Tuotantoeläinkuljetusten kauheudet - miten pystytte suhtautumaan ahdistumatta?
Maailmassa tapahtuu paljon kauheuksia. Itseäni ahdistavat kaikista eniten eläimiin kohdistuva julmuus ja erityisesti järjettömät elävien eläinten kuljetukset ympäri maailmaa. Eli teruraseläinten rahtaus esim. Etelä-Amerikasta teuraaksi Turkkiin ja muualle Lähi-Itään. Ymmärrän kyllä, että itsekseni asian itkeminen on hukkaa heitettyä energiaa, mutta joka kerta kun näihin uutisiin törmään, tulee itku ja toivottomuus ihmisten julmuudesta. Miten te pysytte suhtautumaan näihin asioihin? Oletteko ajattelematta? Hyväkyttäkö sen, että julmuuksia tähän maailmaan vaan mahtuu vai miten? Teettekö jotain asioiden muuttamiseksi?
Välillä tuntuu, että ei pysty iloitsemaan päivän positiivista asioista, kun ahdistaa ajatus, että koko ajan tapahtuu niin paljon eläimiin kohdistuvaa kärsimystä maailmassa.
Tämän aloitukset tarkoitus ei ole väheksyä ihmisiin kohdistuvia julmuuksia, mutta jostain syystä ihmisistä riippuvaisten eläinten kärsimykset tuntuvat itsestä kaikista pahimmilta.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Syökää suomalaista niin ei tarvitse tuollaista miettiä. Ja sinulle joka luulet että eläimiä kuljetellaan Suomessa päästä päähän olet väärässä! Suomessa eläin kuljetetaan lähimmälle teurastamolle, kuljetuksilla on tarkka lainsäädäntö muun muassa enimmäiskeston kohdalla (8h) ja eläimiä ei todellakaan kuljetella juuri muualle kuin sinne teurastamolle.
Lynkatkaa vain minut tästä kommentista, mutta tämmösille sivuille on ihan turhaa yrittää puhua Tämmöistä. Kyllä minuakin ahdistaa se, mitä näkee ulkomaiden eläinten kohtelu. Joissain maissa kuljetus on kuin villistä lännestä. Eläimet jäävät seinämiin kiinni, ahtaissa olosuhteissa kuljetusta, roikotettaan narussa jalasta kiinni ihan nautaeläimiäkin... Nuo nyt on vielä aivan pikku juttuja mitä olen nähnyt videoissa. Kyllä sitä kummasti huokasee vain helpotuksesta, että suomessa eläinten kohtelu on sentään paremmin. Ei sitä perus tallaajat ymmärrä ennenkuin oikeasti näkee ja osallistuu eläimen kasvattamiseen. Ulkomaalaista lihaa pitäisi opetella välttelemään. Tiedä minkälaisia mömmöjä niihinkin on pistetty ennen lihoiksi menoa. Suomessa sentään on tähänkin säännökset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kiehuu nämä asiat kans niin pahasti yli että on lihat jääny kauppaan jo useamman vuoden ajan. Vielä kun maitotuotteista luopuisi...
Mitä odotat?
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä jonkin verran lihaa (luomua, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa) sekä käytän vähän luomumaitoa ja luomumunia, sekä hitusen kalaa. Tosin luomulihan kulutustakin olen vähentänyt sen teurasvideon jälkeen.
Mä yritän itse tehdä sen minkä pystyn.
Anteeks, mutta eikö tuo ole aika tekopyhää? Miksi ylläpidät ja rahoitat eläintuotantoa näillä "jonkin verran, vähän, hitusen" ostoksillasi? JOKAISELLA valinnalla on väliä, ja joka kerran kuin valitset ostaa "himppasen, hippaspippasen, inasen, aavistuksen" (tai millä sanoin sitä haluatkin vähätellä) eläintuotteita, olet juuri rahoittamassa ja mahdollistamassa sitä toimintaa, josta sanot haluavasi eroon.
Itse erään suuren teurastamon leivissä olleena voin kertoa, ettei Suomessakaan sian viimeinen matka ole mikään huviajelu. Toki matka tilalta teurastamoon jo stressaa eläimiä (siat ovat hyvin älykkäitä ja kyllä tajuavat, että loppu häämöttää), ennen itse teurastastusta ne ovat navetassa pienissä karsinoissa (8-12 sikaa per karsina, hyvä kun on tilaa kääntyä). Tappeluita tulee usein. Lain mukaan eläimiä ei saa tarpeettoman kauaa pitää karsinassa, mutta ilmeisesti tämä "tarpeettoman kauan" on häilyvä, ainakin meillä oli ihan ok että kuljetus tuli lauantaina aamuyöstä ja siat teurastettiin vasta maanantaina aamulla.
