Uskaltaako 13v lapsen jättää yksin kotiin 2 vk?
Siis olemme menossa lomalle mieheni kanssa, ja lapsella on kyllä isompia sisaruksia lähellä ja voi soittaa heille jos tulee hätä, mutta tarvitseeko lapsenvahdin?
Kommentit (70)
Ette lähde lomalle, jos noin pieni jää yksi.
Kiva jos koulussa muut saavat tietää että nyt on kämppä jossa voi bilettää. Kiltillekkin voi käydä näin.
Itse kun jäin ekaa kertaa 13-vuotiaana yksin järjestin bileet heti välittömästi kun vanhemmat olivat ulkona ovesta. Olin heidän mielestään kiltti ja kunnollinen tyttö eivätkä he olisi koskaan arvanneet, vaan paljastin tämän heille vasta aikuisena. Koti oli kuitenkin aina siisti ja tavarat paikoillaan kun perhe palasi takaisin, eikä tilanne bileissä koskaan riistäytynyt käsistä. Se kuitenkin riippuu aivan täysin kavereista ja niistä vieraista, sillä jos teini on tyhmä ja kutsuu yhdenkin idiootin paikalle (joka kutsuu kymmenen kaltaistaan vieraaseen paikkaan), se on sitten siinä.
Viikonloppu on mielestäni 13-14 vuotiaalle se maksimi aika. Silloinkin pitää olla jonkin verran omatoiminen ja rohkea, ettei esim pelkää kotona yksin. Tunnen ihmisen, joka pelkäsi jopa parikymppisenä yksinoloa silloin kun kämppis ei ollut kotona... Riippuu siis ihan lapsesta, mutta kaksi viikkoa on joka tapauksessa liian pitkä aika. Teille voisi tulla aikuinen sisarus siksi aikaa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähdemme kaukomatkalle ja lapsi on koulussa, hänellä on muutenkin paljon poissaoloja kun lomailemme paljon, sisaruksille ei pääse koska he ovat opiskelioita, mutta voivat silti tulla esim: joka toinen päivä katsomaan nopeasti että kaikki on hyvin, ja lapsi osaa kyllä tilata pizzan tai tehdä puuroa yms.
Ja sisaruksista joku ei voi asua teillä sitä kahta viikkoa? Lapsi elää pelkällä pitsalla ja puurolla? Nyt taisi ajaa trollivene karille.
Ei voi jättää! Olet itsekäs ja sydämetön!
Kun aloittaja kysyy voiko lapsen jättää kotiin yksin, siinä tulee vastaus jo kysymyksessä.
Lapsi pärjää varmasti ilman vanhempiaan loman ajan, eikä 13v välttämättä edes halua lomalle vanhempien kanssa, mutta pelkästään puhelimen varaa ei voi jättää. Joku aikuinen pitää järjestää lapsen seuraksi tai sitten lapsi voi yöpyä sisaruksillaan.
Trollihan tämä nyt tietenkin on, mutta ei voi jättää yksin.
On ilman muuta lastensuojeluilmoituksen paikka, KUN tuo tulee koulussa ilmi.
Heh, mä olin kultaisella 80-luvulla 13-vuotiaana 10 päivää yksin kotona vanhempien lomaillessa Floridassa. Kävin ruokarahoilla laitattamassa nenääni lävistyksen ja olkapäähän tatuoinnin. Siihen aikaan ei mitään lupalappuja kyselty.
Äiti ei kotiin tullessaan uskonut, että tatuointi oli aito, vaan yritti mm. öljyn kanssa hinkata pois. Huuto oli melkoinen, kun kävi ilmi, että ei kuva lähde mihinkään :D
Mä vietin kyllä niin hurjan nuoruuden, etten ikinä uskaltaisi jättää omaa teiniäni noin pitkäksi aikaa yksin, kun tiedän omakohtaisesti, mitä kaikkea silloin voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi.
Teen susta lastensuojeluilmoituksen.
Jos jotain sattuu, olette pahassa tilanteessa.
2viikkoa ON pitkä Eikä.
