Kuinka moni pitää ulkona liikkumisesta pumppien ja kuntosalien sijaan?
Täällä yksi, joka mieluummin kävelee raittiissa ilmassa kuin hikoilee sisällä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki minun tuntemat kepeillä kävelijät on huonokuntoisia Vanhuksia? En tunne ketään salilla kävijää, joka kävelisi kepeillä. Päästäsi taidat keksiä, syytä siihen tosin en tiedä. Ja jos lihaskunto on kaukana terveellisyydestä niin miten selität ylipainon ja liikkumattomuuden tuomat ongelmat...
Moni salilla treenaaja rikkoo nivelensä, kun reuhdotaan liian isoilla painoilla. Hapenottokyky ja kunto ei nouse.
Lihaskunto on muuten monilla ylipainoisilla aika hyvä, heillähän on koko ajan käytönnässä kymmenien kilojen painot mukana joka liikkeessä. Ja siitä sen näkeekin, mitä se tekee nivelille.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vertaako joku oikeasti marjojen ja sienien poimimisen kyykkäilyä ja salin raskasta jalkatreeniä? Höpö höpö. :)
Helppo vertailla kun ei ole koskaan kokenut salitreeniä, jossa taju meinaa lähteä ja liikkuminen tekee puoli viikkoa tuskaa. Thaimaalaiset marjanpoimijathan olisivat kehonrakentajia aina Suomesta syksyllä lähtiessään.
Mä en ymmärrä tätä, että salilla rehkiviä jotenkin pidetään tyhminä kun eivät liiku ulkona.
Kaikki tuntemani salityypit käyvät myös ulkona liikkumassa, mutta lihaskunto haetaan salilta. Itse käyn 4x viikossa salilla ja pyöräilen neljä kertaa viikossa tunnin lenkkejä ja sen päälle lenkkeilen koiran kanssa.
Juuri salitreenin ansiosta pystynkin polkemaan aika maastoltaan vaativiakin lenkkejä, tunnin pyöräily on minimi.
Monipuolisuus on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Helppo vertailla kun ei ole koskaan kokenut salitreeniä, jossa taju meinaa lähteä ja liikkuminen tekee puoli viikkoa tuskaa. Thaimaalaiset marjanpoimijathan olisivat kehonrakentajia aina Suomesta syksyllä lähtiessään.
Ei, vaan ne thaimaalaiset nimenomaan ovat oikeasti hyvässä kunnossa. Jaksavat kyykätä tuntikausia siellä metsässä. Usko jo, että salilla kasvatettu lihas ei ole mitään hyvää kuntoa. Se on vaan lihasta.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki minun tuntemat kepeillä kävelijät on huonokuntoisia Vanhuksia? En tunne ketään salilla kävijää, joka kävelisi kepeillä. Päästäsi taidat keksiä, syytä siihen tosin en tiedä. Ja jos lihaskunto on kaukana terveellisyydestä niin miten selität ylipainon ja liikkumattomuuden tuomat ongelmat...
Moni salilla treenaaja rikkoo nivelensä, kun reuhdotaan liian isoilla painoilla. Hapenottokyky ja kunto ei nouse.
Lihaskunto on muuten monilla ylipainoisilla aika hyvä, heillähän on koko ajan käytönnässä kymmenien kilojen painot mukana joka liikkeessä. Ja siitä sen näkeekin, mitä se tekee nivelille.
Miksi et ole sanonut näille tuntemillesi salilla reuhtojille ettei koskaan ikinä saa käyttää isoja painoja jos se vaikuttaa liikerataan!?! Annat niiden tuhota itsensä väärällä tekniikalla ja itse naureskelet vauvapalstalla. Tyypillistä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ne thaimaalaiset nimenomaan ovat oikeasti hyvässä kunnossa. Jaksavat kyykätä tuntikausia siellä metsässä. Usko jo, että salilla kasvatettu lihas ei ole mitään hyvää kuntoa. Se on vaan lihasta.
Miten vertaat? Kuka juoksee nopeiten vai pisimmän matkan? Kumpi on silloin parempi?
"Lihaskunto on monilla ylipainoisilla hyvä" :D :D :D Kuka ylipainoinen haluaa haastaa minut juoksussa, leuanvedossa, punnerruksissa tai vaikka vatsalihaksissa?
Saat 1000e puhtaana käteen jos saat paremman tuloksen.
Vastaan nyt vaikka kaksneloselle. Tietenkään kukaan ei pidä salilla kävijöitä tyhminä. Kirjoitin sen 18 viestin. Monipuolisuus on toki aina hyvästä. Kirjoitin tahallisen sarkastisesti ja särmikkäästi, että menisi varmasti perille. Jotenkin tuntuu vain, että "salilla käymisestä" on tullut uusi normi. Tätä ilmiötä lähinnä ihmettelen. Tehtkää ihan mikä Teistä tuntuu hyvltä, niin teen minäkin.
Sekä että. Pelkkä ulkona kävely/juoksu ei riitä ,vaan lihaskuntoa 3-4 kertaa viikossa plus koreografilliset tanssitunnit.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapenottokyky ei parane? :D Hah hah! Siinähän se vasta paraneekin! Treenaamisessa hengitys ja sen ajoittaminen on hyvin tärkeitä. Kuten juoksemisessa. Kävellessä ja sienestäessä voit hengittää miten haluat, siinä pystyy puhumaan ja tekemään kaikkea muutakin turhaa samalla. Tuskin imuroidessasikaan keskityt hengittämiseen.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei pidä paikkaansa, että lihasharjoittelusta eivät hapenottokyky ja kunto nousisi. Kun tekee isoilla painoilla vähänkin pitempää sarjaa, aivan varmasti nousee, hikeä pukkaa ja hengästyy. Kun liikkeet tehdään oikein, ne niveletkin ovat ihan turvassa.
Marjapensaassa kykkiminen sen sijaan ei kehitä sen enempää hapenottokykyä kuin kuntoakaan.
HEI KAFFEPULLA!!
Minä olen varastokeräilijä. Menen kyykkyyn työpäivän aikana noin 500-1500 kertaa nostaen joka kerta noin 0,5-10kg tuotteita. Kävelen 8 tuntia päivässä. Olen tehnyt tätä vuosia. Olen silti rapakunnossa ja myönnän sen. Joten kannattaa oikeasti hankkia itse se fyysinen työ ja todeta, ettei se kunto sillä hyväksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Miten vertaat? Kuka juoksee nopeiten vai pisimmän matkan? Kumpi on silloin parempi?
No eihän ne kehonrakentajat jaksa juosta kovaa, eikä kauan. Eli kyllä se thaimaalainen marjanpoimija taitaisi selvitä voittajana kummassakin lajissa.
🇺🇦🇮🇱
Suorastaan rakastan ulkona lenkkeilyä. Kävisin lenkillä useamman kerran viikossa, jos vaan jalkavaivat eivät sitä estäisi. Juuri äsken tulin lenkiltä, joka sekin piti keskeyttää suunniteltua aiemmin, kun nilkka ja polvet alkoivat muistuttaa olemassaolostaan. No, onneksi on kuntosali ja spinning. Kävelylenkeillä voisin käydä, ellei kävely olisi niin kuollettavan tylsää. Tylsempää kuin spinning, jossa sentään tuntee oikeasti treenaavansa.
Tanssitunteja lukuunottamatta sisäliikunta ei ole koskaan napannut. Kuntosali lähinnä etoo, vaikka toki voisi olla hyväksi lihaksille. Päivittäiset parin tunnin kävelylenkit ovat sen sijaan ihan elinehto. Kävely tekee hyvää aivoille, jäsentää ajatuksia ja ruokkii luovuutta. On myös tutkitusti paras painonhallintakeino. Ei siksi, että kuluttaisi paljon kaloreita, vaan luultavasti siksi, että siitä saa hyvän olon vetämättä itseään piippuun, jolloin ruokahalu vähenee. Vaikutus kuntoon riippuu ihan siitä, kuinka nopeasti kävelee ja millaisessa maastossa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne kehonrakentajat jaksa juosta kovaa, eikä kauan. Eli kyllä se thaimaalainen marjanpoimija taitaisi selvitä voittajana kummassakin lajissa.
Miten niin salilla kävijät eivät jaksa juosta? Miksi siellä sitten on juoksumattoja ja kuntopyöriä ja miksi monet treenaajat juoksevat aamuaerobisella 5km lenkin säällä kuin säällä? Nehän juuri jaksaa liikkua, koska sitä harrastavat. Entäs kummalla on paremmat vatsalihakset? Tai lihakset ylipäätään. Käsittääkseni lihakset ovat luiden ja sisäelinten suojana, tämä vaikuttaa moneen terveydelliseen asiaan.
En jaksa väitellä. Katsotaan kumpi meistä joutuu rollaattorin avustuksella tekemään kauppareissut varhaisemmassa iässä.
En voi sietää salilla pumppaamista. Siitä tulee pää kipeäksi ja huono olo, vastenmielistä äherrystä se salilla käyminen. Ja ei, salilla käyminen ei ole mikään pakko, katsokaa vaikka ammattiballerinoja. Ovat paremmassa kunnossa kuin monet bikinifitness-akat.
Ohis: kun nimimerkki on Kaffepulla niin tuskin on mitään kovin valaisevaa sanottavaa kunnosta tai terveydestä... ;-)
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää salilla pumppaamista. Siitä tulee pää kipeäksi ja huono olo, vastenmielistä äherrystä se salilla käyminen. Ja ei, salilla käyminen ei ole mikään pakko, katsokaa vaikka ammattiballerinoja. Ovat paremmassa kunnossa kuin monet bikinifitness-akat.
Ammattiballerinat treenaavat myös salilla, ihan kuntosalitreeniä. Baletissa tarvitaan myös hyvää lihaskuntoa. Ei kuntosaliharjoittelun tavoite kaikilla ole suuret lihakset, balettitanssijoilla tavoite saada hyvät lihakset, joita tarvitsee tanssiessa, itselläni esimerkiksi tavoitteena pitää selkä- ja hartialihakset hyvässä kunnossa, jotta jaksan työtäni. Jos noin kipeäksi olet salilla tullut, olet treenannut todennäköisesti väärin, eikä varmasti jääkää muuta mieleen kuin vastenmielisyys. Itsellä aina ihana olo treenin jälkeen. :-)