Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te vähävaraiset (joiden tulot +-2000€/kk), jotka olette onnistuneet ostamaan oman talon/ asunnon, minkälainen kotisi on?

Vierailija
10.09.2016 |

Kuinka suuret kuukausierät kodissasi on? Jos olette saaneet ostettua sen lainalla, miten sait takuut hoidettua?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuositulot (verotettava ansitulo) on ollut vuosikymmenet n. 0 e/kk.

Asun hienossa omakotitalossa Helsingin Kaskisaaressa lähes vastapäätä Kimi Räikkösen omistamaa taloa.

terveisin: Lenita

2/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähävarainen, mutta me ostettiin asunto äitiyslomalla ollessani.

Valittiin halpa asunto ja siihen sovittiin pitkä laina-aika. Lyhennettiin sitten reippaammin, kun menin töihin.

Mulla oli siis silloin tuloina ensin äitiyspäiväraha pari kk ja sitten reilu pari vuotta toisella meistä  kotihoidontuki ja toisella palkka sen reilut 2000.

Asunto 58 000, josta lainaa 23500. Erä 150/kk (olisko se laina-aika ollut 20 v.) Maksettiin aina tonni ylimääräistä kun saatiin kertymään, joskus perkkäisinä kk ja joskus meni monta kk ilman lisäerää. Nyt laina on jo maksettu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettopalkka on noin 1900/kk. Sain lainan vanhempien takauksella ja antoivat pienen ennakkoperinnön kun ostin asunnon. Keskustakaksio Jyväskylässä. Lainanhoitokulut + yhtiövastike + vesi + sähkö + autopaikka noin 900/kk.

Vierailija
4/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP-tili ja -laina mahdollistivat meille oman asunnon ostamisen. Lainanlyhennys on tällä hetkellä noin 550 euroa kuukaudessa, yhtiövastike rahoitusvastikkeineen runsaat 300.

Kyseessä kaksio Länsimetron varrelta. Asumiskustannukset putosivat satasella, kun muutimme pois vuokralta (VVO) huomattavasti syrjäisemmästä sijainnista.

Vierailija
5/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä piti olla, mutta ei minulta ainakaan mitään takuita vaadittu: asunto itsessään riitti (Helsingissä). Rahaa oli 20 000e, asunto maksoi päälle 150 t eli lainaa se päälle 130 t.

Lyhennys 400 e kuukaudessa. Käytännössä olen maksanut isompaa lyhennystä (jolloin laina-aika lyhenee). Mutta joskus vain tuon 400e, jos on muita menoja enempi.

Vierailija
6/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas mies, en maksa mitään talosta. Kuukausieristä ei tietoa. Omistus kuitenkin 50/50. Mies maksaa myös kaikki laskut, omat pienet tuloni käytän itseeni.

Vierailija
7/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Valittiin halpa asunto ja siihen sovittiin pitkä laina-aika. Lyhennettiin sitten reippaammin, kun menin töihin.

Mulla oli siis silloin tuloina ensin äitiyspäiväraha pari kk ja sitten reilu pari vuotta toisella meistä  kotihoidontuki ja toisella palkka sen reilut 2000.

Asunto 58 000, josta lainaa 23500. Erä 150/kk (olisko se laina-aika ollut 20 v.) Maksettiin aina tonni ylimääräistä kun saatiin kertymään, joskus perkkäisinä kk ja joskus meni monta kk ilman lisäerää. Nyt laina on jo maksettu pois.

Missä nin halpoja asuntoja on? Paljonko m2?

Vierailija
8/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 2100 €/kk toimistohommista, enkä ole mielestäni pienituloinen, vaan paremminkin ansioni ovat "alempaa keskitasoa". Asun pikkukaupungissa, Helsingissä palkat ovat varmaan paremmat? Tosin kerrostalokaksioni hinnalla ei Helsingistä saisi mitään. Oli muutama tonni omia säästöjä, lisäksi vanhemman takaus pienelle osalle lainaa (muutamia tuhansia). Tähän mennessä olen maksanut lainaa pois sen verran että takaajaa ei tarvita ja asunto itsessään takaa jäljellä olevaa lainasummaa. Lyhennykseen ja korkoihin menee noin 600 €/kk, mutta voisin maksaa vähemmänkin jos laina-aikaa pidennettäisiin. Halusin maksaa lainaa pois nopeasti. Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, ei muuta lainaa, raha-asiat muutenkin kunnossa ja tuloihin nähden järkevä asunto-ostos helpottivat varmasti lainansaantia.