Kysyin pelkästään asiaa, ja ymmärsin kyllä asiat joita en ottanut huomioon.
Herran jumala! Missä asutte niin teen lastensuojeluilmoituksen!
Et voi jättää tuon ikäistä yksin noin pitkäksi aikaa. Itse olin viikon vanhemman veljen kanssa kaksin joskys 14-1u-vuotiaana kahdestaan ja se meni ihan ok. Kuitenkin on aina se vaara, että joku ulkopuolinen saa tietää tästä ja tulee kutsumattomia vieraita.
13-vuotiaalle tarvitaan lapsenvahti tai sitten sovitaan, että hän menee tuoksi ajaksi mummolasn / kaverille tms.
Menkää viikoksi lomalle ja järkätkää lapsenvahti.
T. 12- ja 14-vuotiaiden äiti
Ei todellakaan voi!! Heitteillejättö!
Nyt järki käteen. Vähintäänkin siellä olisi bileitä jatkuvasti.
Maksatte vaikka niille isommille sisaruksille, että ottavat lapsen hoitoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Siis olemme menossa lomalle mieheni kanssa, ja lapsella on kyllä isompia sisaruksia lähellä ja voi soittaa heille jos tulee hätä, mutta tarvitseeko lapsenvahdin?
Oletko ihan tosissaaasi!!!!???,
Ihan karmivaa ajatella mitä voisi tapahtua kahdessa viikossa kiltillekin 13-vuotiaalle. Ei tarvita muuta, kun että joku kaistapää saa vihiä yksin olevasta 13-vuotiaasta. Joku varomaton lipsahdus vaan tarvitaan, esim. somepäivitys.
Oma 14-vuotiaani pärjäisi kyllä viikon yksinään. Mutta melkoisen huoletonta olisi meno. Ei varmaan mitään bileitä järkkäisi eikä varmasn kukaan meille luvatta tunkeutuisi. Mutta vaikka lapsi on itsenäinen ja osaava, voisi olla turvaton olo ja vähintäänkin päivärytmi ja asunto menisivät täysin sekaisin.
Toki tiedän tapauksia, joissa 16-vuotias asuu jo omillaan. 13-vuotias on kuitenkin vielä ihan lapsi.
Mistä näitä sikiää? Aivan vanhemmista, jotka eivät välitä. Taitaa historia toistaa itseään.
Itse muutin kotoa jo 14:nä pois kun isäpuoli ei tykänyt musta. Muutin siskon luo, sisko oli aina poikakaverinsa luona ja ehkä kerran viikossa kävi omalla kämpillänsä joten käytännössä olin omillani jo sen ikäisenä. Äkkiä opin pesemään pyykit ja tekemään ruokaa, kaveritkin tykkäs kun oli paikka jossa bilettää ja sillein. Ihan hyvin voi 13v:n jättää yksin ja kerta isompia sisaruksia lähellä niin ei hätää ja voihan sille lapselle vaikka soittaa joka päivä ja kysyä mite menee :)
Eiköhän tämä nyt ole tapauskohtaista. Jotkut 13-vuotiaat pärjää ja toiset ei. Pitäis nyt lastaan hieman tuntea. Ja olla tarjolla paikka mihin mennä jos yksinolo ei sujukaan tai muuten tulee pelko. Ei ne pedofiilit ikkunoista tullut 90-luvullakaan vaikka yksin lapsena olinkin.
Ihan tosissaaanko aloittaja kyselee moista? Ei juma, ehdotan Vuoden Paskin Mutsi-palkintoa. Kerkeet reissamaan sittenkin kun se lapsi on isompi!
Olen itse viettänyt omet viikoloput yksin kotona 13v. lähtien ja ihan hyvin pärjäsin ja olihan se kivaa.
Mutta ei liika vapaus liian aikaisin ole hyvästä vaikka olikin aika järkevä enkä ihan pahimmasta päästä.
Omia nuoria en ole jättänyt yksin liian aikaisin...siis koko viikonlopuksi.
Taas on yksi lapsi tiellä kun vanhempien pitää saada matkustaa. Anna sijoitukseen kun on noin vaikeaa.
Oma perse edellä!