Mensan nettitestit vs. virallinen testi
Kiinnostaisi tietää miten paljon nuo nettitestien tulokset yleensä poikkeavat Mensan virallisen testin tuloksesta. Itse tein neljä Mensan nettitestiä; Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan ja tulokset olivat seuraavat:
Suomi 128
Ruotsi korkein mahdollinen tulos
Tanska 135
Norja 133
Kaikki siis keskihajonnalla 15, jolloin Mensan raja on 131. Miten paljon yläkanttiin nuo nettitestit näyttävät? Kun en oikein usko, että Mensan jäseneksi pääsisin, vaikka looginen päättelykykyni on hyvä. Noiden testien tekeminen on muuten hauskaa ajanvietettä, tehkää itsekin ja kertokaa mitä tuloksia saitte. Suomen ja Norjan testit ovat samanlaisia, toisen tein eilen ja toisen tänään ja tuollainen heitto äo:ssa.
http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27
https://mensa.dk/test-din-ik
https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/
http://test.mensa.no/
Kommentit (54)
Aika monta "mensalaista" taas vauvanpaskapalstalla. Oikea tilastollinen ihme. No, ehkä ne työssäkäyvät tekevät päivisin muuta kuin pätevät keskustelupalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen nettitestistä olen saanut 140, Norjan testistä tuli 140 ja Ruotsin testistä maksimit. Tanskan testiä en enää jaksa tehdä tälle iltaa.
Jaksoinpas. 140 siitäkin.
Voiko noista nettitesteistä edes saada 140?
Kukapa testejä tekevä haluaisi kuulla olevansa ihan tavallinen... Minäkin olin pettynyt saadessani ruotsalaisesta Mensa-testistä vain 128. Suomen 135 tuntui paljon mukavammalta 😃 (minkä nyt sain kätevästi tähän ilmoitettua!)
Ihmiset ovat anonyymeinäkin sangen turhamaisia. Minä ainakin.😂
Huomaa että moni täällä vastannut omaa alhaisen älykkyysosamäärän, koska väittävät saaneensa nettitestissä/mensan testissä tuloksen joka ei ole mahdollinen ollut enää vuoden 2007 jälkeen :D
Yleensä ketjussa joku ilmoittaa saaneensa 132 mutta tehneensä testin väsyneenä ja keskittymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen nettitestistä olen saanut 140, Norjan testistä tuli 140 ja Ruotsin testistä maksimit. Tanskan testiä en enää jaksa tehdä tälle iltaa.
Jaksoinpas. 140 siitäkin.
Voiko noista nettitesteistä edes saada 140?
Muistelin että Suomen testistä ainakin paras mahdollinen tulos oli "135 tai enemmän" tai jotain sinnepäin. Muutama vuosi sitten tein joten onhan tuo voinut muuttuakin.
Alla oleva teksti sisältää sekä faktoja että omia henkilökohtaisia mielipiteitäni, joita tulisi tulkita sellaisina.
Sain vuonna 2016 nettitestistä tuloksen 133 ja
Mensan virallisesta testistä 2017 äo:ksi >135. Suurempi kuin -merkki johtuu siitä, että nykyinen, nopea 20 minuutin testi, joka mittaa enemmän prosessointinopeutta kuin -syvyyttä, ei anna tarkkaa tulosta siinä parhaiten suoriutuvalle prosentille.
En usko Mensan virallisen testin olevan tarkka mittari älykkyydelle, vaikka testattu saisikin ns. tarkan tuloksen kyseisestä testistä, toisin kuin minä. Olin hieman pettynyt siihen, miten helppoja kysymykset lopulta olivat. Aikaa niiden tekemiseen ei ollut kovin paljon, mikä onkin testin idea, mutta silti... Testiä ei saisi kyetä tekemään vain vilkaisemalla tehtäviä. Prosessointinopeus ei mittaa älykkyyttä tarkasti, vaikka nopea aivotyö onkin osa älykkyyttä. Se, miten syvälle ihminen kykenee ajattelemaan ilman aikarajoitusta, kertoo, kuinka älykäs hän oikeasti on.
Hei,
Tuli pohdittua onko nuo testit ihan valideja(=päteviä)? Löysin mensan kotitestin ja tein huvikseen. Antoi tulokseksi 101, oon lähemmäs 30v.
Toki suuntaa antava niinkuin sivullakin sanottiin mutta jäin pohtimaan onko ihan huijausta.
Mitäs luulette?