Vierailija
9/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Laita etuovi.com tuo kriteeri, niin saat listan.

Vierailija
10/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme olleet vähävaraisia vaan keskituloisia, kun ostimme omakotitalon Tampereelta. Lainasta oli osa maksettu, kun vastoinkäymiset alkoi. Entisillä asuntokaupoilla (hyvä omarahoitusosuus) ja tietysti omilla lyhennyksillä lainaa oli vajaat puolet ostohinnasta, kun alkoi tää työttömyyskierre. Miten silti meillä on talo, laina on vähissä ja pihassa kelvollinen autokin? Niin, ja matkalla käydään kerran tai kaksi vuodessa, lapsetkin saa harrastaa kalliisti. Välillä on pätkätöitä ja mun vanhemmat on antaneet ennakkoperintönä merkittäviä summia. Mm. auto on ostettu niillä rahoilla, samoin maksettu asuntolaina niin, että sitä on enää reilu 10 000 Euroa jäljellä. Matkaa vartenkin saadaan tonni tai pari, niin sillä saakin osan kuluista maksettua ja loput nitistetään näistä surkeista tuloista.

Vierailija
11/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalokolmio, yksin ostin ilman säästöjä, vanhemmat takasi lainan. Lyhennys ja vastike yhteensä 620e/kk.

Vierailija
12/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin yksiön 220k (markkaa), kun täytin 18. Olin jo ollut melkein kaksi vuotta töissä. Vanhempani takasivat, säästöjä ei tarvittu. Tuloni vaihtelivat paljon, mutta jossain vaiheessa tienasin todella hyvin ja tein kahtakin työtä. Vaihdoin kolmikymppisenä isompaan lähes päittäin, pois keskustasta. Sekin lainaripe oli vuodessa maksettu. Eli maksoin 13 vuotta. lyhennysten summia en enää edes muista. Ostimme yhdessä kolmion, kun tapasin mieheni ja menimme naimisiin. Lainaa ei tarvittu, koska hänelläkin oli jo maksettu asunto. Nyt minulla itselläni on tosi pienet tulot, mutta maksan peruskorjauslainaamme 50k yksin noin 300 € kuussa. Laina on 20 vuodeksi, koska haluan, että sijoitustilini kasvaa samaa vauhtia.

Vierailija
13/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa reilu 2000e kk-tulot. Saatiin reilu 5v sitten yli 200000 lainaa. Jälkeenpäin ihmettelen että saatiin. Mutta asutaan siis pk-seudulla,joten perheasuntoa ei paljon halvemmalla kyllä saa... Hyvin ollaan kyllä saatu maksettua lainaa pois,kun eletään muuten melko vaatimattomasti eikä törsäillä (eipä ole mistä törsätäkään).

Vierailija
14/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän omakotitalo 48 000 €. Lyhennetään joka kolmas kuukausi 500 €. Remonttia pitää tehdä noin 10 000 €:lla (ei kiireellinen). Lähin kauppa, uimahalli ja kirjasto 9 km päässä ja iso kaupunki juna-asemineen ja ammattikorkeakouluineen 35 km.

Naapurina vain lypsykarjatila kilometrin päässä, muuten peltoa. Ei tee tiukkaa vaikka tulot onkin pienet, auto tosin on välttämätön.

Vierailija
15/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nettotulot reilu 2000e, minulla minimiäitiysraha 500e (pian kht 300e). Lainaa otettiin juuri 110 000, itse säästetty 10% asunnon hinnasta. Kaksi eri suuruista lainaa, toinen valtiontakauksella (asp-tili) ja toiseen pieni vanhempien takaus. Pitkä laina-aika, lainat lyhenee 370e kuussa. Asumiskulut kaikkineen 850e kuussa, eli n. kolmasosan (netto)tuloista. Ei tee tiukkaa, vuokralla meni sama.

Vierailija
16/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenut itseäni pienituloiseksi, vaikka tienataankin miehen kanssa molemmat käteen alle 2000 euroa kuussa. Kai ihmisten palkat sitten vaan monesti paljon isommat, vaikka oon luullut et tuo on ihan normia, keskiluokkaa. Meillä on itse rakennettu/rakennutettu omakotitalo, lainaa jäljellä vielä vajaat 200 000, sillä talo valmistui vasta vuosi sitten. Mitään säästöjä ei ollut kun lainaa mentiin hakemaan, itselläni ei myöskään työsopimusta tai sen kummosempia tulojakaan, olin tuolloin vielä opiskelija. Miehen isän omaisuudella taattiin laina, nyt lyhennellään noin tonnilla kuussa, laina-aika ihan tapissa. Silti ihan kivasti jää elämiseen, ei tää mitään kituuttamista mielestäni oo. Koti on uusi ja kaunis ja kaikki on tehty just niin kuin itse haluttiin, ei tingitty mistään. Asutaan maaseutukaupungissa, taajamassa, kivenheiton päässä "keskustasta".

Vierailija
17/24 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin kaverin kanssa puoliksi. Hänen nimiinsä, itse olen (aina ollut) toimeentulotuella enkä asu tässä virallisesti. Hinta vähän alle 100k€. 25000€ sain lahjaksi isovanhemmilta (jätin ilmoittamatta verottajalle, ei ole perästä kuulunut), loput tein pimeillä töillä. Kaveri hoiti oman osuutensa 20% säästöillä ja 80% lainalla.

Tietääkseni kaverin laina ei ole juuri lyhentynyt. Alkuperäinen määrä on vähentynyt ehkä 10k€ ~viidessä vuodessa. Lyhennysvapaat on kohta käytetty kokonaan ja talous on tiukoilla, mutta kyllähän tässä halvemmalla elelee kun monessa muussa.

Vierailija
18/24 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin aspin heti kun täytin 18, olin kesän ollut töissä ja sain maksettua vuoden minimisäästön sillä. Minimi oli silloin 500 mk eli 2000 mk vuodessa.

Lukion jälkeen menin opiskelemaan, asuin kotona, olin kaupan kassalla töissä, josta sain käyttörahan ja lainat menivät aspiin.

Kun valmistuin, jatkoin vuoden verran kassalla ja sain maksettua opintolainat pois.

Oli aivan kamala vuosi, kun pientä harkkaa oli jatkuvasti kotona.

Lopulta pääsin toimistotöihin, ostin aspilla pienen asunnon, asuin siinä 6 vuotta, ostin kaksion. Tällöin tapasin mieheni. Hänellä oli oma yksiö, joka laitettiin vuokralle jne.

Me asumme nyt 120 neliön asunnossa pk-seudulla. Silja näkyy ikkunasta jos kiikareilla katsoo.

Palkkani on max 1600 e käteen kuussa ja tällä hetkellä mieheni on työtön. Tosin hän saa toukokuuhun asti palkkaa.

Sen jälkeen alkaa 500 pv pyörimään ja sen jälkeen en tiedä miten me pärjätään.

Konmarie on mulla harrastus, tosiasia on, myynnillä me käydään pitkälti ruokakaupassa.

Yksi harrastus onkin käydä vkonloppuisin kirpparilla, jos löytäisi jotain halpaa, mitä laittaisi myyntiin seuraavalla viikolla.

Vierailija
19/24 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenen vaihteessa ostin kerrostalokolmion, rakennettu 80-luvun vaihteessa, eihän tämä mikään ruusu ole ja remonttia kaipaisi, mutta onpahan koti ja pääasia, että elämään pystyy, vaikka lattia on huonossa kunnossa ja tapetit todella retroa ja kylppäri ja keittiö kaipaisi päivitystä.

Brutto tulo oli silloin noin 1900kk, vanhemmat takasi ja asunto tietysti myös. Lyhennän kuussa noin 400 (sisältää pienen lainaosuuden jonka otin talonyhtiön remonttiin) ja vastike noin 250. Palkka on noista ajoista tippunut enkä usko, että saisin enää asuntolainaa. Vuokralla asumisessa en säästäisi mitään ellei sitten jostain saisi pientä asuntoa, kaupungin vuokra kaksiot ovat saman hintaisia kuin nykyiset asumiskuluni. Asun pienessä kaupungissa.

20/24 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Tämä on kolmio keskisuuressa kaupungissa, keskustaan 8 km ja palvelut lähellä. Talo 80-luvun vaihteesta peruskerrostalo. Tilaa vähän alle 80 m2, en muista oliko 78 tarkka.

60 000 saa kolmion erittäin monessa kaupungissa nykyään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi