Mensan nettitestit vs. virallinen testi
Kiinnostaisi tietää miten paljon nuo nettitestien tulokset yleensä poikkeavat Mensan virallisen testin tuloksesta. Itse tein neljä Mensan nettitestiä; Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan ja tulokset olivat seuraavat:
Suomi 128
Ruotsi korkein mahdollinen tulos
Tanska 135
Norja 133
Kaikki siis keskihajonnalla 15, jolloin Mensan raja on 131. Miten paljon yläkanttiin nuo nettitestit näyttävät? Kun en oikein usko, että Mensan jäseneksi pääsisin, vaikka looginen päättelykykyni on hyvä. Noiden testien tekeminen on muuten hauskaa ajanvietettä, tehkää itsekin ja kertokaa mitä tuloksia saitte. Suomen ja Norjan testit ovat samanlaisia, toisen tein eilen ja toisen tänään ja tuollainen heitto äo:ssa.
http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27
https://mensa.dk/test-din-ik
https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/
http://test.mensa.no/
Kommentit (54)
mensalainen kirjoitti:
Huomaa että moni täällä vastannut omaa alhaisen älykkyysosamäärän, koska väittävät saaneensa nettitestissä/mensan testissä tuloksen joka ei ole mahdollinen ollut enää vuoden 2007 jälkeen :D
En ole vastannut ketjuun, mutta tein nettitestejä joskus 2002-2003 ja 2003 virallisen testin (153). En tiedä nykyisiä rajoja, koska ei enää kiinnosta.
Ja ap ihmetteli, miksei kukaan vastaa tuloksekseen noin sata. Koska heitä ei kiinnosta tehdä testejä eikä osallistua tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: olet tehnyt noita testejä niin monta kertaa, että olet oppinut vastaamaan niihin (vaikkeivät tehtävät ole ihan identtisiä, niin ne ovat kuitenkin hyvin samankaltaisia), ja sen takia äo:si "paranee" :)
Luulen, että itsekin pärjäisin Mensan testissä, koska tykkään ratkoa tuon tyyppisiä tehtäviä. Mensan ja muitakin netti-äo-testejäkin olen tehnyt monesti, ne on ihan hauskaa ajanvietettä. Tulokset sen kuin paranee joka kerta :D
En usko, että älykkyyttä voidaan kovin luotettavasti mitata ko. tehtävillä. Ymmärtääkseni TODELLISTA älykkyyttä on hyvin vaikea määritellä ja mitata.
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt mikä tuon Mensan tarkoitus on. Yhdistyksillä kai aina pitää olla joku tarkoitus? Kertokaa jos tiedätte!
En minäkään ymmärrä mikä Mensan tarkoitus on :) Olisi silti mielenkiintoista tietää pääsisinkö mahdollisesti jäseneksi (en tosin tiedä mitä ihmettä jäsenkirjalla tekisin). Sen tiedän, että kun noita testejä tekee monta peräkkäin, äo saattaa "parantua" jonkin verran, mutta siinäkin on joku tietty raja.
Ap
Mistä alapeukut? En ymmärrä mikä Mensan tarkoitus on. Siis se on yhdistys, jonka jäsenten tulee olla älykkäämpiä kuin 98% väestöstä, mutta miksi? Silti, olisi mielenkiintoista tietää pääsisinkö jäseneksi (tuskin).
Ja noita tuloksia voi parantaa tekemällä samankaltaisia testejä monta, mutta siinäkin on rajansa. En usko, että pystyn saamaan 150 vaikka kuinka eri testeillä harjoittelisin. Aikani kuluksi tein lisää testejä (googlatkaa free iq-test) ja sain niistäkin ~130.
Miksi kukaan ei muuten koskaan näissä ketjuissa saa normaaleja tuloksia (~100)?
Ap
He ei avaa näitä ketjuja kun eivät pääse kehuskelemaan ylivertaisilla ominaisuuksillaan.
Täälläkö ne kaikki älyköt nykypäivänä luuhaavat? Kerran vuodessa alentuessani lukemaan vauva.fi:n tekstejä, en mitenkään olisi voinut kuvitella, että tämä olisi näin älykkäiden ihmisten foorumi. Todistin siis taas kerran itselleni, kuinka erehtyväinen pieni ihminen voi olla.
> Miksi kukaan ei muuten koskaan näissä ketjuissa saa normaaleja tuloksia (~100)?
Mukavuusalue. Ihmiset tekevät (vapaaehtoisesti) asioita, joista pitävät tai joissa ovat hyviä (usein sama asia).
Tutustuin erääseen mensalaiseen pintapuolisesti. Korosti älykkyyttään, koska oli mensalainen. Hän vaikutti pätemisentarpeessaan aika yksinkertaiselta. Mielenterveyspotilas monella tapaa. Toivottavasti saa asiansa kuntoon. Älykkyys ei hänestä paistanut. Paljon älykkäämpiä ovat olleet ne joilla ei mensan jäsenyyttä ole...
Tein mensan nettitestin, sain 118. Tieteen kuvalehden testistä sain 131, tein toisen kerran ja sain 135. Olen tehnyt Mensan suuri aivotreenikirjan tehtäviä, kirjan alussa helppoja, sitten keskivsikeita ja lopuksi vaikeita. Kirjassa monenlaisia tehtäviä. Alussa helpoiksi luokitellut numerotehtävät olivat minulle vaikeita. Kirjan lopussa vaikeat tehtävät, joista sanottiin että ovat todella vaikeita niin olivat minulle helppoja. Tehtävät joissa piti etsiä eroavaisuuksia kuvista yms. ja jotka luokiteltu vaikeiksi ni ne olivat minulle käsittämättömän helppoja. Tarkoitan että onko kyse kuitenkin tehtävän luonteesta miten pärjää. Voidaanko älykkyyttä mitata objektiivisesti.
Korjaus edelliseen mensan nettitestistä sain 114.
Sain Mensan nettitestistä 97. On vähän huono olo, lievä päänsärky ja ajatus harhaili. Täytyy kokeilla joskus paremmalla ajalla uudestaan.
Sain (ilmeisesti Norjan tai Tanskan en muista) 113-120.
Ei kuulosta ihmeellisestä mutta olen 11 vuotias:D
Itsellä on hahmottamiseen liittyviä ongelmia, esim matematiikka ja kuviot todella hankalia.
Silti sain Mensan nettitestistä tuloksen että olen suurinta osaa fiksumpi :D
Sain nettitestistä 135. Olen tehnyt myös suomalaisten suuryrityksten eniten käyttämän kykytestin missä olin joka alueella (verbaalinen, matemaattinen, abstrakti) parempi kuin ylemmät toimihenkilöt ja johtajat keskimäärin. Heille siis kyseinen testi tarkoitettu. Varsinkin abstraktissa osiossa joka eniten muistuttaa mensan testiä olin "reilusti parempi" kuin keskiverto ylempi toimihenkilö/johtaja Suomessa.
Eli kyllä mensan nettitestikin kertoo jotain miten pärjää muita vastaan tosielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Sain (ilmeisesti Norjan tai Tanskan en muista) 113-120.
Ei kuulosta ihmeellisestä mutta olen 11 vuotias:D
Mitäs noissa testeissä pitää tietää jotta ne voi tehdä?
Se mensan nettitesti antaa kaikille hurjia lukuja. SIllä ilmeisesti koitetaan saada maksavia asiakkaita oikeaan testiin.
Itse naputtelin sitä joku ilta ja kun en jaksanut mennä testiä loppuun saakka niin räpsin loput summa mutikassa. Sain tulokseksi jotain vähän vajaa 140. Vähän nauratti kun kuka tahansa lapsi olisi voinut naputella satunnaisesti sitä hiirtä.