En ole sen kummemmin älyäni pohtinut tai kuinka huippua se on. Nauratti kyllä toi tulos voiko olla😁
Kauan aikaa sitten ex, prinsessaksi hemmoteltu perheen pienin, oli tehnyt jonkun Pirkka-lehden testin ja saanut siitä jonkun hienon tuloksen ja vuoden verran jaksoi vähän väliä kaikille sanoa että pääsisi mensaan heittämällä.
Vanhempansa käyttivät neitoa testissä sitten ,ja sen jälkeen se vaihtoi minut pois ja kaverinsa. En siis tiedä tulosta testistä, mutta voinee jotain päätellä kun tyttö "hävisi"
Ja ihan normiduunissa näyttää olevan kun olen sattumalta nähnyt softafirmassa asioidessa.
Sain 100. En jaksa keskittyä noihin tehtäviin. Arvasin suurimman osan tai ohitin kysymykset.
Älykkö(kö) kirjoitti:
Hei,
Tuli pohdittua onko nuo testit ihan valideja(=päteviä)? Löysin mensan kotitestin ja tein huvikseen. Antoi tulokseksi 101, oon lähemmäs 30v.
Toki suuntaa antava niinkuin sivullakin sanottiin mutta jäin pohtimaan onko ihan huijausta.
Mitäs luulette?
En ole sen kummemmin älyäni pohtinut tai kuinka huippua se on. Nauratti kyllä toi tulos voiko olla😁
Mensa on ilmeisesti nostanut vaatimustasoa noissa nettitesteissä. Joko on tullut liikaa hylsyjä varsinaisissa kokeissa tai sitten jäsenmäärä kasvanut liikaa suhteessa väestön määrään. Koulutustason kasvaessa pitää testienkin rajojen nousta. Vaikka Mensa mielellään mainostaa, että ovat testattavan henkilön taustasta riippumattomia testejä niin ei se nyt ihan noinkaan mene.
Siinä nettitestissä mitä itse kokeilin oli suhteellisen monimutkaisia kuvapäättelytehtäviä eli piti päätellä erilaisista kuvista ne joista syntyy tietynlainen kaava tai kuvio. Vaikka olen opiskellut loogista alaa niin testi oli haastava minullekin. En nyt muista lukuja tarkkaan, mutta jäin jonkin verran alle hyväksyttävän rajan vaikkakin pisteitä oli keskimääräistä enemmän. Varmasti treenaamalla saisi pistemäärää korotettua jos haluaisi. En ole käynyt virallisessa testissä joten en tiedä koostuuko se pelkästään noista palikkatehtävistä vai onko siellä jotain yleistietoa mittaaviakin mukana.
Ongs inhottavaa näyttää autistilta vaikka pärjää Mensan testissä? Meinaan että kaikki kadulla vastaan tuliat pitää teitä ihan normi älykkäinä...
Meikämandoliinin äö osamäärä onkin täysi kymppi että repikää siitä!
Sain 96 ja aikaa jäi 2/3 yli vähintään. Testi kertoi ainakin siitä, että minulta saattaa loppua pitkäjänteisyys ennen älyä.
Mielekkäämpi testi voisi antaa ihan eri tulokset, ehkäpä pelimaailma ja mensa voisi lyödä hynttyyt yhteen ja luoda jotain enemmän innostavaa.
No sain nettitestistä 135. Vois mennä vitsillä siihen oikeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mene mieluummin töihin.
Hähä.
Ps. sain 137.
Nettitesti on todennäköisesti pelkkä markkinointikikka. Sillä saadaan kaikki potentiaaliset Mensa-jäsenet käymään maksullisessa live-testissä, josta sitten voi tulla tulokseksi jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene mieluummin töihin.
Hähä.
Ps. sain 137.
Hähä, meen opiskelee.
Kaippa Mensa on tavallaan osaamisen ja erikoiskykyjen tunnistamista ja tunnustamista. Pitkään ollaan kuitenkin eletty maailmassa, jossa on ihannoitu lähinnä lihaksia ja traktorin kokoa :D
Nettitestissä olen saanut 130, muutaman vuoden välein olen sen huvikseni tehnyt aina uudestaan.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että miten älykkyyttä mitataan muka vain tuollaisilla päättelytehtävillä. Ihan jo arvaamalla voi saada hyvän tuloksen.
Joskus olen tehnyt sen Mensan testin ja sain jonkun suht hyvän tuloksen, mutta en jaksa uskoa yhtään, että se tulos oikeasti kertoisi jotain älykkyydestäni. Ehkä enemmänkin onnesta, kun satuin valitsemaan oikean vastauksen tarpeeksi monta kertaa.