Kuka tai millainen on mielestänne oikea suomalainen?
Eikö riitä, että on syntynyt Suomessa ja saanut Suomen kansalaisuuden ja elänyt täysin suomalaisessa perheessä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka määrittää itse itsensä suomalaiseksi ja on lain edessä suomalainen eli Suomen kansalainen.
Juurikin päinvastoin. Suomalainen on se, jonka toiset suomalaiset määrittävät suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa syntyneet tarvitsevat joukkoraiskauksen oikeudenkaynnissa tulkkia, niin ovatko he suomalaisia?
Jos oikeudenkäynti pidetään Suomessa suomeksi, niin eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, jonka esivanhemmat neljä polvea taaksepäin ovat syntyneet Suomessa ja puhuvat äidinkielenään suomea (tai suomenruotsia tai romania tai saamea tai viittomakieltä). En pidä perisuomalaisena henkilöä, joka on syntynyt Kiinassa tai Nigeriassa ja adoptoitu Suomeen kaksivuotiaana, vaikka hän puhuisi kuinka hyvää suomea ja olisi elänyt lähes koko ikänsä täällä.
Suomen kansalaisuuden omaava henkilö ei tarkoita samaa kuin oikea suomalainen. Tähän ei mitenkään liity se, onko henkilö ihana ihminen tai tuottava osanen yhteiskunnassamme.
Kyllä pidän suomalaisena heitä, jitka on lapsena adoptoitu suomalaiseen perheeseen.
Matuja en.
Kaikki Suomessa olevat ihmiset ovat suomalaisia. Suomi kuuluu kaikille, eikä vaan syntyperäisille asukkaille.
Onko Suomea enää ylipäätään olemassa? Eikös tämä ole jo (epävirallisesti) lähes liittovaltio (2/3 eu n lainsäändäntöä) luukuunottamatta verotusta (virallisesti hallitusten välinen yhteistyö elin) ja siitä vapaakauppasopimus jenkkilän kanssa... Joo-o, että näin...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Suomessa olevat ihmiset ovat suomalaisia. Suomi kuuluu kaikille, eikä vaan syntyperäisille asukkaille.
Hehheh.
Onko mielestäsi näin joka valtiossa? Saksa kuuluu kaikille, Ranska kuuluu kaikille, USA kuuluu kaikille, Saudi-Arabia kuuluu kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla -nen loppuinen sukunimi, että voi olla suomalainen. Muuten ei ole aito.
Ja vähintään kerran on pitänyt ajaa muija ja kakarat hankeen
Miten joukkoraiskaukset tai elavalta polttaminen?
Vierailija kirjoitti:
maahanmuuttajataustainen, joka on asunut Suomessa todella kauan ja puhuu suomea
Tällainen henkilö ei tietenkään ole suomalainen, vaikka olisi asunut Suomessa 50 vuotta. Ja eihän sille mitään tiettyä kaikenkattavaa määritelmää ole, mutta kun esimerkiksi Jari Tervo tänään itki autistisista suomalaisista, olihan hänelläkin mielessään jonkinlainen kuva suomalaisista ja siitä, millainen kulttuuri näillä on.
Mielenkiintoinen aihe. Luulen että menisin helposti läpi suomalaisesta ulkonäön ym. osalta ja samalla Suomessa on varmasti monta jotka kokevat olevansa enemmän suomalaisia kuin minä, vaikka ei ehkä siltä heti vaikuta.
Olen itse kahden maan kansalainen ja sen toisen sain vasta aikuisena. En koe oikein olevani kummankaan "maalainen" ihan sataprosenttisesti, koska tulen aina olemaan näiden kahden välillä. Urheilukilpailuissa kannustan sitä joka yleensä voittaa, kansallislauluja kuunnellessa molemmat on omalla tavallaan tärkeitä. Suomen kansalliset symbolit herättää arvostusta vaikka en siellä haluakaan asua ja olla, mutta toki se perimä on aina omalla tavallaan tärkeä.
Minulle on oikeastaan ihan sama olenko muiden mielestä tämän tai tuon kansalainen, vain sillä on merkitystä minne tunnen itse kuuluvani. Laillisesti minulla on samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla, tai oikeastaan vielä laajemmat, koska voin olla kuin kotonani useassa maassa. Mutta sen sanon vielä että itse maahanmuuttajana en ole ikinä kuullut mitään negatiivista "painu kotiin" - tyylistä (ainakaan päin naamaa) vaikka jo melkein 10v olen asunut muualla ja kaikille kerron olevani lähtöisin toisesta maasta. Minulla on kovin ristiriitaiset tunteet kun vertaan omia kokemuksia Suomen vastaaviin.
Mites tällainen henkilö: Toinen vanhempi vaaleaihoinen syntyperäinen suomalainen, toinen vanhempi tummaihoinen ja muuttanut aikuisiässä Suomeen. Henkilö on perinyt toisen vanhemman tumman ihon, mutta on siis syntynyt Suomessa ja aina asunut siellä. Henkilö osaa vain suomea, ei toisen vanhempansa äidinkieltä. Henkilö ei ole käynyt ikinä toisen vanhempansa kotimaassa ja tuntee siellä asuvat sukulaisensa vain nimeltä.
Eikö tämä henkilö ole mielestänne suomalainen?
Missä se raja menee? Jos tämä henkilö osaisikin toisen vanhemman kieltä myös, tekisikö se hänestä vähemmän suomalaisen? Entä jos henkilö olisikin vaaleaihoinen, olisko suomalaisuus hyväksyttävämpää? Tai jos henkilö vierailisi aktiivisesti toisen vanhempansa kotimaassa ja vaikka asuisikin siellä pitempiä jaksoja?
TAI jos tilanne on vaikka tällainen: Henkilön äiti suomalainen, isä irakilainen. Isänisä irakilainen ja isänäiti kandalainen. Äidinäiti suomalainen ja äidinisä australialainen? Eihän tuosta voi millään mitään etnisyyttä päätellä, joten lopputulema on se, että loppujenlopuksi vain henkilön oma kokemus suomalaisuudesta merkitsee. Tottakai lain edessä virallinen Suomen kansalaisuus on kriteerinä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, jonka esivanhemmat neljä polvea taaksepäin ovat syntyneet Suomessa ja puhuvat äidinkielenään suomea (tai suomenruotsia tai romania tai saamea tai viittomakieltä). En pidä perisuomalaisena henkilöä, joka on syntynyt Kiinassa tai Nigeriassa ja adoptoitu Suomeen kaksivuotiaana, vaikka hän puhuisi kuinka hyvää suomea ja olisi elänyt lähes koko ikänsä täällä.
Suomen kansalaisuuden omaava henkilö ei tarkoita samaa kuin oikea suomalainen. Tähän ei mitenkään liity se, onko henkilö ihana ihminen tai tuottava osanen yhteiskunnassamme.
Mun toisen vanhemman isoäiti on britti, joten *pim* - en näköjään olekaan suomalainen. Kaikki muut suvussa taas ovat Suomessa syntyneitä ja suomenkielisiäkin.
Arvelen, että monella on suvussaan verta Ruotsin tai Venäjän puolelta, joten tämä määritelmä on aika tiukka ja rajaa yllättävän monenkin pois suomalaisuudesta.
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Vierailija kirjoitti:
Jos on alkuperältään jonkin suomalaisheimon jäsen.
Kansalaisuus ei muuta etniseksi suomalaiseksi.
Minustakaan ei tule somalia, vaikka sinne muuttaisin, saisin kansalaisuuden ja puhuisin sikäläistä kieltä täydellisesti.
Ei minusta tule saamelaistakaan, vaikka asuisin Utsjoella lopun ikääni.
Mutta eiväthän kaikki syntyperäisetkään Suomen kansalaiset ole etnisiä suomalaisia. Entä miten se määritellään, kuka on etninen suomalainen? Jos esim. Afrikasta adoptoidaan tänne lapsi, ja hän oppii puhumaan suomea ja omaksuu täkäläisen kulttuurin, niin eikö hänestä silloin kuitenkin käytännössä kasva suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Kanalassa syntynyt kettu ei ole kana!
Ei tietenkään, koska kettu on eri laji.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen on oikea suomalainen joka herkistyy kun finlandia soi.
Sellainen joka ei loukkaannu kun tuntematon sotilas näkyy televisiosta.
Sellainen joka sydämessään tuntee velvollisuuden puolustaa maata nimeltä Suomi.
Sellainen joka ei rutise siitä että maksaa veronsa suomeen.
Sellainen joka kannustaa urheilussa Suomea.
Sellainen on oikea Suomalainen joka ymmärtää että leijona, siniristilippu, suomen vaakuna eivät ole rasistisia merkkejä, vaan jotai joita jokaisen suomalaisen tulee arvostaa ylimpänä muista symboleista.
Siis maallisista symboleista. Muuten hyvä kirjoitus.
Jos Suomessa syntyneet tarvitsevat joukkoraiskauksen oikeudenkaynnissa tulkkia, niin ovatko he suomalaisia?