nukkakarvasta, vaan tummasta ja pitkästä karvasta. Karvoja on runsaasti reisissä, säärissä, alapäässä (leviten pitkälle peppuvakoon asti), käsissä.. AIVAN JOKA PAIKASSA.
Olen tästä syystä ollut masentunut jo vuosikausia. Tuntuu äärettömän turhauttavalta ja toivottomalta painia nuorena naisena tämmösten ongelmien kanssa, ilman vertaistukea, ilman tukea lääkäreiltä tai ilman hoitokeinoa. 9 vuotta kävin laser-hoidoissa poistattamassa karvaa. Laser-hoidoista ei ollut hyötyä, sillä karvani eivät nyt kuitenkaan ole miesten partakarvoihin verrattavissa, kyseessä ei siis ole mustaa paksua karvaa, vaan tummaa, pitkää karvaa, muttei kuitenkaan tarpeeksi tummaa laser-hoitoja varten. Ihotautien erikoislääkäri antoi kaikki nuo 9 vuotta minun tuhlata rahoja laseriin, vaikka hän varsin hyvin tiesi, ettei hoidosta ole minkäänlaista apua. Jos joku laser-hoidoissa käyvä lukee tämän, suosittelen lopettamaan turhat hoidot välittömästi.
On varmaan sanomattakin selvää, että tämä vaiva on tuhonnut itsetuntoni totaalisesti. Olen äärimmäisen pettynyt lääkäreihin, jotka eivät ota minua tosissaan. Kukaan ei tunnu ymmärtävän kuinka raskasta tämmöinen vaiva voi olla. Ei kenenkään naisen pitäisi joutua kokemaan tätä. Itsetuntoni on nollassa, apua ei löydy ja olen usean vuoden ajan jo harkinnut itsemurhaa. Ihan vaan siitä syystä, että apua ei ole tarjolla, enkä kykene lopun elämääni elämään tälläisenä. Työssä kykenen juuri ja juuri käymään (sillä ongelmistani puuttuu enää se, että olisin työtön ja rahaton), mutta kaikki sosiaalinen elämä on loppu. Nainen, joka joskus oli itsevarma, kaunis, hyväntuulinen, huumorintajuinen ja sosiaalinen, on nyt sisältä täysin kuollut tämän ongelman vuoksi.
Tiedän mistä ongelmani johtuu; munasarjojen monirakkulaisuudesta, mutta en kestä ajatusta, ettei tälle voi tehdä mitään. Haaveissa olisi joskus tavata unelmien mies ja perustaa perhe, mutta se ei kovinkaan lupaavalta näytä. Enhän tahdo poistua koskaan (töitä lukuunottamatta) kodin ulkopuolelle, eikä kukaan täältä kotootakaan taida minua hakea. PCOS:ään liittyy myös vahvasti lapsettomuutta, ylipainoa, aknea, suurempi diabetes-riski ja lukeamattomia muita ongelmia. Miksei tästä sairaudesta puhuta enemmän?? Miksei kukaan löydä ratkaisua tähän hyvinkin yleiseen naisten vaivaan? Olen niin äärimmäisen väsynyt tähän.. En halua kuolla, mutten todellakaan kykene enää elämään näin.
Onko jollain kokemuksia hyvästä PCOS-tautiin erikoistuneesta gynekologista/endokrinologista pääkaupunkiseudulla? En halua haaskata rahojani vähätteleviin, ammattitaidottomiin lääkäreihin, jotka eivät viitsi vaivautua tutkimaan asiaa kunnolla.
Viimeisimpiä oireitani ovat hiustenlähtö ja hyvinkin hidastunut aineenvaihdunta. Pelkään kuollakseni, että tukkani todella lähtee kokonaan päästä ja että saan kaupan päälle vielä liikakiloja. Olen aina ollut hoikka, mutta PCOS-potilaiden on tunnetusti haastavaa pitää itsensä normaalipainoisina ja liikakiloja on äärimmäisen hankala saada pois.
Toivon todella, että saisin edes jotain vertaistukea asiassa.
Kommentit (62)
ihana! kärsin samasta vaivasta, miestäni ei tunnu haittaavan, toisin kun minua itseäni.
Voisin kuvitella että Suomessa on tuhansia miehiä joita tuo ei vaivaa, vai montako tarvitset? Ei kaikilla ole karvakammoa.
Kuinkas sattuikaan, tulin just kylppäristä nyppimästä mustia paksuja karvoja navan ja rintojen seudulta. Mulla epäillään pcos:ta, kävin vatsan ultratutkimuksessa ja nyt odottelen verikokeiden tuloksia. Sitten pääsen sisäiseen ultaäänitutkimukseen.
Liikakiloja löytyy myös ja kauhea akne. E-pillerit hillitsivät aknea, mutta jouduin veritulpan vuoksi lopettamaan ne. Kaikenlisäksi kuukautiset tulevat miten sattuu, viimeksi olivat kaksi kuukautta myöhässä, nyt on taas yli kaksi viikkoa myöhässä. Saa nähdä milloin tulee.
Todella epänaisellinen olo näiden karvojen kanssa. Suututtaa kun ei tälle kai mahda mitään.
N24
Mulla ei ole pcos:ää, vaan muuten vain testot koholla ja karvat senkun kasvaa. Pillerit ja ruokavaliot eivät ole tuottaneet minkäänlaista apua. Aivolisäke on kuvattu jne, mutta syytä ei ole löytynyt. Olen luonnostani lihaksikas ja karvainen kuin mikä, mutta sheivaaminen auttaa. Vahata tai sokeroida en voi kun saan mustelmia siitä niin helposti. Tästä huolimatta olen kuitenkin löytänyt ihanan ja komean miehen rinnalleni, joka jaksaa joskus jopa auttaa näitten karvojeni nyppimisessä. Laserhoidot minäkin kuittaan turhiksi, 6000€ kankkulan kaivoon...
Ikinä ei kannattaisi lukea näitä, mutta mulla on paino noussut, muutama tumma karva ilmestynyt rintoihin ja lisäksi puhjennut hirveä akne josta kaikki huomauttavat. Mietin vain miten selvitellä ettei ole kyse tästä, koska kuukautiset heittelevät myös ja pahasti.
Diane Nova on mulla auttanut karvoihin, hiusten rasvoittumiseen ja paisemaisiin patteihin. Kohta mä alan olla sen ikäinen, että niiden syönti täytyy kuulemma lopettaa. Mä kun luulin, että laserilla voisi sen jälkeen pitää karvat poissa...voi kökkö, jos ei siitä olekaan apua! Mulla kasvoi kunnon viikset ja alavatsakarvat ennen pillereitä. Kai se on sitten pinsettihommia tiedossa joka ilta. :(
haha mul on kasvanu jo tosi kauan esim navast alas päin mustia karvoja ja viiksikarvoja. joskus nuorena sheivasin aina mun viiksikarvat, must tuntuu et se kiihdytti karvan kasvua. välillä on mustiaki viiksi tai leukakarvoja. Mut ei niin paljoo ku joillain.. Ennen olin TOSI taarkka siit et nypin tai sheivasin ne pois, esim ku yhel mun kaveril oli ihan hirveesti mustii kasvoi navasta alaspäin ja se ei sheivannu niin pidin sitä ällöttävänä. mut nyt ku oon sinkku niin unohan joskus jopa sheivaa kainalokarvatki, mikä on vähän ihanaa jossain salilla huomata sitten. xDD
Siis monil tummilla kasvaa karvoja enemmän ku vaaleilla... :) yhelläki kasvo viiksikarvat, siis ihan kunnolliset, mustat. eikä sheivannu ja muuten laittautu kuitenki jonkin verran niin olin aina silleen "omg...." ku ite seurustelin ja sheivasin aina kaikki jne.
Pcos:ta voi hoitaa em ruokavaliolla, hormonaalisesti ja lisäksi joissain tapauksissa puhkomalla niitä ylimääräisiä munasarjojen toimintaa häiritseviä rakkuloita. Etsi itsellesi asiantunteva gynekologi ja vaadi hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole pcos:ää, vaan muuten vain testot koholla ja karvat senkun kasvaa. Pillerit ja ruokavaliot eivät ole tuottaneet minkäänlaista apua. Aivolisäke on kuvattu jne, mutta syytä ei ole löytynyt. Olen luonnostani lihaksikas ja karvainen kuin mikä, mutta sheivaaminen auttaa. Vahata tai sokeroida en voi kun saan mustelmia siitä niin helposti. Tästä huolimatta olen kuitenkin löytänyt ihanan ja komean miehen rinnalleni, joka jaksaa joskus jopa auttaa näitten karvojeni nyppimisessä. Laserhoidot minäkin kuittaan turhiksi, 6000€ kankkulan kaivoon...
Hei oot kuin minä! Rakkuloita ei ole, sokerit normaalit, kroppa hoikka, kk-kierto kellontarkka 28 päivää. Silti karvoja on ihan hemmetisti ja lihasta myös. Hyvä puoli on voimakas libido :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei oot kuin minä! Rakkuloita ei ole, sokerit normaalit, kroppa hoikka, kk-kierto kellontarkka 28 päivää. Silti karvoja on ihan hemmetisti ja lihasta myös. Hyvä puoli on voimakas libido :D.
Kyllä, aivan sama! Kierto on likipitäen minuutintarkka ja libido on.. ...melkoinen. Joskus mietityttää, että miten suuri osa omasta persoonasta ja olemuksesta johtuu hormoneista kun olen ilmeisesti aika maskuliininen luonteeltani ja ns. johtajatyyppi. Olen muuten kyllä hyvin naisellinen, tai yritän ainakin, ja nuo karvat kiusaavat aivan kauheasti. Jotenkin vähän ristiriitainen olo melkein oman itsen suhteen ja teini-iässä oli etenkin vaikeaa, varmaan juuri tuon hormonisekasotkun takia kun oma identiteetti oli niin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te ihan kuin minä. Miten voi käydä mittauttamassa testot? Voinko pyytää vain terveyskeskuslääkäriltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te ihan kuin minä. Miten voi käydä mittauttamassa testot? Voinko pyytää vain terveyskeskuslääkäriltä?
Minua ei ole ikinä suostuttu hoitamaan tämän asian tiimoilta julkisella puolella. Ei ole kuulemma oikea ongelma. Teetätin siis yksityisellä nuo testit, maksoi muutaman sataa kaikkinensa.
Kun vain tietäisi, mistä lähteä edes hakemaan enää apua tähän. Iho ei kestä jatkuvaa sheivaamistakaan (sokerointi aiheuttaa mustelmia) ja kun olen ihan vitivalkoinen ja karvat paksuja ja mustia, niin pienikin sänki näkyy heti. Jos sheivaan aamulla, niin iho on karhea ja piikikäs jo illalla. Ja karvaa kasvaa hyvin miestyyppisesti, ei paria hassua jouhea siellä täällä, vaan naamassakin niitä on tuhansittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin yksityisellä.
Pakko suositiella, mutta sain viime viikolla Vaniqa -voidereseptin ja viikossa tuo on tuonut suoranaisen mullistuksen karvaongelmaani! Siis ihan oikeasti se on vähentänyt karvankasvua niin paljon, ettei tarvitse sheivata kuin aamulla ja silloinkin hyvin suurpiirteisesti. Iho myös näyttää muuten paljon paremmalta. Sänki tuntuu kyllä nytkin, mutta todella paljon vähemmän ja se ei näy. Olen oikeasti vain näpeltänyt kasvojani ja itkenyt liikutuksesta. Ei tuo poista ongelmaa, mutta olen niin helpottunut, että edes jokin auttaa tähän. Kymmeneen vuoteen ei ole ollut näin vähän karvaa! Olin ihan varma että tuokaan ei auta, ihanaa olla väärässä, olen ollut niin epätoivoinen.
Hei kaikille! Itselleni lopulta auttoi metformiini 1500mg päivässä - se on oikeasti siis diabeteslääke mutta yleisesti käytetty myös PCOS:n hoitoon, koska se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti insuliiniresistenssiin jne. Kierto on päivälleen ajallaan, hiukset alkaneet kasvamaan takaisin (otsalla ihanat vauvahiukset todisteena) tosin epämukava liikakarvoitus edelleen oireena, tosin niihin saatavilla karvanpoistomenetelmiä kotikäyttöönkin (elektrolyysi ja laser eivär toimineet). Myös paino putosi heti 10kg lääkkeen aloituksen myötä! Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan!
Tsemppiä! Minulla kasvaa noin 30 piikkimäistä, mustaa partakarvaa leukaan ja kaulaan joka päivä. Viimeksi tänään laskin, montako nypin pois- ja joka ikinen päivä joudun nyppimään. Ihan samanlaisia karvoja ovat kuin miehellänikin kasvojen alueella, ja koska ihoni on todella vaalea, näkyvät heti myös. Myös muualla kropassa on runsasta karvoitusta, muttei samanlaista. Tummaa ja pitkää, muttei piikikästä tai pikimustaa.
En tiedä, jotenkin olen oppinut hyväksymään itseni tämmöisenään. Olen kolmekymppinen. Nuorempana oli kamala kriisi jo ne ekat kaksi leukakarvaa. :D Ymmärrän kyllä hyvin, jos joku ei halua elää karvakasana kuten minä! Itse en sheivaa ollenkaan, häpyalueen siistin saksilla ja tosiaan nypin nuo leuka/kaulakarvat.
Tässäpä minun tarinani. Olen 29 vuotias ja pcos diagnoosi annettiin muistaakseni 18 vuotiaana kun menkat jäivät ykskaks pois. Silloin hihkuin riemusta kun ajattelin että JEE luonnonmukainen ehkäisy, ei tarvii kärsiä menkoista ja sitten kun joskus lapsia haluaa niin syö muutaman kuurin jotain hormoonia. Voi sitä typerää teiniä...näin 10 vuoden taistelun jälkeen ei voi muuta kuin hakata päätään seinään ja voivotella sitä lapsellista asennetta. 2008-2009 ei vielä netissä hirveesti varoteltu mitä kaikkea on odotettavissa, eikä silloinen naistentautien lääkärikään osannut tarpeeksi ymmärrettävästi selittää tilannetta ja sen vakavuutta. Kaiken on saanut kantapään kautta kokea itse.
Painon nousu on ehkä merkittävin syy-seuraus tekijä Pcos:ssa. Paino on ollut tasaisessa nousussa noin 17 vuotiaasta lähtien ja voi vain arvailla minkä verran hormooneilla on ollut osuutta asiaan. Painon pudotus, tai edes tasaisessa lukemassa pysyttely on ollut erittäin haastavaa koko aikuiselämän ajan, mutta onnistumisiakin on matkan varrella ollut. Häitä kohti mentäessä vuonna 2012 lähti lähes 15kg, ja vuonna 2015 avioero vei yli 20kg painosta mennessään.
Uuden parisuhteen myötä nuo menetetyt kilot ovat hiipineet takaisin. Tällä hetkellä ylipainoa on aivan liikaa. 170cm ja 117 kg ei ole kovinkaan kaunis lukema. Sivujuonena vielä rintojen alikehittyneisyys. 18 vuotiaaksi asti rintojen koko oli just ja just A, vaikka painoin silloinkin jo lähemmäs 90 kg. Rasvakudos ei tisseihin halunnut kasvaa, eikä ole tähän päiväänkään mennessä mainittavasti kasvanut. Keho on epätasapainoinen kun rinnat ovat nyt hätinään B kuppi, mutta rinnan ympärys noin 120 cm. Näyttää todella oudolta kun vaatekoko on 46/48/50 mutta tissit on kuin 50 kiloisella kirpulla. Lisänä vielä tubolaarista mallia...
jatkuu seuraavassa kommentissa....
....Tätä rintojen kehityspuutetta olen ajatellut johtuvaksi näistä hormonaalisista ongelmista.
Karvojen liikakasvu alkoi salakavalasti takareisistä jonne ei tule itse juurikaan vilkuiltua. Miten pitkään lie kasvaa rehottaneet ennenkuin huomasin asian. Onneksi ovat enimmäkseen vaaleita, mutta on siellä pitkää mustaakin jouhta seassa. Pahin alue on juuri pakaroiden alareunasta reisien keskikohtaan.
About 23 vuotiaana huomasin kaulani olevan aivan täydellisesti valkoisen maitohaivenen peitossa. (en juurikaan tutkaillut itseäni suurennuslasilla peilistä vaikka käytän meikkiä ja pidän ulkoisesti huolta itsestäni) Ensimmäinen oikea järkytys että mitä helvettiä tää on, ja sheiveri viuhtoi välittömästi nuo valkoiset riesakkeet pois. Siitäpä se kierre sitten lähti. Tottakai karvat alkoivat leukaan ja kaulaan kasvaa tiheämmin, terävämpänä ja aikaa myöten tummempana. Kaikki kotikonstit tuli vuosien saatossa kokeiltua, mutta sheivaus tuntui helpoimmalta.
Vuosien varrella liikakasvu on lisääntynyt mm. navan alle niinkuin miehillä yleensä, häpykarvat ovat levinneet pitkälle reisiin ja ahterin puolelle, ja rinnoissa on yksittäisiä pitkiä karvoja.
Karvojen kasvun nopeus on myös kiihtynyt.
Parta täytyy ajella joka päivä, säärissä tuntuu sänki jo 2 päivän ajelun jälkeen, ja nyt 1,5 vuoden ajan brasilialaisessa sokeroinnissa olen käynyt 4 viikon välein vaikka "normaali" käyntiväli on yleisesti noin 5-8 viikkoa. Näkyvä ja tuntuva sänki kasvaa koko haarovälin alueelle jo viikon jälkeen, mutta siihen ei lompakko anna periksi että joka toinen viikko olisin sokeroinnissa. Brassi kokemuksia lukeneena turhauttaa tämä päinvastainen reaktio omassa tilanteessa. Yleensä säännöllinen brassi vähentää karvojen kasvua, ja useilla kävijöillä käyntiväli pitenee jopa 2-4 kuukauteen, minulla ei ole ollut minkäänlaista muutosta parempaan.
Pahin tilanne on kuitenkin tämä parran kasvu. Siihen on vuosien varrella tullut kokeiltua kaikki mahdolliset konstit, nyt viimeisimpänä Spironolactone puolen vuoden ajan joka ei auttanut muussa kuin ihon kunnossa. Näpyt ja ihon epäpuhtaudet hävisi naamasta, mutta sen sijaan että naaman karvat olisivat lähteneet, alkoikin hiusten holtiton lähtö! Lopetin käytön heti kun tajusin että nyt ei ole normaalia hiusten lähtöä. (pakkausselosteessa mainitaan hiustenlähtö sivuvaikutuksena)
.....jatkuu.....
.....Seuraavaksi tuli Vaniqa voide jota olen nyt tammikuusta maaliskuuhun asti käyttänyt 2 kertaa päivässä. Ei mainittavaa vaikutusta. Lääkkeen ohjeessa sanotaan että vaikutuksen näkee yleensä vasta yli 2 kk käytön jälkeen -noh kohta 3 kuukautta mennyt eikä mitään merkittävää eroa ole. Edelleen sheivaan kerran päivässä, ja pari viikkoa takaperin kävin sokerilla poistamassa kaulan karvat testiksi että kasvavatko takaisin. Kyllä kasvavat perkele.
Lääkityshistoria on monipuolinen ja aivan liian rikkonainen johtuen oman elämäntilanteen heittelystä, perhesuhteiden ja suunnittelun muutoksista jne. Nyt on taas se aika kun aijon rukata lääkitykset kuntoon ja katsoa mitä tällä vuodella 2019 on antaa tilanteeni suhteen.
Lääkitys Pcon hoitoon oli usean vuoden ajan Metformiini, ja välillä Terolut vuotojen aikaan saamiseksi. Minipillereitä, Yasminia yms muita e-pillereitä söin myös ajoittain ihan kaiken varalta, ja pitämään jonkun sortin hormoonikiertoa tasapainossa. 24 vuotiaana yritettiin lapsen tekoa silloisen miehen kanssa, ja naistenpolilla kävin ovulaatiota kyttäämässä useamman kerran erinäisten ovulaatio-buustaus lääkitysten lomassa. Ei tärpännyt onneksi, sillä erinäiset onnettomat asiat suvussa veivät voimia ja stressitasot olivat liian kovalla raskauden yrittämiseen.
Metformiinin lopetin 2015 syksyllä, e-pillereitä ja minipilleitä olen syönyt vaihtelevasti vuoteen 2017 asti. Tällä hetkellä tilanne perhesuunnittelun suhteen on sellainen että tulee jos on tullakseen, joten e-pillereille ei ole painavaa syytä.
Pcos sairautena vaikuttaa hyvin kokonaisvaltaisesti psyykeen ja fyysiseen hyvinvointiin.
Oman arvontunto, minäkuva ja itsevarmuus on ollut koetuksella vuosikaudet, ja se tunne että asiolle ei voi tehdä mitään on alati läsnä omassa arjessa. Hormoonien epätasapaino on aiheuttanut varmasti muutoksia identiteettiin ja käyttäytymiseen. Seksuaaliterveydessä huomaan sen että kun ovulaatio puuttuu, ns. luonnollista panetusta en ole kokenut kuin muutamia kertoja elämäni aikana.
Ajattelin pistää plogin pystyyn tästä aiheesta, se kun tuntuu koskettavan ilmeisen monia naisia, ja tätäkin kirjoitusta olen työstänyt nyt 3 tuntia ja lisääkin ajatuksia olisi laittaa paperille.
Tässä kuitenkin oma tarinani tiivistetysti, toivottavasti siitä on jotain apua samojen ongelmien kanssa painiskeleville. :)
VHH ruokavalio tehoaa hyvin monilla pcos vaivoihin.