Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naksuuko teillä selkäranka?

Vierailija
11.09.2016 |

Mulla on alkanut naksumaan. Mistähän johtuu?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäranka ei, melkein kaikki muu kylläkin sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaranka naksuu ja rutisee. Alkoi joskus kolmekymppisenä. Röntgenkuvissa näkyy "degeneretiivisiä muutoksia". Mitään selitystä tai ratkaisua saatikka apua en kipuihini/naksumiseen ole saanut. Koitan jumpata ja jooga on auttanut jonkin verran.

Vierailija
4/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus alaselässä naksahtaa kun nousen ylös sohvalta.

Vierailija
5/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselkä naksahtaa.

Välillä naksahdus aiheuttaa kipua kunnes naksahtaa uudelleen ja kipu hellittää.

Saattaa olla että joku välilevy on löysä ja liikkuu siellä.

Vierailija
6/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselästä kuuluu monta kertaa päivässä, useimmiten suoristaessani ryhtiä, sellainen hassu naksahdus, ei sellainen kuin muista nivelistä ja paikoista, vaan jotenkin sellainen ihmeellinen "klunk" -ääni. Vaikea ihan selostaa, mutta omituinen ääni kuitenkin. Muutenkin selkä naksuu usein, venytellessä voi naksaa 5-8 kertaa niin kovaa, että vieressä seisoja sen kuulee. Mistä johtuu? Alaselkä on tosi kipeä usein.

Vierailija
7/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla naksuu koko selkä. Kiertoliikkeissä rusahtelee monta kertaa ja yläselkä naksahtaa monesti kun ihan vaan roikottaa ylävartaloa kohti lattiaa suorilla jaloilla. Fysioterapeutin mukaan minulla on yliliikkuvat nivelet..

Vierailija
8/41 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaselästä kuuluu monta kertaa päivässä, useimmiten suoristaessani ryhtiä, sellainen hassu naksahdus, ei sellainen kuin muista nivelistä ja paikoista, vaan jotenkin sellainen ihmeellinen "klunk" -ääni. Vaikea ihan selostaa, mutta omituinen ääni kuitenkin. Muutenkin selkä naksuu usein, venytellessä voi naksaa 5-8 kertaa niin kovaa, että vieressä seisoja sen kuulee. Mistä johtuu? Alaselkä on tosi kipeä usein.

Onko sinulla lihasjumeja esim. pakaroissa, lonkankoukistajissa tai takareisissä?

Minulla oli vuosia kiputiloja lonkissa joitain vuosia sitten. Tein runsaasti lihaskuntotreeniä ja venyttelin, ei vienyt kipuja pois.

Kävin osteopaatilla ja hän totesi minulla pahan skolioosin. Hoiti sen pois.

Huisan iso apu käsittelystä minulle oli :)

Kipuja ei ole sen koomin ollut :)

Vierailija
9/41 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla lihasjumeja esim. pakaroissa, lonkankoukistajissa tai takareisissä?

Minulla oli vuosia kiputiloja lonkissa joitain vuosia sitten. Tein runsaasti lihaskuntotreeniä ja venyttelin, ei vienyt kipuja pois.

Kävin osteopaatilla ja hän totesi minulla pahan skolioosin. Hoiti sen pois.

Huisan iso apu käsittelystä minulle oli :)

Kipuja ei ole sen koomin ollut :)

Ei ole. Pahoja niskajumeja kyllä (jännitysniska kai), niin pahoja siis että voi nousta kuume, pyörryttää, heikottaa ja sydän tykyttää, oksettaa ja tuntuu että pää räjähtää. Lantio on kuulemma vino (siinä määrin, että alushousujenkin reunanauha on näkyvästi vinossa) ja toinen jalka aavistuksen pidempi, mutta fysioterapeutti ei ainakaan nähnyt asiassa mitään ongelmaa tai edes huomionarvoista.

Vierailija
10/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, en viitsi aloittaa uutta ketjua, kun tulisi lähes sama otsikkokin.

Eli itselläni rutisee ja naksuu lanneranka, eli selkärangan alaosa todella paljon. Melkein mikä tahansa liike, joka jotenkin kohdistuu lantioon saa selän rutisemaan. Ääni on melkein kuin kahvimyllyssä jauhaisi kahvinpapuja, eli pitkä rutina ja välillä jos vaikka istun tai nousen istumasta, voi naksahtaa isosti kerran tai kahdesti. Yöllä kun käännyn, niin miehenikin usein herää selkäni naksumiseen ja rutinaan.

Olen kysynyt asiasta ortopediltä, osteopaatilta, fysioterapeutilta,monelta hierojalta, jäsenkorjaajilta ja saan aina lähes saman vastauksen. Joo, ei se ole vaarallista, jos ei käy kipeää. No nyt viimeisen parin kuukauden aikana on rutina alkanut tuntua vähän pahemmalta, lähes kipeältä ja se on myös laajentunut, eli onko nyt vaarallista ja jos on, niin miten?

Mitä pitäisi tehdä ja mistä ihmeestä tuo rutina ja naksuminen johtuu?

Onko kenelläkään selvinnyt vastaavan syy ja onko parantunut ja jos, niin millä keinoin? Kiitos etukäteen vastauksista.

Vierailija
11/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisätiedoksi, että olen koko elämäni harrastanut liikuntaa ja olen hoikka. Nykyään harrastan kevyempää liikuntaa, kuten joogaa ja kävelyä, eli pallopelit, hyppiminen ja pomppiminen ovat jääneet.

Mietin, pitäisikö mennä röntgeniin, kun on kuitenkin tuollaista kovien osien rutinaa ja naksumista, vai magneettiin? Mitä olette mieltä?

Taitaa olla harvinaisempi ongelma tuo selän rutina, naksuminen ja paukkuminen, kun siitä on niin vähän keskusteluja ja kukaan ammattialainenkaan ei ole osannut vastata, mistä ongelmasta se kertoo. Ärsyttääkin, kun on mennyt niin paljon rahaa turhaan, kun kukaan ei ole saanut selkää kuntoon ja tilanne vaan pahenee. Sekin harmittaa, että ammattilaisten vastauksetkin ovat ollet aina ettei ole vaarallista, jos ei käy kipeää.

Sillon, kun selkäni ei vielä rutissut, se oli myös terve. Sitten kun se alkoi rutista, se on ollut myös kipeä ja jjäykkä. Iskias-oireita on myös. Välilevynpullistuma diagnosoitu magneetissa 7 vuotta sitten, mutta rutinaa ja naksumista on ollut vasta pari vuotta. Alkoi, kun sairastin koronan - omituista jotenkin,ja tuskin sillä on mitään tekemistä koronan kanssa.

Vierailija
12/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hei, en viitsi aloittaa uutta ketjua, kun tulisi lähes sama otsikkokin.

Eli itselläni rutisee ja naksuu lanneranka, eli selkärangan alaosa todella paljon. Melkein mikä tahansa liike, joka jotenkin kohdistuu lantioon saa selän rutisemaan. Ääni on melkein kuin kahvimyllyssä jauhaisi kahvinpapuja, eli pitkä rutina ja välillä jos vaikka istun tai nousen istumasta, voi naksahtaa isosti kerran tai kahdesti. Yöllä kun käännyn, niin miehenikin usein herää selkäni naksumiseen ja rutinaan.

Olen kysynyt asiasta ortopediltä, osteopaatilta, fysioterapeutilta,monelta hierojalta, jäsenkorjaajilta ja saan aina lähes saman vastauksen. Joo, ei se ole vaarallista, jos ei käy kipeää. No nyt viimeisen parin kuukauden aikana on rutina alkanut tuntua vähän pahemmalta, lähes kipeältä ja se on myös laajentunut, eli onko nyt vaarallista ja jos on, niin miten?

Mitä pitäisi tehdä ja mistä ihmeestä tuo rutina ja n

Minullakin naksuu ja rutisee selkä, mutta olen ajatellut niiden johtuvan fasettilukoista. En ole käynyt tutkimuksissa.

Kääntelen ja vääntelen joka päivä selkää ja aina jostain joku loksahdus tuntuu. Yleensä helpottaa selän kipua kun saa nuo lukot auki.

Vierailija
13/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskasta kuuluu rusahduksia välillä - vai onko se selkärankaa?

Vierailija
14/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naksu, mutta kuuluu kahinaa. Olenhan seteliselkärankainen : )

Vierailija
15/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. On se niskakin selkärangassa, eli kaularangan alueella.

Minulla ei helpota alaselän kipua, jos naksuu tai rutisee, mutta jos yläselässä, rintarangan kohdalla on joku jumi, ja sen saan naksautettua auki, niin se kyllä helpottaa.

Ja joskus mullakin "kahisee" lanneranka, kun käännyn sängyssä. Enimmäkseen rutisee.

Se huolettaa, että on alkanut laajentua tuo rutiseva ja naksuva alue. Mitä tästä vielä seuraa...

Vierailija
16/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että luisista kehonosista, jotka liittyvät pehmytkudoksiin kuten nivelten rakenteisiin, jänteisiin ja lihaksiin, joiden asento esimerkiksi tuollaisiin jumeihin liittyen vaihtelee, kuuluu ääniä, on aivan normaalia. Kuvittele luurankoa, josta ei kuuluisi ääntä...ei olisi liikkumaton.

Vierailija
17/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis korjaus loppuun: olisi liikkumaton.

Vierailija
18/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se että luisista kehonosista, jotka liittyvät pehmytkudoksiin kuten nivelten rakenteisiin, jänteisiin ja lihaksiin, joiden asento esimerkiksi tuollaisiin jumeihin liittyen vaihtelee, kuuluu ääniä, on aivan normaalia. Kuvittele luurankoa, josta ei kuuluisi ääntä...ei olisi liikkumaton.

Ok,kiitos, mutta jos se ääni on sitä luokkaa, että vieruskaveri herää yöllä, kun käännyn?

Ja mitä pitäisi päätellä siitä, ettäi selkäkipu ja rutina alkoivat suunnilleen samaan aikaan? Voisiko olla si-nivel jotenkin jumissa? Ja tiedätkö, mitä tarkoittaa se, että jos selän rutina tuottaa kipua, silloin se on vaarallista?

Vierailija
19/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisätiedoksi, että olen käynyt vuoden aikana 12 kertaa eri hieronnoissa ja käsittelyissä ja lihakset tuntuvat olevan ok, eli ei pitäisi olla pahempia jumeja, jotka selittäisivät rutinaa ja naksumista.7

Vierailija
20/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevy, reumaoireet, liian liikkumaton elämäntapa tai aiempi vammautuminen...