Miten hampaat muka kerkeää pesemään kahdessa minuutissa??
Selittäkää minulle, kun en kertakaikkiaan tajua. Eihän siinä ajassa edes ehdi koskettaa hammasharjalla kaikkien hampaiden kaikkia pintoja!
Tuntuu että jos hampaiden harjauksen tekisi täysin oikeaoppisesti niillä tekniikoilla mitä suuhygienistit neuvovat käyttämään, niin hommaan menisi yli tunti! Silti virallinen suositus on vain 2-3 minuuttia.
Olisi kiva nähdä miten hammaslääkärit ja suuhygienistit itse noudattavat hoitosuosituksiaan omassa elämässään, en nimittäin usko että he oikeasti elävät niin kuin opettavat. Jos he todella toimisivat omien neuvojensa mukaan, niin he itsekin tajuaisivat, kuinka suuri ristiriita hoitosuosituksissa vallitsee neuvottujen tekniikoiden ja ohjeellisen ajankäytön välillä!
Kommentit (9)
Toiset harjaa hitaasti, toiset nopeasti. Tästäkin suositus on vuosien mittaan muuttunut, en tiedä mikä nykyään normi. Itselä menee 2-3 minuuttia ja saan puhtaaksi, olen nopea ja tarkka.
Onko sun kädessäsi jokin vamma, jos ei harja liikahda jokaisen hampaan pinnalle alle 15 sekunnissa?
Toki herään aamulla klo 4:00, että ehdin pestä hampaat ennen töihin lähtöä.
Suomen opetukset on muutenkin ihan v'tuillaan. Täällä pestään hampaita liian vähän.
2minuuttia on ok aika, mutta pitäisi pestä paljon useammin kuin kaksi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee muutama minuutti, en ole ikinä kärsinyt rei'istä ja hammaslääkäri jaksaa kiitellä hampaideni kuntoa joka käynnillä.
Harjaan huolellisesti perinteisellä hammasharjalla kahdesti päivässä ja lankaan joka ilta.
Siinäpä se paradoksi onkin. Jos todella harjaat huolellisesti, niin miten saat homman tehtyä vain muutamassa minuutissa? Hampaistossa on usein monia vaikeasti puhdistettavia rakoja ja koloja, joiden puhtaaksi saaminen vaatii melkoista hammasharjan kääntelyä ja pyörittelyä. Jo niihin vaikeisiin paikkoihin menee enemmän kuin muutama minuutti, ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Suomen opetukset on muutenkin ihan v'tuillaan. Täällä pestään hampaita liian vähän.
2minuuttia on ok aika, mutta pitäisi pestä paljon useammin kuin kaksi kertaa päivässä.
No ei todellakaan kannata pestä yhtään useammin kuin 2 kertaa päivässä. Liian usein toistuva harjaaminen aiheuttaa ienrajan vetäytymistä ja hammaskiilteen kulumista.
Jos on pakko saada suu puhtaaksi esim. syömisen jälkeen, niin huuhdella kyllä voi.
Miten siihen saa kulumaan enemmän aikaa? Ei minulla ole hampaassa kuin max. 3 pintaa, joihin ylettää harjalla. Hammasvälit lankaan/käytän hammasväliharjaa, sen jälkeen sähköhammasharjalla 2 minuuttia, jossa ehtii hyvin käydä hampaat kaikilta näkyviltä pinnoiltaan läpi.
minä harjaan 30 sekunnissa
en vaan saa siihen kulumaan enempää aikaa. kaikki kohdat käyn läpi ja puhdasta tulee. No olenkin aika näppärä käsistäni että ehkä se on tekniikkalaji.
Mulla menee muutama minuutti, en ole ikinä kärsinyt rei'istä ja hammaslääkäri jaksaa kiitellä hampaideni kuntoa joka käynnillä.
Harjaan huolellisesti perinteisellä hammasharjalla kahdesti päivässä ja lankaan joka ilta.