Siat kuljetetaan pitkin ajokäytävää eräänlaiseen kehtoon, jossa ne taintuvat kaasusta. Sen jälkeen, mikäli kaikki menee hyvin, sikaa ei satu vaan se kohtaa loppunsa tajuttomana. Valitettavasti olen nähnyt turhan monta kertaa miten kaikki ei mene suunnitelmien mukaisesti. Sika nostetaan kehtokäsittelyn jälkeen takajalastaan pää alaspäin roikkumaan ja teurastaja tekee sen kurkkuun Y-viillon, sika kuolee verenhukkaan. Mikäli sika kuitenkin tokenee ennen tätä viiltoa, niin sille annetaan sähköä jotta se taintuisi uudelleen. Kyseinen asia tuottaa kipua eikä aina edes toimi. Olen nähnyt, miten sika ensin sai sähköä, sitten sitä ammuttiin pulttipyssyllä silmien väliin ennen kuin se rauhoittui. Epäselvää on, että kuoliko sika vielä siihenkään, varmuuden vuoksi siltä viillettiin kurkku.
Koin nämä valitettavat epäkohdat niin suurina ongelmina, että lopetin lihansyönnin ja etsin itselleni uuden työn. Ja Suomessa asiat on maailmanlaajuisesti verrattuna oikein hyvin.
Tiedän useampia teurastajia, jotka ovat kestäneet sitä työtä vain aikansa, jonka jälkeen ovat hakeutuneet muihin töihin sekä lopettaneet lihan syömisen. Ilmeisesti ala vaatii tietynlaisen mielenlaadun, koska sinne jäädäkseen, työkseen päättämään elämiä väkivaltaisesti, täytyy olla pikkuisen kahjo...
Maailmalla tapahtuu niin paljon kauheuksia, että sitä turtuu. Ei ole eläinten kärsimykset ihan ensimmäisenä mielessä.
Kyllä ahdistaa paljon. Olen tosi sinisilmäinen, mutta en käsitä miten ihmiset pystyvät kamalin julmuuksiin. Mm. Teuraseläinten potkiminen ja hakkaaminen. Kyllä on monet itkut itketty näiden eläinten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aihetta liipaten todettakoon, että Suomessa kehitettiin liikkuva teurastamo. Eli rekassa oli tilat ja välineet teurastukselle ja homma hoidettiin navetan pihassa. Näin ollen yhtäkään elävää elikkoa ei olisi tarvinnut kuskata mihinkään. Mutta kas kummaa, EU:n ja Suomen idiootit virkamiehet olivat sitä mieltä, että eihän noin saa tehdä ja sitten sekin homma loppui. Heidän mielestään on parempi, että niitä eläimiä rahdataan ympäriinsä.
Kyllä itsekkin olen sitä mieltä, että eläimelle parasta olisi lopettaa paikanpäällä tutussa ympäristössä. Valitettavasti se ei enään onnistu ja eläimet on vain pakko pistää sinne teurastamoihin. Tiedän tilanteen, missä eräässä maatilassa vaihdettiin kuljetus lähimmälle teurastamolle, koska eläimillä oli liian pitkä teurastus matka. En voi tietää mitä teurastamolla eläimelle tapahtuu, mutta tuskimpa siellä voi yllätysvierailuja tehdä tai näytetä kokonaan mitä sielä tapahtuisi kuitenkaan.
Suomessa siankasvatus on niin terveellä pohjalla, että sitä tullaan katsomaan ulkomaita myöden. Suomessa siat ovat niin onnellisia, että niiltä ei tarvitse typistää häntää, koska niillä ei ole mitään tarvetta purra toistensa saparoita stressissä. Esimerkiksi Saksassa sikojen saparot typistetään, heille on käsittämätöntä, että Suomessa pystytään kasvattamaan sikoja niin hyvin.
Mitä tulee lihansyönnin välttämiseen ja kasvisruuan suosimiseen - noh, eläinten paskassa ne kasvit kasvavat. Ja se vasta on epäekologista, että rahdataan toiselta puolelta maailmaa soijaa ja oliiviöljyä ja kiivejä ja ties mitä tänne Suomeen. Te ette silti varmaan itse hakattuja sademetsiä soijanakkeja syödessänne.
Vierailija kirjoitti:
Minä hämmennyn aina, kun ihmiset asettavat jotkut tiety eläimet ja niihin kohdistuvat kauheudet inhimillisen kärsimyksen edelle.
Miksi se ahtaasti kuljetettava nauta on jotenkin arvokkaampi kuin kihomato? Miksi hyttysen saa houkutella ansaan ja polttaa sähköllä kuoliaaksi? Miksi rotan saa myrkyttää niin, että se kuolee janoon? Tai miksi rottia saa loukuttaa kauppojen varastoissa, miksi niitä ei sallita elintarvikkeiden lähellä?
Miten moni itkee sitä, että oravat syövät linnunpoikasia? Ja kissat oravanpoikasia?
Tänääkin moni myrkyttää turkiskuoriaisia aivan kuin niillä ei olisi oikeutta elää!
Juuri näin! Kaksinaismoralistisuutta parhaimmillaan
Olen jo kauan ollut kasvissyöjä. Minun ruokani takia ei eläimiä tarvitse tappaa eikä viedä teurastamoon.
Muistan miten eräs sukulaiseni, joka oli kasvattanut karjaa, kertoi, että kun lehmiä vietiin teurastamon autoon, ne itkivät. Hänestäkin se tuntui todella pahalta kun lehmät ymmärsivät, mitä tulee tapahtumaan. Aivan kauheaa...
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kauan ollut kasvissyöjä. Minun ruokani takia ei eläimiä tarvitse tappaa eikä viedä teurastamoon.
Muistan miten eräs sukulaiseni, joka oli kasvattanut karjaa, kertoi, että kun lehmiä vietiin teurastamon autoon, ne itkivät. Hänestäkin se tuntui todella pahalta kun lehmät ymmärsivät, mitä tulee tapahtumaan. Aivan kauheaa...
Ihan varmaan ymmärsivät juu. Tunteidensiirtoa parhaimmillaan. Sukulaisesi on malliesimerkki psykologian opetukseen.
Hyväksyn jotenkin sellaisen lihatuotannon, missä possut ulkoilevat niityillä ja metsissä ja teurastetaan kotitilalla. Tällaisesta paikasta voisin ostaa muulle perheelle lihaa, vaikka en itse syökään sitä.
En voi asialle muuta kuin pitää huolta siitä, että omat elukat teurastetaan kotona tai kuljetetaan itse teurastettavaksi. Hevosia löytyy.
Maailma on paha paikka. En jaksa jatkuvasti murehtia. Olen lihansyöjä enkä analysoi, miksi syön lihaa enkä jotain nyhtökauraa tai kasviksia pelkästään. Liha on ihmisen ruokaa ja sillä lähtee nälkä. Jos voisin helposti poistaa tuotantoeläinten kärsimykset, sen tekisin. Elämässäni on kuitenkin itseni kannalta tärkeämpiäkin asioita, joten en aio murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa siankasvatus on niin terveellä pohjalla, että sitä tullaan katsomaan ulkomaita myöden. Suomessa siat ovat niin onnellisia, että niiltä ei tarvitse typistää häntää, koska niillä ei ole mitään tarvetta purra toistensa saparoita stressissä. Esimerkiksi Saksassa sikojen saparot typistetään, heille on käsittämätöntä, että Suomessa pystytään kasvattamaan sikoja niin hyvin.
Mitä tulee lihansyönnin välttämiseen ja kasvisruuan suosimiseen - noh, eläinten paskassa ne kasvit kasvavat. Ja se vasta on epäekologista, että rahdataan toiselta puolelta maailmaa soijaa ja oliiviöljyä ja kiivejä ja ties mitä tänne Suomeen. Te ette silti varmaan itse hakattuja sademetsiä soijanakkeja syödessänne.
Et varmaan sitten tiennyt, että tuo ylistämäsi sikatuotanto nimenomaan kuluttaa 85 % Suomeen tuodusta soijasta rehunaan. Rehuksi tuotettava soija tarvitsee jatkuvasti lisää viljelyalaa, minkä johdosta soijaviljelmille joudutaan raivaamaan uutta peltoalaa Alankomaiden pinta-alaa vastaava määrä vuosittain! Että ei ne soijat kasvissyöjien suuhun mene... Ja mitä tulee tuohon paheksumaasi "toiselta puolelta maailmaa rahdatuista" tuotteista - et varmaan tiennyt sitäkään, että World Watch -instituutin tutkimuksen mukaan yli PUOLET hiilidioksidipäästöistä johtuu nimenomaan eläintuotannosta. Eli vaikka söisin kuinka paljon toiselta puolelta maailmaa rahdattua ruokaa, on sen ympäristövaikutukset silti PIENEMMÄT, kuin sinun lihasi... Burn!
Vierailija kirjoitti:
Kulutat kuitenkin maitotuotteita? Ikävä sanoa, mutta siinä tapauksessa et todellakaan voi pestä eläinten verta käsistäsi. Maito ei ole mikään lihalehmän kiva pikku sivutuote, vaan nimenomaan relevantti osa lihantuotantoa. Mitä luulet, että niille lypsetyille lehmille tapahtuu viiden vuoden iässä, kun niiden tuottavuus laskee (kun naudan normaali elinikä olisi sellaiset 20 vuotta)? Kyllä, ne pistetään lihoiksi. Mitä luulet että syntyneille sonnivasikoille tapahtuu, joita ei voida kytkeä maidontuotannon oravanpyörään? Kyllä, ne kasvatetaan lihaksi. Eläimen maito kuuluu sen omalle jälkikasvulle, ei aikuisten ihmisten vatsaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutat kuitenkin maitotuotteita? Ikävä sanoa, mutta siinä tapauksessa et todellakaan voi pestä eläinten verta käsistäsi. Maito ei ole mikään lihalehmän kiva pikku sivutuote, vaan nimenomaan relevantti osa lihantuotantoa. Mitä luulet, että niille lypsetyille lehmille tapahtuu viiden vuoden iässä, kun niiden tuottavuus laskee (kun naudan normaali elinikä olisi sellaiset 20 vuotta)? Kyllä, ne pistetään lihoiksi. Mitä luulet että syntyneille sonnivasikoille tapahtuu, joita ei voida kytkeä maidontuotannon oravanpyörään? Kyllä, ne kasvatetaan lihaksi. Eläimen maito kuuluu sen omalle jälkikasvulle, ei aikuisten ihmisten vatsaan!
Minä en ymmärrä tuota "älkää juoko lehmänmaitoa, maito kuuluu vasikoille!" Mistä luulet että maatilan pitäjät saa rahansa? Ei pelkästä eläimen kasvatuksesta ainakaan. Nykyään muutenkin lehmät on jalostettu tuottamaan paljon enemmän maitoa, mitä yksi vasikka pystyy juomaan. Jos naudalla ei ole enään käyttöä, mitä luulette näille sen jälkeen tapahtuvan?
Ei kiinnosta tippaakaan ja lihaa syödään perheessämme entiseen malliin.
Juuri ostin muuten ankanmaksaa.
Seuraan päivittäin eläinsuojeluaiheista uutisointia ja olen alkanut turtua kaikkeen julmuuteen niin, että se enää harvoin jaksaa hetkauttaa. Sen verran paljon eläinoikeusliike on sitä väkisin hangannut naamaan. Käsittelenkin nykyään näitä asioita melko asialähtöisesti, silti pitäen jokaista kärsimystä vääränä.
Pitkät teuraskuljetukset ja olot teuraskuljetuksissa, sekä käsittely teurastamoissa ovat ihan oikea suomalainen eläinsuojeluongelma. Suututtaa, kun moni tila ihan aikuisten oikeasti huolehtii niistä eläimistään hyvin ja rakkaudella, on nimet ja paljon paremmat tilat kuin lain minimi vaatiin, virikkeitä, ulkoilumahdollisuuksia, yms. Ja sitten tulee se teurasauto ja sen jälkeen eläimen loppuelämä on pahimmillaan yhtä helvettiä.
Pitäisi äänekkäästi meidän kansalaisten yhdessä vaatia korjauksia tähän paitsi Suomessa, myös koko EU:n laajuisesti. Ja kun EU on laittanut eläinpolitiikkansa kuntoon se voisi uskottavasti koittaa maailmanlaajuisesti vaatia kauppakumppaneitaan parempaan eläinten kohteluun.
Vegaanisuus, free range, vapaa tuotanto ja luomu ovat keinoja, joita me kuluttajat voimme tehdä muuttaaksemme maailman eläinten kohtelua. Esim. Lidlissä jäivät häkkikanojen munat hyllyyn, vapaan kanan munat vietiin käsistä ja nyt he lopettavat häkkimunien myynnin kokonaan. Myös vegaanisten tuotteiden määrä lisääntyy koko ajan. Sekasyöjäkin voi tuoda vaihtelua ruokavalioonsa valitsemalla välillä vegaanisia tuotteita ja samalla tukea ympäristöystävällisyyttä ja taistelua kohti parempaa eläinten kohtelua.