Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 18v poika ei muista ollenkaan sitä 11.9.2001 tapahtunutta terrori-iskua?

Ihme juttu
11.09.2016 |

Hän sentään täytti sinä päivänä 3v ja muistaa tapahtumia, mitä tapahtui hänen ollessaan alle 1v.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä jos minä sain tiedon ko tapahtumasta vasta tapahtumaa seuraavana päivänä, niin en voi tänäpäivänä sanoa muistavani ko tapahtumaa, hä?

Viittaan siis tuohon kun joku ekaluokkalaisena sanoo katsoneensa asian tiimoilta televisiota koulussa, niin täällä kuorossa huudetaan, ettei voi olla mahdollista kun se tapahtui vasta iltapäivällä ja kaiken lisäksi asia paljastui tertori-iskuksi vasta illalla, niin tuo ekaluokkalainen ei voi koko asiaa "muistaa".

Kyllä minäkin muistan tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden uutisoinnin ja muut puheet ja voin kysyttäessä väittää asian muistavani vaikka en tiedä tarkkaa asioiden kulkua, kellonaikoja ym. ja luulen, että tieto tuli vähän myöskin viiveellä. Kukaan ei tainnut livekuvaa tapahtumista päästä seuraamaan.

Vierailija
22/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan, kun kesken tunnin ope avas telkkarin ja kateltiin uutisissa mitä tapahtu, olin tuolloin 7v. En kyllä ymmärtänyt mitä oikein tapahtuu ja eniten ihmetytti miks siitä hössötetään täällä Suomessa :D

Olitko iltakoulussa? Tuohan tapahtui myöhään iltapäivällä/alkuillasta.

Miten niin myöhään?

Minä työskentelin tuolloin opettajana. Viimeisen oppitunnin jälkeen laitoin telkkarin päälle ja siellä näytettiin kuvaa tapahtumasta. Ei silloin vielä mitenkään myöhä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elikkä jos minä sain tiedon ko tapahtumasta vasta tapahtumaa seuraavana päivänä, niin en voi tänäpäivänä sanoa muistavani ko tapahtumaa, hä?

Viittaan siis tuohon kun joku ekaluokkalaisena sanoo katsoneensa asian tiimoilta televisiota koulussa, niin täällä kuorossa huudetaan, ettei voi olla mahdollista kun se tapahtui vasta iltapäivällä ja kaiken lisäksi asia paljastui tertori-iskuksi vasta illalla, niin tuo ekaluokkalainen ei voi koko asiaa "muistaa".

Kyllä minäkin muistan tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden uutisoinnin ja muut puheet ja voin kysyttäessä väittää asian muistavani vaikka en tiedä tarkkaa asioiden kulkua, kellonaikoja ym. ja luulen, että tieto tuli vähän myöskin viiveellä. Kukaan ei tainnut livekuvaa tapahtumista päästä seuraamaan.

Lässynlässyn, ei kukaan sanonut ettei kyseinen silloinen ekaluokkalainen voi muistaa tapahtumaa, kerrottiin vaan ettei muista oikein kun luulee katsoneensa tapahtumia koulussa telkkarista (kun se tapahtui). 

Vierailija
24/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan, kun kesken tunnin ope avas telkkarin ja kateltiin uutisissa mitä tapahtu, olin tuolloin 7v. En kyllä ymmärtänyt mitä oikein tapahtuu ja eniten ihmetytti miks siitä hössötetään täällä Suomessa :D

Miten niin myöhään?

Minä työskentelin tuolloin opettajana. Viimeisen oppitunnin jälkeen laitoin telkkarin päälle ja siellä näytettiin kuvaa tapahtumasta. Ei silloin vielä mitenkään myöhä ollut.

Ensimmäinen kone törmäsi suomen aikaa n varttia vaille neljä iltapäivällä, on se "myöhään" jos puhutaan ekaluokkalaisen koulupäivästä. Uutislähetykset on alkaneet melko pian sen jälkeen koska toisen koneen törmäämisen katsoin suorassa lähetyksessä, en muista oliko kotimainen kanava vai joku ulkomainen uutiskanava. 

Vierailija
25/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajanut töistä hakemaan lastani päiväkodista. Radio on ollut auki ja uutisointi alkoi silloin illalla. Eli kuulin jutusta jossain vaiheessa ennen viittä illalla. Oli aika järkyttävää, kun olin itse muutama vuosi aiemmin käynyt wtc-torneissa.

Kun lapsi meni nukkumaan, ryhdyin itse aktiivisesti seuraamaan uutisia.

Vierailija
26/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli viikonpäivä

Vierailija
27/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastasyntynyt vauva. Mies soitti töistä että telkkari päälle mutta eka juttu oli vasta viiden tai kuuden uutisissa, kuvaa siis. Olin juuri vaihtanut nettioperaattoria joten nettikin oli alhaalla. Turhautti ja lujaa.

Vierailija
28/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin myöhään?

Ensimmäinen kone törmäsi suomen aikaa n varttia vaille neljä iltapäivällä, on se "myöhään" jos puhutaan ekaluokkalaisen koulupäivästä. Uutislähetykset on alkaneet melko pian sen jälkeen koska toisen koneen törmäämisen katsoin suorassa lähetyksessä, en muista oliko kotimainen kanava vai joku ulkomainen uutiskanava. 

Ensimmäinen isku tapahtui 8:14, suomen aikaa 15:14.

Ja kuvaa telkkarissa näytettiin hyvin pian tapahtuman jälkeen.

Ekaluokkalainen on voinut olla ip-kerhossa tuolloin.

Itsekään en muista näinkö kuvat ensimmäisestä savuavasta tornista suomalaiselta vai ulkomaiselta kanavalta. Usein kyllä silloin katsoin viimeisten oppituntien jälkeen ulkomaisia kanavia sillä kotimaisilta tuli siihen aikaan vain jotain typeriä tv-chattejä tai vastaavia joita oppilaat joskus katsoivat välitunnilla. (Saivat amiksessa olla luokassa välkällä.)

Vierailija
29/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin myöhään?

Ensimmäinen isku tapahtui 8:14, suomen aikaa 15:14.

Ja kuvaa telkkarissa näytettiin hyvin pian tapahtuman jälkeen.

Ekaluokkalainen on voinut olla ip-kerhossa tuolloin.

Itsekään en muista näinkö kuvat ensimmäisestä savuavasta tornista suomalaiselta vai ulkomaiselta kanavalta. Usein kyllä silloin katsoin viimeisten oppituntien jälkeen ulkomaisia kanavia sillä kotimaisilta tuli siihen aikaan vain jotain typeriä tv-chattejä tai vastaavia joita oppilaat joskus katsoivat välitunnilla. (Saivat amiksessa olla luokassa välkällä.)

Eipä ollutkaan 8:14 vaan 8:46. Osa nettilähteistä väittää ensimmäisen iskun tapahtuneen 8:14 vaikka siihen aikaan vasta toinen lentokoneista nousi Bostonin kentältä.

Varmaan joskus neljän aikaan (suomenaikaa) on kuvaa tästä näytetty joillakin tv-kanavilla.

Vierailija
30/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistai.

Vierailija
31/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään muista WTC:tä vaikka olenkin "jo" 20. Olen kuitenkin ollut alle kouluikäinen tapahtuman aikaan (täyttänyt viisi vuotta parin kuukauden päästä tapahtumasta) ja varmasti vanhemmatkin ovat vähän varjelleet minua.

Vierailija
32/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, nro 31 tarkentaa siis että vaikka täytän kohta jo 20 (pari kk vaille)

Vierailija
33/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan elämälle se ei ole ollut merkittävä tapahtuma. Ei noin varhaisesta lapsuudesta muista kuin asioita, jotka oli tärkeitä itselle.

Vierailija
34/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun tehtiin koulussa tietokoneilla ryhmätyötä koulun jälkeen, ja yksi sitten sanoi ei jlauta tulkaa katsomaan. Epäuskoiselta ja vitsiltä se ensin tuntui, kunnes netti alkoi täyttymään videoista. Ryhmätyö jäi siihen, seurattiin koko ilta koneilla tilannetta. Olihan se teinin elämässä aika vaikuttava kokemus. Mutta 3-vuotiaalle ei.

Vierailija
35/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11 enkä muista varsinaisesti itse päivästä. Ei liikuttanut minun elämääni. Muistan vain kaiken kohun myöhemmin.

Vierailija
36/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään muista esim. kuuhun laskeutumista vaikka silloin olinkin vähän reilu 1v

Vierailija
37/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään muista Tsernobyliä ja olin tuolloin jo sentään pikkukoululainen.

Outoa, tuosta puhuttiin aikoinaan kuukausia.

Vierailija
38/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla yksi nainen väitti kiven kovaan että isku tapahtui 9. marraskuuta.

Vierailija
39/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä samaa videopätkäähän näytettiin lakkaamatta koko iltapäivä ja ilta ja varmaan seuraava ja sitä seuraava päiväkin. Hyvin on siis voitu katsoa koulussa seuraavana päivänä. Itse olin tuolloin 14, ja muistan isän nauliintuneen tunneiksi tv:n ääreen. Koulussa tuosta ei sanottu mitään, kun ei kuulunut opetusohjelmaan. Jokainen ope taisi tehdä tavallaan.

Vierailija
40/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10. Näin iltauutisissa tjsp ensimmäisen kerran videokuvaa miten tornit sortuivat ja muistan kysyneeni isältä, että kuoliko siellä oikeasti ihmisiä. Seuraavana päivänä koulussa asiaa puitiin aika paljon ja muistan välitunnilla pelänneeni sotaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi