Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako 13v lapsen jättää yksin kotiin 2 vk?

Vierailija
11.09.2016 |

Siis olemme menossa lomalle mieheni kanssa, ja lapsella on kyllä isompia sisaruksia lähellä ja voi soittaa heille jos tulee hätä, mutta tarvitseeko lapsenvahdin?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut tuon ikäisenä pari viikkoa yksin kun isä oli työmatkalla, jääkaappi täynnä ruokaa ja jätti rahaa vielä varuiksi jos loppuu. Hyvin selvisin, ei mitään ongelmaa.

Vierailija
42/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 14 ja 12. Juuri mietin sitä voisiko yhtenä iltana olla keskenään niin että tulen klo 23 maissa kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa jättää yksin.

Vierailija
44/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan voi. Vastuutonta. Jos kertoo koulussa tms, niin tulee lastensuojeluilmoitus, se on varma.

Vierailija
45/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että lähdette ja lapsi jää yksin. Koulu tai joku muu taho tekee varmasti lastensuojeluilmoituksen. Jos tilanne on kuvaamasi kaltainen, niin tehdään lapsen kiireellinen sijoitus per heti. Siinä sitten mietitte asiaa viranomaisten kanssa ja pääsette asiakkuuteen. Voi olla aika vaikea vakuuttaa sossuja siitä, että olet muka riittävän hyvä äiti lapsellesi.

Toivottavasti häpeät. Toivottavvsti tämä on trolli.

Vierailija
46/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää yksin

Vierailija
47/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin lapsesta. Olisi hyvä jos sisarukset voisi käydä edes välillä Siellä tai olla yötä, 2 viikkoa ihan yksin ei kuulosta hyvältä vaikka periaatteessa pärjäisikin. Kavereistakaan ei koskaan tiedä, joku päättää vähän kutsua teille porukkaa ja hups asunto onkin entinen sen jälkeen. Kyllähän tuon ikäinen yleensä joitakin öitä voi olla yksin mut 2 viikkoa on turhan pitkä aika. Itse järjestäisin jonkun joka voi välillä ollut siellä hänen kanssaan, maksaisin siitä jopa. Mut 2 viikkoa yksin on ihan liikaa!

Vierailija
48/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 90-luvulla neljä viikkoa yksin kotona pari kk vajaa 16-vuotiaana. Isossa omakotitalossa. Olin tosi kiltti ja tunnollinen nuori enkä tehnyt mitään pahojani ja hyvin pärjäsin, mutta en ikinä jättäisi omaani tuon ikäisenä noin pitkäksi aikaa. Enkä 13-vuotiasta kuin max yhdeksi yöksi pakon edessä.

Vierailija
49/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä suhtaudutaan näköjään todella negatiivisesti tohon ajatukseen 13-vuotiaan viikonlopusta yksin kotona. Viikonloppu yksin kotona olisi mun mielestä tosi kiva juttu. Saisi ottaa vähän vastuuta ja katsoa telkusta Netflixiä häiritsemättä ketään yms. Tämä siis yhden 13-vuotiaan näkökulmasta katsottuna.

Vierailija
50/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riippuu ihan esiteinin kypsyydestä :) Jos fiksu, luotettava ja kykenee ottamaan itsestään vastuun (laittaa ruokaa, pesee pyykkiä jne jne) niin uskaltaisin jättää kun kerta lähistöllä on isommat sisarukset vähän vahtimassa.

Mä näen tän erittäin hyvänä tapana alottaa itsenäistyminen ja tapana opetella ottamaan vastuuta itsestään :)

Erittäin hyvää lomaa teille :)

Vierailija
51/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyjään lapset pitää kasvattaa pumpulissa, eikä puhettakaan siitä että alle 18 vuotiaan voisi jättää yksin hetkeksikään.

Itse olin 15 kun jäin useammaksi kuukaudeksi yksin kotiin äidin sairastelun vuoksi, ja elossa edelleen ollaan!

13-vuotias ei ole enään mikään pikkuvauva joka olisi riippuvainen mamman tissistä (mikä SELKEÄSTI unohtunut hyvin monella palstalaisella), kyllä ton ikänen pärjää jos on kasvatettu siten, että mamma ja isukki ei ole joka asiassa tehnyt puolesta ja paaponut pilalle.

Vierailija
52/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelläolevaan kommenttiin: 13v ei tosiaan ole mamman tississä riippuva vauva, MUTTA lain silmissä 2 vkoa yksin kotona , kun vanhemmat ovat ulkomailla LOMALLA, on heitteillejättö. Kuten joku kirjoittikin, niin kiireellinen sijoitus napsahtaa heti. Siinä on sitten turha itkeä puhelimessa, kun lastensuojelu soittaa äidille kaukomaille..

Vierailija
53/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei edes riipu lapsen "kypsyydestä" !! Ei todellakaan ketään 13 vuotiasta voi tuollai jättää yksin!😠 Älytöntä! En jättänyt kumpaakaan lapsistani yksin edes yhdeksi yöksi vielä tuon ikäisenä, silti ovat nyt Onnellisia, Järkeviä, Kouluttautuneita, parikymppisiä!

Vierailija
54/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin siskoni kanssa tuon ikäisenä kotona keskenämme viikon. Veljelleni äitimme jätti rahaa ruokaa varten, minulle ei. Pakkaseen myös teki ruokia.

Hieman myöhemmin tuosta jäin kokonaan yksin kotiin, olin 15v silloin. Ruokarahaa sain ja samalla tavalla pakkaseen ruokaa. Minun vastuulleni jäi myös kissat, koirat ja kaikki muutkin eläimet ym. En hirveästi nauttinut yksin olosta isossa talossa kun syksyllä oli syysmyrskyjä ja vanhassa talossa milloin paukkui mikäkin.

Omiani en jättäisi mistään hinnasta. Itse sanoin etten halua jäädä yksin, mutta vaihtoehtoja ei ollut kun äiti halusi päästä reissuun. Tokalla kerralla edes siskoni ei enää asunut samalla paikkakunnalla, että olisi tarvittaessa apua saanut.

Vierailija
55/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää. Älä huoli.

Vierailija
56/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ei edes ole laillista ehkä kukaan ei kiinnitä huomiota, mutta tuollaiseen tilanteeseen voi soittaa poliisit.

Vierailija
57/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaani en ole jättänyt edes yhdeksi yöksi yksin, poika täyttää kohta 14. Kaksi viikkoa! Millä lapsi elää, miten huolehtii itsestään. PIzzaa!

Olen opettaja, ja jos tietäisin, että joku seiskaluokkalainen on kaksi viikkoa yksin kotona vanhempien lomaillessa, tekisin lasun heti.

Vierailija
58/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne sisarukset ei voi tulla siksi ajaksi kotiin asumaan?

Vierailija
59/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan voi.13-v on pikkulapsi.

Vierailija
60/70 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdemme kaukomatkalle ja lapsi on koulussa, hänellä on muutenkin paljon poissaoloja kun lomailemme paljon, sisaruksille ei pääse koska he ovat opiskelioita, mutta voivat silti tulla esim: joka toinen päivä katsomaan nopeasti että kaikki on hyvin, ja lapsi osaa kyllä tilata pizzan tai tehdä puuroa yms.

Mikä muka estää sisruksia tulemasta kotiin asumaan siksi aikaa?? Tai joku muu, tai sitten menee jollekin kaverille tai otatte lapsen mukaan lomamatkalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan